Citat:
Ursprungligen postat av
svenkennet
Bra generalisering. Åtminstone för 40-80-talisterna. Som 80-talist känner jag igen mig i din beskrivning.
Det är väl dessutom framförallt 70-talisterna och äldre som haft möjligheten att få köpa loss sin HR till ett rabatterat pris.
Vad gäller Alliansens utförsäljning av hyresrätter här i Stockholm så undrar jag hur många äldre som fick lån för att köpa. Kanske fick de hjälp av barna.
Känner en dröse som bor kvar som hyresgäster hos bostadsrättsföreningar. Än så länge har ingen rapporterat om hutlösa hyreshöjningar eller villkor.
Vet även ett allmännyttigt hus på Östermalm som hade varit utmärkt för att säljas men det var alltför många gamlingar där så privatiseringen gick inte. I stället fick Allmännyttan tömma huset under förevändning av nödvändig renovering för att bli av med 30- och 40-talisterna. Enligt min mening var renoveringen onödig.
De som blev rika på utförsäljningen tror jag är de som hade jobb och kunde få lån, de som redan var rika och kunde köpa, de med smarta, välbeställda ungar. Så jag tror inte att den operationen ökade antalet miljonärer i stan, snarare gjorde tidigare miljonärer till multimiljonärer.
Om vi nu ska prata om vem som tjänade på utförsäljningen.