2018-08-14, 12:39
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Mätningar görs för fullt men de publiceras inte eftersom de gynnar SD. Någon enstaka mätning som visar dåligt för SD publiceras.

Nja, det vore ohållbart i längden även om det säkert förekommer. Men SD har helt klart högre siffror än majoriteten av mätningarna visar och därmed även månadssnittet. Sentio och Yougov har haft mest rätt angående SD:s siffror i flera olika typer av val i många år nu och dessa säger 25-26%, månadssnittet som är en klar underskattning sa senast fulla månad 22,0% och spelbolagen säger 23%+.
2018-08-14, 12:39
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Gissar på några timmar innan på eftermiddagen. Man vill påverka inför partiledardebatten och låta siffrorna sjunka in så det kan visas upp och kommenteras innan och i partiledardebatten ikväll.

Man får nog vänta sig tjat om "klimaaaatet" och att mp gått upp lite och SD ned lite. Men som jag sagt flera gånger är det inget att bry sig om. Det är nästan en hel månad kvar till valet och mätningar kommer komma varje dag från instituten som kommer få höja upp SD lika mycket och mer därtill för att inte ha en allt för stor underskattning mot Sverigedemokraternas valresultat, vilket man kommer ha ända utan att dra ned siffrorna helt felaktigt. Men har man en agenda som media och deras samarbetspartners till institut så har man ju.
Nu var du där igen. Det är opinionsmätningarna som styr resutatet men inget institut vare sig får lov att sänka eller höja eftet godtycke.. Det är metoderna som skiljer sig åt. Vi får se eftervaldagen vilket/vilka institut som lyckats bäst.
2018-08-14, 12:42
Medlem
1988 kommer Miljöpartiet in i Riksdagen pga en bunt döda sälar i Bohuslän och som om inte olyckorna för Sverige varit nog så kan de kanske hänga kvar i år eftersom det varit en ovanligt varm och torr sommar. Sd hanterar inte klimatfrågan speciellt bra dessvärre. Ett begåvat uttalande vore att om det visar sig i vetenskapligt oantastliga forskningsresultat att vädret berott på klimatförändringar så är Sd med på tåget mot bättre åtgärder.

Vi får se både i opinionsundersökningarna som görs just nu och i valet om frågan har sådan sprängkraft som jag antyder.
2018-08-14, 12:44
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Nu var du där igen. Det är opinionsmätningarna som styr resutatet men inget institut vare sig får lov att sänka eller höja eftet godtycke.. Det är metoderna som skiljer sig åt. Vi får se eftervaldagen vilket/vilka institut som lyckats bäst.

Inga personer, företag eller institut är fria från egna åsikter och egen agenda. Jag tror heller inte telefonimätningar har något tillräckligt underlag för Sverigedemokraterna för att kunna göra korrekta mätningar. Självklart tar man även viss hänsyn till faktorer som är aktuella och liknande i en del fall.

Nu har media och institut önsketänkande om att en fråga är viktig, men det är klart övergående hävdar jag nu när hösten kommer med regn och kyla. Folk glömmer fort och inför man tillfälliga förändringar så lär man få äta upp det illa kvickt och korrigera upp sig igen fram till valet. Det kan man visserligen göra nu inför valet då nästan alla institut kommer släppa en rad mätningar med kort mellanrum, då kan man föra in små sensationer upp och ner och upp igen för olika partier.

Vi vet redan vilka som är bäst på att mäta Sverigedemokraternas stöd och valresultat. Sentio och Yougov. Månadssnittet är en klar underskattning och säger senast fulla månad 22,0% och spelbolagen säger 23%+. Det är väldigt enkelt att förstå och se tillbaka på jämfört med tidigare val.
2018-08-14, 12:59
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

(Min fetning)

Vad heter tillsynsmyndigheten som kontrollerar det? Om instituten "inte får lov att att höja och sänka godtyckligt", vad är straffet om de åker fast? Tre månaders avstängning från opinionsundersökningar? En stilla undran bara...
2018-08-14, 13:10
Medlem
Citat:
inget institut vare sig får lov att sänka eller höja eftet godtycke
Hur vet du det, om jag får fråga?
2018-08-14, 13:13
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Vad heter tillsynsmyndigheten som kontrollerar det? Om instituten "inte får lov att att höja och sänka godtyckligt", vad är straffet om de åker fast? Tre månaders avstängning från opinionsundersökningar? En stilla undran bara...

Du stal mitt inlägg

OI kan göra vad de vill och kalla det ”omviktning” eller vad de vill, om de ens vill motivera.
2018-08-14, 13:18
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Du stal mitt inlägg

OI kan göra vad de vill och kalla det ”omviktning” eller vad de vill, om de ens vill motivera.

Då tänkte vi lika, det var just "viktningen" jag kom att tänka på. Med ett sådant viktigt "verktyg" kan instituten få fram exakt vilka siffror de önskar
2018-08-14, 13:23
Medlem
Det finns väldigt mycket osäkerhet just nu med faktorer som drar åt olika håll och en till stor del ny mix SD:are att försöka mäta. Metod, agenda, bias - allt samspelar på ett väldigt komplext vis.

Vi kommer helt enkelt inte veta säkert förrän Åsa Linderborg läcker sina hemliga LO-mätningar i någon krönika.
2018-08-14, 13:52
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det finns väldigt mycket osäkerhet just nu med faktorer som drar åt olika håll och en till stor del ny mix SD:are att försöka mäta. Metod, agenda, bias - allt samspelar på ett väldigt komplext vis.

Vi kommer helt enkelt inte veta säkert förrän Åsa Linderborg läcker sina hemliga LO-mätningar i någon krönika.

Precis. Det är svårt att veta exakt nivå just nu. Även om man kan vara väldigt säker på att SD underskattas i en majoritet av mätningarna. Hur skulle exempelvis Sifo ens kunna ha en tillröcklig bas av Sverigedemokrater för att mäta korrekt? Deras jävla webbpanel dom infört har bara värdet av 10% av telefonirösternas värde. Då kunde man lika gärna ha låtit bli att införa den om den knappt ska räknas.
2018-08-14, 14:20
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Du gör som vanligt misstförstår avsiktligt. Jag svarade på ett inlägg från 8711 där han skrev att de får lov. Du vet mycket väl att det inte går till så att något seriöst institut justerar i efterhand eller har du också anslutit dig till halmhattarna.
2018-08-14, 14:24
Medlem
Citat:
Du vet mycket väl att det inte går till så att något seriöst institut justerar i efterhand
Det gör alla institut, även SCB.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in