2018-08-15, 18:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Och hade SD haft alibi för kvällen ifråga genom att ha varit hemma med barnen medan HD jobbat så begriper jag inte hur åklagare dristat sig till att få honom häktad inte bara en gång utan rentav två gånger.
Citat:
Det tror inte jag heller då det skulle ha framkommit men resonerade bara vidare utifrån argumentet innan där EGT ponerade att han t ex skulle kunna ha haft barnen hos sig. Alltså inte min tro utan ett resonemang utifrån annan användares exempel.
Hur menar du att detta (att ha barn hemma på natten) i så fall skulle kunna anses utgöra alibi för SD?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-15 kl. 18:56.
Citera
2018-08-15, 18:53
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Det tror inte jag heller då det skulle ha framkommit men resonerade bara vidare utifrån argumentet innan där EGT ponerade att han t ex skulle kunna ha haft barnen hos sig. Alltså inte min tro utan ett resonemang utifrån annan användares exempel.

Jag förstod det 😊 ville bara förtydliga så inte frågan kommer igen angående alibi
Citera
2018-08-15, 19:03
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Hur menar du att detta (att ha barn hemma på natten) i så fall skulle kunna anses utgöra alibi för SD?

Jag var nog lite för snabb och hoppade över några tankeled där i diskussionen med Modesty och EGT kring släktalibi för att han inte ska ha varit i hennes hus i kombination med att HD jobbade. Sorry. Utifrån exemplet att HD hade alibi för att hon jobbade (vilket löstes av att SD hade barnen t ex) så tänkte jag ett tankeled fel. Barn kan ju vara osäkra alibin sent om natten om de sover.

Jag bibehåller dock mina frågor kring varför polisen inte verkat se HD och hennes hus som intressant ifall de ändå ser på SD som MGM.
Citera
2018-08-15, 19:04
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Jag förstod det 😊 ville bara förtydliga så inte frågan kommer igen angående alibi

Fint! Bra att vara tydlig då det lätt blir missförstånd här i tråden!
Citera
2018-08-15, 19:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag bibehåller dock mina frågor kring varför polisen inte verkat se HD och hennes hus som intressant ifall de ändå ser på SD som MGM.
Det verkar ju som att man redan tidigt bestämde sig för hur händelseförloppet skulle ha sett ut, och i det händelseförloppet ingick helt enkelt inte HD. Svårare än så är det nog inte.
Citera
2018-08-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ja, detta var ju en av de förklaringar som nämndes som trolig anledning när vi spekulerade här just innan. Att HD haft bra alibi. Men även om HD inte är/ses som MGM så i och med att man/polisen/åklagare ändå verkat tro att SD varit/är GM så undrar jag ändå varför att man inte verkat tänkt tanken att denne kunnat ha tillgång till och använt HDs hem. Ifall SD haft nyckel dit (för att enklare kunna hantera att de har barnen olika veckor och han kanske behövt hämta glömda klädplagg till ett barn t ex), så kan han ju som GM kunnat ha gagn av HDs bostad då den var så nära LWs även om HD själv har klockrent alibi och utan att ha kännedom om något befunnit sig på jobb osv. Dvs, jag finner att så länge SD är misstänkt i rättsväsendets ögon så borde HDs hem vara av visst intresse även om man ser på henne som ett offer för omständigheterna och fri från misstankar själv. Hennes hus står nära både BOs hus och FP och detta hus har en stark koppling till den man som de plockat in två gånger. Därav ställde jag och Carina78 frågan till Moralens Väktare om hen kan säga något kring detta och hur polisens tankegångar gått här. Det kan ju finnas aspekter som vi som spekulerat kring detta helt missat här och jag skulle gärna vilja släppa detta med HDs hus genom att få insikt om avspärrningar och prioriteringar här. Men det kanske inte får komma ut börjar jag tänka då ingen läcka finns där från MV.

Och hade SD haft alibi för kvällen ifråga genom att ha varit hemma med barnen medan HD jobbat så begriper jag inte hur åklagare dristat sig till att få honom häktad inte bara en gång utan rentav två gånger. Något stämmer här inte. Även om man ska ha sunda kritiska invändningar mot att rättsväsendet alltid fungerar som det ska så har jag svårt att tro att åklagare är så dum att hon försöker få SD fast för mord två gånger på raken om han har alibit att han varit hemma med vittnen hela kvällen. Något måste ju vara svårt för SD att bevisa för att rentvå sig oavsett om han är skyldig eller ej.

Den enda rimliga tolkningen är väl att

HD har ett starkt alibi

SD har ingen nyckel utan barnen går över till pappa efter skolan på egen hand.

Barnen var hemma själva därav har SD inget alibi.

Det behöver inte vara svårare än så.
Citera
2018-08-15, 19:18
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Det verkar ju som att man redan tidigt bestämde sig för hur händelseförloppet skulle ha sett ut, och i det händelseförloppet ingick helt enkelt inte HD. Svårare än så är det nog inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark

HD har ett starkt alibi

Nej, det är ju rimliga förklaringar båda två och de mest enkla också. Jag menar inte att krångla till det men då så mycket annat känns vänt på och granskat så hade jag nästan förväntat mig att MV eller annan med insikt tidigt hade kunnat fastslå HDs solklara oskuld i detta och på något sätt i förbifarten tagit oss ur dessa möjligheter. När hon inte ens berörts trots närheten till SD så har jag upplevt det märkligt som om man missat henne utan att ens granska henne, lite som Draifos säger att man direkt låste in sig på SD och därmed uteslöt henne (trots hennes koppling till honom). Nå, det finns väl en förklaring och snart får vi veta men det är frustrerande även om man så klart ska vara glad för sekretessen.

Förresten, gammal fråga som varit upp tidigare men vet inte om den fått svar. Har ni några tankar kring varför det varit så tyst om dödsorsak just i detta fall? Man ser ju nästan dagligdags rubriker i kvällspressen om mord och överfall där typ av våld framgår direkt men här släpps ingenting och sekretessen ligger på. Vad kan vara anledningarna till att det skiljer sig så mycket i hur polisen väger sådan information till allmänheten?
Citera
2018-08-15, 19:22
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:

HD har ett starkt alibi

Tydligt 🙂
Låter som den rimligaste förklaringen utifrån vad vi vet.
Citera
2018-08-15, 19:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

HD har ett starkt alibi

Hur kan du vara så säker på att inte HD är misstänkt. Det är väl ingen som vet hur utredningsläget ser ut just nu?
Citera
2018-08-15, 19:30
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:

Du får gärna utveckla det här. Hur menar du att det tidigt bestämda händelseförloppet såg ut?
Citera
2018-08-15, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
SD har inget alibi
Därav att han kände sig lite ensam den där sena kvällen i maj..
Citera
2018-08-15, 19:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Du får gärna utveckla det här. Hur menar du att det tidigt bestämda händelseförloppet såg ut?
Det händelseförlopp som de tidigare utredarna tänkte sig framgår av bl.a. MV:s inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in