2018-08-13, 13:57
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unipin
Bra reflektion!

Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Trots att jag senast skrev att GW inte cementerar sin uppfattning om händelseförloppet vid Helenas försvinnande märker jag att jag inte bortser från vad han skriver. Vill citera ett stycke på sidan 481 och fetningen är min och skall anknyta till ditt inlägg:

”Pilotmannen har dykt upp vid flera tillfällen i Helenautredningen under de år som gått. Han har lämnat olika uppgifter vid olika förhör, hänvisat till minnesluckor och liknande. Något mer konkret som man kunnat anföra mot honom finns däremot inte. Senaste gången han skulle höras, i maj 2017, blev han anhållen och delgiven misstanke om mord men efter bara några timmar ändrar sig åklagaren och släpper ut honom. Själv har jag aldrig betraktat honom som intressant. Det är svårt att få ihop honom med andra iakttagelser som är betydligt säkrare.

Och förutom att det GW skriver här bör gå emot hans ”hata slumpen”, eftersom denne pilot dyker upp i utredningen gång på gång samt lämnar olika uppgifter vid förhör, så har jag svårt att se varför det är svårt att få ihop honom med andra iakttagelser som är betydligt säkrare. Jag får för mig att GW prompt skall ha in en bil i den direkta händelsen. Från torget. Vid lekplatsen. Och jag får för mig att det är pilots person som GW inte anser ligga i linje med hans gärningsmannaprofil.

Det som jag är inne på i mitt inlägg ovan blir ju lite av en kombination av det Skövde-polisen tror och det som GW Persson tror. Det är just tiden 03:30 (när "mannen med pilotglasögon" syns nere på stan) som är intressant. Vad skulle han ha kunnat hinna respektive inte ha kunnat hinna? Han kan ha varit i händelsens utkant, så att säga, och därför också ha kunnat avvika ner till stan "fri från själva grovansvaret/grovjobbet". Typ så.

Och som FedupFlorence skriver: "Och jag får för mig att det är pilots person som GW inte anser ligga i linje med hans gärningsmannaprofil." Så kan det vara, GW Persson tycker inte att "mannen med pilotglasögons" person passar in som den direkta gärningsmannen (konstigare saker har dock hänt i kriminalhistorien), men likväl skulle han ha kunnat befunnit sig i händelsens utkant.
Senast redigerad av Ugglan. 2018-08-13 kl. 14:27.
Citera
2018-08-13, 14:35
Medlem
Cockinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Vad kan ha hänt i stället? Ett alternativ är att "mannen med pilotglasögon" för all del var med hela vägen från festen till trakterna kring Kohagen men att ytterligare en person/ett par personer typ dök upp/anslöt sig och hade bil med sig, och att det är den här personen/de här personerna som bringar Helena om livet, medan "mannen med pilotglasögon" finns i periferin och bevittnar allt - och av den anledningen kan han också avvika och bege sig ner mot stan, medan den eller de som de facto är ansvariga för Helenas död (och sannolikt har en bil) också får stanna kvar och städa upp. I det här läget kan jag se hur "mannen med pilotglasögon" kan synas på stan runt 03:30. Och att han måste ringa sin nattarbetande sambo mitt i allt detta, tolkar jag som att han var riktigt skärrad och behövde få höra/känna någon form av lugn och trygghet.

Vad säger ni andra? Pudelfrillan?
Bra inlägg Ugglan, jag håller definitivt med om att det kan handla om en kombination av GW's samt polisens MMPG's teori. Jag la fram ett scenario kring det ett par sidor tidigare.
Bland annat i det scenariot så har MMPG/KM hållit tyst p.g.a hot från GM/GM'en. Som du skrev, det kan knyta ihop vittnet på stan runt ca 03.30.
Citera
2018-08-13, 14:46
Medlem
Citat:
Jag tänkte fortsätta att tänka och analysera lite, och den här gången angående "mannen med pilotglasögon". Det som jag har tänkt på är att "mannen med pilotglasögon" syns nere i centrala Mariestad runt 03:30. Vad kan vi dra för slutsatser av det? Jag tänker så här:
"Mannen med pilotglasögon" kan mycket väl vara den som var med på inflyttningsfesten, var med i taxin, var med in på Stadt och allt det där - och han kan mycket väl vara den som gick med Helena på bron (även om Jenvén och polisen i övrigt verkar vela lite om saken).

