2018-08-13, 21:09
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vi ser att MGM fritt kan röra sig över hela landet. Med sina barn. Att han skulle ha 24/7-övervakning ställer jag mig tveksam till. I så fall har man nog lyckats tubba hans tandläkare till att byta ut hans gamla fyllningar till mer moderna, såna med mic och sändare..

Med tanke på 1.06 vill jag inte spekulera i varifrån en viss uppgiftslämnare/planterare har kommit, men nog är det intressant att se, att trots det graverande som nyligen lagts upp här, MGM inte ännu är häktad på 'sannolika skäl'.
Anmärkningsvärt, sa Bull..

Ja det är märkligt om nu de har så pass mycket på honom som det har sagts i tråden, helt klart "sannolika skäl" och inlåsning utan kontakt med omvärlden är det normala i ett sådant fall.

Något stämmer inte och händer det inget i den närmaste framtiden så lär väl "cold case-gruppen" få ta över.
Citera
2018-08-13, 21:19
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
SVT nyheter/ Örebro uppmärksammar 2016-11-09 JG. Journalisten (?) Jennie Wahlgren skriver bl.a. följande om JG: ”Han är född i Virginia och uppvuxen i Florida. Till Sverige och Örebro flyttade han 1989”. Kanske har Wahlgren missuppfattat årtalet och orten? JG kom till Sverige, Askersund, 1990. Till Örebro flyttade han först 2005.

På tal om JG, vet någon om han (och eventuellt även nuvarande sambo) känner MH? Jag undrar också om de är bekanta med UW?
Citera
2018-08-13, 21:20
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Om det ligger till så kan man förstå det lite bättre.

Dock är det inte helt självklart för den som ej fått nåt PM, inte har kontakter med ”vanligtvis välunderrättade källor” - utan står lite vid sidan om. Då kan det hända att man börjar fundera lite i stil med Kejsarens Nya Kläder, typ. 😊

Jag delar flixas bild angående det här med trovärdiga uppgifter.
För mig och flera andra så handlar det nog mycket om att samma information framkommer från olika håll (via PM, källor med insyn etc). Då dessa uppgifter även postas i tråden så förefaller de trovärdiga.
Senast redigerad av LimeTime 2018-08-13 kl. 21:31.
Citera
2018-08-13, 21:51
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Jag delar flixas bild angående det här med trovärdiga uppgifter.
För mig och flera andra så handlar det nog mycket om att samma information framkommer från olika håll (via PM, källor med insyn etc). Då dessa uppgifter även postas i tråden så förefaller de trovärdiga.

Tack för info!

Ja, som du säger så blir det trovärdigare ju fler trovärdiga (och samstämmiga) källor man har. Jag lutar nu ännu mera åt att sälla mej till dem som sätter stort tilltro till MV.

Samtidigt tycker jag att det är sunt att - i ett anonymt forum - ifrågasätta uttalanden och info som delas. Om man inte själv har kunskap och fakta bör man söka efter det.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2018-08-13 kl. 22:03.
Citera
2018-08-13, 21:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, även du notknapparen verkar vilja veta lite mera om MV, vad hen baserar sina uppgifter på och om de källorna i sin tur är trovärdiga.

Svaret är ju —- inte oväntat.
Vad ska hen skriva förutom det hen skriver?

Så atteh...

Flera (fler än en) postare har nu uttryck tvivel, milt sagt, mot MV.

Det finns dock ett stort antal som verkar bedöma MV:s uppgifter som inte bara trovärdiga, utan som fakta.

Några kanske vet, men jag är fortfarande inte övertygad.

Finner inga större skäl att misstro MV, men därifrån till att tro är steget långt.

Inte fel att fråga varifrån uppgifterna kommer.
Med denna fråga uttryckte jag inte mitt tvivel, snarare bara en undran över varifrån denna postare fått sina uppgifter, då personen kom med uppgifter som inte vem som helst skulle kunna fått kännedom om.

Personligen har jag hittills förtroende för Moralensväktare som verkar ha kännedom även om annat inom Örebropolisen. Självklart ska man vara vaksam på alla uppgifter som kommer från anonyma personer i en tråd.
Citera
2018-08-13, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Rättar mig själv här:

MH:s syster LS, född 1983, är en halvsyster (ej helsyster) på mammans sida. MH:s mamma fick dottern LS med sin andra man SES.

Hade tänkt ta med inlägget där du ändrade uppgiften
om halvsystern, men fick visst inte med det!
Tack för ditt inlägg så att allt blir korrekt!
Citera
2018-08-13, 22:00
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Inte fel att fråga varifrån uppgifterna kommer.
Med denna fråga uttryckte jag inte mitt tvivel, snarare bara en undran över varifrån denna postare fått sina uppgifter, då personen kom med uppgifter som inte vem som helst skulle kunna fått kännedom om.

