Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-28, 21:46
  #1
Medlem
Jag hamnade i en något märklig situation för några dagar sedan. Jag skulle svänga vänster ut på en huvudled och väntade på tillfälle att köra ut. När jag står och väntar kommer en gubbe rullandes på gatan mittemot mig, som skulle åt samma håll som mig, han skulle alltså svänga höger. Kort efter att ha noterat gubben som kom rullandes så kör jag ut, börjar passera första körfältet och när jag är typ halvt inne i högra körfältet och nästan ute ur korsningen så börjar gubben också att köra. Detta resulterar i att vi hamnar bredvid varandra och nästan skrapar i sidorna på varandra varpå jag får göra en snabb rattryckning åt vänster för att undvika kollision. Jag bifogar länk till korsningen. Bilen som är ute på huvudleden på bilden var ungefär där vi nästan körde på varandra. Så min fråga är, vad fan är det som gäller i en sådan situation? Nu i efterhand tänker jag att eftersom att jag behövde korsa ett körfält för att kunna fortsätta min färd och gubben kunde svänga direkt utan att behöva korsa några körfält så var det kanske jag som skulle ha låtit honom först. Men å andra sidan, om han ser att jag redan har kört och halvt genomfört svängen så får han väl vänta med att köra ut, eller? Vad är det som gäller?

https://imageshack.com/a/img921/9381/M03aa1.jpg
Citera
2018-07-28, 21:51
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiceQk
Jag hamnade i en något märklig situation för några dagar sedan. Jag skulle svänga vänster ut på en huvudled och väntade på tillfälle att köra ut. När jag står och väntar kommer en gubbe rullandes på gatan mittemot mig, som skulle åt samma håll som mig, han skulle alltså svänga höger. Kort efter att ha noterat gubben som kom rullandes så kör jag ut, börjar passera första körfältet och när jag är typ halvt inne i högra körfältet och nästan ute ur korsningen så börjar gubben också att köra. Detta resulterar i att vi hamnar bredvid varandra och nästan skrapar i sidorna på varandra varpå jag får göra en snabb rattryckning åt vänster för att undvika kollision. Jag bifogar länk till korsningen. Bilen som är ute på huvudleden på bilden var ungefär där vi nästan körde på varandra. Så min fråga är, vad fan är det som gäller i en sådan situation? Nu i efterhand tänker jag att eftersom att jag behövde korsa ett körfält för att kunna fortsätta min färd och gubben kunde svänga direkt utan att behöva korsa några körfält så var det kanske jag som skulle ha låtit honom först. Men å andra sidan, om han ser att jag redan har kört och halvt genomfört svängen så får han väl vänta med att köra ut, eller? Vad är det som gäller?

https://imageshack.com/a/img921/9381/M03aa1.jpg

Å tredje sidan, som du säger korsar du ett körfält, så då borde du väl ha väntat eftersom du såg att han kom där? Jag tror du hade blivit vållande om ni hade skrapat i varandra.
Citera
2018-07-28, 21:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Å tredje sidan, som du säger korsar du ett körfält, så då borde du väl ha väntat eftersom du såg att han kom där? Jag tror du hade blivit vållande om ni hade skrapat i varandra.

Ja, magkänslan sa väl lite i efterhand att det var jag som hade gjort fel. Men finns det någon regel eller liknande som beskriver denna situation? För jag sitter ju mest och gissar, vilket inte känns svinbra.
Citera
2018-07-28, 21:58
  #4
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Å tredje sidan, som du säger korsar du ett körfält, så då borde du väl ha väntat eftersom du såg att han kom där? Jag tror du hade blivit vållande om ni hade skrapat i varandra.
Alldeles riktigt. TS skulle ha väntat på gubben, inte komplicerat alls.
Citera
2018-07-28, 21:58
  #5
Medlem
Zaedrewss avatar
Om jag fattar detta rätt är det du som gjort fel. Han har närmare till led och har därmed företräde. Du borde inväntat att han rullat på och sedan följt vidare om det varit fritt fram från trafik. Han svänger liksom höger, du vänster = du skulle inväntat. Sedan kan vissa rulla på långsamt och det är bland det svåraste att svänga ut vänster på huvudled om det är mycket trafik men så är reglerna.