Min huvudfråga med tanke på att "mannen med pilotglasögon" observeras i centrala Mariestad runt 03:30 är: Skulle han ha kunnat bringa Helena om livet runt kanske 02:30 och få undan kroppen för att sedan synas på stan efter bara en timma - särskilt med tanke på att han ingen bil hade? Bilen måste han ju i så fall först skaffa fram, vilket lär ta bra med tid, bara det. Jag får inte ihop detta. Och det är ju knappast sannolikt att en annan person/ett par andra personer "tar över skitgörat" åt honom och han knallar ner mot stan. I min värld finns inte det på kartan.

Vad kan ha hänt i stället? Ett alternativ är att "mannen med pilotglasögon" för all del var med hela vägen från festen till trakterna kring Kohagen men att ytterligare en person/ett par personer typ dök upp/anslöt sig och hade bil med sig, och att det är den här personen/de här personerna som bringar Helena om livet, medan "mannen med pilotglasögon" finns i periferin och bevittnar allt - och av den anledningen kan han också avvika och bege sig ner mot stan, medan den eller de som de facto är ansvariga för Helenas död (och sannolikt har en bil) också får stanna kvar och städa upp. I det här läget kan jag se hur "mannen med pilotglasögon" kan synas på stan runt 03:30. Och att han måste ringa sin nattarbetande sambo mitt i allt detta, tolkar jag som att han var riktigt skärrad och behövde få höra/känna någon form av lugn och trygghet.

Jo. Håller med dig Ugglan, det skulle kunna vara som du skriver ovan. HA kan själv eller tillsammans med "mannen med pilotglasögon" tagit sig till kohagen, där någon/några med bil anslöt. Som tråden säkert har koll på så var det en "efterfest" nere vid campingens bad (strandbadet). Säkert var det en hel del som hade koll på detta redan inne på stadt, och var på väg ner på ekuddenbadet. Har för mig att vi har en del uppgifter om vilka som var därnere på efterfesten vid campingen? Jag har i alla fall ett par namn på folk som ska ha varit därnere.

I ditt scenario ovan, är "pilot" bara ett vittne till vad som händer (utan att GM ser honom)? I så fall, varför skulle han hålla inne med info om vad som hänt när han någon timme senare ringer till sin sambo? Skulle inte det normala i så fall varit något liknande: "fan - vet du vad jag har sett? Ett mord/bortförande! Vad fan ska jag göra - ringa till polisen?".
Citera
2018-08-13, 14:56
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marieholm
Jo. Håller med dig Ugglan, det skulle kunna vara som du skriver ovan. HA kan själv eller tillsammans med "mannen med pilotglasögon" tagit sig till kohagen, där någon/några med bil anslöt. Som tråden säkert har koll på så var det en "efterfest" nere vid campingens bad (strandbadet). Säkert var det en hel del som hade koll på detta redan inne på stadt, och var på väg ner på ekuddenbadet. Har för mig att vi har en del uppgifter om vilka som var därnere på efterfesten vid campingen? Jag har i alla fall ett par namn på folk som ska ha varit därnere.

I ditt scenario ovan, är "pilot" bara ett vittne till vad som händer (utan att GM ser honom)? I så fall, varför skulle han hålla inne med info om vad som hänt när han någon timme senare ringer till sin sambo? Skulle inte det normala i så fall varit något liknande: "fan - vet du vad jag har sett? Ett mord/bortförande! Vad fan ska jag göra - ringa till polisen?".

Nja, jag tänker nog mer att "mannen med pilotglasögon" blev vittne i gärningsmannens/gärningsmännens närvaro. Därför kunde "mannen med pilotglasögon" avvika från platsen medan den skyldige/de skyldiga fick städa upp efter sig. Om det är "mannen med pilotglasögon" som syns på bron, måste vi kunna förklara varför han syns i centrala Mariestad redan runt 03:30. Det var min utgångspunkt ovan.
Citera
2018-08-13, 15:00
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag tänkte fortsätta att tänka och analysera lite, och den här gången angående "mannen med pilotglasögon". Det som jag har tänkt på är att "mannen med pilotglasögon" syns nere i centrala Mariestad runt 03:30. Vad kan vi dra för slutsatser av det? Jag tänker så här:
"Mannen med pilotglasögon" kan mycket väl vara den som var med på inflyttningsfesten, var med i taxin, var med in på Stadt och allt det där - och han kan mycket väl vara den som gick med Helena på bron (även om Jenvén och polisen i övrigt verkar vela lite om saken).

Min huvudfråga med tanke på att "mannen med pilotglasögon" observeras i centrala Mariestad runt 03:30 är: Skulle han ha kunnat bringa Helena om livet runt kanske 02:30 och få undan kroppen för att sedan synas på stan efter bara en timma - särskilt med tanke på att han ingen bil hade? Bilen måste han ju i så fall först skaffa fram, vilket lär ta bra med tid, bara det. Jag får inte ihop detta. Och det är ju knappast sannolikt att en annan person/ett par andra personer "tar över skitgörat" åt honom och han knallar ner mot stan. I min värld finns inte det på kartan.

Det som är helt avgörande när det gäller "pilot" och hans ev. inblandning är "brovittnet".
Ponera att även detta är ett falskt inringt tips, precis som många av tipsen som ringdes in anonymt och pekade ut PR. Det skulle i sådant fall inte alls vara konstigt om "pilot" befann sig i dom centrala delarna av Mariestad kl. 03:30, det hade varit en blöt festkväll/natt på stadt så om ett vittne nu observerade honom - so what? Han kanske hade irrat runt en dryg timme i fyllan och villan efter stängning och minns i efterhand inte riktig vad han hade för sig. Det här här väl ändå hänt de flesta av oss?

"Brovittnets" uppgift ställer verkligen till det (vilket givetvis är avsikten) och gör att misstankarna riktas mot en man som utseendemässigt stämmer överrens med den man som befann sig i Helenas närhet under kvällen inne på stadt, bara DET gör det hela extra misstänkt. Var kanske GM eller gärningmännen också inne på stadt? eller hängde han/dom utanför stadt vid stängning och hade tillgång till bil?
Med tanke på att det inkom ett antal anonyma och falska inringda tips mot PR så ökar sannolikheten för att även "brovittnets" vittnesmål är falskt. Ett mordfall där anonyma falska vittnesmål löpande rings in bör man vara extra noggrann och observant när saker och ting inte går att få ihop när man ska försöka få ihop ett scenario.

Om va tar "pilot", hur kunde han ses med HA på bron sedan döda henne och därefter på fyllan hinna med att skaffa fram en bil, övertala ett par frivilliga medhjälpare.. Nej stryk "pilot" som inblandad i försvinnandet är mitt förslag. Polisen har inget på honom, hade man haft det hade man väckt åtal mot honom. Visst, "Pilot" saknar alibi och minns inte vad han gjorde mellan kl. 02:00-04:00, men det är förmodligen allt som polisen har och dom klamrar sig krampaktigt fast vid detta p.g.a. att man schabblade bort allt för länge sen, när utredningen sket sig redan i inledningskedet för 26 år sedan. Man har helt enkelt ingen annan misstänkt, HAs baneman/ banemän går fria efterdom polisen har misslyckats totalt med att lösa detta fall. Att man plockar in "pilot" känns mest som ett spel för gallerierna, det ska "se ut som" att man gör något från polisens sida, inte minst efter att radioserien sändes som dessutom i stort sett enbart fokuserade på "pilot". Man vill väl även pliktskyldigt visa fam. Andersson att man från polisens sida fortfarande är "engagerade".

