2018-08-15, 20:38
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Häromdagen såg jag filmatiseringen av Agatha Christies ”Evil under the sun” från 1982. Förvånansvärt många av karaktärerna påminner om personer i LW:s närhet, tycker jag! Mordoffret i filmen heter Arlena. Mordet sker på dagen i filmen men ändå vid så gott som samma klockslag som LW förmodligen togs av daga. De skyldiga i filmen visar sig vara (som jag ser det) de karaktärer som skulle kunna symbolisera SD och HD, i maskopi. Riktigt kusligt många likheter med fallet LW står att finna i denna filmatisering, känner jag. Det tog rejäl tid att ”skaka av sig” filmen för mig. Kanske är jag extra lättchockad förstås.
Citera
2018-08-15, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är ju "ingen kommentar" sedan ganska länge nu, så vi vet ju inte alls hur polisen tänker.

Någon var inne på att HD egentligen är den som kan ha haft ett tydligare motiv. Och att det inte alls gick som man hade tänkt sig med SD är väl rätt uppenbart nu. Att de nya utredarna skulle vara lika låsta vid honom som gärningsman har jag svårt att tänka mig.

Vet inte vad "Mordbibeln" föreskriver i ett läge där man tycks ha kört helt fast, men det är väl fullt möjligt att man också har börjat fundera över andra möjliga händelseförlopp.

Jag ser vilka åtgärder/agerande som polisen vidtar och när det gäller HD ser jag inga som tyder på att hon är misstänkt.

Jag tror att man följer Mordbibelns rekommendationer dvs utgår brett och med förhör och informationsinsamling för att sedan kunna smalna av och fokusera kring de som verkar mest troliga som GM. SD var en av några som stack ut som man tittade närmare på. Jag tror inte att det fanns en låsning från början.
Citera
2018-08-15, 20:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Jag tror också att man pingade telefonen. Det jag syftade på var bara att polisen aldrig (vad jag har sett) själva säger detta. Utan det är "enligt uppgifter till Aftonbladet". Nu tror jag visserligen att uppgifterna stämmer men det skadar aldrig att vara medveten om att källan är odefinierad.

Och då blir den information som du har värdefull; om att Lenas familj säger att det är hennes mobil. Hoppas det stämmer, vilket genombrott det kunde bli för utredningen om man kommer åt all historik. Risken finns såklart att gm hunnit radera appar, samtal och bilder, kanske dröjer analysen också därför.

Men här dyker även de där gnagande frågorna upp igen: Om gm tog telefonen, skulle hen bara slänga in den mellan några träd vid motionsspåret och hoppas på det bästa? Och i synnerhet om gm är geocachare? Vem som helst hade väl grävt ner den, dumpat den i en ihålig stam eller rullat några stenblock över. Att en privatperson snubblar över fyndet efter 3 dagar tolkar jag som att det låg synligt. Och varför var mobilen inte helt förstörd, ville gm att den skulle pinga? Varför la han den isf inte längre bort? Etc etc etc..

En tanke jag hade för länge sedan i tråden, men tappade någonstans på vägen, var om LW hade touch-id på sin mobil. Vet inte om Samsung (var det Samsung hon hade??) har touch-id?
Hemsk tanke skulle då vara att mördaren visste det...och raderade först viktig info innan han gjorde sig av med den.
Det är visserligen märkligt att gm kastat mobilen i skogen "nära" brottsplatsen och inte förstört/gömt den bättre, men det kan ha varit väldigt stressigt för personen om mordet inte var planerat. Hem vill man inte ta den iaf.
Citera
2018-08-15, 20:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag ser vilka åtgärder/agerande som polisen vidtar och när det gäller HD ser jag inga som tyder på att hon är misstänkt.

