2018-08-14, 11:50
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nu missförstår ni mig. Jag är inte ute alls efter att "skapa tjafs i tråden". Jag har väl bara lite svårt att förstå vad de här teorierna om SD egentligen bygger/byggde på. Tydligen hålls ju SD fortfarande som skäligen misstänkt för mordet, och de här frågorna är alltså på inget sätt OT.

Flera här i tråden verkar ju (åtminstone tidigare) ha varit övertygade om att SD skulle vara GM, och om 'Moralensväktare' har rätt här (vilket jag tror) så hade polisen t.o.m. en föreställning om hur SD skulle ha förflyttat sig från bullerplanket till sitt hem.

Om någon här i tråden tycker att polisens teorier verkar rimliga så skulle jag uppskatta om ni kan förklara hur ni resonerar.

1. Vad anser ni att det finns för sakliga skäl att tro att gärningsmannens "flyktväg" skulle vara just den som polisen spekulerade om.

2. Vad finns det för sakliga skäl att tro att gärningsmannen skulle vara just SD.

Vad anser du själv angående att SD stämt träff med Lena mordkvällen?
De stämmer träff, sedan mördas hon en timme senare, men inte av SD?
Jag säger inte att han är GM men du tycker inte själv det är låga odds på det?
Lägg till deras tidigare historik.
Senast redigerad av flixa81 2018-08-14 kl. 11:53. Anledning: Stavfel
Citera
2018-08-14, 11:57
Bannlyst
Mål nr: 1437-18 Örebro Tingsrätt

Gemensam Ansökan
Angående Äktenskapsskillnad Upplösning av registrerat partnerskap

Mellan nedanstående partner

Hanna Davidsson / Stefan Davidsson

http://forumbilder.se/H7PK3/8a219153-a040-44df-ba81-f44eb348674b

http://forumbilder.se/H7PK3/2add0e91-8ae8-4519-a3eb-68cabbae9643
Citera
2018-08-14, 11:58
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Apropå cacher i området, en annan (traditionell cache) som fångade mitt intresse efter att en karta med GM's möjliga flyktväg har lagts ut i tråden, är denna:

https://www.geocaching.com/geocache/GC5RTFF_katt-at-kattsand

* Cachen ägs av LW.

* Den ligger vid Vivallaringen, inte långt från Betesvägen. Verkar vara nära där ev. fynd (ev. mobiltelefon) kan ha gjorts.

* Den har senast loggats som hittad samma dag hon blev mördad (14 maj).

* Samma dag (19 maj) som polisen bekräftade med att man hittat LW:s kropp loggas cachen som "Inte hittad" med texten "Nollan var överallt".

Har cachen tagits bort av "någon" mellan den 14:e och den 19:e? Kanske rent av den 14:e?

Kan någon ha kontaktat LW på kvällen den 14/5 angående just denna cache, och under förevändning fått henne att vilja gå för att titta till den? Och eftersom LW dels har planer för nästa dag (födelsedag, norgeresa etc), samt att hon verkar ha mycket prestige i att de av hennes ägda cacher snabbt åtgärdas vid felanmälningar, så bestämmer hon sig för att åtgärda cacheproblemet omgående.

Personen som felanmält cachen står ev. och väntar utanför hennes ytterdörr (baserat på MV's information). Eftersom LW har något eller några av barnen hos sig, så väljer hon att inte gå raka vägen uppåt genom bostadsområdet, eftersom hon då passerar bl.a. Betesvägen där UW bor (och om uppgifterna stämmer att han har haft invändningar mot att LW ger sig ut nattetid och lämnar barnen ensamma vill hon kanske inte riskera att han ser henne). Hon tar ett ytterplagg i handen på väg ut, ifall det blir kyligare längs vägen, och hon lämnar ytterdörren olåst.

I sällskap med den person som felanmält cachen går hon därför nedåt i riktning mot bullerplanket i syfte att gå österut, runt hela området, längs motorvägslänten, för nå cachen nerifrån Vivallaringen. Men istället för att komma så långt, så blir hon mördad (planerat eller oplanerat) vid bullerplanket. Därefter flyr GM ensam österut, samma väg som h*n och LW ursprungligen hade tänkt ta till cachen.

Kanske långsökt, men jag tyckte att det var litet anmärkningsvärt att de sista loggade/felloggade datumen för cachen, samt det geografiska läget där den placerats, får varningsklockorna att ringa.