Nej jag tror faktiskt att även "brovittnet" är ett falskt och anonymt inringt tips som har ställt till det rejält för "pilot", precis som dessa anonyma tips gjorde även för PR.

GM har varit smart, beräknande och därmed lyckats komma undan med mord, han stod Helena och fam. A nära och är förmodligen en person som ingen kan tänka sig skulle kunna ha gjort detta.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-13 kl. 15:10.
Citera
2018-08-13, 15:03
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:
Det som jag är inne på i mitt inlägg ovan blir ju lite av en kombination av det Skövde-polisen tror och det som GW Persson tror. Det är just tiden 03:30 (när "mannen med pilotglasögon" syns nere på stan) som är intressant. Vad skulle han ha kunnat hinna respektive inte ha kunnat hinna? Han kan ha varit i händelsens utkant, så att säga, och därför också ha kunnat avvika ner till stan "fri från själva grovansvaret/grovjobbet". Typ så.

Och som FedupFlorence skriver: "Och jag får för mig att det är pilots person som GW inte anser ligga i linje med hans gärningsmannaprofil." Så kan det vara, GW Persson tycker inte att "mannen med pilotglasögons" person passar in som den direkta gärningsmannen (konstigare saker har dock hänt i kriminalhistorien), men likväl skulle han ha kunnat befunnit sig i händelsens utkant.

En komplettering: Användaren Bickan skrev att en man klädd i vitt följde efter Helena över torget. Detta skulle kunna vara fallet. "Mannen med pilotglasögon" påstår att han och Helena skildes åt på trappan utanför Stadt. Vi tror oss veta att BW var där (var befann sig kompisen Sh*ne?). PU var ju på Stadt. Plus flera andra killar. Det är väl inte alltför osannolikt att någon av dessa faktiskt fick för sig att följa efter Helena och anslöt till henne på bron? Givet är ju då också att någon/några av de andra såg detta och tänkte "jag/vi hakar också på" - kanske med bil.
Citera
2018-08-13, 15:14
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det som är helt avgörande när det gäller "pilot" och hans ev. inblandning är "brovittnet".
Ponera att även detta är ett falskt inringt tips, precis som många av tipsen som ringdes in anonymt och pekade ut PR. Det skulle i sådant fall inte alls vara konstigt om "pilot" befann sig i dom centrala delarna av Mariestad kl. 03:30, det hade varit en blöt festkväll/natt på stadt så om ett vittne nu observerade honom so what? Han kanske hade irrat runt en dryg timme i fyllan och villan efter stängning och minns i efterhand inte riktig vad han hade för sig. Det här här väl ändå hänt de flesta av oss?
"Brovittnets" uppgift ställer verkligen till det (vilket kanske är avsikten) och gör att misstankarna riktas mot en man som utseendemässigt stämmer överrens med den man som befann sig i Helenas närhet under kvällen inne på stadt, bara det gör det hela extra misstänkt. Var kanske GM eller gärningmännen också inne på stadt? eller hängde han/dom utanför stadt vid stängning och hade tillgång till bil?
Med tanke på att det ringde in anonyma och falska vittnes mål mot PR så ökar sannolikheten för att även "brovittnets" vittnesmål är falskt. Ett mordfall där anonyma falska vittnesmål rings in bör man vara extra noggrann och observant när saker och ting inte går att få ihop. Som t.ex. "pilot", hur kunde han ses med HA på bron sedan döda henne och hinna skaffa fram en bil, fixa frivilliga medhjälpare.. Nej stryk "pilot" som inblandad i försvinnandet är mitt förslag. Polisen har inget på honom, hade man haft det hade man väckt åtal mot honom. "Pilot" saknar alibi och minns inte vad han gjorde mellan kl. 02:00-04:00, men det är allt som polisen har och dom klamrar sig krampaktigt fast vid detta p.g.a. att man schabblade bort allt och utredningen sket sig redan i inledningskedet för 26 år sedan. Man har helt enkelt ingen annan misstänkt, HAs baneman/ banemän går fria efterdom polisen har misslyckats totalt med att lösa detta fall. Att man plockar in "pilot" känns mest som ett spel för gallerierna, det ska "se ut som" att man gör något från polisens sida, inte minst efter att radioserien sändes som dessutom i stort sett enbart fokuserade på "pilot". Man vill väl även pliktskyldigt visa fam. Andersson att man från polisens sida fortfarande är "engagerade".

