Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-23, 09:27
  #11449
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Jag är inte sosse på långa vägar men … allvarligt talat, det där är bara dina våta drömmar.
I det här valet kommer det inte hända. Men till valet 2022 kan det ske. Även M kan sjunka under 10 % om de tar fel beslut efter valet 2018.
SD kommer bli största parti och det kommer leda till inbördeskrig inom S. Ett S som girar hårt vänster är dömt till marginalisering. Ett S som sätter sig i storkoalition likaså.
2018-06-23, 10:43
  #11450
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Jag är inte sosse på långa vägar men … allvarligt talat, det där är bara dina våta drömmar.

Nu var det ju socialdemokraten Johan Westerholm på Ledarsidorna som först nämnde att det snabbat kan gå utför för socialdemokraterna om de hamnar kring 22% - där nästa platå lätt kan bli låga 12%. Och varför skulle det vara "någons våta dröm"? Bara för att det låter ofattbart i dina öron behöver det ju inte vara något som inte kan ske, eller hur? Vi såg ju i t ex Holland hur socialdemokraterna där gick från 27% till 6% i senaste valet, där en stor del av kollapsen inträffade de fyra sista månaderna före valet. Var det också en våt dröm?

Nu tror inte heller jag att vi kommer att få se svensk socialdemokrati sjunka till så låga siffror som 12% i årets val, men att de kan hamna kring 18-22% är definitivt inte helt osannolikt och illa nog för partiet och alla deras väljare.

SD:s framfart i opinionsundersökningarna kommer självfallet också att sprida känslan av att S blir alltmer passé och saknar svar på alla viktiga samhällsutmaningar, vilket kommer att leda till att SD får ännu mer luft under vingarna och sänker S ännu mer. Löfven är inne i en mycket ond spiral nu där saker och ting kan gå jäkligt fort utför. SD har blivit en långt större mardröm än S någonsin hade anat.

https://nyheteridag.se/sd-overlagset...ll-12-procent/
__________________
Senast redigerad av Smoothman 2018-06-23 kl. 10:46.
2018-06-23, 11:51
  #11451
Medlem
Pussykings avatar
Med tanke på att socialdemokraterna ägnar sig mer åt spelteori än politik, exempelvis förslaget om vinster i välfärden som de inte ens i sina värsta mardrömmar hoppades skulle gå igenom, men som nu kan användas som ett slagträ mot de som hade förstånd att rösta ner det, kan man gissa att ett rimligt utfall av valet är att koalitioner ingen hade kunnat förutse för ett decennium sen kommer att uppstå efter valet. Allt för att hålla SD borta från makten.

Spelteoretiskt är det ett fantastiskt utfall för SD, inget ansvar i ytterligare fyra år, medan svensken ser sitt land förfalla. Det hör till sakens natur att det alltid varit bättre förr. Det spelar knappt nån roll vad som händer, det har alltid varit bättre förr, redan på de gamla grekernas tid. 2022 kommer det att vara uppenbart för precis alla att det bara finns en opposition.

Sämsta spelteoretiska utfallet är att SD tillåts skapa en svag regering. De är de plötsligt ansvariga för en politik de kommer att ha svårt att driva igenom så som de hade behövt för att få det utfall de vill. Och de kommer att drabbas av samma massmediaal kampanj som Trump tvingas utstå dagligen. Det kan knäcka den bäste. 2022 hade blivit ett rejält bakslag med det resultatet.

Tålamod är en dygd, trots allt.
2018-06-23, 20:36
  #11452
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Och varför skulle det vara "någons våta dröm"? Bara för att det låter ofattbart i dina öron behöver det ju inte vara något som inte kan ske, eller hur? Vi såg ju i t ex Holland hur socialdemokraterna där gick från 27% till 6% i senaste valet, där en stor del av kollapsen inträffade de fyra sista månaderna före valet. Var det också en våt dröm?


https://nyheteridag.se/sd-overlagset...ll-12-procent/
Jag kommer ihåg Maria Wetterström (mp) när hon sade " det är sd:s våta dröm at bli vågmästare". Idag är de Sveriges största parti enligt de senaste mätningarna. Såvisst kalla det gärna våt dröm för de våta drömmarna verkar ju faktiskt slå in.
2018-06-23, 22:11
  #11453
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Moderaterna är historiskt ett 15-22%-parti, förutom Schlingman-Reinfeldt-lurendrejeriet. Om de hamnar på 17-18% så är det bara en återgång till det normala.

Socialdemokraterna har inte varit under 30% sedan riksdagsvalet 1911 och deras normala är 35-45% samtidigt som de varit största parti sedan 100 år. Skulle de hamna mellan 20-25% och dessutom inte bli största parti är det ett helt katastrofalt resultat. Skulle de hamna under 20% så är sannolikheten stor att de är slut som de socialdemokrater vi känner. Ur svensk synvinkel blir det en större händelse än Sovjetunionens fall.

Så här är det. Den verkligt stora och genomgripande förändringen av svensk politik i ett hundraårsperspektiv är S. Att S varit största parti i hundra år, att S fick över 50% för 50 år sedan, att de flesta riksdagsval i praktiken handlat om hur mycket över 40% som S får osv. Att detta förhållande sedan ett flertal val är på väg bort är vad som allra mest avgör svensk politik. Det är förutsättningen för maktskiften och för nya partier. På den borgerliga sidan är det i huvudsak en fråga om intern kannibalism, även om man även där förlorat en del röster till SD.

I kommande val finns, givet de senaste OU, ett antal möjligheter till påtagliga förbättringar av svensk politik, t ex:

- att MP åker ut ur Riksdagen.

- att S inte längre är det största partiet.

- att borgerligheten inte längre förmår utgöra ett samlat och tillräckligt stort block för att göra anspråk på regeringsmakten.

Det tycks kunna bli en i avgörande delar annan politisk situation än den vi vant oss vid sedan demokratins genombrott.
2018-06-24, 10:12
  #11454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Då borde ju samerna inte heller ha rätt till svensk sjukvård om de vidhåller att de inte är svenskar.

De betalar kanske skatt till Sverige?
2018-06-24, 10:59
  #11455
Medlem
Ny sammanvägning

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6983039
2018-06-24, 11:22
  #11456
Moderator
Siegfrids avatar
OT raderat.
/Mod.
2018-06-24, 12:51
  #11457
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Ny sammanvägning

https://sverigesradio.se/sida/artike...tikeBl=6983039

Var Yougov och Sentio med i denna sammanräkning? Har för mig att de inte var det. I vart fall var inte Yougov med. Siffrorna hade nog ändrats till SDs fördel i så fall.
Jag ska undersöka.

Edit. Novus, Sifo och Ipsos deltar i sammanvägning.
__________________
Senast redigerad av regnidagigen 2018-06-24 kl. 13:13. Anledning: Fler uppgifter
2018-06-24, 13:17
  #11458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Till 12 procent tror jag inte S faller,men under 20 är risken stor, att SD kommer över 30 har jag ju idiotförklarats för länge,men det är nog nästan klart nu att man gör,frågan är hur mycket över?
tror vi får se färre inlägg från powergirl framöver. men kan ju komma något drev med fakade undersökninga refteråt att frossa i. saknar även Rejdars kloksakp..

Realistiskt sett ligger sossarnas golv på 20 procent. Oerhört många är idag beroende av deras allmosor. Plus att man under 100 år varit statsbärande.

Moderaternas golv ligger runt 15 procent. Där man under många år harvade runt denna siffra.

KD och MP åker rimligen ur riksdagen. L klarar sig med ett nödrop.

Kommunisternas tak ligger runt 10 procent. En skrämmande hög siffra. När man tänker på Stalin och Gulag. Historielösheten breder ut sig.

C med häxan Annie är i dagsläget svårbedömda. Trenden är att man går bakåt. Men jag är inte övertygad. Det finns bevisligen mängder av dårar i Sverige.

SD kommer att bli valets vinnare. Därom är alla institut överens. Med ett golv på 25 och ett tak på 35 enligt mig.
__________________
Senast redigerad av Mentapesola 2018-06-24 kl. 13:20.
2018-06-24, 14:05
  #11459
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Realistiskt sett ligger sossarnas golv på 20 procent. Oerhört många är idag beroende av deras allmosor. Plus att man under 100 år varit statsbärande.

Moderaternas golv ligger runt 15 procent. Där man under många år harvade runt denna siffra.

KD och MP åker rimligen ur riksdagen. L klarar sig med ett nödrop.

Kommunisternas tak ligger runt 10 procent. En skrämmande hög siffra. När man tänker på Stalin och Gulag. Historielösheten breder ut sig.

C med häxan Annie är i dagsläget svårbedömda. Trenden är att man går bakåt. Men jag är inte övertygad. Det finns bevisligen mängder av dårar i Sverige.

SD kommer att bli valets vinnare. Därom är alla institut överens. Med ett golv på 25 och ett tak på 35 enligt mig.

C siffror rör hur de röstar på Södermalm, förr var MP gullegrisar i detta område bland journalisterna nu är det C.
Mp har inför varje val historisk legat några % över vad det det slutliga valresultatet blir, så fortsätter det som tidigare får de max 3 % valnatten.

Så ta de % MP tappar och lägg de på C så kommer vi nog nära sanningen.

Vad det gäller KD så tror jag ändå de blir kvar i riksdagen, de hade även dåliga siffror inför 2014 men småland är ett starkt fäste för KD och det blir deras räddning ska ni se.
Några som åker ut med MP är Liberalerna, jag tror att folk inte vet om det lika gärna blir en röst på S om de röstar på L.
Björklund har dansat tango med Annie i C och stöttat svetsarlärlingen vid flertal tillfällen under denna mandatperioden.
Folk kanske redan glömt stödröstningen med den kvoterade tredje pappamånaden tex.
2018-06-24, 15:30
  #11460
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Var Yougov och Sentio med i denna sammanräkning? Har för mig att de inte var det. I vart fall var inte Yougov med. Siffrorna hade nog ändrats till SDs fördel i så fall.
Jag ska undersöka.

Edit. Novus, Sifo och Ipsos deltar i sammanvägning.

Alltså en genomsnittlig felfaktor för SD på 1,5 och 0,75 på Mp och 0,8 på Vpk.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback