Citat:
Ursprungligen postat av
tryffelhund
Jag minns Familjen och hela Borlänge-stöket väl. Inte alls på samma nivå som nu, långt ifrån. Men jäklar vad dom där grabbarna levde rövare. Snodde vapen från hemvärnets lager minns jag. Måste nog kanske ta och lyssna på den dokumentären.
Men jag förstår vad du menar. Det var en mycket hårdare ton på den tiden mot den här typen av brottslighet. Tänker droghandel och grova våldsbrott. Minns inte att någon snackade om utanförskap eller alla dessa floskler till och med polisen kör med nu mera. Då kallades dom gangsters som skulle tas tag i med hårdhandskarna. Samma retorik som när det var MC-krig. När det snackas om kriminella invandrargäng är det en helt annan retorik.
Ja då tycker jag du ska lyssna på den, de tar upp det med. Det värsta pågick ju bara några år i Borlänge på den tiden, och där finns en till skillnad mot hur man bekämpar brott idag... För jag tror att man verkligen tog våldet på mer allvar då och gjorde vad man kunde för att stoppa den utvecklingen i tid. Även om detta säkert bara varade några år, idag gör man säkert lika mycket fel som resten av landet!
Om man hade låtit gängen i Borlänge/Falun härja lika fritt som man gör idag så hade nog dock Borlänge kunnat slå dagens Malmö ;-)
”I slutet av 90-talet anmäldes fler brott i lilla Borlänge än i hela Stockholm. Ingen annanstans i landet beslagtogs lika många vapen. Rikspolisstyrelsens undersökning visade att var fjärde Borlängebo svarade att de blivit offer för brott.”
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/G1M90B/gitarrer-och-slagtran