2018-08-16, 20:33
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Han la ut inlägget på Facebook på lördagen, samma dag som hon hittades. Det var ett rätt mastigt inlägg har jag för mig med bild? Kommer ihåg att det var många av hans vänner som beklagade sorgen till honom.

Jag tyckte det var olustigt med ett så starkt inlägg med tanke på att han så lättvindigt tog bort henne som vän.

Såg inga liknande inlägg hos hennes andra vänner men kollade självklart inte alla utan bara en bråkdel.

Edit: Han verkade starkt berörd i alla fall. Dåligt samvete? Förälskad? Annat?

Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag kan också tycka att Facebookinlägget som LWs vän gör är oerhört märkligt.

"Den kvinna som sedan i början av veckan är försvunnen i Örebro är en god vän till mig sen många år tillbaka. Och vi har många gemensamma vänner runt om i landet som nu får läsa detta.
Jag har vetat om detta i några dagar nu. Men av olika anledningar har det inte varit offentligt och man har undanbett spridning fram till nu. Fragment av anledningarna vet jag om, men inget av vikt. Och jag är inte så nära vän att jag på något sätt blivit indragen i det mer än med samtal med vänner.
Nu vill polisen ha in alla tips som bara går."

Detta postas den 18 maj, alltså på fredagen. Varför har man undanbett spridning?

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Utifrån bilder verkar han och LW åtminstone tidvis ha varit ganska nära vänner

Citat:
Inledningsvis är det en god vän och sen känner han inte denna så bra?

Jag är fortsatt intresserad av varför vänner inte fick yppa något.

Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Postaren Hemma97322 hade också funderingar om JG och sökandet
efter Lena och skrev följande inlägg:
(Tilläggas bör att JG var medlem i Missing People)

Ja, bilden av JGs reaktioner kring när LW försvann är motsägelsefull. Känslosam och snabbt ute med att beklaga sorgen och å andra sidan enligt vissa lika snabb med att geocachinggänget inte ska leta och att den närmsta kretsen ska hålla tyst (varför skulle t ex polisen säga det?). Jag är också intresserad av varför han inte vill att folk yppar något. För menar han att någon skulle sitta på så känslig information att det skulle störa utredningen? För i annat fall, iakttagelser och vittnesmål kring LW borde väl bara vara bra om det kom fram i ljuset?

Intressant att JG var med i Missing People. Sökte de ens aktivt efter LW? Minns att jag tyckte att det var litet pådrag kring henne som iaf stod i kvällspressen man följde.
Citera
2018-08-16, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag har fått MH och UWs ansökan om äktenskapsskillnad skickad till mig via PM och kronologin kring deras äktenskap och skilsmässa sammantaget från det och vad ni skriver i tråden verkar vara att de känner varandra länge innan de gifter sig (UW har skiljt sig från LW 2011 så tidigast från den tiden kan de ju haft ett förhållande?) i mellandagarna 2014 men fortsätter att vara särbos med tre barn var på varsitt håll. Sedan 1, 5 år senare, i juli 2016 begår UW det omtalade "stora sveket" mot MH vad det nu är, om han då yppar skilsmässotankarna helt ur luften eller om det även är något särskilt som gör att han vill skiljas framgår ej av vad vi vet. I september lämnas ansökan in till Tingsrätten som automatiskt menar att betänketid ska gälla. Mot detta lämnar UW in en protest där även MH sedan får yttra sig. UW yrkar på att då de inte har bott tillsammans någonsin så sa TR inte ta hänsyn till någon betänketid utan skilsmässan ska verkställas omgående. MH förklarar i yttrandet att båda varit med på att bo åtskilda men lämnar det till TR att ta beslut om betänketidens vara eller ej. TR beslutar att betänketid ej ska gälla varpå skilsmässan går genom i december 2016 istället för som tidigast mars 2017. Om jag lyckas lista ut hur jag laddar upp en fil i forumet smidigt så kan jag försöka publicera dokumentet om det är av intresse för någon.

Av dokumentet kan vi dock konstatera att de verkar ha haft ett speciellt äktenskap som särbos i 1,5 år och där UW aktivt meddelade att han ville skiljas omedelbart och inte få betänketid. Det är ganska drastiskt så jag undrar om vad som kan ha legat bakom. En spekulation är ju att MH med sin UW-blogg gick för långt.

