2018-08-03, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
En korsning jag brukar åka i ibland är denna.

https://www.google.com/maps/@59.8392373,17.6111864,3a,75y,21.38h,75.33t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3UIwZeACNqxpcBZOqzaoOw!2e0!7i1 3312!8i6656

Vad gäller här? Jag har fattat det som högerregel, dock har ingen annan fattat det så. Jag kan ha fel.
Ingen huvudled, inga markeringar i vägbanan, ingen lämna företrädesskylt.

Kollat lokala trafikföreskrifter för platsen, står ingenting speciellt för den specifika korsningen.

Vad gäller?
Där är det väl utfartsregeln som gäller eftersom att du måste korsa en cykelbana när du ska köra ut på anslutande väg. Är det inte så? Och utfartsregeln går före högerregel.

Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Normalt sett är det den som svänger vänster som har väjningsplikt om man är två stycken på varsin sida om en huvudled och båda skall in på samma väg.
Enligt svängningsregeln då? Eller varför exakt är det så?

Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Är huvudleden flerfilig så kan man "komma överens" om att den som svänger höger tar högra filen på huvudleden och den som svänger vänster efter svängen lägger sig i vänstra körfältet. dvs inte korsar någon linje på huvudleden han kör in på.
Det var just detta jag fiskade efter när jag frågade efter hur man skulle agera i följande situation:
Citat:
Ursprungligen postat av BiceQk
Om jag kör på denna huvudled och sedan ska svänga vänster, kan jag då göra det och lägga mig i vänsterfilen även ifall det kommer bilar mittemot mig som ska svänga in på samma väg som jag ska? Eller måste jag vänta tills alla mötande bilar som ska svänga har gjort det innan jag kan köra in?

https://www.google.se/maps/@55.6116567,13.0182091,3a,75y,336.3h,80.57t/data=!3m6!1e1!3m4!1sb5pTsLjacW7yY2oqX1uqtg!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv
Någon skrev tidigare att det är jag som ska lämna företräde. Enligt svängningsregeln då antar jag. Men du menar alltså att man kan komma överens om att jag tar vänsterfil och mötande tar högerfil?

Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Tilläggsfråga på bilden i första posten:
Jag antar att det sitter väjningsplikt-skylt på korsningen mitt emot också. Om jag då kommer från hållet bilden är från och ska svänga vänster, börjar köra ut och det då kommer en rally-Kalle som ska höger. Behöver jag väja för honom eller kan jag hävda att jag redan börjar köra ut, varpå han har väjningsplikt?
Ja det sitter väjningspliktskylt på korsningen mitt emot. Och det du undrar över är ju i princip exakt det jag också undrade över i mitt inlägg. Där jag också skrev att jag redan hade börjat köra ut och att han då borde ha väntat. Efter vad vi har diskuterat än så länge så tolkar jag alltså det som att: Om vi båda hade stått och väntat på att köra ut på på huvudleden så är det jag som ska vänta, enligt svängningsregeln, som säger att jag: "vid vänstersväng i en korsning inte får störa eller utgöra ett hinder för mötande fordon." Alternativa beskrivningar på detta så som: "lång sväng/kort sväng" där "den långa svängen har väjningsplikt mot den korta svängen" och "Du skulle till och med kunnat haft grönt ljus i det läget och varit tvungen att lämna företräde" alltså verkar vara olika beskrivningar på svängningsregeln.
Citera
2018-08-03, 15:17
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ser inte något som skulle undanta den korsningen från högerregeln.

Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Högerregeln är det som gäller. Hur resonerar de som förnekar det?

Posten ovanför denna säger utfartsregel? Kan det gälla?
Citera
2018-08-03, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Posten ovanför denna säger utfartsregel? Kan det gälla?