Nej jag tror faktiskt att även "brovittnet" är ett falskt och anonymt inringt tips som har ställt till det rejält för "pilot", precis som dessa anonyma tips gjorde även för PR.

GM har varit smart, beräknande och därmed lyckats komma undan med mord, han död Helena och fam. A nära och är förmodligen en person som ingen kan tänka sig skulle kunna ha gjort detta.

Absolut kan brovittnets utsaga vara falsk, men svårare för oss är att ta ställning till om brovittnet är känt för polisen eller inte. Vet polisen vem brovittnet är, faller ju tänket om ett tips som ringdes in anonymt.

"Mannen med pilotglasögon" har ju ändå kunnat bindas till inflyttningsfesten, taxiresan till stan, inträdet på Stadt, att ha "limmat" på Helena, hjälpt henne att ringa, följt med henne ut på trappan. Det är väl inte en alltför avlägsen tanke att han faktiskt kan ha följt efter henne mot hemmet. Han har trots allt ändrat sina utsagor i förhören, haft en påstådd minneslucka mellan just 02:00 och en bit framåt (trots allt en tidsmässigt väldigt lämplig tidsram) och han ringer sin nattarbetande sambo. Han kommer ihåg saker precis innan Stadt stänger och saker runt 03:30 - men ingenting exakt däremellan!
Märk också att jag inte utgår från att "mannen med pilotglasögon" måste vara KM, utan jag tänker mig att det kan vara "vem som helst". Det här är en viktig skillnad i ditt tänk och i mitt tänk, eftersom du inte kan se just KM som "mannen med pilotglasögon". Jag är lite friare i mitt tänk i just den här detaljen, då jag inte låser fast mig vid en särskild person. Och även om "mannen med pilotglasögon" skulle vara KM, behöver han inte vara den som förorsakade Helenas död.

Nja, nog kan polisen ha en del på "mannen med pilotglasögon" och jag betvivlar inte att han gick med Helena hemåt, men däremot måste han inte alls vara ansvarig för Helenas död - däremot kan han mycket väl ha sett vad som hände, ett minne illa nog att ta med sig i livet.
Senast redigerad av Ugglan. 2018-08-13 kl. 15:26.
Citera
2018-08-13, 15:21
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
När dessa herrar teamade hade PU en låg profil medans PK var den som styrde och hördes och syntes.
Det blir svårt att tolka deras konversation eftersom de var involverade i varandras kriminella räd vid tiden.
Personligen har jag fått tanken att det var en skribent bakom konversationen av dessa två.

Jag kan mycket väl tänka mig att det är som du skriver. Med tanke på dom anonyma inringda falska tipsen så är Flashback den perfekta arenan för att fortsätta sprida lögner och vilseleda folk. Att GM som skribent i tråden skapar en påhittad historia där två kända busar från Mariestad beskyller varandra för att ligga bakom försvinnandet låter inte alls osannolikt, tvärtom.
Citera
2018-08-13, 15:28
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
[/b]

Jag kan mycket väl tänka mig att det är som du skriver. Med tanke på dom anonyma inringda falska tipsen så är Flashback den perfekta arenan för att fortsätta sprida lögner och vilseleda folk. Att GM som skribent i tråden skapar en påhittad historia där två kända busar från Mariestad beskyller varandra för att ligga bakom försvinnandet låter inte alls osannolikt, tvärtom.

