2018-08-13, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Vet inte, kommer inte riktigt ihåg vad jag hade i lön, men om jag får gissa tror jag att jag tjänar runt dubbelt så mycket idag, knappt, kanske lite mindre, men känslan jag hade av bostadspris-ökningen var att de hade gått upp massa, inte bara dubbelt. Men iofs dubbelt är rätt mycket.
Men det är klart jag måste ju göra samma inflationskompensering med lönen som med bostadspriserna, fast då blir det ju... nej jag är förvirrad, detta blir för svårt för mig.
Lite anekdotiskt kan jag som gammal i gården förtälja om den förra bobubblan runt 1990. Jag köpte en brf-tvåa i mellanstor stad för 150.000 kr på toppen år 1990. Av vissa skäl slumpade jag bort den på botten 1996 för 20.000 kr förresten.

Det jag skulle komma till är att samma brf-tvåa idag ligger - väldigt försiktigt värderat - på minst 900.000 kr, förmodligen mer. Alltså minst en sexdubbling.

Jag tittade på inkomstbasbeloppen 1990 jämfört med 2018, och det är något mer än en fördubbling - 110% upp. Antar att lönerna följer IBB ganska väl. Summa summarum så är alltså värderingarna idag för den här typen av gamla stabila brf-er nära nog en tredubbling i reala priser. Från förra bubbeltopp till idag.

Om vi bortser från ränteläget så skiljer en sak nu och då: då var nyproduktionstakten bara "mycket hög". Men idag är den sjukligt intensivt skyhög på stratosfärsnivå!!

Utvecklingen blir spännande. Det går ju bra för Sverige - tills det inte går bra...
Senast redigerad av Simmaellersjunk 2018-08-13 kl. 19:31.
2018-08-13, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Om vi bortser från ränteläget så skiljer en sak nu och då: då var nyproduktionstakten bara "mycket hög". Men idag är den sjukligt intensivt skyhög på stratosfärsnivå!!
Det intressanta i det hela är att vi fortfarande inte riktigt nått miljonprogramsnivåer.

Och efter lite googling hittade jag det här:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostadsbyggande-och-ombyggnad/nybyggnad-av-bostader/pong/statistiknyhet/fardigstallda-nybyggnader-ombyggnad-och-rivning-av-flerbostadshus-2016--definitiva-uppgifter/
2018-08-13, 21:06
Medlem
När är visningshelgerna som brukar ske efter sommaren?
2018-08-13, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lootic
Det intressanta i det hela är att vi fortfarande inte riktigt nått miljonprogramsnivåer.

Och efter lite googling hittade jag det här:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostadsbyggande-och-ombyggnad/nybyggnad-av-bostader/pong/statistiknyhet/fardigstallda-nybyggnader-ombyggnad-och-rivning-av-flerbostadshus-2016--definitiva-uppgifter/
Och kompletterar vi då med Boverkets prognoser om ca 60.000 färdigställda i år och nästa år så är vi nästan där.

https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsplanering/bostadsmarknaden/indikatorer-for-bostadsbyggande/

Citat:
Boverkets prognos är att det
färdigställs cirka 60 000 bostäder både under 2018 och 2019. Det är för lite, visar Boverkets reviderade behovsbedömning. Det behöver i genomsnitt tillkomma 67 000 bostäder per år fram till 2025 för att svara mot befolkningsökningen.
Överhettning, någon??

Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Tack Simmaellersjunk, då var jag inte ute å segla totalt alla fall.
Och en tredubbling på mycket pengar blir ju väldigt mycket pengar. Det skulle man ha vetat då.
Det är naturligtvis fler faktorer som påverkar prisnivåerna, t ex nominell ränta, realränta, att folk "vant sig" vid låga räntor och boprisuppgångar, jobbskatteavdrag, etc. Men att bubblan är minst lika stor som 1990 är för mig uppenbart. 2-3 gånger kanske?
2018-08-13, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Och kompletterar vi då med Boverkets prognoser om ca 60.000 färdigställda i år och nästa år så är vi nästan där.

https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsplanering/bostadsmarknaden/indikatorer-for-bostadsbyggande/

Överhettning, någon??
Det är intressant, jag vidhåller dock vid att vi inte har rekordbyggande som man säger i media.

Men håller med om att det luktar nog lite bränt.
2018-08-13, 23:29
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Snarare hade bopriserna bromsat mycket tidigare och den totala skuldsättningen varit lägre.

Visst är det så. Men när räntan stiger så nalkas det lågkonjunktur. Folk kommer förlora jobben. Många med sina enorma lån kommer inte kunna betala av.
2018-08-14, 05:20
Medlem
Fastighetsägarna vill att skattebetalarna ska betala. I princip är jag för bostadsbidrag men inte om det leder till förslumning och oreglerad migration av folk som inte kan försörja sig.

För en tid sedan lanserade Fastighetsägarna nio förslag för en ny social bostadspolitik. De vill bland annat se vräkningsförebyggande åtgärder, höjda bostadsbidrag och bostadstillägg och i undantagsfall subventioner till hyresvärdar som hyr ut åt resurssvaga hushåll.

