Citat:
Ursprungligen postat av
420istheonlyhope
Det är inte klarlagt.. de andra teorierna låter dock inte jätte realistiska enligt mig. Men jag vet inte så jag kan ha fel.
Ja men om det är dags för något nytt, varför förespråkar du samma linje som dagens nuvarande politiker?
Att bara tala straff och hårdare tag är ju exakt de vi hör från dagens politiker.
Jag har svårt att tro att något skulle vara mer effektivt än att avkriminalisera droger.
Klart det inte löser alla problem. Jag är för andra åtgärder..men när det kommer till utanförskap och parallella ekonomier i vårt samhälle så är det ju inget snack om saken att det hade varit väldigt kraftfullt.
Sen är det även en fråga för de personer som köper droger. Vill ni att era barn ska åka in till förorterna och köpa droger på ett så osäkert sätt? Hur många har skadats vid dessa tillfällen?
Ja. Jag var otydlig. Menar givetvis avkriminalisering av droger så att köpare inte behöver vara rädda/drabbas av våld, för att stoppa utanförskapet, för att spara enorma resurser och antagligen istället gå väldigt mycket plus.
Ett realistiskt land att titta på, med lite större invånarantal änSverige, är Portugal.
Där bränner ingen bilar och brottsligheten ligger generellt långt under våra trots på pappret betydligt sämre socioekonomiska faktorer.
När det gäller integration så är Portugal det andra bästa landet i världen på att integrera invandrare. Detta beror till stor del på att de flesta redan kan språket, men det är även lätt för invandrare att få ett jobb i Portugal. Här förväntas man dessutom att ta ett stort eget ansvar då man inte får tillgång till välfärdssystemet förens man kvalificerat sig genom PUT eller medborgarskap som tar 5 resp. 6år och kräver språktest, att man jobbar etc.
Sedan har man kväst en stor del av brottsligheten med legalisering av alla droger.
Portugal har 11 miljoner invånare och år 2017 anmäldes 341,950 tusen brott. Sverige har 10 miljoner invånare och år 2017 anmäldes drygt 1.5 miljoner brott. Portugal är de facto ett av de tryggaste länderna i världen, brott mot person är ovanligt och 408 våldtäkter anmäldes 2017.
Man har i princip tagit liberala metoder som för ögat ser mjuka ut men är stenhårda för parasiter och kriminella.
Tyvärr är det knappast applicerbart för detta problem. Vi har redan fyllt landet med icke intergrerbara parasiter och legalisering av droger skulle inte fungera här med de skatter vår stat skulle behöva ta för att kompensera för tappet på akoholintäkter skulle fortfarande en enorm svart marknad finnas.
Vi kommer att få leva med denna skit och allt allavarligare utmaningar av staten tills det smäller ordentligt.