2018-08-15, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zoltanfez
2

Jag förstår nu din iver att försvara allt som poliserna gör. Du är antingen en nerknarkad polis eller kompis med dem.
Snarare det sistnämnda med tanke på att du är efterbliven.

Tolkar man det jag skrev såsom " försvar av knarkande poliser" så har man nog diskvalificerat sig ifrån några diskussioner rörande lag och rätt öht. Den andra kretinen vet jag ju inte förstår det, och nu har även du lyckats dumförklara dig själv.

Grattis.

Bjud gärna på mer lyteskomik.
Citera
2018-08-15, 20:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej det gör det inte, han kan ha pekat med vapnet efter varningsskottet, mycket möjligt om det är en galen person, eller bara någon som saknar förstånd.

Att han pekade med vapnet emot polisen innan skottet sköts är också möjligt, förklaringen till det kan ju vara att dom tvekade att skjuta, pga av sin osäkerhet t, och ovilja i att behöva starta sina polis karriärer med att döda någon. DET är däremot något som kan vara farligt, även om man kan ha förståelse för det.

Eric kan knappast ha pekat med leksaken mot någon innan första skottet. Om han gjorde det så fanns ingen anledning att skjuta varningsskott, således gällde verkanseld direkt.

Antingen så har Eric pekat med leksaken mot en person efter första(varning) skottet eller inte.

För att få skjuta varningsskott måste samtliga kriterier för verkanseld vara uppfyllda.

Frågan är då hur hotad någon i trion var eftersom att verkanseld sannolikt inte avlossades direkt.

Ett varningsskott enligt kriterier för verkanseld kan till exempel användas om man är skyddad eller manöverutrymme i övrigt finns, hotet måste inte alltid utgöras av ett skjutvapen. Om avståndet var sju meter så kan det knappast ha funnits utrymme för varningskott om Eric utgjorde trängande fara, verkanseld borde ha skjutits direkt om trion upplevde trängande fara.
Citera
2018-08-15, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Absolut, att vara polis är jättefarligt det är ungefär lika farligt som att vara städare enligt statistik publicerad tidigare i tråden. Och hur farligt det är att vara städare vet ju alla. Naturligtvis kan vi inte jämföra med högriskjobb som livsmedelsarbetare eller byggnadsarbetare.

Varför inte bonde? Sveriges farligaste jobb under tid i flera årtionden. Poliser behöver ju inte försätta sig i livsfara. Om de inte kan bedöma situationen rätt finns alltid möjligheten till backa och omgruppera. Dessa pajaser klarade inte det. Utan gjorde en felbedömning utifrån felaktig analys av läget. Alla fel alltså.
Citera
2018-08-15, 20:19
Medlem
Finns det någon förklaring till varför poliserna drog sig tillbaka och inväntade insatsstyrkan? När man har sett allt bildmaterial i ärendet, så ser man att poliserna nästan har behövt kliva över Eric vid tillbakadragandet.

I det här drygt 17 minuter långa videoklippet så ser man att det inte är många meter från utgången. Kriminalteknikerna vankar fram och tillbaka ungefär där Eric blev skjuten. Man ser tre tydliga skotthål i väggen till höger om mopeden.

Samtliga skotthål i fasaden befinner sig mellan 5-25 cm från marken och med tanke på träffbilden så är det nog från en och samma skytt. I fönstret precis till höger om utgången så ser man också tydligt ett skotthål.

Tre skott sitter bevisligen i fasaden samt ett skott i en cykel. Sedan har vi ett skott från en helt annan vinkel som har träffat fönstret vid utgången. Nio tomhylsor har påträffats vid platsen, vilket betyder att Eric kan ha blivit träffad av fyra skott (troligtvis från samma skytt).

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/ngj4Mm/eric-torell-20-ble-skutt-og-drept-av-politiet-han-var-elsket-av-alle
Citera
2018-08-15, 20:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Finns det någon förklaring till varför poliserna drog sig tillbaka och inväntade insatsstyrkan? När man har sett allt bildmaterial i ärendet, så ser man att poliserna nästan har behövt kliva över Eric vid tillbakadragandet.

I det här drygt 17 minuter långa videoklippet så ser man att det inte är många meter från utgången. Kriminalteknikerna vankar fram och tillbaka ungefär där Eric blev skjuten. Man ser tre tydliga skotthål i väggen till höger om mopeden.

Samtliga skotthål i fasaden befinner sig mellan 5-25 cm från marken och med tanke på träffbilden så är det nog från en och samma skytt. I fönstret precis till höger om utgången så ser man också tydligt ett skotthål.

Tre skott sitter bevisligen i fasaden samt ett skott i en cykel. Sedan har vi ett skott från en helt annan vinkel som har träffat fönstret vid utgången. Nio tomhylsor har påträffats vid platsen, vilket betyder att Eric kan ha blivit träffad av fyra skott (troligtvis från samma skytt).

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/ngj4Mm/eric-torell-20-ble-skutt-og-drept-av-politiet-han-var-elsket-av-alle

Två siktar på benen, en siktar på överkroppen?

Frågan är varför?

Vi har fått lära oss här i tråden att polisen ska, får, bör, måste, förväntas, kan och också gör det, skjuter mot överkroppen.
Citera
2018-08-15, 20:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Eric kan knappast ha pekat med leksaken mot någon innan första skottet. Om han gjorde det så fanns ingen anledning att skjuta varningsskott, således gällde verkanseld direkt.