Gruppen hemlösa är spretig och består bland annat av personer i missbruk, ensamstående föräldrar och våldsutsatta kvinnor. Drygt hälften i Socialstyrelsens kartläggning är födda utomlands.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/byggandet-hjalper-inte-hemlosa-och-utsatta
2018-08-14, 07:48
Medlem
Rimligt, det är ju en stor risk att hyra ut till "resurssvaga". Däremot borde staten samordna dessa resurser på nationell nivå, skeppa permanent utslagna till glesbygden där hyrorna är billigare. Det ska inte bo en massa drägg för skattepengar i stockholm/göteborg där bostäderna behövs av arbetande skötsamma människor.
2018-08-14, 11:18
Medlem
Bankernas bolånemarginaler minskar men fortsatt på hög nivå.

Bankernas bruttomarginal på bolån minskade med 7 punkter under det andra kvartalet 2018. Från 1,64 procent vid utgången av det första kvartalet 2018 till 1,57 procent vid utgången av det andra kvartalet 2018. Trots nedgången under det andra kvartalet fortsätter bruttomarginalen att vara på en hög nivå.

https://www.fi.se/sv/publicerat/nyheter/2018/bankernas-marginal-pa-bolan3/

Vad säger ni om Jonas Sjösteds finska bolåneförslag?

I Sverige skulle bankerna enligt Jonas Sjöstedt tvingas utgå från den gemensamma inlånsränta som alla banker har – stibor – och sedan skriftligen lägga på ett påslag till kunden som sedan lätt kan jämföra de olika bankernas förslag och förhandla.

I dag redovisar svenska banker sin genomsnittliga låneränta. Så kunderna ha redan möjlighet att jämföra, men Sjöstedt menar att kostnaden ändå skulle påverkas och hänvisar till att lån på två miljoner kronor idag är knappt 15000 kronor billigare per år i Finland än i Sverige.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7018931
2018-08-14, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heze
Rimligt, det är ju en stor risk att hyra ut till "resurssvaga". Däremot borde staten samordna dessa resurser på nationell nivå, skeppa permanent utslagna till glesbygden där hyrorna är billigare. Det ska inte bo en massa drägg för skattepengar i stockholm/göteborg där bostäderna behövs av arbetande skötsamma människor.

Kanske så att man får bostadsbidrag om man skaffar bostad på ett lämpligt område så att man kan kontrollera att alla bidragstagare inte klumpar sig på vissa områden. Då slipper man ta till danska åtgärder att jämna ghetton med marken eller vad de nu tänkt sig att göra därborta. Då har alla rätt att bosätta sig var de vill men inte få rätt till bidrag för vilken bostad som helst.
2018-08-14, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lootic

Det är inte så konstigt, då effektiviteten under den perioden var högre. Produktivitetsutvecklingen inom byggindustrin, inte bara i Sverige, men i många länder är ett skämt.

Här en är kort men kärnfull ledare från Byggindustrin.

Citat:
Nattsvart eller ljusning för produktiviteten?
LEDARE / 30 AUGUSTI 2017 / Av: STAFFAN ÅKERLUND

Byggföretag, entreprenörer, skiljer sig från tillverkningsindustri, jordbruk, handel och tjänster, konstaterar tidningen The Economist 19 augusti. Enligt en konsultrapport från McKinsey som tidningen åberopar har byggindustrin i USA halkat efter rejält, produktiviteten har halverats sedan 1960-talet.

I andra ledande industri- och tillverkningsländer som Tyskland och Japan står byggindustrin och stampar utan märkbart ökad produktivitet. Frankrike står på kraftig minus.

[...]

Den som läser reportaget ”Efficiency eludes the construction industry” får en tydlig bild av hur spelplanen fortfarande ser ut på många håll. Men framför allt är det klargörande och uppenbart var satsningar och investeringar gör störst skillnad.

Digitalisering med arbetsverktyg som BIM i alla led, ökande och fördjupande samverkansmodeller som skapar ekonomiska drivkrafter att gemensamt nå ett helhetsresultat för projektet – ekonomiskt såväl som till funktion, kvalitet, hållbarhet och säkerhet – höjer ribban varje gång det lyckas ribban för hela byggsektorn.

[...]
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/nattsvart-eller-ljusning-produktiviteten-25523#

Edit: Produktiviteten påverkar även kostnaden. Förenklat, med högre produktivitet produceras det mer(enheter och värden) per arbetstimme.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-08-14 kl. 11:49.
2018-08-14, 12:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Visst är det så. Men när räntan stiger så nalkas det lågkonjunktur. Folk kommer förlora jobben. Många med sina enorma lån kommer inte kunna betala av.
Räntan är på extremlåga nivåer. Jag tror knappast den stiger till höga nivåer. Dock, en räntehöjning på 1-1,5 % till 0,5-1% kommer pressa ned bomarknaden en bit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in