Citat:
Ursprungligen postat av
RexStout
1988 kommer Miljöpartiet in i Riksdagen pga en bunt döda sälar i Bohuslän och som om inte olyckorna för Sverige varit nog så kan de kanske hänga kvar i år eftersom det varit en ovanligt varm och torr sommar. Sd hanterar inte klimatfrågan speciellt bra dessvärre. Ett begåvat uttalande vore att om det visar sig i vetenskapligt oantastliga forskningsresultat att vädret berott på klimatförändringar så är Sd med på tåget mot bättre åtgärder.
Vi får se både i opinionsundersökningarna som görs just nu och i valet om frågan har sådan sprängkraft som jag antyder.
Ta en vända med svt:s direktsända presskonferens (tidigare idag 13:00) om miljö- och energipolitiken hos Sverigedemokraterna. Jag tycker att den verkar sund i väldigt många avseenden.
Sedan är det väldigt svårt att härröra sommarens extremväder till klimatförändringar, även om det sannolikt är så. Det vore i egentlig mening, ett avsteg från vetenskapen att påstå detta.
Klimat är regionala och långsiktiga skeenden. Hur det än är, så måste insatserna, precis som med flykting- och katastrofhjälp, sättas in där de gör mest nytta.
Jag tror snarare att det med denna presskonferens finns möjlighet till bättre opinionssiffror och ett ökat stöd hos de som tidigare tvivlat på SD:s energi- och miljöpolitik.