Citat:
Ursprungligen postat av
libertay
Det är sant. De gynnar båda varandra. Tror du att AfS har någon chans till 4%? Jag har ej följt svensk politik på år och dagar.
Det enda jag vågar säga i dagsläget är att jag tror att det är fullt realistiskt att de når hela vägen fram (mycket kan även hända fram till valet). Jag väntar även spänt på opinionsundersökningarna från främst YouGov, men även Sentio (även om deras beställare är AfS-fientlig). Den senaste YouGov-mätningen där "övriga" fick 4,7 procent där inte ens FI ingick i, gör mig hoppfull. Av Sentios mätningar att döma, där faktiskt alla större småpartier särredovisas (förutom AfS) så framgår det tydligt att AfS är i särklass störst av de övriga-partierna (då räknar jag inte in FI). Så om då "övriga" ökar kraftigt, så vill jag tro att AfS utgör större delen av dessa 4,7 procent. Men samtidigt, så var det en enskild mätning, så vi får vänta och se i kommande mätningar.
I vilket fall hur som helst, ett riksdagsinträde må vara huvudmålet, men det finns väldigt viktiga delmål att nå också, som 1 %-spärren (gratis valsedlar) och 2,5 %-spärren (partistöd). 2,5 % däremot kan jag säga att jag definitivt tror att de kommer att klara. Det tror jag faktiskt. Att bli överlägset största parti utanför riksdagen skulle även det vara en rejäl vinst, att då officiellt positionera sig som det självklara och tydliga invandringskritiska alternativet till SD, som missnöjda SDare sen kan gå över till. Sedan skulle jag inte bli förvånad om vi får se ett omval strax efter valet 2018, och då har AfS ytterligare en chans att ta sig in (om de inte klarade spärren i det vanliga valet). Men skulle AfS "endast" få typ 2,5 procent i valet, så innebär det i princip en garanterad plats i riksdagen efter valet 2022.
Dessutom, ett växande AfS utanför riksdagen, som syns i opinionsundersökningarna (även hos "vanliga" institut) är även det en stor vinst, och det kan ha effekt på både SD och sjuklövern. För SDs del så kommer de förmodligen att reagera genom att bli hårdare i invandringsfrågan för att försöka få tillbaka AfS-väljare, och sjuklövern kommer bli än mer nervösa att ett ännu "värre" parti är på väg in. Jag tror även på en ketchupeffekt för AfS. Var någon undersökning tidigare som visade att ungefär runt 13 procent i dagsläget kan tänka sig att gå över till AfS. Så om AfS konsekvent börjar särredovisas i de allra flesta opinionsinstitut på närmare 4 %, tror jag på en ketchupeffekt där de rusar i väljarstöd. AfS kan även attrahera väljare som SD inte kan attrahera på samma sätt. AfS är exempelvis för platt skatt och sänkta skatter, vilket även kan förklara varför drygt 8 procent av de moderata väljarna uppgav i en Sentio-undersökning att de är öppna för att stödrösta på AfS i valet.
Så jag tror definitivt på en ljus framtid för AfS, och jag hoppas att de kommer in i riksdagen redan i september.