Personligen har jag hittills förtroende för Moralensväktare som verkar ha kännedom även om annat inom Örebropolisen. Självklart ska man vara vaksam på alla uppgifter som kommer från anonyma personer i en tråd.

Då förstod jag dej rätt - till Tvivlarna räknar jag tex Darkwind och tjackarismyg som inte varit direkt blygsamma i sina funderingar. (Ingen av dem kan nu heller säga varken bu eller bä i ämnet, eftersom de båda har tagit sen ”semester”...)
Citera
2018-08-13, 22:05
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Då förstod jag dej rätt - till Tvivlarna räknar jag tex Darkwind och tjackarismyg som inte varit direkt blygsamma i sina funderingar. (Ingen av dem kan nu heller säga varken bu eller bä i ämnet, eftersom de båda har tagit sen ”semester”...)

Det var på tiden.
Självklart ska man ifrågasätta uppgifter.
Det gör jag med.
Jag har själv blivit beskylld för att vara opålitlig och oärlig när jag kom med uppgifter från annan källa.
I det här fallet känns MV:s uppgifter väldigt trovärdiga.
Citera
2018-08-13, 22:16
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Det var på tiden.
Självklart ska man ifrågasätta uppgifter.
Det gör jag med.
Jag har själv blivit beskylld för att vara opålitlig och oärlig när jag kom med uppgifter från annan källa.
I det här fallet känns MV:s uppgifter väldigt trovärdiga.

Ja, det är en balansgång detta med att bedöma ”vem i hela världen kan man lita på” - men MV ligger på plus hos mej nu. Så kan det gå när när man får lugn och saklig info 😁
Citera
2018-08-13, 22:33
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Även jag har funderat mycket på HD. Antagligen är hon som MV skriver helt övertygad om exmakens oskuld. OCH på att han mår hyggligt psykiskt. Annars skulle hon väl inte skickat barnen iväg med honom ensam. Kanske har hon samvetskval för att hon skiljer sig och vill fixa så mycket kul för honom hon kan? Hon kan förstås vara hotad. Även om han sys in kommer han ut om sådär10 år... men det är mindre troligt. Antar att omgivningen skulle märkt ngt och reagerat.

Citat:
Sedan undrar jag, som inte alls känner henne, varför jag inte misstänker henne, utan på min höjd kan tro att hon är förd bakom ljuset. Påtaglig fördom, antar jag.

Citat:
Som förtydligande tror jag alltså att det är mindre sannolikt att SD hotat HD att spela med. Men det baserar jag eg bara på att jag tror att det skulle märkas på HD att hon var hotad. Kan vara helt fel. Tror att EGT skrev att allt alltid VERKADE vara frid och fröjd i fam D. Och det kan det nästintill bevisligen inte varit eftersom HD begärt skilsmässa. Så hon kanske är van och skicklig i att spela idyll?

Tack för att någon fler funderat över HD. Jag har också svårt att se att hon skulle ha blivit hotad och att det inte skulle ha märkts. Alla loggade mysmiddagar med släkten och kaninhoppartävlingar har ju beskrivits som en riktig fin avspänd mysig sommaridyll eller ska man se det som att HD velat ha andra människor omkring sig med SD? Finns det ingen här som känner henne och kan säga om hennes uppträdande i sommar i närheten av SD? Givetvis så borde ju båda kunna agera spänt och känsligt utifrån de riktade misstankarna mot SD oavsett oskuld eller ej, men har något sett HD se rädd ut eller nervös i hans sällskap?

Eller, har någon snarare sett SD nervös i HDs sällskap? I mina ögon har ju HD alltid haft större motiv än SD och jag tänker att hon måste haft ett bra alibi för att inte bli först under luppen näst efter exmannen UW som rent statistiskt antagligen fått sina förehavanden granskade tidigt.

