2018-08-13, 12:36
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnkAnus
Ballt! Vart kan jag hitta RAW footage där hela jorden är med i bild? (eller ja - 49%).
Sök på ”blue marble”. Den är från någon av Apollo-resorna.

EDIT: Länk: https://www.nasa.gov/image-feature/apollo-17-blue-marble
Någon RAW-fil finns inte av denna bild, då den inte är tagen med digitalkamera.

Citat:
NASA hävdar själva att de inte längre har den teknologi som krävs för att lämna "low earth orbit".
- den teknologi de hade för flera decenier sedan. Mycket klantigt av dem att slarva bort/förstöra dessa.
Nej, det hävdar inte NASA. Någon från NASA har sagt att vi för närvarande inte har teknik att lämna Low Earth Orbit. Detta har misstolkats/cherrypickats av konspirationsteoretiker som att det aldrig funnits sådan teknik.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2018-08-13 kl. 13:21.
Citera
2018-08-13, 12:38
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
1. Han borde ställt grejerna i stativ så att de står stilla. Han vingar en hel del.
2. På klippet där han är jättehögt så är det otroligt svårt att fastställa vart horisonten faktiskt är. Det är alldeles för mkt fukt och partiklar i luften. linjen där horisonten ser ut att vara, fortsätter en bra bit in genom det våra ögon inte kan se pga fukt mm. Ingen bra dag rent atmosfärmässigt att göra det testet på tyvärr.
Det syns ändå rätt då tydligt att horisonten är lägre, sedd från högre höjd.
Citera
2018-08-13, 15:13
Medlem
Citat:
Ballt! Vart kan jag hitta RAW footage där hela jorden är med i bild? (eller ja - 49%).

NASA hävdar själva att de inte längre har den teknologi som krävs för att lämna "low earth orbit".
- den teknologi de hade för flera decenier sedan. Mycket klantigt av dem att slarva bort/förstöra dessa.
Eller så kan du visa bilder från kanten kanske? Tråden handlar om den platta jorden, inte den runda.
Citera
2018-08-13, 16:58
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Eller så kan du visa bilder från kanten kanske? Tråden handlar om den platta jorden, inte den runda.

Tråden handlar om konspirationen om den platta jorden
Citera
2018-08-13, 17:13
Medlem
Kolonns avatar
Enligt flat earth teorin borde det vara dag och natt samtidigt överallt på hela jorden. Hur förklarar ni faktumet att det inte är så?
Citera
2018-08-13, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Sök på ”blue marble”. Den är från någon av Apollo-resorna.

EDIT: Länk: https://www.nasa.gov/image-feature/apollo-17-blue-marble
Någon RAW-fil finns inte av denna bild, då den inte är tagen med digitalkamera.

Nej, det hävdar inte NASA. Någon från NASA har sagt att vi för närvarande inte har teknik att lämna Low Earth Orbit. Detta har misstolkats/cherrypickats av konspirationsteoretiker som att det aldrig funnits sådan teknik.
Aj. Det var RAW-footage jag var intresserad av. Jag har svårt att hitta det själv, nämligen.
Jag förstår inte att de inte har tekniken att lämna low earth orbit i dagsläget. Menar det är ju nästan 50 senare. Låter ju väldigt skumt.
Citera
2018-08-13, 18:31
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Aj. Det var RAW-footage jag var intresserad av. Jag har svårt att hitta det själv, nämligen.
Jag förstår inte att de inte har tekniken att lämna low earth orbit i dagsläget. Menar det är ju nästan 50 senare. Låter ju väldigt skumt.
Prova ESA:s hemsida, jag tror att de har nyare bilder.
Vad är der som är skumt med att ingen vill betala för att lämna LEO?
Citera
2018-08-13, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Precis som jag sa. Dom har inte kvar utrustningen från t ex Apolloeran och att bygga upp den igen kostar extremt mycket. Hade dom haft ekonomin så skulle det inte ha varit något problem.
Det borde snarare vara tvärt om vad gäller kostnaden. Mycket inom teknik blir billigare att framställa då man utvecklar bygg-processen och har enorm rutin/kunskap kring det.
Jämför t.ex. vad det kostade att bygga en DVD-spelare för 20 år sedan och vad det kostar att bygga en lika kraftfull DVD idag. Nasa har mycket mer pengar idag än på 60-talet (även om deras ekonomi balansmässigt är mycket sämre idag).
Vad hindrar dem från att bygga en liten billig variant, som idag skulle kosta mindre? (även om en modern summa skulle se högre ut i siffror).
Citera
2018-08-13, 18:59
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Dom har väl helt enkelt inte haft pengar att satsa på den tekniken helt enkelt. Dom mesta av anslagen har ju bränts på rymdfärjan (som blev mycket dyrare än vad dom räknade med, med facit i hand så hade det antagligen blivit billigare med konventionella raketer) och rymdstationsprogrammet. Har nog inte funnits tillräcklig politisk vilja att satsa på att komma till månen igen. Frågan är dock knappast teknisk. Hade dom fått mer anslag hade det inte varit något problem att åka till månen igen. Är snarare så att dom inte ansett att ett nytt månfärdsprogram varit värt pengarna. Inget skumt alls.
Citera
2018-08-13, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Eller så kan du visa bilder från kanten kanske?
Vilken kant menar du?
Citera
2018-08-13, 19:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det borde snarare vara tvärt om vad gäller kostnaden. Mycket inom teknik blir billigare att framställa då man utvecklar bygg-processen och har enorm rutin/kunskap kring det.
Jämför t.ex. vad det kostade att bygga en DVD-spelare för 20 år sedan och vad det kostar att bygga en lika kraftfull DVD idag. Nasa har mycket mer pengar idag än på 60-talet (även om deras ekonomi balansmässigt är mycket sämre idag).
Vad hindrar dem från att bygga en liten billig variant, som idag skulle kosta mindre? (även om en modern summa skulle se högre ut i siffror).
Fast det går fortfarande åt lika mycket bränsle och kräver lika stora raketer. Datorerna är nog en ganska liten kostnad i sammanhanget. Dessutom tog Apolloastronauterna mycket stora risker som jag är tveksam att man skulle acceptera idag. Sedan hade NASA garanterat högre anslag under Apolloeran.
Citera
2018-08-13, 19:22
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vilken kant menar du?
Jordens kant. Om det finns någon. Det råder olika meningar om det bland plattskallarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in