Kom ihåg att Badboyrider skrev i tråden att han/hon hade PM:at Atervandsgrand4 och ställt en kontrollfråga som Badboyrider ansåg att endast Aternavdsgrand4 kunde veta svaret på. Atervandsgrand4 klarade "testet", enligt Badboyrider.
Citera
2018-08-13, 15:28
Medlem
MMPG kan mycket väl vara helt oskyldig och bara på fel plats vid fel tillfälle och att falska tips kombinerat med minneslucka satt honom i skiten.
However, hans beteende är suspekt:
MMPG säger själv att han följer FB-tråden maniskt i väntan på att hans namn ska dyka upp i tråden. Frågan är han var medveten om tråden före eller efter att han själv lanserades som en karaktär i radioföljetongen.
Mitt intryck är att han har varit medveten om tråden långt innan allmänheten var medveten om MMPG:s existens.
Fråga: Varför följer han tråden maniskt om han inte är inblandad och har han varit en passiv läsare eller aktiv skribent?
Tråden har ju funnits i x antal år och innebär det i så fall att han hela tiden följt tråden med samma desperation och ångest? I så fall är det lätt att förstå att han är en "tärd man".

Hur som helst är hans drivkraft INTE att fallet ska komma närmare en lösning. Han vill hellre förbli anonym och fortsätta följa tråden manisk, än att familjen, polisen och allmänheten ska kunna stryka honom som intressant person.

Oskyldig eller inte, det är väldigt svårt att känna sympati med MMPG.
Citera
2018-08-13, 15:29
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Absolut kan brovittnets utsaga vara falsk, men svårare för oss är att ta ställning till om brovittnet är känt för polisen eller inte. Vet polisen vem brovittnet är, faller ju tänket om ett tips som ringdes in anonymt.

"Mannen med pilotglasögon" har ju ändå kunnat bindas till inflyttningsfesten, taxiresan till stan, inträdet på Stadt, att ha "limmat" på Helena, hjälpt henne att ringa, följt med henne ut på trappan. Det är väl inte en alltför avlägsen tanke att han faktiskt kan ha följt efter henne mot hemmet. Han har trots allt ändrat sina utsagor i förhören, haft en påstådd minneslucka mellan just 02:00 och en bit framåt (trots allt en tidsmässigt väldigt lämplig tidsram) och han ringer sin nattarbetande sambo.

Nja, nog kan polisen ha en del på honom och jag betvivlar inte att han gick med Helena hemåt, men däremot måste han inte alls vara ansvarig för Helenas död - däremot kan han mycket väl ha sett vad som hände, ett minne illa nog att ta med sig i livet.

Man kan givetvis inte helt utesluta att "pilot" KAN vara inblandad, men jag tror som GW att bilen var med från början och att det är 2 personer inblandade varav en är GM, den andra personen är medhjälpare, nykter och kör bilen. Jag tror inte alls på "pilot" som GM.
Citera
2018-08-13, 15:33
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Man kan givetvis inte helt utesluta att "pilot" KAN vara inblandad, men jag tror som GW att bilen var med från början och att det är 2 personer inblandade varav en är GM, den andra personen är medhjälpare, nykter och kör bilen. Jag tror inte alls på "pilot" som GM.

Jag gjorde ett tillägg ovan:

Märk också att jag inte utgår från att "mannen med pilotglasögon" måste vara KM, utan jag tänker mig att det kan vara "vem som helst". Det här är en viktig skillnad i ditt tänk och i mitt tänk, eftersom du inte kan se just KM som "mannen med pilotglasögon". Jag är lite friare i mitt tänk i just den här detaljen, då jag inte låser fast mig vid en särskild person. Och även om "mannen med pilotglasögon" skulle vara KM, behöver han inte vara den som förorsakade Helenas död - han kan bara ha haft oturen att bevittna den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in