2018-08-15, 19:37
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena

Förresten, gammal fråga som varit upp tidigare men vet inte om den fått svar. Har ni några tankar kring varför det varit så tyst om dödsorsak just i detta fall? Man ser ju nästan dagligdags rubriker i kvällspressen om mord och överfall där typ av våld framgår direkt men här släpps ingenting och sekretessen ligger på. Vad kan vara anledningarna till att det skiljer sig så mycket i hur polisen väger sådan information till allmänheten?

Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Jag kan tänka mig två anledningar till detta.
Den första är att Lenas kropp inte hittades förrän efter 4 dygn och kroppen var då illa åtgången av värme och djur. Ingen uppenbar dödsorsak kunde därför komma ut till media och allmänheten. Om en mördad person däremot hittas direkt och dödsorsaken är tydlig så sprids den uppgiften snabbare.
För det andra så finns det inte några vittnen som sett hur LW bragts om livet.

Tilläggas bör att förundersökningssekretess råder. Utredningen vill inte gå ut med uppgifter som endast mördaren känner till.

Angående tystnaden om dödsorsaken. Frågan har varit uppe tidigare och mina tankar kring det är citerat ovan.
Citera
2018-08-15, 19:40
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det händelseförlopp som de tidigare utredarna tänkte sig framgår av bl.a. MV:s inlägg.

Vad MVs inlägg innehåller vet jag.
Du menar alltså att det händelseförlopp som beskrivits inte är aktuellt längre?
Citera
2018-08-15, 19:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vad MVs inlägg innehåller vet jag.
Du menar alltså att det händelseförlopp som beskrivits inte är aktuellt längre?
Jag har ingen aning. Det verkar vara "locket på" sedan en tid:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera
2018-08-15, 19:49
Medlem
Draifoss avatar
Hur blir det förresten om polisen nu skulle börja intressera sig för t.ex. HD? Går det att få in henne i det tidigare tänkta händelseförloppet, eller behöver man göra justeringar då?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-15 kl. 19:52.
Citera
2018-08-15, 19:54
Medlem
Citat:
Hur kan du vara så säker på att inte HD är misstänkt. Det är väl ingen som vet hur utredningsläget ser ut just nu?

Klart jag inte vet till 100%, men allt kring utredningen tyder på det.

Jag har full tillit till att utredningen sköts enligt Mordbibeln och gedigen erfarenhet av likartade våldsbrott.
Var och en äger sin egen grundinställning. Man får tycka olika.
Citera
2018-08-15, 19:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Klart jag inte vet till 100%, men allt kring utredningen tyder på det.
Det är ju "ingen kommentar" sedan ganska länge nu, så vi vet ju inte alls hur polisen tänker.

Citat:
Jag har full tillit till att utredningen sköts enligt Mordbibeln och gedigen erfarenhet av likartade våldsbrott.
Var och en äger sin egen grundinställning. Man får tycka olika.
Någon var inne på att HD egentligen är den som kan ha haft ett tydligare motiv. Och att det inte alls gick som man hade tänkt sig med SD är väl rätt uppenbart nu. Att de nya utredarna skulle vara lika låsta vid honom som gärningsman har jag svårt att tänka mig.

Vet inte vad "Mordbibeln" föreskriver i ett läge där man tycks ha kört helt fast, men det är väl fullt möjligt att man också har börjat fundera över andra möjliga händelseförlopp.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-15 kl. 20:24.
Citera
2018-08-15, 20:09
Medlem
Citat:
Den enda rimliga tolkningen är väl att

HD har ett starkt alibi

SD har ingen nyckel utan barnen går över till pappa efter skolan på egen hand.

Barnen var hemma själva därav har SD inget alibi.

Det behöver inte vara svårare än så.

Citat:
Tydligt 🙂
Låter som den rimligaste förklaringen utifrån vad vi vet.

Citat: "Barnen var hemma själva.."
Det där kan väl inte med bästa vilja i världen beskrivas som "Tydligt"?
Hemma hos vem då? Hos mamma HD? Hos pappa SD? Eller är "hemma" med automatik lika med hemma hos mamma?

Håller än en gång med 'Philomena'. Detta med att så extremt lite intresse har visats för HD och hennes lägenhet känns väldigt märkligt. Obs! att jag inte på något vis vill misstänkliggöra vara sig HD eller Örebropolisen, men det kan inte hjälpas att den sistnämnda på alldeles egen hand, genom sökmissar och avskedanden, har ådragit sig visst ögonbrynslyftande runtom i landet..
Citera
2018-08-15, 20:24
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tack för svar!

Det var så lite 🙂
Som sagt, det är mina tankar kring frågan. Det kanske finns andra som har fler eller annorlunda förklaringar.
Citera
2018-08-15, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Hemma hos vem då? Hos mamma HD? Hos pappa SD? Eller är "hemma" med automatik lika med hemma hos mamma?

Håller än en gång med 'Philomena'. Detta med att så extremt lite intresse har visats för HD och hennes lägenhet känns väldigt märkligt. Obs! att jag inte på något vis vill misstänkliggöra vara sig HD eller Örebropolisen, men det kan inte hjälpas att den sistnämnda på alldeles egen hand, genom sökmissar och avskedanden, har ådragit sig visst ögonbrynslyftande runtom i landet..

I detta fall så menade jag hemma hos HD. Det föll sig naturligt då SDs tillgång till HDs hus var ett argument för att hennes hus borde avspärrats.
Citera
2018-08-15, 20:29
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Jag har ingen aning. Det verkar vara "locket på" sedan en tid:

Det händelseförlopp som MV beskrivit är alltså från den tidigare utredningen och den nya utredningen är inne på ett annat spår?
Hur vet du att inläggen från MV innehåller icke-aktuella uppgifter?
Citera
2018-08-15, 20:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det händelseförlopp som MV beskrivit är alltså från den tidigare utredningen och den nya utredningen är inne på ett annat spår?
Hur vet du att inläggen från MV innehåller icke-aktuella uppgifter?
Jag svarade på ditt förra liknande inlägg:

Har alltså (som de flesta andra här) ingen aning om hur polisen tänker nu.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-15 kl. 20:37.
Citera
2018-08-15, 20:36
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78

För mig var det tydligt vad som avsågs därav mitt val av ord. Att du uppfattar det annorlunda må så vara. Du får väl fråga om du anser det vara otydligt istället för att ifrågasätta min inställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in