Jag tror att man följer Mordbibelns rekommendationer dvs utgår brett och med förhör och informationsinsamling för att sedan kunna smalna av och fokusera kring de som verkar mest troliga som GM. SD var en av några som stack ut som man tittade närmare på. Jag tror inte att det fanns en låsning från början.
Som jag uppfattar det av MV:s inlägg drabbades polisen ganska tidigt av ett kraftigt tunnelseende. Man tycks ha tolkat de uppgifter SD lämnade i förhör på ett starkt subjektivt sätt, och omständigheter som inte riktigt passade in i bilden uppfattades som lömska försök att vilseleda utredarna. Man verkade inte intressera sig för någon annan överhuvudtaget.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-15 kl. 20:54.
Citera
2018-08-15, 20:57
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Som jag uppfattar det av MV:s inlägg drabbades polisen ganska tidigt av ett kraftigt tunnelseende. Man tycks ha tolkat de uppgifter SD lämnade i förhör på ett starkt subjektivt sätt, och omständigheter som inte riktigt passade in i bilden uppfattades som lömska försök att vilseleda utredarna. Man verkade inte intressera sig för någon annan överhuvudtaget.

Nu förstår jag inte hur du tänker?
Det fanns betydligt mer att gå på redan innan SD togs in på förhör.
Digital kontakt med Lena, att de troligtvis stämt träff på mordkvällen.
När polisen upptäcker detta så är det väl självklart att SD tas in på förhör?
Varför skulle de intressera sig för någon annan i det skedet?
Förhöret måste stärkt misstankarna eftersom han blev skäligen misstänkt
Citera
2018-08-15, 21:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Du har ännu inte svarat på mitt inlägg. Gör det först, så kan vi fortsätta där vi var:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av Draifos 2018-08-15 kl. 21:06.
Citera
2018-08-15, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Jag tror att MV förnekade det och/eller i någon artikel att NOA var inblandad i mordet på LW, utan var där för Vivalla morden.

Jag tar upp detta för din kommentar om mordbibeln.
Det som kommit ut om den är att NOA skall tas in om inte en GM finns efter 30 dagar.
Att dom jobbar brett har jag sagt är fel. Den senaste relationen hon hade har inte ens blivit förhörd (ca.2 mån efter mordet, nu vet jag inte). Om man jobbar brett förhör man väl ändå dom närmaste snarast???

Antingen är dom 100% säkra på SD och väntar bara på teknisk överbevisning (denna jättemycket bevisning), eller så har dom klantat till det ordentligt och står på ruta 1.
Citera
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag TROR bestämt att polisen är klara på plats. Jag TROR bestämt att allt inte är klart med bouppteckning, besittningsrätt och allt det där, så polisen har inte en juridisk person att lämna nycklarna till.

Är det så svårt att ta in vad jag menar, eller tjafsar ni bara för tjafsandes skull?
Du kan väl inte på allvar mena att du tror att polisen behåller nycklarna för att de inte har någon att lämna dem till? Hur och när tror du då att denna någon ska dyka upp som de kan lämna nycklarna till?
Polisen behåller naturligtvis avspärrningarna så länge de anser sig behöva det.

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Och nycklarna hade lämnats till?....
Naturligtvis till dödsboet.

Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Den som ska ha dom!
Inte UW eller några barn.

Föresten varför undrar du om nycklarna?
Varför inte till UW? Han är barnens enda förmyndare nu.

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Dödsbodelägarna förstås. I detta falla alltså barnen eller kanske deras vårdnadshavare...

Tror du polisen tänker hålla huset avspärrat till barnen är myndiga?