Angående kamera. Kamera har ju varit uppe på tapeten tidigare och då när man pratade i tråden om alibi för UW. Är det fastslaget att kameran som syns i sonens selfie är hemma hos honom? Jag reflekterar över att det kan, inte måste men kan, indikera att det är två personer i dramat som upplevt hotbilder mot sig beroende på hur vi värderar information i tråden. Dels har vi LW som sagt till vänner att det SD gjort och blivit anmäld för var bara en bråkdel av vad han också hade gjort och utsatt henne för varpå de uppmuntrat henne att anmäla honom. Vi vet inte karaktären på dessa trakasserier mer än dessa beskrivningar som kommit in men skulle sonens selfie med kamera i bakgrunden vara hemma hos LW? Om den är hemma hos UW stämmer det med alibi-diskussionen/försvarsmaktsdiskussionen som folk haft kring UW men skulle även kunna indikera att det funnits en hotbild mot denne från MH. Utifrån hennes instabila bloggande så känns det väl inte alltför långsökt att tänka att hon stalkat eller åtminstone haft svårt att hålla sig borta från honom och smygit omkring när han klart tagit avstånd? Gissar att polisen isåfall har bra koll på eventuella hotbilder både mot LW från SD och på UW från MH. Jag drar mig till minnes att EGT varit ivrig på att ställa frågor om eventuellt elektriskt motorlås på LWs dörr eller ej varpå jag tror att tråden efter några sidor kom fram till att det var ett vanligt lås ändå. Men nu kan vi ju ställa samma fråga om UWs dörr och då undra om detta lås hade samband med separationen från MH och hur deras relation sett ut efter skilsmässan? Finns det några anmälningar där tex? MH anklagar ju indirekt UW för våldstendenser och han har kamera och motorlås på sin dörr? Finns det något samband eller bara slump?

Angående de "farligheter" som hon låter påskina att LW ska ha utsatt familjen för... de borde ju vara lätta att kontrollera en del av dem iaf. Har LW voltat med bilen med barnen i? Någon pratade väl om att SDs kök brunnit men det var väl långt efter att han och LW brutit och det har väl inte kommit några indikationer på att hon var involverad? Och nu är jag väl ensidigt negativ till MH pga den sammantagna bloggbilden och gränslösheten, men kan det inte vara så att detta rör sig även om saker MH gjort snarare än LW? Intrycket man får av LW är att hon är en energisk, drivande och utåtriktad människa med många järn i elden, kanske lite impulsiv och viljestark. Men att hon skulle vara en slags beräknande farlig typ som terroriserar sin familj genom att medvetet volta med bilar, tända eld på saker och medvetet torrkoka och riskera villabrand... det låter inte riktigt som den bild man får annars av henne. Skulle hellre köpa om någon vittnade om att hon haft hett humör och hamnat i gräl med folk, men det här sluga terroriserandet genom små "vardagsolyckor"... nej, det låter mer som någon som har en bitter blogg skulle kunna göra. Obs, spekulation.

Utan att kunna göra annat än spekulera så tolkar jag det som att MH projicerar sina känslor och upplevelser av svek och ilska på andra. När UW sviker henne så sviker han barnen. När UW hatar LW är det kanske MH själv som hatar LW? Kan någon som känner UW bekräfta MHs bild av honom hatandes eller är det som jag är böjd att tro att detta är MHs egna tankar satta i UWs person? Jag får mycket dåliga vibbar av hennes tid som sektmedlem och föreläsningar om manipulation och mind control (även om de ska ha motsatt effekt får man hoppas!) ihop med de förvirrade, instabila blogginläggen där hon beter sig gränslöst mot barnen W och hela familjen W. Så nej, bara utifrån MHs blogg tror jag att det är svårt att säga att UW hatade LW.

Att MH uttrycker tacksamhet mot UW tolkar jag som att hon mer säger det för sig själv än verkligen gör så. Eller att det är sarkastiskt. Hon skriver det i ett av inläggen som Honan6 har sparat och postat i sitt inlägg och min tolkning i dess kontext är att hon säger det i ljuset av att han förstört hennes liv men att hon ändå är tacksam för att han gjort det. Det känns inte övertygande stabilt.

Du skriver långt och det tog tid för mig att ta mig genom texten. Många intressanta infallsvinklar även om jag inte ser det du ser men jag ser förvisso inte SD som självklar gärningsman heller. Jag har kanske fel på ögonen. Hur det än är med den saken så kan jag krasst konstatera att kvinnor tycks ha förkärlek för att "skriva av sig". En snabb googling om skilsmässa och separation gav mig tex detta:

"Du har krossat mig med dina handlingar. Krossat mig sönder och samman genom att lura mig att tro att du älskade mig mer än någonsin, genom att cementera vår relation så djupt i grunden som jag aldrig trodde var möjligt, genom att måla upp vår framtid i detalj och säga att du längtade dit, för att sen på några dagar kasta bort mig som en bit betydelselöst skräp. Som något som aldrig betytt något alls för dig. Du har stampat på mig, förnedrat mig och puttat mig så djupt ner i ett hål att jag inte lyckas ta mig upp igen."

