2018-08-02, 00:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Men snälla... Självklart lämnar inte polisen eller åklagaren ut ALLA uppgifter som inkommit under utredningen till den misstänkte vid de första förhören eller vid tingsrättsförhandlingen.
Skojar du med oss nu? Nog måste väl SD åtminstone vid häktningsförhandlingarna ha fått veta vad åklagarens misstankar grundade sig på? Hur skulle han annars kunna bemöta det?
Citera
2018-08-02, 01:24
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Skojar du med oss nu? Nog måste väl SD åtminstone vid häktningsförhandlingarna ha fått veta vad åklagarens misstankar grundade sig på? Hur skulle han annars kunna bemöta det?

Det har jag inte bestridit. Åklagaren lägger fram de uppgifter som hen och utredningen anser ligger till grund för fortsatt häktning (sannolika skäl) vid häktesförhandlingen.
Det jag skrev var att ALLA uppgifter inom utredningen inte redovisas vid detta tillfälle.

Då åtal väcks får den tilltalade ta del av allt som framkommit under förundersökningen.
Citera
2018-08-02, 01:31
Medlem
Citat:

Läs båda Inläggen en gång till långsamt.

Tex Netherworld

"Åklagaren behöver bara ta upp det som hen anser behövs. Dvs åklagaren kan välja vilket material ur förundersökningen som hen vill åberopa för tingsrätten."
Citera
2018-08-02, 01:35
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Dödsorsaken lär de ha sen länge, den utvidgade rätts-obduktionen bör ha skett dagarna efter kroppen hittades om inte redan samma dag. Den har väl bara inte "läckt" till media eller hit. Vore ju rentav konstigt om de gick ut med den i ett officiellt uttalande från polisen innan åtal ens väckts. De anhöriga har dock säkert fått den infon.

Vi vet väl inte heller om kroppen släppts till anhöriga? Om familjen vill hålla låg profil kanske de redan haft begravning utan att basunera ut detta i dödsannons, en sån där inbjudningar skickas ut istället för annons i tidningen. Senare kanske det kommer en dödsannons - "Begravningen har ägt rum i stillhet" brukar det ofta stå.

Korrekt angående dödsorsaken. Redan tidigt i utredningen visste man på vilket sätt Lena bragts om livet. Den preliminära dödsorsaken var den som senare fastställdes.

Med tanke på att SD har uttryckt en önskan om att få delta vid begravningen så hoppas och tror jag att den äger rum stillhet med de närmaste anhöriga.
Senast redigerad av LimeTime 2018-08-02 kl. 01:38.
Citera
2018-08-02, 01:37
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Okej, tackar för fylligt svar! Det är svårt men jag skall försöka hålla mig ifrån att fråga vad du brukar fylla i i rutan ang förflutet som SS-soldat.😆
Ja då var det som jag lite anade; att det var ett felony begånget i USA. Rimligtvis, som jag tror, har de helt andra möjligheter att söka i det egna landets register jämf med andra länders.

Lite dum fråga kanske: ang fingeravtryck; är det så att man måste lämna fingeravtryck (nya) vid ankomst el menar du att de skannar avtrycken i passet?

De blippar passet, tar dina fingeravtryck, fotograferar dig, och kör numera även ansikts/ögon-skanner. Allt behändigt avklarat i ett och samma bås.
Storebror ser. 😏
Citera
2018-08-02, 01:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Korrekt angående dödsorsaken. Redan tidigt i utredningen visste man på vilket sätt Lena bragts om livet. Den preliminära dödsorsaken var den samma som senare fastställdes.

Med tanke på att SD har uttryckt en önskan om att få delta vid begravningen så hoppas och tror jag att den äger rum stillhet med de närmaste anhöriga.

Har dödsorsaken fastställts nu? Det har jag missat.
Citera
2018-08-02, 01:48
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Du tänker på mig kanske?!
Jag hävdar envist att med dom förutsättningar som finns kring SD, kan han inte avskrivas från misstanke.
Bevisövervikten kan göra att åklagaren avskriver honom som skäligen.
Att det finns andra GM kan avskrivas på löpande band säger jag inget om, jag pratar bara om SD, inget annat.

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Va? Jag vidhåller det jag har skrivit! Vad menar du skiljer nu?
SD kan egentligen inte avskrivas förrän någon annan är dömd. På vilka premisser skulle han bli det?
Visst, det kan komma teknisk bevisning som visar att SD omöjligt kan ha utfört mordet, det är väl det ända långskott han kan hoppas på?!

Ser du nu vad som skiljer sig åt?
Du hävdar olika i inläggen vad som enligt dig krävs för att SD ska avskrivas som misstänkt.
Senast redigerad av LimeTime 2018-08-02 kl. 01:50.
Citera
2018-08-02, 02:00
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Dödsorsaken lär de ha sen länge, den utvidgade rätts-obduktionen bör ha skett dagarna efter kroppen hittades om inte redan samma dag. Den har väl bara inte "läckt" till media eller hit. Vore ju rentav konstigt om de gick ut med den i ett officiellt uttalande från polisen innan åtal ens väckts. De anhöriga har dock säkert fått den infon.
Citat:
Korrekt angående dödsorsaken. Redan tidigt i utredningen visste man på vilket sätt Lena bragts om livet. Den preliminära dödsorsaken var den som senare fastställdes.