Har nog hamnat så där själv någon gång. Oftast eller närmast alltid går det liksom bra även om det kanske var lite nära så vet vi de flesta trafikanter om att den andra kan ibland göra lite fel och vi korrigerar därefter.
__________________
Senast redigerad av Zaedrews 2018-07-28 kl. 22:02.
Citera
2018-07-28, 22:01
  #6
Medlem
rippedaparts avatar
Jag brukar tänka såhär i sådana situationer: När jag fullföljt min sväng, är han på min högersida då? = Högerregeln. Låter kanske luddigt men funkar klockrent för mig
Citera
2018-07-28, 22:04
  #7
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rippedapart
Jag brukar tänka såhär i sådana situationer: När jag fullföljt min sväng, är han på min högersida då? = Högerregeln. Låter kanske luddigt men funkar klockrent för mig

Det funkar klockrent tills någon kör in i din högersida och du blir vållande eftersom du skulle ha väjt först.
Citera
2018-07-28, 22:13
  #8
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Alldeles riktigt. TS skulle ha väntat på gubben, inte komplicerat alls.

Komplicerat är det inte. Men jävligt störande om det är som bara rullar på sakta. Ska du svänga vänster i en sådan situation är du liksom sist ut det måste vara fritt från bägge håll och sedan kommer en djävul i motsvarande rakt emot körfält och sniglar på som antingen ska rakt fram eller till höger. Det är liksom i sådana situationer som man skriker rakt men fan fan gasa på då så jag inte behöver stå och vänta här i fem minuter till.
Citera
2018-07-28, 22:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiceQk
Jag hamnade i en något märklig situation för några dagar sedan.
En vanlig korsning och högerregeln händer väl typ 50ggr om dagen om man kör bil i en stad.
Citera
2018-07-28, 22:17
  #10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiceQk
Jag hamnade i en något märklig situation för några dagar sedan. Jag skulle svänga vänster ut på en huvudled och väntade på tillfälle att köra ut. När jag står och väntar kommer en gubbe rullandes på gatan mittemot mig, som skulle åt samma håll som mig, han skulle alltså svänga höger. Kort efter att ha noterat gubben som kom rullandes så kör jag ut, börjar passera första körfältet och när jag är typ halvt inne i högra körfältet och nästan ute ur korsningen så börjar gubben också att köra. Detta resulterar i att vi hamnar bredvid varandra och nästan skrapar i sidorna på varandra varpå jag får göra en snabb rattryckning åt vänster för att undvika kollision. Jag bifogar länk till korsningen. Bilen som är ute på huvudleden på bilden var ungefär där vi nästan körde på varandra. Så min fråga är, vad fan är det som gäller i en sådan situation? Nu i efterhand tänker jag att eftersom att jag behövde korsa ett körfält för att kunna fortsätta min färd och gubben kunde svänga direkt utan att behöva korsa några körfält så var det kanske jag som skulle ha låtit honom först. Men å andra sidan, om han ser att jag redan har kört och halvt genomfört svängen så får han väl vänta med att köra ut, eller? Vad är det som gäller?

https://imageshack.com/a/img921/9381/M03aa1.jpg

I och med din vänstersväng, så kommer den andra bilen från höger. Du bröt alltså mot högerregeln. Du skulle alltså definitivt låtit honom köra först. Antal korsade körfält spelar ingen roll. Du hade varit vållande.

Ingen märklig situation alls. Den klarar alla med lite körvett.
Citera
2018-07-28, 22:20
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
I och med din vänstersväng, så kommer den andra bilen från höger. Du bröt alltså mot högerregeln. Du skulle alltså definitivt låtit honom köra först. Antal korsade körfält spelar ingen roll. Du hade varit vållande.

Ingen märklig situation alls. Den klarar alla med lite körvett.
Men när jag svänger vänster är jag ute på en huvudled och då är det ju ingen högerregel?

Känns lite som att det är någon annan regel än högerregeln som säger att han ska köra först.
Citera
2018-07-28, 22:22
  #12
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Komplicerat är det inte. Men jävligt störande om det är som bara rullar på sakta. Ska du svänga vänster i en sådan situation är du liksom sist ut det måste vara fritt från bägge håll och sedan kommer en djävul i motsvarande rakt emot körfält och sniglar på som antingen ska rakt fram eller till höger. Det är liksom i sådana situationer som man skriker rakt men fan fan gasa på då så jag inte behöver stå och vänta här i fem minuter till.

Ja, det är jävligt störigt. Jag hade säkert gjort ett par helljusblink och någon "kör-för-helvete"-gest. Eller åtminstone varit väldigt frestad. Vänstersvängar är något som man vill ha bakom sig så fort det går.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback