2018-08-15, 20:18
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Varför minskar SD?

Därför att Demoskop mäter.
2018-08-15, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Därför att Demoskop mäter.

Touché.

Dessutom är det inom felmarginalen, så de kan teoretiskt likaväl ha ökat upp till ca 1,5 PE.

Men ökning MP, ökning C samt M 0,1 PE över SD så att Expressen fortsatt kan referera till sitt favoritpari (M) som näst störst. Nja, ser ut som efter manus av ex KG-Bergström.

Tar gärna på mig foliehatten samt blir utskälld av Crispy.

Detta är klar propaganda från ett (främst) telefon-OUI.
2018-08-15, 21:03
Medlem
Någon nämnde för ett bra tag sedan att YouGov borde komma runt 18 augusti, så jag väntar spänt på den. Det är i synnerhet "övrigt" som jag är nyfiken på om det har ökat ännu mer. Kategorin fick 4,7 % i förra mätningen, exklusive FI). Vore en riktig bomb om AfS skulle särredovisas, men jag tänker inte hålla andan för det, då partiet måste få 2 % i tre mätningar i rad, vilket inte går för oss att veta. Men vore bra för partiet att äntligen officiellt bli särredovisade med specifika siffror. I annat fall så vore det talande om "övrigt" ökade ännu mer.

Någon som vet om Sentio gör flera mätningar nu i och med att valet är nära, eller måste vi vänta ända till början av september?
2018-08-15, 21:15
Medlem
Farbror-Joakims avatar
Tittar man på genomsnittet på opinionsundersökningarna så finns några intressanta iakttagelser.

S och M har tidigare prickats in ganska bra med valresultatet.
MP och V samt L har tidigare överskattats jämfört med valresultatet.
SD underskattas. Så även C.

Utifrån nu gällande opinionsundersökningar borde valresultat se ut något såhär.

S - ca 23-24
M - ca 19-20
SD - ca 23-25
C - ca 10
V - ca 9

MP - L - KD klarar inte riksdagsspärren.

http://status.st

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Opinionsmätningar_inför_riksdagsvalet_i_Sverige_20 18
2018-08-16, 03:41
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalex
Expressen/Demoskop

V: 8,8 % (-0,3)
S: 23,6 % (-2,3)
MP: 6,5 % (+2,3)
C: 11,1 % (+1,3)
L: 4,8 % (+0,5)
KD: 3,6 % (+1,1)
M: 19,7 % (-0,2)
SD: 19,6 % (-1,4)
FI: 1,0 % (-0,9)
Övriga: 1,1 % (-0,2)

De rödgröna: 39,0 % (-0,2)
Alliansen: 39,2 % (+2,7)

Trots att MP överskattas i o.u. jämfört med valresultat i tidigare val känns likväl 6,5% mycket oroande tycker jag. Att MP tvingas lämna riksdagen känns för min del som det kanske allra viktigaste i valet.

Men när S sjunker som en sten måste ju deras väljare att ta vägen någon stans. Att några av dem hamnar hos MP är nog inte så förvånande.

MP:s väljare är förvisso ofta unga och trendkänsliga så de kan säkert lämna lika fort som de kom om de uppfattar att MP gör bort sig. Dessvärre lär inte msm presentera någon skandal, eller någon minsta negativ artikel, om MP fram till valet. Och den varma sommaren med alla bränderna lär de påminna väljarna om så ofta de bara kan.

Det här börjar kännas riktigt oroande tycker jag!
2018-08-16, 03:59
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Om MP lyckas hålla sig kvar i Riksdagen så tappar jag allt hopp för det svenska folket. Då är hjärntvätten så massiv att vi aldrig kan rädda landet.

Seriöst, svenska folket ser det här: https://youtu.be/E206PdFTMds

och tycker det är ett parti som är lämpligt för Riksdagen. Folk är fan dumma i huvudet.

Men lugna dig.

Som någon annan skrev så är det inte alls konstigt om MP blir kvar i riksdagen.

Alla länder har sina miljöfanatiker.
2018-08-16, 04:22
Medlem
Farbror-Joakims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Trots att MP överskattas i o.u. jämfört med valresultat i tidigare val känns likväl 6,5% mycket oroande tycker jag. Att MP tvingas lämna riksdagen känns för min del som det kanske allra viktigaste i valet.

Men när S sjunker som en sten måste ju deras väljare att ta vägen någon stans. Att några av dem hamnar hos MP är nog inte så förvånande.

MP:s väljare är förvisso ofta unga och trendkänsliga så de kan säkert lämna lika fort som de kom om de uppfattar att MP gör bort sig. Dessvärre lär inte msm presentera någon skandal, eller någon minsta negativ artikel, om MP fram till valet. Och den varma sommaren med alla bränderna lär de påminna väljarna om så ofta de bara kan.

Det här börjar kännas riktigt oroande tycker jag!

De gjord ju ett skutt i senaste sifo och novus med.
Det kan ju vara det som räddar kvar de.
Kommer MP in blir det på håret, 4,2-4,5

Även L är spännande, får de inget ryck lever de farligt. De verkar ligga och stampa runt 5% och kan mycket väl åka.
Senast redigerad av Farbror-Joakim 2018-08-16 kl. 04:43.
2018-08-16, 06:05
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Joakim
De gjord ju ett skutt i senaste sifo och novus med.
Det kan ju vara det som räddar kvar de.
Kommer MP in blir det på håret, 4,2-4,5

Precis vad jag tänkte på. Att ett o.i. påstår att MP ökar kraftigt vore inte mycket att bry sig om, lite brus är inget ovanligt. Men nu är det flera som hävdat det på sistone. Så nu börjar jag känna mig orolig att de kommer att klara 4%-spärren.