Det är från en annan blogg, en annan människas livskris men om samma ämne som MHs. Den kvinnan tycks må bra idag och har ny familj av vad jag kan se. Kanske är du något på spåren eller så analyserar du sönder en blogg. Jag ska försöka ta reda på mer om faktiska omständigheter utan att röja mig själv.
Citera
2018-08-16, 20:40
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Jag tror (!) det verkar vara:

Citat:
En litet intressant slump (?) är även att h*n (M*GB*K) ofta geocachar tillsammans med den person som på Facebook sade sig ha haft en av de sista kontakterna med LW på kvällen den 14/5 (vill minnas att denna person frågade LW via Messenger, eller liknande, om råd gällande en sevärd plats utanför Örebro, men meddelandet förblev oöppnat och detta anmäldes till polisen). Detta har redan diskuterats i tråden.

"Nytt" är dock att dessa två personer, utifrån geocacheloggarna, verkar vara nära geocachekamrater.

Vet inte vad det kan betyda eller om det betyder något men det var ju intressant att denne Mag*us verkar ha haft någon slags indirekt koppling till LW iaf. Skulle han kanske med till Norge? Jag minns att det var en användare för länge sedan i tråden som berättade om att hen ev haft den sista digitala kontakten med LW via messenger och att hen hade meddelat polisen om detta. Jag uppfattade denna användare som seriös och som genuint orolig för LW och ledsen för det som hänt.

Vad rörigt många spår det finns nu. Utöver SD som rättsväsende och polis verkar fortfarande tro är rätt GM så framstår en del suspekta omständigheter kring JG då LW försvann, en rad suspekta omständigheter kring MH som finns där i periferin men ändå nära LW, vissa frågetecken ännu skulle jag vilja säga kring HD med den starkaste motivbilden och så därtill en läskig Murder mystery cache skapad av någon som kände någon som hade en av de sista kontakterna med LW innan hon dog och som dagen innan mordet tog en av LWs cacher.
Citera
2018-08-16, 20:41
Medlem
Citat:
Ja, bilden av JGs reaktioner kring när LW försvann är motsägelsefull. Känslosam och snabbt ute med att beklaga sorgen och å andra sidan enligt vissa lika snabb med att geocachinggänget inte ska leta och att den närmsta kretsen ska hålla tyst (varför skulle t ex polisen säga det?). Jag är också intresserad av varför han inte vill att folk yppar något. För menar han att någon skulle sitta på så känslig information att det skulle störa utredningen? För i annat fall, iakttagelser och vittnesmål kring LW borde väl bara vara bra om det kom fram i ljuset?

Intressant att JG var med i Missing People. Sökte de ens aktivt efter LW? Minns att jag tyckte att det var litet pådrag kring henne som iaf stod i kvällspressen man följde.

Det är inte JG som är vännen som postat på Facebook om att de inte fick yppa något.
Citera
2018-08-16, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Från JGs geocachkonto:

Cirkelsegment
A cache by GeoTourSwe/spjo
16 May 18
Visited and logged – with no more writing space at all – together with kljk. Felt so good to finally have this cache in my greedy hands. A typical Spjo hide!
Cache ya later,
YankeeDude

Förväntan
A cache by GeoTourSwe/spjo
16 May 18
Visited with kljk and logged myself.
Cache ya later,
YankeeDude

Han valde alltså att geocacha den 16 maj
medan LW var försvunnen.

Varför var inte han och Missing people
ute och letade efter henne?

Hade missat ditt inlägg! Det är ju synnerligen underligt
att JG var ute och geocachade den 16 maj och inte var
ute och letade efter Lena tillsammans med Missing People -
där han var medlem.

Enligt postare i tråden som är bosatta i Örebro-
området, så gjordes inga sök överhuvudtaget av
Missing People.
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2018-08-16 kl. 20:48.
Citera
2018-08-16, 20:45
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Du skriver långt och det tog tid för mig att ta mig genom texten. Många intressanta infallsvinklar även om jag inte ser det du ser men jag ser förvisso inte SD som självklar gärningsman heller. Jag har kanske fel på ögonen. Hur det än är med den saken så kan jag krasst konstatera att kvinnor tycks ha förkärlek för att "skriva av sig". En snabb googling om skilsmässa och separation gav mig tex detta:

"Du har krossat mig med dina handlingar. Krossat mig sönder och samman genom att lura mig att tro att du älskade mig mer än någonsin, genom att cementera vår relation så djupt i grunden som jag aldrig trodde var möjligt, genom att måla upp vår framtid i detalj och säga att du längtade dit, för att sen på några dagar kasta bort mig som en bit betydelselöst skräp. Som något som aldrig betytt något alls för dig. Du har stampat på mig, förnedrat mig och puttat mig så djupt ner i ett hål att jag inte lyckas ta mig upp igen."

