2018-05-31, 19:07
Medlem
En granne körde på framförvarande bil i en kö. Det var låg fart. Är det grov eller vanlig vårdslöshet i trafik.
Det här skedde för ett år sedan, kan körkortet dras viss tid i alla fall? Polisen var inte där, så saken är inte utredd.
Citera
2018-05-31, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
En granne körde på framförvarande bil i en kö. Det var låg fart. Är det grov eller vanlig vårdslöshet i trafik.
Det här skedde för ett år sedan, kan körkortet dras viss tid i alla fall? Polisen var inte där, så saken är inte utredd.
Det beror på omständigheterna såsom skadorna på bilarna/personerna, hans hastighet osv. Av din enkla beskrivning är det absolut inte grovt, och inte ens säkert att det är vårdslöshet normalgraden.
Citera
2018-06-05, 00:50
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44

Vad är problemet? Fyll i försäkringspapper, erkänn ansvar och frågan är löst. Varför skulle det bli en utredning om brott?

/capmac
Citera
2018-06-05, 00:51
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinMama
Frågan är, tar dom foto med laser nuförtiden och skickar böter via posten? Som fartkameror...

Nej.

/capmac
Citera
2018-08-14, 13:31
Medlem
Blev av med körkortet

För ett tag sedan körde jag 150 på motorvägen där hastighetsgränsen var 110 km/h och lyckades då köra om en civilpolis, märkte att han la sig tätt efter mig och körde och följde efter mig ända in i stan så jag saktade ner ganska fort, till slut så stoppade dem mig och bad mig kliva ur bilen och sen tog dem körkortet och jag fick böter på 4000 kr. Detta var alltså runt halv 1 på natten, det var väldigt lite bilar ute på vägen just då, och jag gjorde inte direkt något annat farligt förutom att köra för fort. Jag har nu fått hem ett brev där jag ska yttra mig om händelsen, jag har inget jobb där jag behöver körkortet, så jag har ingen aning vad jag ska skriva i yttrandet. Om jag söker jobb där jag behöver körkort, kan det då öka chansen för att jag får behålla körkortet? Behöver lite hjälp nu med vad jag ska skriva för att öka chansen att få tillbaka kortet.

Kan tillägga att jag hade fortfarande körkortet på prövotid.
Citera
2018-08-14, 13:37
Medlem
VanligtNamns avatar
Du kommer inte få tillbaka körkortet om du blir av med det under prövotid. Du får ta om körkortet när tiden gått ut. Att du söker jobb som kräver körkort spelar ingen roll.

"Om ditt körkort återkallas med anledning av brott eller nykterhetsanmärkningar under prövotiden måste du göra ett nytt förarprov, det vill säga både kunskaps- och körprov, innan ett nytt körkort kan utfärdas."
- Taget från transportstyrelsens hemsida.

Nästa gång du lyckas ta ditt körkort, se då till att köra lagligt. Se det som en dyr läxa i livet.
Citera
2018-08-14, 13:38
Bannlyst
Trollar du?

Yttranden borde rimligtvis vara om du kan bevisa att det var din tvillingbror som snott ditt körkort och dylikt, inte att du måste ha bilen för att kunna köra till jobbet.
Citera
2018-08-14, 13:39
Medlem
Tripportreats avatar
Det är nog tyvärr bara att gilla läget, att ens jobb kräver körkort är ingen garanti för att få behålla det - så att gå igenom processsen att byta jobb kan lätt visa sig fruktlös, dessutom så ska du ju hinna få ett nytt jobb relativt omgående för att ens kunna använda det argumentet.

Slicka dina sår och kör inte mer än 30km/h över hastighetsgränsen framöver.

//tripportreat
Citera
2018-08-14, 13:40
Medlem
VanligtNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihateme
Trollar du?

Yttranden borde rimligtvis vara om du kan bevisa att det var din tvillingbror som snott ditt körkort och dylikt, inte att du måste ha bilen för att kunna köra till jobbet.

Om man har körkort utan att ha prövotid kan man ansöka om att få tillbaka körkortet på grund av krav på körkort i jobb.
Killen har nog bara missförstått hur prövotid fungerar.
Citera
2018-08-14, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VanligtNamn
Om man har körkort utan att ha prövotid kan man ansöka om att få tillbaka körkortet på grund av krav på körkort i jobb.
Killen har nog bara missförstått hur prövotid fungerar.
Att ha ett jobb innebär inte att man får bryta mot en av de självklaraste lagarna som finns.
Citera
2018-08-14, 13:44
Medlem
VanligtNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihateme
Att ha ett jobb innebär inte att man får bryta mot en av de självklaraste lagarna som finns.

Suck.

Kan du inte läsa på lite innan du kommer och leker allan?
Citera
2018-08-14, 13:46
Medlem
Polisen använde trip track för att mäta min hastighet, alltså kan dem väl inte bevisa att jag körde för fort? Kan jag neka fortkörningen nu även fast jag erkände när jag blev stoppad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in