Citat:
Även L är spännande, får de inget ryck lever de farligt. De verkar ligga och stampa runt 5% och kan mycket väl åka.

Fast L är inte alltid överskattade i o.u. Och definitivt inte i samma omfattning som MP. Så det mesta tyder nog ändå på att de klarar det denna gång. För KD ser det däremot klart värre ut.
2018-08-16, 06:31
Moderator
v50s avatar
SVT/Novus augustimätning, Novus har för den här undersökningen intervjuat 4282 personer per telefon, sms, post och e-post under perioden 23 juli till 12 augusti 2018. Andelen osäkra väljare är 5,2 procent.

S 24,3% (+0,5)
V 9,6% (-0,5)
MP 5,2% (-0,5)

SD 21,6% (+-0)

M 18,1% (-1,5)
C 9,6% (+1,2)
L 5,9% (+0,9)
KD 3,0% (-0,2)

Övriga 2,8% (+0,1)

S+V+MP 39,1% (-0,5)
M+C+L+KD 36,6% (+0,4)

https://www.svt.se/nyheter/s-m-och-kd-lyfter-inte-riskerar-usla-valresultat
https://www.svt.se/special/valjarbarometern/
Senast redigerad av v50 2018-08-16 kl. 06:37.
2018-08-16, 06:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVT/Novus augustimätning, Novus har för den här undersökningen intervjuat 4282 personer per telefon, sms, post och e-post under perioden 23 juli till 12 augusti 2018. Andelen osäkra väljare är 5,2 procent.

S 24,3% (+0,5)
V 9,6% (-0,5)
MP 5,2% (-0,5)

SD 21,6% (+-0)

M 18,1% (-1,5)
C 9,6% (+1,2)
L 5,9% (+0,9)
KD 3,0% (-0,2)

Övriga 2,8% (+0,1)

S+V+MP 39,1% (-0,5)
M+C+L+KD 36,6% (+0,4)

https://www.svt.se/special/valjarbarometern/
https://novus.se/valjaropinionen/svtnovus-valjarbarometer/2018-2/
[url]
Dålig länk så vi tar det igen:
M 18,1 (-1,5)

L 5,9 (+0,9)

C 9,6 (+1,2)

KD 3,0 (-0,2)

S 24,3 (+0,5)

V 9,6 (-0,5)

MP 5,2 (-0,5)

SD 21,6 (+/-0)

Inom parantes finns skillnaden jämfört med förra SVT/Novus väljarbarometer den 26 juli. Samtliga förändringar jämfört med juli-mätningen är så pass små att de inte är statistiskt säkerställda förändringar.

Frågan som ställs i väljarbarometern är: ”Hur skulle du rösta om det vore val till riksdagen idag?”

Novus genomförde undersökningen mellan den 23 juli – 12 augusti.

Novus väljarbarometer är baserad på 4282 intervjuer. Svarsfrekvensen är 50,7 % och totalt har 8686 personer tillfrågats.

Till att börja med är svarsfrekvens intressant. Någon annan får gärna utveckla detta. Vi ser en inbromsning av MP:s avancemang efter sommarens hetta. Människans minne är kort och jag är övertygad om att de sjunker - förhoppningsvis - under riksdagsspärren lagom till valdagen.
2018-08-16, 07:08
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Dålig länk så vi tar det igen:
M 18,1 (-1,5)

L 5,9 (+0,9)

C 9,6 (+1,2)

KD 3,0 (-0,2)

S 24,3 (+0,5)

V 9,6 (-0,5)

MP 5,2 (-0,5)

SD 21,6 (+/-0)

Inom parantes finns skillnaden jämfört med förra SVT/Novus väljarbarometer den 26 juli. Samtliga förändringar jämfört med juli-mätningen är så pass små att de inte är statistiskt säkerställda förändringar.

Frågan som ställs i väljarbarometern är: ”Hur skulle du rösta om det vore val till riksdagen idag?”

Novus genomförde undersökningen mellan den 23 juli – 12 augusti.

Novus väljarbarometer är baserad på 4282 intervjuer. Svarsfrekvensen är 50,7 % och totalt har 8686 personer tillfrågats.

Till att börja med är svarsfrekvens intressant. Någon annan får gärna utveckla detta. Vi ser en inbromsning av MP:s avancemang efter sommarens hetta. Människans minne är kort och jag är övertygad om att de sjunker - förhoppningsvis - under riksdagsspärren lagom till valdagen.
Förhållandevis lång undersökninsperiod dessutom, från 23 juli till 12 augusti. Det visar inte nödvändigtvis stödet i nuläget. Men det är väl förståeligt med tanke på semestertiderna under undersökningsperioden. Nästa Novusmätning blir mer intressant.
2018-08-16, 08:04
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Men lugna dig.

Som någon annan skrev så är det inte alls konstigt om MP blir kvar i riksdagen.

Alla länder har sina miljöfanatiker.

Jag har aldrig räknat ut Mp. Chansen att de är överskattade finns att det räcker får vi hoppas men kan aldrig tro.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in