Spot on!
Citera
2018-08-14, 12:00
Medlem
flixa81s avatar
[quote=Rutselleri|64938631]Det finns några personer i tråden som påstår att de har insyn i utredningen. Om detta vore sant så borde man ha samstämmiga uppgifter, för det kan ju inte vara så att olika utredare sitter på olika uppgifter om fallet?
Någon har skrivit här att mobilen är hittad och befinner sig på analys. En annan skriver att mobilen inte har hittats. Blodspår/blodiga kläder är också något som inte är samstämmigt.
Jag är inte så säker på att dessa uppgifter från ”personer med insyn i utredningen” är annat än skvaller från personer utanför utredningen.[/QUOTE

Att infon ang hittad mobil går isär har jag också funderat på. Det är det enda som inte stämmer med uppgifter som olika postare lämnat.
Allt annat jag fått från egen källa och vad olika personer i tråden skrivit, stämmer överens på det stora hela.
Händelseförloppet, att det finns en ensam MGM, stämmer från olika håll.
Förklaringen kanske är att en mobil hittades i området men det var inte Lenas. Då gick uppgiften ut att den var hittad. Men det visade sig sedan att det inte var hennes.
Lite långsökt kanske men just mobilens vara eller icke vara får mig inte att tvivla på sanningshalten i t ex MV eller LimeTimes uppgifter.
Citera
2018-08-14, 12:06
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Av någon anledning ledde misstankar/bevis till ett Skäligt anhållande och förhör Dag 1, men då var LW fortfarande försvunnen. Är det inte då rimligt att anta att de släppte SD för att han som eventuell GM skulle kunna leda dem till LW?

Hur långt hade de kommit i sök efter telefon o s v efter att ha fått anmälan om försvinnandet på morgonen, ändrat till människorov på f m och plockat in SD efter lunchen (som de troligtvis intog med tanke på noggrannhet i arbetsrättsliga lagar)?
Ett anhållande med förhör endast 3,5 timmar - med hur många fikapauser? Förlåt min ironi, men det låter ganska slappt.
EnGodTanke säger att SD var fri att resa till USA, men hur vet vi att han berättade om resan? Vem/vilka har vidimerat den uppgiften - Polis, åklagare eller advokat? Hade SD ens en advokat då?

Ps Jag tipsar Cloudedcrystalbeam att samla ihop sina eminenta personuppgifter och lägga i sin signatur, för jag har "platsbrist" i min. Man kan välja om signaturen ska visas eller inte när man gör inlägg i t ex andra trådar där signaturen inte passar in. Ds

Varmt tack för beröm samt värdefulla tips om hur jag kan göra för att samla de personuppgifter jag krafsat fram! Jag ska försöka koppla dem till min signatur men misstänker att det kommer att ta tid och i värsta fall misslyckas jag väl helt
Citera
2018-08-14, 12:07
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Mål nr: 1437-18 Örebro Tingsrätt

Gemensam Ansökan
Angående Äktenskapsskillnad Upplösning av registrerat partnerskap

Mellan nedanstående partner

Hanna Davidsson / Stefan Davidsson

http://forumbilder.se/H7PK3/8a219153-a040-44df-ba81-f44eb348674b

http://forumbilder.se/H7PK3/2add0e91-8ae8-4519-a3eb-68cabbae9643

Har SD kluddat sin underskrift så han sedan ska kunna hävda att han inte skrivit under? Går ju inte att utläsa en enda bokstav ?!?
Citera
2018-08-14, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tack för att någon fler funderat över HD. Jag har också svårt att se att hon skulle ha blivit hotad och att det inte skulle ha märkts. Alla loggade mysmiddagar med släkten och kaninhoppartävlingar har ju beskrivits som en riktig fin avspänd mysig sommaridyll eller ska man se det som att HD velat ha andra människor omkring sig med SD? Finns det ingen här som känner henne och kan säga om hennes uppträdande i sommar i närheten av SD? Givetvis så borde ju båda kunna agera spänt och känsligt utifrån de riktade misstankarna mot SD oavsett oskuld eller ej, men har något sett HD se rädd ut eller nervös i hans sällskap?

Eller, har någon snarare sett SD nervös i HDs sällskap? I mina ögon har ju HD alltid haft större motiv än SD och jag tänker att hon måste haft ett bra alibi för att inte bli först under luppen näst efter exmannen UW som rent statistiskt antagligen fått sina förehavanden granskade tidigt.

