Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-14, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jävligt bra flyktväg, omöjligt att följa efter, omöjligt att se något.
Ser ut som en människa kan passera där.
Eller gömma sig
Citera
2018-08-14, 19:05
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Harry Schein visste väl att OP skulle tacka nej till en roll i kraft av sitt ämbete.
Så det var kanske en fint från allra första början från Harry.
Som du vet så börjar ju schack inte med sista draget , kanske var så här det började med en tummetott i en film slutade med ett mord på Sveavägen
Det finns en schacköppning som heter Reagans Attack och börjar med 1.h4. Den öppningen är betraktad som rena självmordet. Precis så ansåg flera experter det s.k. Star Wars (Strategic Defense Initiative, SDI), under Reagan-eran var och därför lades det ned av följande presidenter.

Reagan trodde på fullaste allvar att USA militärt kunde besegra Sovjetunionen med taktiska kärnvapen - i en Reagan Attack - men i den planen satt OP som en kvissla i hans arsle och gav honom inte ngn ro.

edit: I schacköppningen Reagan's Attack kan man säga att partiet slutar med det första draget. 1.h4 är ridå ned
Senast redigerad av MossTrums 2018-08-14 kl. 19:10.
Citera
2018-08-14, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Och om så, Scheins motiv?

Det får polisen utreda, var han inte est eller lett eller ytterligare öster ifrån men det får vi aldrig reda på för det är väl förstör av Ryssarna om han hu var spion
Citera
2018-08-14, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Det finns en schacköppning som heter Reagans Attack och börjar med 1.h4. Den öppningen är betraktad som rena självmordet. Precis så ansåg flera experter det s.k. Star Wars (Strategic Defense Initiative, SDI), under Reagan-eran var och därför lades det ned av följande presidenter.

Reagan trodde på fullaste allvar att USA militärt kunde besegra Sovjetunionen med taktiska kärnvapen - i en Reagan Attack - men i den planen satt OP som en kvissla i hans arsle och gav honom inte ngn ro.

edit: I schacköppningen Reagan's Attack kan man säga att partiet slutar med det första draget. 1.h4 är ridå ned
Brukade köra den ofta i blixtchack och det kunde ställa motståndaren totalt. Den korta rokaden är inte bekväm för motståndaren heller.
Det är en skitöppning och det sämsta man kan göra.

Det är väl f.ö Reagans gamla odugliga robotsysten ”Patriot” som
Sverige ska köpa in för miljardbelopp.

Lite OT, men jag får väl krysta fram något som anknyter till ämnet:
Nej jag tror inte heller Reagan gillade Palme något vidare😀
Citera
2018-08-14, 19:43
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Brukade köra den ofta i blixtchack och det kunde ställa motståndaren totalt. Den korta rokaden är inte bekväm för motståndaren heller.
Det är en skitöppning och det sämsta man kan göra.

Det är väl f.ö Reagans gamla odugliga robotsysten ”Patriot” som
Sverige ska köpa in för miljardbelopp.

Lite OT, men jag får väl krysta fram något som anknyter till ämnet:
Nej jag tror inte heller Reagan gillade Palme något vidare😀

Reagan tyckte mest vad hans rådgivare sa åt honom att tycka...
Citera
2018-08-14, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Vi skiter i professorns tankar.
Om vi själv tänker efter, hur stor chans är det att en person gick på Sveavägen med vapen just då?
Hur stor chans är det att en informatör såg paret vid tunnelbanan av en slump?
Nej, jag tror att någon inom parti-svären ligger bakom detta.Ligger inte S partikansli nästan rakt över biografen?
Hm!
Hur stor är chansen att en duva ska flyga in i mitt fönster? En specifik duva, i just mitt fönster, precis fem över två?

Sannolikheten är i stort sett noll. Ändå var det precis det som hände tidigare idag.