Det är från en annan blogg, en annan människas livskris men om samma ämne som MHs. Den kvinnan tycks må bra idag och har ny familj av vad jag kan se. Kanske är du något på spåren eller så analyserar du sönder en blogg. Jag ska försöka ta reda på mer om faktiska omständigheter utan att röja mig själv.

Sorry för långt, har ett yrke där jag skriver mycket/snabbt så arbetsskada! Blir lätt snabbt mycket text. När man googlar kring MHs blogg så finns det en slags sajt eller ett forum där någon med samma smeknamn tycks ha startat en avdelning i forumet kring skilsmässa och den bekräftade din bild. Det verkar finnas stort behov av att skriva av sig om man skiljer sig för en del. Jo, jag är medveten om att jag mycket väl kan sönderanalysera bloggen. Den kan vara småknäpp men inte innebära något alls så klart.
Citera
2018-08-16, 20:46
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Det är inte JG som är vännen som postat på Facebook om att de inte fick yppa något.

Är du säker, tror att någon här i tråden skrev det. Men det kanske är två som gått ut med det då?
Citera
2018-08-16, 20:52
Medlem
flixa81s avatar
Citat:

Då klarnar det lite! Tyckte det lät konstigt att JG skulle postat något sådant när han enligt uppgifter ”valde SD:s sida” 2017 samt tog bort LW som vän på FB
Citera
2018-08-16, 20:54
Medlem
Citat:
Är du säker, tror att någon här i tråden skrev det. Men det kanske är två som gått ut med det då?

Kan vara fler som gått ut med det men jag hänvisade i mitt inlägg till en *rik Fr*dholm som skriver det jag citerade.
Citera
2018-08-16, 21:01
Medlem
Citat:
Sorry för långt, har ett yrke där jag skriver mycket/snabbt så arbetsskada! Blir lätt snabbt mycket text. När man googlar kring MHs blogg så finns det en slags sajt eller ett forum där någon med samma smeknamn tycks ha startat en avdelning i forumet kring skilsmässa och den bekräftade din bild. Det verkar finnas stort behov av att skriva av sig om man skiljer sig för en del. Jo, jag är medveten om att jag mycket väl kan sönderanalysera bloggen. Den kan vara småknäpp men inte innebära något alls så klart.

Du får skriva mycket, jag gillar dina inlägg även om jag inte alltid håller med.

Tråden har antagit oanade proportioner och det beror nog på bristen av information. Jag har nog lika mycket tankar i skallen som du får ner i skriven text. Jag har till exempel svårt att förstå minnessidan. Med så många geocachare som fanns i LWs liv så borde fler kondolerat vid det här laget. Har sidan varit uppe en vecka nu? Att kyrkfolk inte gör det kan ju bero på att de har kontakt med UW/barnen och som jag har för mig att någon skrev så kan de ha uttryckt sin sorg personligen. Men geofolket, träningsgrupperna så som skidklubb och cykelklubb? Kanske har inte alla människor trots allt ett behov av att "skriva av sig"?
Citera
2018-08-16, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Då klarnar det lite! Tyckte det lät konstigt att JG skulle postat något sådant när han enligt uppgifter ”valde SD:s sida” 2017 samt tog bort LW som vän på FB

Bra då att vi kunde reda ut saken. Tråkigt att man direkt kopplar till JG, SD, HD, MH och andra som nämnts i tråden. Jag vill minnas att jag lyft denne väns inlägg förr men kanske stannade det vid en tanke enbart.
Citera
2018-08-16, 21:05
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
JG
Det knepiga med honom förutom hans ovillkorliga lojalitet mot SD är följande.
När LW försvunnit kontaktade JG många i bekantskapskretsen och bad dom hålla tyst om vad de visste och inte sprida något.
Väldigt konstigt agerande, själv hade jag uppmanat alla att berätta och sprida allt de visste för att hitta LW, och senare för att hitta hennes mördare.
JG ville tvärt emot att alla skulle hålla tyst.
Här är inlägget där JG påstås ha bett bekanta till LW att hålla tyst om vad de vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in