Ser inte varför det skulle vara så, båda vägarna förefaller ha samma status, något som säger annat?
Citera
2018-08-03, 16:34
Medlem
Citat:
Där är det väl utfartsregeln som gäller eftersom att du måste korsa en cykelbana när du ska köra ut på anslutande väg. Är det inte så? Och utfartsregeln går före högerregel.
Det finns en regel som säger så, men den är inte applicerbar här eftersom han inte korsar en cykelbana. Cykelbanan upphör och övergår i en cykelpassage som sedan övergår i en cykelbana på andra sidan gatan.

Det är högerregeln som gäller.
Citera
2018-08-03, 16:43
Medlem
Här är en korsning där jag anser att det är ganska oklart om det är en cykelpassage eller om det är en cykelbana: https://goo.gl/maps/9VkPfWwx5fm
Gäller högerregeln eller utfartsregeln här?
Jag brukar tänka högerregeln, men anslutande gator väjer alltid på grund av att Djurgårdsgatan är en större genomfartsgata och de anslutande gatorna går till bostäderna.

Här tycker jag däremot att det är en klockren utfartsregel på grund av att man korsar en cykelbana:
https://goo.gl/maps/4dPyfYFMFj62
Senast redigerad av e7andy 2018-08-03 kl. 16:46.
Citera
2018-08-03, 23:48
Medlem
Tre-filig motorväg, Två bilar ligger jämnsides i fil 1 och 3. Båda blinkar mot filbyte mot mitten och slår ihop i fil 2. Vem fel blir det?
Citera
2018-08-06, 21:04
Medlem
Om jag kör på följande landsväg och ska fortsätta rakt fram men det kommer en bil från höger, ska jag då lämna företräde enligt högerregeln? Vägen jag kommer på är 70-väg och anslutande väg är 60-väg, inga skyltar i övrigt. Hade känts fel att komma i 70 km/h och tvärnita till stillastående för att släppa fram en person från höger, men är det så man egentligen ska göra här?

https://www.google.se/maps/@55.5241339,13.1052839,3a,75y,263.17h,81.81t/data=!3m6!1e1!3m4!1sSslWsixDdj0wCFkRgdw39Q!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv

Och har jag förstått det hela rätt om jag säger som så att det här INTE är utfartsregeln eftersom att bilar från höger inte passerar en cykelbana utan en cykelpassage, och därför är det högerregel? Eller är jag helt fel på det?

https://www.google.se/maps/@55.6001438,13.0798159,3a,75y,259.42h,78.47t/data=!3m6!1e1!3m4!1s6omxZasF4lnERGsbMeMKAQ!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv
Citera
2018-08-06, 21:10
Medlem
Citat:
Om jag kör på följande landsväg och ska fortsätta rakt fram men det kommer en bil från höger, ska jag då lämna företräde enligt högerregeln? Vägen jag kommer på är 70-väg och anslutande väg är 60-väg, inga skyltar i övrigt. Hade känts fel att komma i 70 km/h och tvärnita till stillastående för att släppa fram en person från höger, men är det så man egentligen ska göra här?

https://www.google.se/maps/@55.5241339,13.1052839,3a,75y,263.17h,81.81t/data=!3m6!1e1!3m4!1sSslWsixDdj0wCFkRgdw39Q!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv

Och har jag förstått det hela rätt om jag säger som så att det här INTE är utfartsregeln eftersom att bilar från höger inte passerar en cykelbana utan en cykelpassage, och därför är det högerregel? Eller är jag helt fel på det?

https://www.google.se/maps/@55.6001438,13.0798159,3a,75y,259.42h,78.47t/data=!3m6!1e1!3m4!1s6omxZasF4lnERGsbMeMKAQ!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv
Det är en solklar högerregel i första situationen. Ett tips är att titta på sidolinjerna. De upphör när det är högerregeln som gäller. Eftersom du inte ser någon huvudledsskylt efter korsningen så är det ett annat tecken på att det är högerregeln som gäller.