Att någon springer på Palme på stan är väldigt sannolikt. Att denna någon bär ett vapen är mindre sannolikt. Att denna någon skjuter Palme är väldigt osannolikt. Det är så osannolikt att något sådant bara inträffar en gång på 200 år ungefär. Men extremt ovanliga brott går inte att lösa med statistik eller sannolikhetskalkyler.
Citera
2018-08-14, 20:10
Medlem
Citat:
Jag tror Engström är lite förbannad på Hage och Glantz, som säger dom inte såg honom på mordplatsen.
Han är förbannad på Gösta S också, som inte heller såg honom. Och poliserna, som inte tror honom. Mycket undertryckt ilska där.
Citera
2018-08-14, 20:22
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Reagan tyckte mest vad hans rådgivare sa åt honom att tycka...
Ja han var ju skådespelare, inte så omtyckt i Hollywood efter att han besökte Bitburg men som President spelade han rollen bra. Den Ungersk-Amerikanske överlevaren från förintelsen, Elie Wiesel var kanske skarpast i sin kritik:

Citat:
"I... implore you to do something else, to find another way, another site. That place, Mr. President, is not your place."
Slut citat

CITAT:
"Bitburg-kontroversen involverade ett ceremoniellt besök av amerikanska president Ronald Reagan på en tysk militärkyrkogård i Bitburg , en stad i extrema västra Tyskland nära gränsen till Luxemburg, i maj 1985, som utformades för att fira slutet på andra världskriget i Europa 40 år tidigare. Besöket väckte stor kritik både i Förenta staterna och runt om i världen, på grund av de många begravningsområdena på platsen som var dedikerade till medlemmarna i Waffen-SS - en militär arm i det tredje rikets SS (Schutzstaffel)."
SLUT CITAT

https://en.wikipedia.org/wiki/Bitburg_controversy

Reagan Defends Cemetery Visit : Says German Dead Are Also Victims ...
articles.latimes.com/1985-04.../mn-14900_1_concentration-ca...

19 apr. 1985 - President Reagan, under attack from Jewish and veterans groups and … will also visit a Nazi concentration camp failed to calm the storm of criticism. ... his plan to lay a wreath at the cemetery at Bitburg, West Germany, in part ...

REAGAN SAYS SS HEROISM LED TO HIS CEMETERY VISIT ...
https://www.deseretnews.com/.../REAGAN-SAYS-SS-HEROIS...

20 apr. 1991 - Few events in the Reagan presidency stirred as much debate as the Bitburg visit, with Nobel Peace Prize winner Elie Wiesel telling Reagan in ...
Senast redigerad av Gothus 2018-08-14 kl. 20:42.
Citera
2018-08-14, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Nej AH vände honom. Hon berättar också i förhör att hon inte tittade upp förrän ambulansen kom. Det är alltså inte särskilt märkligt att hon inte kan identifiera SE.
Hon kan inte identifiera någon annan heller
Åjo. Hon kunde identifiera Stefan G.
Citera
2018-08-14, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Hur stor är chansen att en duva ska flyga in i mitt fönster? En specifik duva, i just mitt fönster, precis fem över två?

Sannolikheten är i stort sett noll. Ändå var det precis det som hände tidigare idag.

Att någon springer på Palme på stan är väldigt sannolikt. Att denna någon bär ett vapen är mindre sannolikt. Att denna någon skjuter Palme är väldigt osannolikt. Det är så osannolikt att något sådant bara inträffar en gång på 200 år ungefär. Men extremt ovanliga brott går inte att lösa med statistik eller sannolikhetskalkyler.

Jag förstår din tanke och det är väl så jag tänker också.
om man ser det som du skriver. så är sannolikheten jävligt liten, är ju som nålen i höstacken
så därför tycker jag det är för många sannolika minus.

Men han som sköt måste ju fått jackpott om man ska se från hans positiva sida
Citera
2018-08-14, 20:49
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Nu går vi i cirkel. Exakt vad är du inte ser ?

Att Nicolas pappa blev arbetslös och Nicola såg sig själv som Anckarström.
Citera
2018-08-14, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Åjo. Hon kunde identifiera Stefan G.
Oj, jag missade det. Eller så brydde jag mig inte om det, eftersom han också var involverad i HLR.
Hon kanske trots detta inte kunde ge någon utförligare beskrivning av honom, eller också kunde hon det?
Det kvittar egentligen vilket. Poängen var att hon inte tittade upp och såg någon annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in