2018-08-13, 16:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
För att dom inte har råd att betala av?
Snarare hade bopriserna bromsat mycket tidigare och den totala skuldsättningen varit lägre.
2018-08-13, 16:23
Avslutad
Liberalerna vill ha skattesubventionerat sparande för fortsatt pyramidspel aka bostadsbubbla. "Liberalerna": fri marknad - vad är det?

Citat:
Liberalerna vill införa avdragsgillt bosparande för förstagångsköpare. Den som ska köpa sin första bostad ska få spara max 25 000 kronor per år upp till 300 000 kronor, och dra av sparandet mot lönen.

– Vi ser hur unga människor med vanlig inkomst i de allra flesta städer i Sverige inte har råd att köpa en vanlig etta. Så kan vi bara inte ha det, säger Mats Persson (L).

Den som betalar 30 procent i skatt på sin lön skulle därmed få en skattesubvention på upp till 7 500 kronor per år. Totalt skulle det kosta statskassan cirka en miljard kronor.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bostadskrisen-forvarras-nya-forslag-fran-miljopartiet-och-liberalerna
2018-08-13, 16:38
Medlem
Bronkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Liberalerna vill ha skattesubventionerat sparande för fortsatt pyramidspel aka bostadsbubbla. "Liberalerna": fri marknad - vad är det?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bostadskrisen-forvarras-nya-forslag-fran-miljopartiet-och-liberalerna

Har ju fungerat bra i USA, NOT. Sån här statlig interventionsidioti spär bara på prisutvecklingen ytterligare. Helt vansinnigt att ha som självändamål att unga ska "äga" (man äger inte sin bostad i en bostadsrättsförening Mats Persson, ekonomisk-politisk talesperson för Liberalerna, din hönshjärna) sina bostäder.

Såna här förslag bidrar bara till att skinna och belasta de mest utsatta med en aldrig sinande ström skulder och blåsa upp fiktiva värden. Men det är Folkpartiets förslag så man är inte direkt förvånad över att det är ren och skär idioti.
2018-08-13, 16:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om lön/bidrag inte räcker till att köpa det du har behov av, då för du köpa det du har råd med (efterfrågan).
Befolkningsökning ger mer ekonomisk aktivitet och därför längre snurr/livstid/cirkulation på pengarna,
vilket ger mer jobb därför mer lön samt skatt som möjliggör bidrag, så efterfrågan uppnås så bostäder kan köpas.

Men helt klart att billiga krediter spelat in. För att sätta igång snurret (aka ekorrhjulet) sas. Nån måste ju köpa och använda dessa bostäder. Finns inga människor med behov så finns heller ingen efterfrågan.
2018-08-13, 16:48
Medlem
Bronkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Sitter å minns lite, hjälp mig om jag tänker rätt här. Jag bodde i en etta för trettio år sen som jag sålde för 200 000kr. Om jag räknar på inflationen som varit på (https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Rakna-pa-inflationen/) så motsvarar de 200 000 ca 400 000 idag. Idag kan jag köpa en ungefär likvärdig lägenhet här för ungefär ca 800 000 kr. Betyder det då att lägenheterna här på trettio år bara gått upp ca 200%??? Alltså bara en fördubbling av värdet på trettio år? Tänker jag rätt då? Jag tycker det låter lite lite, jag trodde de hade gått upp mycket mer. Men man kanske ska tänka in inflationen när man tänker på värdeökning så här, eller?

"Bara" ökning med 200%? Har din/genomsnittssvenskens köpkraft ökat i motsvarande mån?
2018-08-13, 16:51
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Sitter å minns lite, hjälp mig om jag tänker rätt här. Jag bodde i en etta för trettio år sen som jag sålde för 200 000kr. Om jag räknar på inflationen som varit på (https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Rakna-pa-inflationen/) så motsvarar de 200 000 ca 400 000 idag. Idag kan jag köpa en ungefär likvärdig lägenhet här för ungefär ca 800 000 kr. Betyder det då att lägenheterna här på trettio år bara gått upp ca 200%??? Alltså bara en fördubbling av värdet på trettio år? Tänker jag rätt då? Jag tycker det låter lite lite, jag trodde de hade gått upp mycket mer. Men man kanske ska tänka in inflationen när man tänker på värdeökning så här, eller?

en etta för för 200 000 spänn för 30år sen? satan vad dyrt var det såna sjuka summor i sthlm då ?
2018-08-13, 16:52
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julsommar
Finns det ens möjlighet i dagsläget att bostadsmarknaden skulle öka i pris i Stockholm?

Står inför mitt första bostadsköp inom snar framtid. Jag tittar väldigt mycket på Solna just nu.
Jag vill gärna flytta så snart som möjligt, men samtidigt är ju priserna helt galna för en ungdom som jag.
Tittar på minsta ettorna...