I andra situationen är det en cykelpassage. Det ser man i det här fallet enklast på sockerbitarna. Det är högerregeln också.
Citera
2018-08-07, 08:32
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Tre-filig motorväg, Två bilar ligger jämnsides i fil 1 och 3. Båda blinkar mot filbyte mot mitten och slår ihop i fil 2. Vem fel blir det?
Vet inte om fil 1 betyder vänster eller höger. Denna situation uppstår nästan bara när bilen i höger fil kört om en bil i mittenfilen på fel sida.
Citera
2018-08-07, 11:33
Medlem
Citat:
Jag hamnade i en något märklig situation för några dagar sedan. Jag skulle svänga vänster ut på en huvudled och väntade på tillfälle att köra ut. När jag står och väntar kommer en gubbe rullandes på gatan mittemot mig, som skulle åt samma håll som mig, han skulle alltså svänga höger. Kort efter att ha noterat gubben som kom rullandes så kör jag ut, börjar passera första körfältet och när jag är typ halvt inne i högra körfältet och nästan ute ur korsningen så börjar gubben också att köra. Detta resulterar i att vi hamnar bredvid varandra och nästan skrapar i sidorna på varandra varpå jag får göra en snabb rattryckning åt vänster för att undvika kollision. Jag bifogar länk till korsningen. Bilen som är ute på huvudleden på bilden var ungefär där vi nästan körde på varandra. Så min fråga är, vad fan är det som gäller i en sådan situation? Nu i efterhand tänker jag att eftersom att jag behövde korsa ett körfält för att kunna fortsätta min färd och gubben kunde svänga direkt utan att behöva korsa några körfält så var det kanske jag som skulle ha låtit honom först. Men å andra sidan, om han ser att jag redan har kört och halvt genomfört svängen så får han väl vänta med att köra ut, eller? Vad är det som gäller?

https://imageshack.com/a/img921/9381/M03aa1.jpg
Vad har du lärt dig på körskolan? Inte tillräckligt mycket. Polismans tecken, trafikljus, skyltar och vägmarkeringar, trafikregler. När ingen polis står där och reglerar trafiken osv, vad återstår då? Vad sägs om högerregeln? Dvs en trafikregel?
Citera
2018-08-10, 08:41
Medlem
Citat:
Jag hamnade i en något märklig situation för några dagar sedan. Jag skulle svänga vänster ut på en huvudled och väntade på tillfälle att köra ut. När jag står och väntar kommer en gubbe rullandes på gatan mittemot mig, som skulle åt samma håll som mig, han skulle alltså svänga höger. Kort efter att ha noterat gubben som kom rullandes så kör jag ut, börjar passera första körfältet och när jag är typ halvt inne i högra körfältet och nästan ute ur korsningen så börjar gubben också att köra. Detta resulterar i att vi hamnar bredvid varandra och nästan skrapar i sidorna på varandra varpå jag får göra en snabb rattryckning åt vänster för att undvika kollision. Jag bifogar länk till korsningen. Bilen som är ute på huvudleden på bilden var ungefär där vi nästan körde på varandra. Så min fråga är, vad fan är det som gäller i en sådan situation? Nu i efterhand tänker jag att eftersom att jag behövde korsa ett körfält för att kunna fortsätta min färd och gubben kunde svänga direkt utan att behöva korsa några körfält så var det kanske jag som skulle ha låtit honom först. Men å andra sidan, om han ser att jag redan har kört och halvt genomfört svängen så får han väl vänta med att köra ut, eller? Vad är det som gäller?

https://imageshack.com/a/img921/9381/M03aa1.jpg

Högerregeln gäller i dessa tillfällen
Citera
2018-08-10, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Misstänkte det, även om det kan tyckas att jag redan fullgjort min väjningsplikt när jag började köra ut och det då var ledigt.
Tänk att du alltid bara har skyldigheter och inga rättigheter så kommer man ganska långt i bedömningen hur man ska agera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in