2018-08-14, 00:02
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Undrar vart resonemanget kring denna individ drunknade i all sörja....
Var det den här mannen du syftade på?

Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Personen i fråga, en fd polis, bor kvar (och huset är i direkt anslutning till fp) men denne har alltså inte våldtagit någon. Om jag har förstått rätt efter att ha snokat runt lite handlar åtalet från 2011 om att personen (utanför tjänst) ska ha ofredat en kvinna i sitt hem "genom att dels smeka hennes lår utanpå kläderna, dels fatta tag om hennes axlar och försöka kyssa henne."

Visserligen inte någon höjdare, särskilt inte som polis, men ganska långt ifrån våldtäkt. Ännu längre ifrån brutalt mord.

Blir, liksom du, lite osäker på agendan. Av det jag hittat tycks detta främst diskuteras i konspiratoriska bloggar på temat "anti-polis", samt i en fb-tråd där personen hängs ut med namn och adress. Det hänvisas iaf till en Dagbok där åtalet sköttes av riksenheten för polismål i Göteborg, men där står den misstänktes namn inte utskrivet pga sekretess, därav svårt att verifiera.

Kan själv inte avgöra sanningshalten i påståendet, någonting skaver och tycker det känns vanskligt att hänga ut personen. Gissar dock att detta handlar om fallet i fråga.
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/polis-misstanks-for-sexbrott

Tror likväl att en fd polis - som finns i registret för sexuellt ofredande och dessutom bor bredvid fp - redan skulle vara kollad. Vore ju även enormt korkat av en åtalad person (som dessutom har polisiärt tänk) att slå till med ett mord utanför sitt eget hem. Fp är för övrigt inom hörhåll från fru och barn.
Citera
2018-08-14, 00:07
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Bra att du för tråden berättar om skälen för häktning, det kan ju finnas folk i tråden som lider av bristtillståndet 'okunskap'.

Vad tror du om att enas kring det faktum, att åkl efter några timmar insåg att trots beslutet att anhålla SD, h*n förstod att det inte fanns skäl för att ens försöka få honom häktad?

Det är ett alternativ. Ett annat är att hon inte ville ha honom häktad. Alltså, bevisningen kan ha räckt, men hon ansåg att det skulle förstöra utredningens fortsatta arbete att behöva delge SD uppgifter från utredningen, och/eller som även bradgardsindianen påpekade; det ansågs bättre att han var på fri fot av andra anledningar. Vi kan ju "tyvärr" endast spekulera om hur hennes plan var.
Citera
2018-08-14, 00:07
Medlem
Citat:
Mitt inlägg:
Du menar att man inte funnit blod, utan andra spår, så att avspärrningen utökades?
Då ger det en förklaring till att inte hela gatan avspärrades och blodspår söktes.

Det verkar dock klantigt eller ologiskt att inte gatan närmast LW:s bostad avspärrades. När dom väl rubricerade det som människorov och utökade avspärrningen, borde första tanken vara att hon är avförd med bil. Då vore väl gatan närmast vara avspärrad och undersökts???

Nått haltar i detta...

MV skrev att dom gick längs gatan och samtalade i nästa inlägg, vilket då stämmer med hörvittnet. MV skriver att dom är ganska säkra på att dom stämde träff utanför och att hen väntade på LW utanför.

Om dom nu inte jobbade med att hon försvann med bil, VARFÖR spärrrades inte gatan av och avsynades???
Det är ju ett rent tjänstefel som begåtts om dom hade denna information initialt och därför inriktade sig på SD.
När sedan kroppen väl hittats, så parkerar dom alla bilarna på gatan. "Striden" och blodvite kan ju ha inletts redan på gatan.

Jag tycker det låter konstigt hela upplägget och hur polisen resonerat och agerat med det MV släpper.
Än konstigare att dom gått nedför gatan i (vad jag tolkar) samförstånd och lugnt, med olåst dörr.