Hyra i andrahand är ju ännu mer galet i Stockholm.
Vad förespår ni och hur hade ni gått till väga?

Det är väldigt många som vill att priserna ska öka. Jag rekommenderar att du väntar i det längsta för att åtminstone se vad det senaste amorteringskravet samt höstens eventuella räntehöjning gör med priserna. Utbudet av lägenheter kommer att vara rekordstort i höst när en massa nyproduktion färdigställs och köparna ska sälja sitt gamla boende. Det fortsätter 2019. Om man går in på toppen av en bubbla så måste man sälja när det är en lika stor bubbla nästa gång för att inte gå med förlust på lång sikt. Givet hur mycket priserna har sprungit ifrån lönerna (vilka historiskt har följt varandra) så är det inte säkert att det blir en lika stor bubbla någonsin igen. Det är också mycket svårt att pricka en sådan topp. Många kommer att försöka slå i dig att man inte kan gå med förlust om man köper ett boende. Det stämmer givetvis inte. Det är snarare ett tydligt tecken på att vi är i en bubbla. Det rationella tänkandet har stängt av.

Min rekommendation är att söka med ljus och lykta efter en hyresrätt eller hyra i andra hand. Hyresrätter med presumtionshyra, d.v.s. nyare sådana, är inte omöjliga att hitta. Ring runt till fastighetsbolag och fråga. Alla hyresrätter förmedlas inte via allmännyttan.
2018-08-13, 17:55
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
en etta för för 200 000 spänn för 30år sen? satan vad dyrt var det såna sjuka summor i sthlm då ?
Näe vem sa det var i sthlm? En mellanstor stad i Sverige, men ettan var iofs ganska stor, var den 50 kvm, kommer inte ihåg.
2018-08-13, 17:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Befolkningsökning ger mer ekonomisk aktivitet och därför längre snurr/livstid/cirkulation på pengarna,
vilket ger mer jobb därför mer lön samt skatt som möjliggör bidrag, så efterfrågan uppnås så bostäder kan köpas.

Men helt klart att billiga krediter spelat in. För att sätta igång snurret (aka ekorrhjulet) sas. Nån måste ju köpa och använda dessa bostäder. Finns inga människor med behov så finns heller ingen efterfrågan.
Hyfsat stor andel av de som kommer till Sverige saknar förutsättningar att konkurrera om jobb öht eller så konkurrerar de om enkla jobb. De driver sålunda inte upp lönerna för de som kan konkurrera i någon nämnvärd omfattning. Så nix, den avgjort viktigaste enskilda faktorn är priset på krediter.
2018-08-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar

Jag har för mig att ettor i innerstan kunde säljas för uppemot en miljon i slutet av 80-talet, åtminstone på Östermalm.
2018-08-13, 18:02
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronken
"Bara" ökning med 200%? Har din/genomsnittssvenskens köpkraft ökat i motsvarande mån?
Vet inte, kommer inte riktigt ihåg vad jag hade i lön, men om jag får gissa tror jag att jag tjänar runt dubbelt så mycket idag, knappt, kanske lite mindre, men känslan jag hade av bostadspris-ökningen var att de hade gått upp massa, inte bara dubbelt. Men iofs dubbelt är rätt mycket.
Men det är klart jag måste ju göra samma inflationskompensering med lönen som med bostadspriserna, fast då blir det ju... nej jag är förvirrad, detta blir för svårt för mig.
Senast redigerad av Pudersocker 2018-08-13 kl. 18:09.
2018-08-13, 18:39
Avslutad
Citat:
Riksbanken har inflationsmål på 2% KPIF
Inflationsmålet är deras uppgift att uppnå och bibehålla.
I dagsläget är KPIF 2,2% -> https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/inflationsmalet/inflationen-just-nu/
Det är tvärtom sannolikt att räntan höjs.
Riksbankens inflationsmål är 2% +-1%. De kan höja om de vill, men det vill de inte. Deras nya variabla inflationsmål kommer ge dem gott om argument för att avstå höjningar framöver.

De sätter alltid upp en ganska så vettig prognos för framtida räntebana, men verkligheten har konsekvent inte varit i närheten av deras prognoser de senaste 10 åren iaf. Se tex https://3.bp.blogspot.com/-WMOnDxvPe9A/VymTN1YEvxI/AAAAAAAAlbg/NQp1BoqKohcicWWU3QXbGl88QHH8onrcACLcB/s1600/riksbanken_igelkott.png

Skulle alltså inte kalla räntehöjningar för speciellt sannolikt. Mer specifikt lär vi inte se höjningar till mer än bara precis över nollan på mycket lång tid, eftersom de sitter i en riktig rövsits pga allt för aggressiv räntesättning under många år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in