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Du skrev:

Nej bouppteckningen är av naturliga skäl inte klar men den juridiska personen dödsboet finns ju eftersom det utgörs av LW:s samlade tillgångar och skulder. Vore polisen klara borde de gett tillbaka bostaden till dödsboet. Vem menar du annars skulle ha besittningsrätt?
Den som sen ska företräda dödsboet och göra bouppteckning lär naturligtvis inte vara barnen själva.
EGT du kan väl läsa det sista inlägget om och om igen tills du förstår hur det går till. Det är väldigt tydligt.
Citera
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Häromdagen såg jag filmatiseringen av Agatha Christies ”Evil under the sun” från 1982. Förvånansvärt många av karaktärerna påminner om personer i LW:s närhet, tycker jag! Mordoffret i filmen heter Arlena. Mordet sker på dagen i filmen men ändå vid så gott som samma klockslag som LW förmodligen togs av daga. De skyldiga i filmen visar sig vara (som jag ser det) de karaktärer som skulle kunna symbolisera SD och HD, i maskopi. Riktigt kusligt många likheter med fallet LW står att finna i denna filmatisering, känner jag. Det tog rejäl tid att ”skaka av sig” filmen för mig. Kanske är jag extra lättchockad förstås.

Men visst! Även om vi får hoppas att verkligheten inte överträffar dikten här så finns det paralleller redan i det vi sett hittills. Framförallt tycker jag att Christie har en intressant poäng i hur hon förleder oss att tycka fördömande mot BO/Arlena först för att sedan visa oss hur lätt det är att bli manipulerad att se från ett perspektiv bara. Arlena beskrivs som väldigt vacker, mer stor utstrålning och en nästan magisk förmåga att attrahera män och skapa osäkerhet hos kvinnor i sin omgivning. Lite som LW har framträtt av många i tråden initialt. Det är lätt att man tycker illa om henne och ser henne som ett hot inledningsvis medan man tycker synd om den stackars lilla äkta frun till mannen som Arlena verkar förföra. Sedan mördas hon och alla springer omkring (utom Poirot så klart) och letar mördare utifrån att Arlena levt promiskuöst och hänsynslöst och att GM och motiv ska finnas utifrån detta faktum. I slutet av filmen vänds perspektiven och man ser hur utsatt Arlena varit just på grund av sitt utseende och sin förmåga att attrahera män, hon förvandlas från ett hot till ett offer som hela tiden riskerat att utnyttjas. Jag tycker de här perspektivförskjutningarna säger mycket om hur vi i tråden på avstånd kan snöa in på ensidiga perspektiv och hur viktigt det är att se upp med att utan vidare gå på de bilder som målas fram initialt. Christie är fiktion men det finns ofta någon slags poäng att ta till sig.

Adderar: utöver att vi "hittar" LW/Arlena Marshall, SD/Patrick Redfern och HD/Christine Redfern så finns ju i rollbesättningen även UW/Kenneth Marshall och t o m en symbol för tonårsbarnen/Linda Marshall. Vi har ytterligare försvarsmaktsspåret/Major Berry och frikyrkospåret/fd kyrkoherde Stephen Lane. Rollistan är klar, dessvärre har vi ingen Poirot här utan vi famlar mest i blindo.

Ursäkta om OT! Men intressant med alla paralleller.
Senast redigerad av Philomena 2018-08-15 kl. 21:15.
Citera
2018-08-15, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Jobba brett.... tror det fanns i deras egen beskrivning av fallet hur dom jobbar.
Se mitt inlägg för 1min sedan.
Citera
2018-08-15, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du kan väl inte på allvar mena att du tror att polisen behåller nycklarna för att de inte har någon att lämna dem till? Hur och när tror du då att denna någon ska dyka upp som de kan lämna nycklarna till?
Polisen behåller naturligtvis avspärrningarna så länge de anser sig behöva det.

Naturligtvis till dödsboet.

Varför inte till UW? Han är barnens enda förmyndare nu.

EGT du kan väl läsa det sista inlägget om och om igen tills du förstår hur det går till. Det är väldigt tydligt.
Och du menar att allt detta är klart?
Källa på det... Allt detta går inte över dagen.
Självklart kan polisen hålla på avspärrningarna av någon teknisk anledning, men jag tror inte det.
Citera
2018-08-15, 21:09
Medlem
Citat:

Det kan inte vara så att Örebropolisen i sitt skickliga yrkesutövande, och med vittnens hjälp, ganska snart fann rätt gärningsman?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in