En antagligen helt idiotisk teori som känns logisk men som borde varit undersökt för länge sedan och avförd pga alibi: Ponera att HD skulle ha fått nog av SD och LWs otrohetsaffär och även om skilsmässan var i rullning har hon inte kunnat släppa allt utan flyttar under vintern in i hus nästan snett mittemot LWs så hon kan ha dem "under bevakning". Hon ser dem mötas, kanske för något så oskyldigt som lån av pryl för geocaching, men misstänker att de upptagit sin struliga av-och-på-relation igen och hon går över till LW sent i natten för att konfrontera henne. LW föreslår att de ska gå ut och tala ut om detta och de rör sig i riktning mot planket bort från där båda bor. Gräl utbryter och då LW vägrar tillstå att hon ska ha något ihop med SD längre så rinner det över för HD som redan har kort stubin pga sin utmattning. Efter att LW är död får HD panik och går hem till SD och ger honom skulden för allt, hade han inte varit otrogen så hade detta aldrig hänt. SD ser en chans att på något sätt få tillbaka HD och hjälper henne att röja bevis (mannen och kvinnan som vittnet hör är då inte LW och SD utan HD och SD) och efter detta har de en märklig relation av beroendeskap under sommaren. SD vet att HD gjort det men känner att det är hans fel och vägrar säga till advokat vem han tror har gjort det. HD är å andra sidan trygg med att umgås med SD och visar därför inga tecken på att vara hotad eller rädd att han ska göra barnen något, hon vet ju att han ÄR oskyldig. Bara en spekulation men, bortsett från att HD redan bör vara granskad och avförd, så förstår jag inte varför inte fler misstankar riktats mot kvinnan som blivit bedragen i den långa historien mellan LW och SD. Hon har ju fler skäl att känna hat än mannen som kanske ville ha kvar sin möjlighet till otrohet (även om nu LW verkar ha gått vidare).
Citera
2018-08-13, 22:36
Medlem
Citat:
Ja, det är en balansgång detta med att bedöma ”vem i hela världen kan man lita på” - men MV ligger på plus hos mej nu. Så kan det gå när när man får lugn och saklig info 😁
Men här kommer jag, "SekretessmoralensVäktare" och ställer dig och andra i tråden frågan om det känns helt bekvämt med att det verkar som att Örebropolisens beslut om förundersökningssekretess gällande mordet på LW inte verkar fungera så där värst vidare bra, för att använda ett understatement.

Min fråga: Är det viktigare för trådens alla Kalle Blomqvistare (och SD-"hatare"), att det då och då i tråden släpps ned lite godsaker i form av smulor från utredarnas bord, än att det hålls tätt och tyst kring utredningen?

Är jag ensam om att tycka att man skulle kunna få lita på att sekretessen i Sverige är viktigare än hyenornas hunger?
Just asking..
Citera
2018-08-13, 22:48
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattviolis
Tack för intressanta inlägg och tänkvärda frågeställningar, Philomena. Läste inläggen om Ruts bok först då bloggen lösenordsskyddats/stängts och har därför endast tagit del av den via de inlägg som postats i tråden. Dessa satte onekligen igång även mina tankebanor (om det stämmer att några förutseende postare - Honan6 och/eller ytterligare någon? - sparat bloggen får ni mer än gärna vidarebefordra den till mig). Kan bara instämma i att MHs blogg, i likhet med andra digitala kontakter med koppling till LWs nära krets, borde granskas i utredningen. Är det någon som har mer information om MH - bakgrund, uppväxt, utbildning, tidigare bostadsorter/anställningar, vilket år hon tog körkort, när hon lärde känna UW et cetera?

Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Har du inte läst skribenten Cloudedcrystalbeams uppgifter
om MH? Nu finns ej årtalet med om när MH tog körkort
(varför är det så viktigt att veta?) - men många andra fakta.

Vad fint att se att någon uppskattar mina inlägg. Tack Nattviolis! Ja, MH förbryllar. Även om det mesta pekar på SD så har jag hela tiden då jag läst tråden känt att jag velat veta mer om åtminstone tre personer som figurerat i LWs krets: HD, JG och MH och vad beträffar den senare så var hon ju länge i tråden bara ett namn på någon väldigt sekundär i LWs liv som exmakens flera år senares ex. Men när bloggarna postades i tråden så står vi plötsligt med en person som inte verkade/verkar må bra och som åtminstone passerat några spärrar för rationellt tänkande och frågor väcks om personen kunnat göra mer än att skriva av sig. OzzietheOwl, tack för att du påminde om Cloudeds utmärkta gräv. Jag ser inte heller vad körkortet har för direkt relevans om det inte är menat ska ses i ljuset av den tidigare diskussionen som någon förde in om något annat fall för flera år sedan men har ingen koll alls på det spåret tyvärr. Men kanske intressant kombination om vi får spåna vilt och fritt?

MH ska ju enligt Schazz må bättre idag och ha tagit sig igenom det hon var nere och ifall det stämmer så bör hon ju inte ha något med mordet av LW att göra utan kan ju kanske bara ha haft oturen att på ett hörn hamna mitt i soppan. Men som tidigare ställd fråga, vem har då valt att dra in henne här för trådens beskådan? Det är i sig en fråga om vem som har motiv att just visa hennes blogg för oss ifall det inte är MH själv som velat detta. Och jag har även tänkt att MH kan vara en person som sitter på mycket information om LWs liv och då relaterat till familj och församling med tanke på hennes position som exmaken UWs nya fru under några år då hon kan ha hört mycket av barnen samt som frikyrkopastor tillika som LW. Det hade varit intressant att om inte annat läsa MHs egna tankar kring vad som kan ha hänt. Jag är kluven vad gäller MH. Hon har en blogg som är mycket gränslös och bitter och ger dåliga vibbar. Någon har postat den bloggen samt en blogg som påstås tillhöra UW här fastän den i språk mer ser ut som MHs blogg även den. Varför har bloggarna postats och hur ser MH på allt detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in