Att MV släpper otroliga detaljer från förhör (att SD inte sa om den digitala kontakten) men inte vet hur hon togs av daga, eller andra mer allmänna uppgifter, som är spridda i polishuset.
Hur togs hon då av daga.. enligt de allmänt spridda uppgifterna i polishuset?
Citera
2018-08-14, 00:10
Medlem
Citat:
Bra resonerat! Funderar bara hur du får in skrikvittnet och den dödskamp som verkar ha pågått.
Vi älskar LGWP:s utlägg i TV om att hon troligen blev strypt, utan tankar på att hon enligt trovärdiga vittnen skrek under markant tid...

Men å andra sidan så finns det än inget som inte pekar på att det inte var ett random par....
Hon kan väl ha skrikit INNAN hon blev strypt.
Citera
2018-08-14, 00:13
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Men här kommer jag, "SekretessmoralensVäktare" och ställer dig och andra i tråden frågan om det känns helt bekvämt med att det verkar som att Örebropolisens beslut om förundersökningssekretess gällande mordet på LW inte verkar fungera så där värst vidare bra, för att använda ett understatement.

Min fråga: Är det viktigare för trådens alla Kalle Blomqvistare (och SD-"hatare"), att det då och då i tråden släpps ned lite godsaker i form av smulor från utredarnas bord, än att det hålls tätt och tyst kring utredningen?

Är jag ensam om att tycka att man skulle kunna få lita på att sekretessen i Sverige är viktigare än hyenornas hunger?
Just asking..

Det bästa vore såklart att inget läckte (förutom för forumet flashback då ). Men eftersom det är ett stort antal människor involverade i sådana här fall är det väldigt svårt att undvika läckor helt och hållet.
Citera
2018-08-14, 00:15
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tänker att det inte finns så många alternativ till ett boende i samma område som SD och barnen. Hur många lägenheter kan vara till salu just där när man ligger i skilsmässa? Som sjuksköterska med barn kanske man inte heller kan ha råd med vad som helst heller. Tror att det inte var ett så stort utbud att välja på.

Nej, det har du förstås rätt i och enligt Modesty’s karta så stämmer det ju av vad jag kan se. Men själv hade jag nog ändå hellre valt ett intilliggande område (men ändå nära för barnens skull) åt annat håll än just intill LW om jag var HD i den situationen. Borde ju finnas att hyra ändå? Ska dock villigt tillstå att jag inte känner till något om Örebros bostadsmarknad. Den kanske är mycket svår att komma in på och då fick väl HD ta vad hon kom över. Men tidigt postades ju anledningen vara att hennes bror lägligt ville bli av med sin radhuslägenhet just där och sedan visade det sig att HD inte ens hade någon bror. Så jag reagerade väl på val av bostad delvis för att det så länge anfördes som skälet och sedan bara försvann som giltig anledning.
Citera
2018-08-14, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det är ett alternativ. Ett annat är att hon inte ville ha honom häktad. Alltså, bevisningen kan ha räckt, men hon ansåg att det skulle förstöra utredningens fortsatta arbete att behöva delge SD uppgifter från utredningen, och/eller som även bradgardsindianen påpekade; det ansågs bättre att han var på fri fot av andra anledningar. Vi kan ju "tyvärr" endast spekulera om hur hennes plan var.
Kan i nuläget inte annat än hålla med dig.
Argumentet att ha SD på fri fot för att därigenom kunna spana på honom kan jag inte vifta bort. Vi vet ju alla(?) hur framgångsrik den metoden var när det gäller Johanna Möller & Mohammad Rajabi med bil- och hotellrumsbuggningen. Bidrog till uppklarning och fällande dom. Det tackar vi för!
Citera
2018-08-14, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Citat:
Kan i nuläget inte annat än hålla med dig.
Argumentet att ha SD på fri fot för att därigenom kunna spana på honom kan jag inte vifta bort. Vi vet ju alla(?) hur framgångsrik den metoden var när det gäller Johanna Möller & Mohammad Rajabi med bil- och hotellrumsbuggningen. Bidrog till uppklarning och fällande dom. Det tackar vi för!

