Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-15, 16:28
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Hur svagt ego och hur kränkt får man vara om man tar det personligt att någon med hänvisning till sin religion inte vill ta i hand med typ 3,5 miljarder människor?
Ser det inte som relevant. Inget som säger att det är personligt. Läser du artikeln så är det företagets policy.
Oavsett så blev ju hennes ego så kränkt att hon kräver pengar för det, och AD står bakom denna kränkthet. Trots att hon delar samma religion med 1,8 miljarder andra människor.

Ser inte din logik då du inte verkar kunna applicera den åt båda hållen utan bara på ena. Du gillar själv att inte att ta i hand verkar det som, och därför försvarar den ena men inte den andra. Se lite längre än din personliga preferens.
Citera
2018-08-15, 16:29
  #26
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uniik
Kvinna får komma på anställningsintervju men vägrar hälsa på intervjuaren genom att ta i hand. Företaget tvingas betala skadestånd på 40.000:-

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...ger-henne-ratt

Kan flashbackdetektiverna leta upp vem vidret är? Någon känd islamist/hijabiaktivist tro?

Står att det är en kvinna hon kan lika gärna vara från Japan dom gillar inte heller att skaka hand.
Citera
2018-08-15, 16:36
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Lär överklagas, det var ju en oenig domstol. Sen kan jag faktiskt tycka att det är respektlöst och småaktigt av företaget i fråga att inte acceptera ett annat sätt att hälsa på. Om man inte vill vidröra någon av motsatt kön ska man inte behöva göra det. Sen beror det såklart på vilket typ av jobb också. Det framgår inte.
Håller med.
Gillar inte islamister... men just att inte acceptera att en del inte vill behöva ta i andra av motsatta könet, inte vara nakna eller lättklädda bland andra eller inte vilja äta vissa saker t ex har jag väldigt svårt att förstå att andra inte kan bara acceptera.
Det drabbar ju liksom inte dem på något sätt!
Citera
2018-08-15, 16:38
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uniik
Att en anställd enbart hälsar på ena könet är oerhört diskriminerande. Hur hade det sett ut om en anställd enbart kan tänka sig hälsa på folk med vit hudfärg, men inte svarta?
Det går att hälsa på olika sätt.
Och det handlar om kvinna/man.
Något helt annat än färg på hud.
Citera
2018-08-15, 16:41
  #29
Medlem
Säg att det är skämt.
Citera
2018-08-15, 16:41
  #30
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Lär överklagas, det var ju en oenig domstol. Sen kan jag faktiskt tycka att det är respektlöst och småaktigt av företaget i fråga att inte acceptera ett annat sätt att hälsa på. Om man inte vill vidröra någon av motsatt kön ska man inte behöva göra det. Sen beror det såklart på vilket typ av jobb också. Det framgår inte.


Enligt "Eftermiddag i P1" handlade det om ett jobb som telefontolk. DO sa att utgången mycket väl kunde blivit annorlunda om det handlat om ett jobb med exempelvis personliga kundmöten.
Citera
2018-08-15, 16:43
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Så du och denna kvinna jobbar ihop och du sätter något i halsen och behöver akut hjälp med att få upp det. Hon kan inte röra dig för du är man.

Något man vill anställa
Det är något helt annat.
Jag är inte muslim, utan kristen, men jag förstår att man kanske har svårt för den fysiska beröringen med annan man än ens egen, sen är det ju oroväckande om det är frågan om en muslimsk fanatiker i allt som går klädd med ansiktet förtäckt t ex!
Då hade jag sagt nej direkt som arbetsgivare...
Citera
2018-08-15, 16:44
  #32
Medlem
Klistrar in min mer informativa trådstart som raderades:

Citat:


https://samnytt.se/vagrade-skaka-han...iskriminering/

Den 24-åriga kvinnan sökte jobb som tolk på tolkföretaget Semantix men då hon vägrade att ta i hand med chefen valde företaget att inte gå vidare med hennes rekryteringsförfarande. Vägran hänvisar hon till sin muslimska tro.

Diskrimineringsombudsmannen menade att hon utsatts för indirekt diskriminering då företagets krav på att man skakar hand missgynnar gruppen muslimer. Myndigheten stämde företaget och krävde 80 000 kronor i diskrimineringsersättning.

DO medger att företagets policy har berättigade syften men den kan inte rättfärdigas som ”lämplig, nödvändig och proportionerlig” – något företaget dock anser.

På Semantix menar man även att policyn inte alls missgynnar muslimer då de flesta av dessa tar i personer av motsatt kön i hand. Policyn syftar istället till att motverka särbehandling på grund av kön och undvika att obehag för folk som inte får sin hälsning besvarad.

Enligt Arbetsdomstolen skyddar Europakonventionen religiösa manifestationer och för att Sverige ska leva upp till denna måste diskrimineringslagen omfatta även dessa typer av manifestationer.

Ännu ett handskakningsvägrarfall alltså. Men till skillnad från alla tidigare (eller?) får vidret denna gång ersättning. Borde inte andra domar verka prejudicerande?

Är AD första instans? Vet någon om denna skämtdom kommer överklagas?

Citera
2018-08-15, 16:45
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Lär överklagas, det var ju en oenig domstol. Sen kan jag faktiskt tycka att det är respektlöst och småaktigt av företaget i fråga att inte acceptera ett annat sätt att hälsa på. Om man inte vill vidröra någon av motsatt kön ska man inte behöva göra det. Sen beror det såklart på vilket typ av jobb också. Det framgår inte.
Så om jag inte vill vidröra vissa etniciteter är det okej?
Citera
2018-08-15, 16:46
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Lär överklagas, det var ju en oenig domstol. Sen kan jag faktiskt tycka att det är respektlöst och småaktigt av företaget i fråga att inte acceptera ett annat sätt att hälsa på. Om man inte vill vidröra någon av motsatt kön ska man inte behöva göra det. Sen beror det såklart på vilket typ av jobb också. Det framgår inte.
Jag kan faktiskt tycka att det är småaktigt och respektlöst att resa x antal hundra mil till ett främmande land bara för att hävda den egna kulturens överlägsenhet genom att pissa på den inhemska.

Men det är ju jag det.
Citera
2018-08-15, 16:48
  #35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Håller med.
Gillar inte islamister... men just att inte acceptera att en del inte vill behöva ta i andra av motsatta könet, inte vara nakna eller lättklädda bland andra eller inte vilja äta vissa saker t ex har jag väldigt svårt att förstå att andra inte kan bara acceptera.
Det drabbar ju liksom inte dem på något sätt!
Vad bra då, då slipper jag hälsa på negrer och muslimer, det drabbar inte dem på något sätt.
Citera
2018-08-15, 16:49
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Står att det är en kvinna hon kan lika gärna vara från Japan dom gillar inte heller att skaka hand.
Japaner har dock accepterat att när de är med västerlänningar så tar de ihand.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback