2018-08-14, 14:27
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Precis. Det är svårt att veta exakt nivå just nu. Även om man kan vara väldigt säker på att SD underskattas i en majoritet av mätningarna. Hur skulle exempelvis Sifo ens kunna ha en tillröcklig bas av Sverigedemokrater för att mäta korrekt? Deras jävla webbpanel dom infört har bara värdet av 10% av telefonirösternas värde. Då kunde man lika gärna ha låtit bli att införa den om den knappt ska räknas.
Man behöver inte vara Einstein för räkna ut hur man maipulerar en självrekryterande webbpanel. En mix av en webbpanel och telefonundersökningar torde det vara bästa sättet att göra undersökningar på.
2018-08-14, 14:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det finns väldigt mycket osäkerhet just nu med faktorer som drar åt olika håll och en till stor del ny mix SD:are att försöka mäta. Metod, agenda, bias - allt samspelar på ett väldigt komplext vis.

Vi kommer helt enkelt inte veta säkert förrän Åsa Linderborg läcker sina hemliga LO-mätningar i någon krönika.
Vi får se. Även Lena Mellin var väldigt realistisk & nära valresultatet i förra valet. Men den här gången verkar hon ha fått en tillsägelse & har nu istället dillat om 18%, vilket inte känns realistisk på något vis.

Jag får ta på rökrocken, smyga på lite Barry White & se om jag kan lirka ur siffrorna från Åsa Linderborg. För Åsa var mycket nära i sina förutsägelser 2014. Om det beror på "hemliga" LO-mätningar eller en utpräglad fingerspitzengefühl kan ju kvitta. Jag har stort förtroende för Åsa.
2018-08-14, 14:29
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det gör alla institut, även SCB.

Sluta nu. Det är ingen seriös opinionsundersökare som friserar sina siffror efteråt. Däremot så använder det sig av på förahand bestämda viktningar i avsikt att komma så rätt som vanligt.
2018-08-14, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Man behöver inte vara Einstein för räkna ut hur man maipulerar en självrekryterande webbpanel. En mix av en webbpanel och telefonundersökningar torde det vara bästa sättet att göra undersökningar på.
Kan du uppge, med referenser, något exempel på när en sådan metodik varit bäst på att mäta SD:s verkliga opinionsstöd? Tack på förhand.
2018-08-14, 14:35
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Kan du uppge, med referenser, något exempel på när en sådan metodik varit bäst på att mäta SD:s verkliga opinionsstöd? Tack på förhand.
Nej det kan jag givetvis inte. Eftersom de flesta av opinionsinstituten ändrade till att mixa efter föregående val.Det lustiga i sammanhanget är att Sentio som ni omhuldar så mycket drog i väg ytterliggare efter valet och skillnaden till övriga institut ökade med undantag från YouGov.
2018-08-14, 14:35
Medlem
Citat:
Däremot så använder det sig av på förahand bestämda viktningar i avsikt att komma så rätt som vanligt.
Ärligt talat, tror du på det där själv?
2018-08-14, 14:37
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Ärligt talat, tror du på det där själv?
Som man frågar får man svar. Ja det gör jag förutom Sentio och Yougove så klart.( Obs ironi.
2018-08-14, 14:37
Medlem
Valaskjalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexStout
1988 kommer Miljöpartiet in i Riksdagen pga en bunt döda sälar i Bohuslän och som om inte olyckorna för Sverige varit nog så kan de kanske hänga kvar i år eftersom det varit en ovanligt varm och torr sommar. Sd hanterar inte klimatfrågan speciellt bra dessvärre. Ett begåvat uttalande vore att om det visar sig i vetenskapligt oantastliga forskningsresultat att vädret berott på klimatförändringar så är Sd med på tåget mot bättre åtgärder.

Vi får se både i opinionsundersökningarna som görs just nu och i valet om frågan har sådan sprängkraft som jag antyder.

Ta en vända med svt:s direktsända presskonferens (tidigare idag 13:00) om miljö- och energipolitiken hos Sverigedemokraterna. Jag tycker att den verkar sund i väldigt många avseenden.

Sedan är det väldigt svårt att härröra sommarens extremväder till klimatförändringar, även om det sannolikt är så. Det vore i egentlig mening, ett avsteg från vetenskapen att påstå detta.
Klimat är regionala och långsiktiga skeenden. Hur det än är, så måste insatserna, precis som med flykting- och katastrofhjälp, sättas in där de gör mest nytta.

Jag tror snarare att det med denna presskonferens finns möjlighet till bättre opinionssiffror och ett ökat stöd hos de som tidigare tvivlat på SD:s energi- och miljöpolitik.
Senast redigerad av Valaskjalf 2018-08-14 kl. 14:40.
2018-08-14, 14:43
Medlem
Citat:
Nej det kan jag givetvis inte. Eftersom de flesta av opinionsinstituten ändrade till att mixa efter föregående val.Det lustiga i sammanhanget är att Sentio som ni omhuldar så mycket drog i väg ytterliggare efter valet och skillnaden till övriga institut ökade med undantag från YouGov.

Enligt dig kommer valets siffror att bli lustiga. Eftersom facit drar iväg för mycket.

2010 och 2014 var Sifo och andra lågpresterande institut mer trovärdiga än folkets röst.

Stackars sate. Det är inte lätt att vara sozze.
2018-08-14, 14:49
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Sluta nu. Det är ingen seriös opinionsundersökare som friserar sina siffror efteråt. Däremot så använder det sig av på förahand bestämda viktningar i avsikt att komma så rätt som vanligt.

Kan du redovisa vilka viktningar de gör eller är det bara som du tror att de gör?
2018-08-14, 14:51
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Enligt dig kommer valets siffror att bli lustiga. Eftersom facit drar iväg för mycket.

2010 och 2014 var Sifo och andra lågpresterande institut mer trovärdiga än folkets röst.

Stackars sate. Det är inte lätt att vara sozze.

Jo det är lätt att vara sosse. Då slipper man offerkofta och ha konspirationsteorir om det mesta. Facit är och var på valdagen. Inget annat.
2018-08-14, 14:56
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Kan du redovisa vilka viktningar de gör eller är det bara som du tror att de gör?
Redovisningar av olika metoder och viktningar har redovisats åtskilliga gånger i tråden. Vill du ha reda på det så är det bara att gå tillbaka att leta. Dessutom ligger det till så att de flesta institut redovisar hur deras undersökningar går till. Att du vägrar ta in fakta är en annan sak och det kan jag inte hjälpa dig med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in