Citat:
Ursprungligen postat av
julsommar
Finns det ens möjlighet i dagsläget att bostadsmarknaden skulle öka i pris i Stockholm?
Står inför mitt första bostadsköp inom snar framtid. Jag tittar väldigt mycket på Solna just nu.
Jag vill gärna flytta så snart som möjligt, men samtidigt är ju priserna helt galna för en ungdom som jag.
Tittar på minsta ettorna...
Hyra i andrahand är ju ännu mer galet i Stockholm.
Vad förespår ni och hur hade ni gått till väga?
Man kan skriva spaltmeter om situationen just nu men sammanfattningsvis så är nuläget:
+ Räntorna är fortfarande extremt fördelaktiga för bolånetagare och ekonomin i Sverige är i nuläget fortsatt god.
+ Det är osannolikt att räntan kan höjas speciellt kännbart oavsett framtida scenario enligt många tyckare. Riksbanken har på sätt och vis målat in sig i ett hörn - de kommer inte höja räntan i en kris pga risk att sänka ekonomin totalt, och de kommer inte höja räntan om konjunkturen fortsätter tuffa på i lagom takt pga risk att sänka ekonomin totalt. Den låga räntan är troligtvis här för att stanna lång tid framöver (givet små rörelser upp, eventuellt).
- Samtidigt måste man som förstagångsköpare ta hänsyn till att utbudet är rekordartat och fortsätter växa (pga väldigt hög produktion av nya bostäder) och det finns indikationer på att konjunkturen håller på att vända vilket kommer göra ekonomin (och framtida efterfrågan på bomarknaden) sämre.
- Därtill räknar dysterkvistar även in risker på makro-nivå som tex hur det mycket omskrivna globala "handelskriget" kan utvecklas och slå mot ekonomin lokalt i Sverige, krisande europeiska länder (senast Turkiet som håller på att bomba totalt, om det fortsätter i samma riktning), vad som händer med regleringar och marknadsförutsättningar i ett stökigt parlamentariskt läge efter valet i Sverige etc. Dvs en och annan svart svan som ligger och lurar i vassen.
Kan priserna gå upp i nuläget? Javisst.
Du ska dock inte köpa i förhoppning om att tjäna en hacka på ett par års sikt, köp om du behöver bostad men räkna in att du kan bli tvungen att bo kvar i den bostaden längre än du vill om priserna skulle vika nedåt (beroende på din belåningsgrad jämfört med hur mycket din bostad är värd, dvs du kan hamna i ett läge där du "inte har råd" att sälja)