2018-08-16, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Här är inlägget där JG påstås ha bett bekanta till LW att hålla tyst om vad de vet.

Tack för att du letade. Då är det alltså två vänner till LW som uppmanat andra att vara tysta. Konstigt.
Någon måste ju ha meddelat detta till vännerna. Vem och varför?
Citera
2018-08-16, 21:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Här är inlägget där JG påstås ha bett bekanta till LW att hålla tyst om vad de vet.

Kanske SD som bett honom att säga til bekanta att inte prata om det?
Eller om Sh. Holmes vet vem som bett om tystnaden?
Senast redigerad av notknapparen 2018-08-16 kl. 21:13.
Citera
2018-08-16, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Hade missat ditt inlägg! Det är ju synnerligen underligt
att JG var ute och geocachade den 16 maj och inte var
ute och letade efter Lena tillsammans med Missing People -
där han var medlem.

Enligt postare i tråden som är bosatta i Örebro-
området, så gjordes inga sök överhuvudtaget av
Missing People.

Visste vännerna att hon var försvunnen den 16 maj? NÄR börjar folk prata om hennes försvinnande?
Överlag så verkar LWs vänner leva som vanligt under hela den först veckan. Åtminstone av det jag kan se på öppna profiler.
Citera
2018-08-16, 21:13
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Det är inte JG som är vännen som postat på Facebook om att de inte fick yppa något.

Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Är du säker, tror att någon här i tråden skrev det. Men det kanske är två som gått ut med det då?

Citat:
Kan vara fler som gått ut med det men jag hänvisade i mitt inlägg till en *rik Fr*dholm som skriver det jag citerade.

Jag hade också för mig att det, senast häromdagen, kom upp i tråden att JG var den som tidigt i sökfasen via Facebook uppmanat vänner att inte säga för mycket om försvinnandet? Stämmer detta i så fall inte? Eller gick flera personer ut med samma uppmaning?
Citera
2018-08-16, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske SD som bett om att inte prata om det?
Eller om Sh. Holmes vet som bett om tystnaden?

LWs vän EF som på sin Facebook skriver att han vetat om försvinnandet men inget fick säga verkar inte finnas i Geolistan på Facebook. Vet inte om jagade skatter. Om inte så är det två kretsar som fått yppandeförbud. Låter ju hur mysko som helst. En försvunnen trebarnsmamma och ingen fick prata om det? Har ni någonsin hört talas om något sådant?
Citera
2018-08-16, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag hade också för mig att det, senast häromdagen, kom upp i tråden att JG var den som tidigt i sökfasen via Facebook uppmanat vänner att inte säga för mycket om försvinnandet? Stämmer detta i så fall inte? Eller gick flera personer ut med samma uppmaning?

Ja, uppenbarligen. Erkänner att jag skumläser nu när jobbet dragit igång men var det Holmes som skrev det eller har det blivit en trådsanning? Var det också på Facebook och i öppen tråd? Om det är polis eller anhöriga som lagt locket på den första veckan så har jag svårt att se hur de har orkat ringa till vänner och bekanta. I synnerhet som EF i sin text säger att han inte ens vara nära vän. Vilka har fått yppandeförbud? Kan ett meddelande ha gått ut till alla LWs vänner på Facebook?
Senast redigerad av Schazz 2018-08-16 kl. 21:22.
Citera
2018-08-16, 21:19
Medlem
notknapparens avatar
Tillägg

Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Hade missat ditt inlägg! Det är ju synnerligen underligt
att JG var ute och geocachade den 16 maj och inte var
ute och letade efter Lena tillsammans med Missing People -
där han var medlem.

Enligt postare i tråden som är bosatta i Örebro-
området, så gjordes inga sök överhuvudtaget av
Missing People.

Men var MPS ute och letade efter henne?
TROR att jag minns att de hade hennes efterlysning på sin site (kan verkligen minnas fel här), men minns inget sök?
Och TROR att jag minns att JG hade MPS dekal (gillar)på sin FB längst ner, men kan ha blandat ihop det med någon annan.

Tänker ändå att första dagen någon är försvunnen, kanske man tänker att det kommer att ordna upp sig? Man tänker kanske inte det första man gör, att någon har blivit kidnappad eller ännu värre mördad? Det känns som att sånt kan bara inte hända...

EDIT:
Men vet vi att JG var medlem i MPS?
Senast redigerad av notknapparen 2018-08-16 kl. 21:48.
Citera
2018-08-16, 21:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
MV har i inlägg uppgett ett händelseförlopp. Du påstår att det händelseförloppet kommer från den tidigare utredningen. Enligt dig vet vi inte vad den nuvarande utredningen anser då det är ”locket på”. Menar du alltså att det händelseförlopp som MV delat i tråden kommer från det som du kallar den tidigare utredningen?
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
För det första så delar jag inte upp utredningen på samma sätt som du gör. För mig är det en och samma utredning, inte ”en tidigare” och ”en nuvarande”. Personer i utredningen har bytts ut men förundersökningsledaren är densamma och utredningen likaså oavsett vilka utredare som ingår i den.
För det andra så uppfattar jag inläggen från MV avseende händelseförloppet som en nutida hypotes.
Ok. En tydligare uppdelning är kanske "den tidigare spaningsledningen" resp. "den nuvarande spaningsledningen".

Men visst var det väl den tidigare spaningsledningen som kom fram till det händelseförlopp som MV har förmedlat här i tråden, eller hur?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-16 kl. 21:48.
Citera
2018-08-16, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tänker ändå att första dagen någon är försvunnen, kanske man tänker att det kommer att ordna upp sig? Man tänker kanske inte det första man gör, att någon har blivit kidnappad eller ännu värre mördad? Det känns som att sånt kan bara inte hända...

Fast redan första dagen, kanske redan vid första förhöret med UW så ansåg polisen att området skulle spärras av och man gör fynd som pekar på att hon troligen inte försvunnit frivilligt.
Citera
2018-08-16, 21:31
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Kan vara fler som gått ut med det men jag hänvisade i mitt inlägg till en *rik Fr*dholm som skriver det jag citerade.

H*n uttalade sig senare (24 maj) i Expressen:

https://www.expressen.se/nyheter/vannen-om-lena-hon-stallde-verkligen-upp/
Citera
2018-08-16, 21:38
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Då klarnar det lite! Tyckte det lät konstigt att JG skulle postat något sådant när han enligt uppgifter ”valde SD:s sida” 2017 samt tog bort LW som vän på FB
Fast det verkar som relationerna mellan JG och LW normaliserats något då JG skriver om att han har mailat bilder till LW bara nån vecka innan försvinnandet: https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=b3675e97-ab36-4a2f-8b98-322fa65792b8
Citera
2018-08-16, 21:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Fast redan första dagen, kanske redan vid första förhöret med UW så ansåg polisen att området skulle spärras av och man gör fynd som pekar på att hon troligen inte försvunnit frivilligt.

Jag har svårt att se tidsmässigt när saker och ting händer här. Hur hänger kronologin ihop? När åkte de, när förhördes SD på dagen, vid vilken tidpunkt förstod man att det inte var ett frivilligt försvinnande och när spärrades det av?

Men i detta läge som du säger, när man flaggar för ofrivilligt försvinnande då skulle man som vän höja på ögonbrynen åtminstone.

Men hade de redan åkt då eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in