Citat:
Ursprungligen postat av
Tunnelarbetare
Om båda har väjningsplikt mot trafik i korsningen så skall TS lämna gubben företräde pga att han kommer från TS högra sida även om båda skall åt samma håll i slutändan, kalla den regeln vad fan du vill men gubben kommer iaf från höger och skall få köra först
Du har visserligen redan fått svar, men din odrägliga attityd gör att jag svarar ändå:
Det är INTE pga att gubben kommer från TSs högra sida, utan pga att TS skär/korsar gubbens färdväg/körfält. Tror du att allt som händer på högra sidan har med högerregeln att göra?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tunnelarbetare
Här har du saxat direkt från körkort online, så kom inte och säg att jag sprider villfarelser, läs på lite innan du kommer med strunt tack
Högerregeln
Lämna företräde åt trafik som kommer från höger.
Gäller där det inte finns andra väjningsregler.
Skylten Varning för vägkorsning sätts ibland upp för att förtydliga att högerregeln ska tillämpas.
Högerregeln gäller inte bara i korsningar, utan överallt där fordon korsar varandras körriktning.
Bra saxat. Tyvärr är det inte relevant för frågeställningen. I korsningen gäller HUVUDLED och VÄJNINGSPLIKT. Därmed är högerregeln satt ur spel. Du kanske kan bläddra fram teoriboken och läsa avsnittet om prioritet vid regeltillämpning? Där kan du se att vägmärken har precedens över trafikregler och förordningar. Det kan ALDRIG vara högerregel i en vägkorsning som innefattar huvudled eller väjningsplikt. Det står ju t.o.m. klart och tydligt i ditt citat, som jag för tydlighetens skull fetat upp.
Och du - om jag vore i dina kläder hade jag varit lite försiktig med att be andra läsa på, när du har så fruktansvärt dålig koll själv. Speciellt personer som du inte vet så mycket om (kan vara värt att ta reda på innan du gör bort dig nästa gång).
Nu inväntar vi bara nästa gång du ska göra bort dig i trafikfrågor, med nya villfarelser.