Jag förutsätter att de vet hur hon dog, men är det inte ovanligt att just det faller under sekretess? Syftar givetvis inte på detaljer, men tidningarna är ju oftast väldigt snabba med rubriker som: "Kvinna knivhuggen på vägen hem", "3-barnsmamma hittad död: misstänkt yxmord", "15-åring slogs blodig: överlevde inte"...etc. Men här vet vi ingenting. Var det missandel? Strypning? Novitjok!?
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2018-08-02 kl. 02:20.
Citera
2018-08-02, 02:18
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Men om nu åklagaren hade begärt att SD skulle kvarstanna i häkte, på sannolika skäl misstänkt för mord på LW, varför skulle hon då ha hållit igen vid häktningsförhandlingarna så att SD släpptes? Blir inte det här lite kontraproduktivt?

Det där vet inte jag ju så klart. Men jag tror hon gamblade lite för mycket. Hon ville få honom häktad, och trodde helt enkelt att det hon la fram skulle räcka. Hon klantade till det helt enkelt.

Men det kan också vara så att det hon inte la fram i rätten, var saker som ändå inte hade ändrat på TR:s beslut. Det kan exempelvis handla om uppgifter som SD svarat märkligt på utifrån vad som skulle kunna vara väldigt graverande utifrån vad analyssvar i framtiden kan ge. Exempelvis har det hänt i andra fall att en misstänkt hävdat saker rörande mobilaktivitet men som ett vittne uppgett inte kan stämma. Då vill inte åklagaren avslöja vad vittnet sagt för MGM förrän hen kan backa upp det med analysen av mobiltrafik från flera mobiler. Samtidigt vill inte åklagaren chansa med att GM, i fall denne blir släppt, kanske försöker påverka ett sådant vittne.

Du har rätt i att ibland blir det nog kontraproduktivt de val som en åklagare gör. Men helst vill ju en åklagare avslöja så lite det går för att steg för steg försöka linda en misstänkt runt sitt finger.

För övrigt anser jag att det är fel på systemet; att vi har åklagare som leder en förundersökning och sen samtidigt i rättegången senare ska verka för att få den misstänkte fälld. För en åklagare ska vara objektiv under förundersökningen. Det anser jag är väldigt svårt för en människa i en sådan position att fullt ut kunna vara. Objektiv alltså.
Senast redigerad av Netherworld 2018-08-02 kl. 02:21.
Citera
2018-08-02, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Jag förutsätter att de vet hur hon dog, men är det inte ovanligt att just det faller under sekretess? Syftar givetvis inte på detaljer, men tidningarna är ju oftast väldigt snabba med rubriker som: "Kvinna knivhuggen på vägen hem", "3-barnsmamma hittad död: misstänkt xymord", "15-åring slogs blodig: överlevde inte"...etc.

Nej, det tycker inte jag.

Särskilt om det inte skedde publikt utan undanskymt med endast ett vittne som hittat kroppen (numer belagd med tystnad).

DÅ är det bara mördaren och polisen som känner till detaljerna!

Varför skulle polisen dela det med Någon???
Senast redigerad av Remark 2018-08-02 kl. 02:44.
Citera
2018-08-02, 03:10
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Jag förutsätter att de vet hur hon dog, men är det inte ovanligt att just det faller under sekretess? Syftar givetvis inte på detaljer, men tidningarna är ju oftast väldigt snabba med rubriker som: "Kvinna knivhuggen på vägen hem", "3-barnsmamma hittad död: misstänkt yxmord", "15-åring slogs blodig: överlevde inte"...etc. Men här vet vi ingenting. Var det missandel? Strypning? Novitjok!?

Jag kan tänka mig två anledningar till detta.
Den första är att Lenas kropp inte hittades förrän efter 4 dygn och kroppen var då illa åtgången av värme och djur. Ingen uppenbar dödsorsak kunde därför komma ut till media och allmänheten. Om en mördad person däremot hittas direkt och dödsorsaken är tydlig så sprids den uppgiften snabbare.
För det andra så finns det inte några vittnen som sett hur LW bragts om livet.

Tilläggas bör att förundersökningssekretess råder. Utredningen vill inte gå ut med uppgifter som endast mördaren känner till.
Senast redigerad av LimeTime 2018-08-02 kl. 03:14.
Citera
2018-08-02, 04:07
Medlem
Citat:
Jag kan tänka mig två anledningar till detta.
Den första är att Lenas kropp inte hittades förrän efter 4 dygn och kroppen var då illa åtgången av värme och djur. Ingen uppenbar dödsorsak kunde därför komma ut till media och allmänheten. Om en mördad person däremot hittas direkt och dödsorsaken är tydlig så sprids den uppgiften snabbare.
För det andra så finns det inte några vittnen som sett hur LW bragts om livet.

Tilläggas bör att förundersökningssekretess råder. Utredningen vill inte gå ut med uppgifter som endast mördaren känner till.

TACK för en bättre förklaring!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in