Citat:
Ursprungligen postat av
LiteKetaTack
Riktigt så är det inte. Jag har själv bott i ett "nogo" område men det är inte direkt vaktposter man måste ta sig förbi. En klar majoritet som rör sig där är människor som inte är kriminella och deras bekanta. Många bidragstagare och dagdrivare såklart, men inte att de springer runt med vapen eller säljer knark.
Det handlar också
helt extremt mycket om hur mycket bostadsrätter vs hyresrätter det är. Generellt så gäller förhållandet att ju fler bostadsrätter ju mindre problem i förorterna.
Jag bodde i Kista ett antal år och trivdes mycket bra där, inga problem alls även om man tydligt märkte att andra svenskar hade massvis fördomar om Kista, dock så är skillnaden mot närliggande Husby, Akalla, Tensta & Rinkeby
helt extremt stor . Ibland buntas tex Husby och Akalla ihop med Kista vilket oftast blir jäkligt fel och enormt missvisande.... (även i Akalla finns dock fräscha radhusområden med en hel del svenskar.) Kista har närhet till Universitet, massvis arbetsplatser, natur (Järvafältet och helt fantastiska Ursviksskogen), en toppmodern galleria och bra kommunikationer (närhet till t-bana, pendeltåg, E18, E4 etc), helt otroligt bekvämt boende får man, ishall och simhall finns i Husby om man vågar sig dit.
Så länge som man inte är livrädd för mångkultur och människor från hela världen tror jag många skulle trivas överraskande bra i Kista. Kista har väl sakta men säkert kommit att bli en randförort, en medelklassförort dit många invandrare sökt sig från kringliggande problemförorter, det är mest bostadsrätter och inte så många hyresrätter, väldigt många svenskar har dock tyvärr flyttat, lite osäker på procentandel svenskar vs invandrare i enbart Kista nu (ej medräknat omkringliggande områden), kanske 60-40 (ca 60% invandrare). I Kista tycker jag också att arkitekturen är helt ok (hyfsad) i jämförelse med många klassiska miljonprogram betongförorter, alla hus ser ju varje fall inte exakt likadana ut.