Antingen så har Eric pekat med leksaken mot en person efter första(varning) skottet eller inte.

För att få skjuta varningsskott måste samtliga kriterier för verkanseld vara uppfyllda.

Frågan är då hur hotad någon i trion var eftersom att verkanseld sannolikt inte avlossades direkt.

Ett varningsskott enligt kriterier för verkanseld kan till exempel användas om man är skyddad eller manöverutrymme i övrigt finns, hotet måste inte alltid utgöras av ett skjutvapen. Om avståndet var sju meter så kan det knappast ha funnits utrymme för varningskott om Eric utgjorde trängande fara, verkanseld borde ha skjutits direkt om trion upplevde trängande fara.

Precis, men eftersom du och andra gapat er hesa om polisernas bristande erfarenhet så är det ju inte otänkbart att dom tvekat, och inte vågat agera fullt ut. Det är betydligt troligare än att " skjuta direkt på allt som rör sig"..som många begåvningsreserver i denna tråd hävdat. Oerfarna poliser är oftare mer återhållsamma med våldsanvändning.

Nu slår du allt knut på dig själv, när varningsskott avfyras ska förutsättningarna för verkanseld vara uppfyllda ja, samtidigt gapar du om att dom nog inte alls var så hotad just pga det..

Rätt igen, och återigen slår du knut på dig själv, eftersom du gapat om att dom gick in på en innergård, utan att sondera denna med radar först ..men nu pekar på en omständighet som faktiskt visar att dom haft tanken med manövrerings utrymme med i sitt agerande. Att dom försökte backa undan visar också på det.

Dom kan mkt väl ha skjutit varningsskott även fast verkanseld egentligen borde skjutits direkt, DET är ett beteende som man mkt väl kan se hos mer erfarna och mera osäkra poliser.

Kan mkt väl vara så att han blivit skjuten snabbare av insatsstyrkan faktiskt.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2018-08-15 kl. 20:33.
Citera
2018-08-15, 20:31
Bannlyst
Citat:

Frågan är varför?

Vi har fått lära oss här i tråden att polisen ska, får, bör, måste, förväntas, kan och också gör det, skjuter mot överkroppen.

Vem som helst med ett minimum av kunskap ang vapenhantering vet att benskott är ogörligt i sådana här situationer.

..." och du kalle tar överkroppen, jag tar benen"..." nä måste jag, du får ta överkroppen så tar jag benen"....blablabla...

Tror man att poliserna, när direkt verkanseld är av nöden kan stå och snacka om vem som skall skjuta vart är man ju duktigt naiv, om gärningsmannen har ett riktigt vapen så hinner han peppra dom fulla med bly, och troligen byta magasin och göra det igen
Citera
2018-08-15, 20:37
Medlem
Verkanseld

Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Tolkar man det jag skrev såsom " försvar av knarkande poliser" så har man nog diskvalificerat sig ifrån några diskussioner rörande lag och rätt öht. Den andra kretinen vet jag ju inte förstår det, och nu har även du lyckats dumförklara dig själv.

Grattis.

Bjud gärna på mer lyteskomik.

Det är givetvis sant med tanke på din desperation att försvara avrättningar och övriga kriminella beteende från delar av poliskåren. Du har dumförklarat dig själv sen ditt första inlägg i detta ämne.

Grattis
Senast redigerad av Zoltanfez 2018-08-15 kl. 20:45. Anledning: Förtydliga
Citera
2018-08-15, 21:02
Medlem
Citat:

Frågan är varför?

Här är min teori om skjutandet.

1. Någon skjuter ett varningsskott som träffar cykeln.

2. En skytt skjuter en tydlig träffbild i höjd med vaden.

3. En annan skytt skjuter Eric i överkroppen.

Skottet genom rutan kan jag inte riktigt förklara. Med tanke på var tomhylsan hittades, så kan personen helt enkelt ha bommat målet.

Här ser man en tydlig träffbild på fasaden med tre skott. Jag har skjutit rätt mycket i mina dagar och den där träffbilden kommer garanterat från en enda skytt.

https://minfil.com/0fb2T6f7b4/Tre_skott.jpg
Citera
2018-08-15, 21:17
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Här är min teori om skjutandet.

1. Någon skjuter ett varningsskott som träffar cykeln.

2. En skytt skjuter en tydlig träffbild i höjd med vaden.

3. En annan skytt skjuter Eric i överkroppen.

Skottet genom rutan kan jag inte riktigt förklara. Med tanke på var tomhylsan hittades, så kan personen helt enkelt ha bommat målet.

Här ser man en tydlig träffbild på fasaden med tre skott. Jag har skjutit rätt mycket i mina dagar och den där träffbilden kommer garanterat från en enda skytt.

https://minfil.com/0fb2T6f7b4/Tre_skott.jpg

Varningsskott ska väl inte träffa någonting. Jag trodde att man skjöt varningsskott upp i luften.
Citera
2018-08-15, 21:18
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:

Kanske var de fortfarande jätterädda och trodde att Eric skulle vakna upp och börja skjuta med sitt plastvapen.
Citera
2018-08-15, 21:40
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Varningsskott ska väl inte träffa någonting. Jag trodde att man skjöt varningsskott upp i luften.

What goes up, must come down.

Istället för en random träff på en helt okänd plats så väljer man nog hellre att sätta varningskulan i en vägg eller liknande så att man vet att den stannar där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in