Detta faller på sin rimlighet.
Kan tro att det var så dom tänkte vid första förhöret, som varade i 3,5 timme och sedan släppte dom SD och intygade att han var fri att fara till USA. Dom hade inte bilen under kontroll, men fick det sedan på Arlanda.

Men sedan....
Åklagaren gick in med sannolika skäl 2 ggr. Ville hon/dom släppa honom för att hålla honom under uppsikt som i Möller fallet, så är det ju dumt att strida för att han ska vara sannolik och på så sätt göra honom medveten att dom är fortsatt intresserad av honom...
Citera
2018-08-14, 00:31
Medlem
Citat:
Svammel. Det var EN logg med glimten i ögat hon skrev när två medcachare hängde med på en FTF jakt.
Allt detta är utrett och loggar presenterade och analyserade, så helt plötsligt kommer trådsanningar tillbaka. SUCK

Det var inte det jag syftade på. Det var en uppgift i tråden om när HD gjorde LW sällskap ut en sen kväll. LW ville inte gå ut ensam när det var mörkt.

Nu vet vi att hon troligtvis hade sällskap den aktuella kvällen. Så just den saken är väl överspelad.
Senast redigerad av Remark 2018-08-14 kl. 00:33.
Citera
2018-08-14, 00:33
Medlem
Linxieloos avatar
Håller med, jag får inte ihop scenariot som antyds. Först så väntar GM utanför LWs bostad vilket tyder på att han vet att hon kommer att komma ut. Sedan anses LW lämna bostaden, troligtvis ofrivilligt (med tanke på den ej stängda/ej låsta dörren). Efter det ofrivilliga lämnandet av bostaden så går hon samtalandes med gm mot FP (utifrån pratvittnet) för att sedan bakom bullerplanket skrika 5min i dödsångest(skrikvittnet) varpå sedan gm tar sig från BP längs motorvägen och upp i skogen på andra sidan bullerplanket.
De enda platser som dock har spärrats av är LWs bostad och området utanför, FP och SDs bostad så som jag har förstått det.
Spår av SD kan de mycket väl ha hittat från andra sidan bullerplanket oavsett om han är skyldig eller inte då han, så som jag förstått det, har en cache där.
Angående MV så tror jag att det läcks så mycket som anses vara strategiskt för polisen utan att hen för det skull behöver ha full insyn i hela utredningen.
Citera
2018-08-14, 00:41
Medlem
Citat:
Kan tro att det var så dom tänkte vid första förhöret, som varade i 3,5 timme och sedan släppte dom SD och intygade att han var fri att fara till USA. Dom hade inte bilen under kontroll, men fick det sedan på Arlanda.

Men sedan....
Åklagaren gick in med sannolika skäl 2 ggr. Ville hon/dom släppa honom för att hålla honom under uppsikt som i Möller fallet, så är det ju dumt att strida för att han ska vara sannolik och på så sätt göra honom medveten att dom är fortsatt intresserad av honom...

Men vid första anhållandet hade inte LW hittats. Jag vet att jag kanske uppfattas som att jag motsäger mig själv, men visst kan det ha varit taktik med i spelet. Kanske visste åkl att SD inte skulle bli insläppt i USA? Kanske var det nån på polishuset i Örebro som icke-reglementsenligt ringde long distance till USA och bad dem inte släppa in honom? (Det här har vi avhandlat, jag veeet..)

Men de här 2 misslyckade försöken med "sannolika skäl" -de talar tyvärr emot antagandet att åkl Hiding är en briljant taktiker.
Citera
2018-08-14, 00:41
Medlem
Citat:

Men sedan....
Citerar mig själv och förtydligar.
Med det dom hade när dom tog in honom 1:a gången och förhörde honom, hade räckt till skäligen i vilket TR som helst, men dom släppte honom i tron att dom var nöjda och inte alls intresserad av honom. Precis som i Möllerfallet. Men inte när dom gick in i TR. Då faller det resonemanget.

I detta läge hade åklagaren inget att vinna på att "hålla" på vissa bevis. Hon ville få honom bakom lås och bom. Låta honom mogna i häktet i 2, 4, 8 veckor, eller tills teknisk överbevisning hittats, eller han då erkänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in