En antagligen helt idiotisk teori som känns logisk men som borde varit undersökt för länge sedan och avförd pga alibi: Ponera att HD skulle ha fått nog av SD och LWs otrohetsaffär och även om skilsmässan var i rullning har hon inte kunnat släppa allt utan flyttar under vintern in i hus nästan snett mittemot LWs så hon kan ha dem "under bevakning". Hon ser dem mötas, kanske för något så oskyldigt som lån av pryl för geocaching, men misstänker att de upptagit sin struliga av-och-på-relation igen och hon går över till LW sent i natten för att konfrontera henne. LW föreslår att de ska gå ut och tala ut om detta och de rör sig i riktning mot planket bort från där båda bor. Gräl utbryter och då LW vägrar tillstå att hon ska ha något ihop med SD längre så rinner det över för HD som redan har kort stubin pga sin utmattning. Efter att LW är död får HD panik och går hem till SD och ger honom skulden för allt, hade han inte varit otrogen så hade detta aldrig hänt. SD ser en chans att på något sätt få tillbaka HD och hjälper henne att röja bevis (mannen och kvinnan som vittnet hör är då inte LW och SD utan HD och SD) och efter detta har de en märklig relation av beroendeskap under sommaren. SD vet att HD gjort det men känner att det är hans fel och vägrar säga till advokat vem han tror har gjort det. HD är å andra sidan trygg med att umgås med SD och visar därför inga tecken på att vara hotad eller rädd att han ska göra barnen något, hon vet ju att han ÄR oskyldig. Bara en spekulation men, bortsett från att HD redan bör vara granskad och avförd, så förstår jag inte varför inte fler misstankar riktats mot kvinnan som blivit bedragen i den långa historien mellan LW och SD. Hon har ju fler skäl att känna hat än mannen som kanske ville ha kvar sin möjlighet till otrohet (även om nu LW verkar ha gått vidare).
Mycket bra skrivet! Helt klart märkligt med så lågt fokus gentemot den mest självklara motivbilden.
Citera
2018-08-14, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Det finns några personer i tråden som påstår att de har insyn i utredningen. Om detta vore sant så borde man ha samstämmiga uppgifter, för det kan ju inte vara så att olika utredare sitter på olika uppgifter om fallet?
Någon har skrivit här att mobilen är hittad och befinner sig på analys. En annan skriver att mobilen inte har hittats. Blodspår/blodiga kläder är också något som inte är samstämmigt.
Jag är inte så säker på att dessa uppgifter från ”personer med insyn i utredningen” är annat än skvaller från personer utanför utredningen.

Håller med dig, det finns all anledning att inte lita blint på
uppgifter som dyker upp från dom som har "insyn i utredningen".
Kritisk granskning rekommenderas.
Citera
2018-08-14, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Men vid första anhållandet hade inte LW hittats. Jag vet att jag kanske uppfattas som att jag motsäger mig själv, men visst kan det ha varit taktik med i spelet. Kanske visste åkl att SD inte skulle bli insläppt i USA? Kanske var det nån på polishuset i Örebro som icke-reglementsenligt ringde long distance till USA och bad dem inte släppa in honom? (Det här har vi avhandlat, jag veeet..)

Men de här 2 misslyckade försöken med "sannolika skäl" -de talar tyvärr emot antagandet att åkl Hiding är en briljant taktiker.

Att man kroppsbesiktade och tog hans DNA första gången han va inne ser
jag som självklart.
Dessutom är jag övertygad om att man buggade hans bil, den som man
blixtsnabbt hämtade in från Arlanda, hann ens motorn kallna.

Så långt ok.
Men sen så åkte skiten in i fläkten, Hiding fick på näbbet två gånger på raken av TR,
knappast så briljant precis som du skriver.

Att hon skulle gå till TR andra gången i ren avsikt att förlora, som
någon/några tycks tro är rena rama tramset, sanningen är att dom inte hade så det
nådde upp till sannolika skäl.

Sedan misstror jag polis/åklagare när man påstår att man sökt "brett", jag tror
att man gick all in på SD omgående, undrar varför
Tips från någon som anses trovärdig men som sannolikt borde vara prio1.

SDs och LWs historik, det gamla bil å bullbråket, så klart.

Min teori om det bråket är att SD ville göra slut med LW å satsa på sin familj.
Det va nog inte vidare populärt, skulle det göras slut så skulle LW själv stå för det hela.

I värsta fall så ser det fortfarande ut så här om ett halvår några inbitna
optimister pustar fram, NFC har mycket att göra, långa köer.
Till påsk sitter han på sannolika skäl, sen är det rena rama motorvägen till åtal å TR.

Hoppas jag har helt fel där.
Citera
2018-08-14, 12:30
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Apropå cacher i området, en annan (traditionell cache) som fångade mitt intresse efter att en karta med GM's möjliga flyktväg har lagts ut i tråden, är denna:

https://www.geocaching.com/geocache/GC5RTFF_katt-at-kattsand

h*n som har loggat den 14/5 har hittat 2465st
h*n som inte har hittat cache har hittat 11st cacher
man går inte ut och tittar till en cache efter en sån logg, personen som inte har hittat den är rätt ny och då är det väldigt lätt att missa vad man letar efter
Citera
2018-08-14, 12:44
Medlem
Linxieloos avatar
Är det gpsformatet GWS84 DDM som används inom geocaching så ligger de riktiga koordinaterna för SDs cache Bildning-Ådalen här: https://kartor.eniro.se/m/rrBq6
Senast redigerad av Linxieloo 2018-08-14 kl. 12:51.
Citera
2018-08-14, 12:47
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
h*n som har loggat den 14/5 har hittat 2465st
h*n som inte har hittat cache har hittat 11st cacher
man går inte ut och tittar till en cache efter en sån logg, personen som inte har hittat den är rätt ny och då är det väldigt lätt att missa vad man letar efter

Om denna plats inte var den som avspärrades förmiddagen den 19/5, så bör väl Polisen vara där och kolla nu och då kanske de möter någon cachare eller trådmugglare?
Senast redigerad av Honan6 2018-08-14 kl. 12:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in