Citat:
Jag har några tankar om var Helena kan ha dumpats, och jag för mitt resonemang utifrån vad vi hittills tror oss veta, bland annat baserat på vad vittnen har sagt. Jag ser två möjligheter:
1) Vänern. "Båthistorien" om han snubben som seglade på något mjukt och tungt mellan Dillö och Mariestad. Om snubben skulle ha seglat på Helena kan GW Perssons teori vara rätt. Dock är möjligheten stor att det var något annat som snubben seglade på. Tidsmässigt känns det oerhört tajt att hinna dumpa Helena i Vänern, särskilt som det i stort sett redan hade börjat ljusna. Ett rent panikagerande, i så fall - som dessutom lyckades.
2) Kusa-bäcken (Lugnås-berget). Det är många saker som gör det området intressant. Jag räknar upp dessa utan inbördes ordning. Alla behöver inte ha med fallet att göra, men kanske några. Allt har stått i media och i tråden.
* Användaren Viking711 ser en bil köra förbi ute vid Sjöängen strax före 03:00. Via den vägen kommer man till Lugnås samhälle och Lugnås-berget.
* D*niel Lilliesti*rna hade ett hus alldeles vid Kusa-bron, nära Kusa-bäcken. D*niel Lilliesti*rna umgicks med K*rl L*rsson, PU och en rad andra personer i den grupperingen.
* Trankärrsvittnet som såg en bil som tidigt på söndagsmorgonen hastigt kom körande ut från skogarna nere vid Trankärr (alltså i mycket nära anslutning till E20, Lugnås-berget och Kusa-bäcken). I bilen ska det ha suttit tre (har jag för mig) unga killar som såg oroliga och stressade ut. Jag har för mig att bilen var danskregistrerad (rätta mig om jag har fel).
* En amatörarkeolog (eller om det var en amatörgeolog) ska ha hittat en sönderfallen ryggsäck med kvinnoattiraljer i utmed Kusa-bäcken. Dessutom ska någon ha hittat en damsko på ungefär samma ställe.
Om jag ska välja en av dessa två varianter, väljer jag nummer 2. Och nu tänkte jag tipsa polisen igen (till någras stora förtret): Sätt samman en skallgångskedja bestående av cirka 50 personer, företrädesvis militärer, hemvärnsfolk och andra skogsvana människor. Med en meters lucka täcks ett område på cirka 50 meter. Sätt också in fyra för ändamålet tränande hundar, alltså en hund per tio meter för att i första hand sniffa efter mänskliga kvarlevor. Börja sedan vid Kusa-bäcken och sök av den ena sidan ner mot Trankärr. Vänd sedan där nere och ta den andra sidan tillbaka. Avståndet från Kusa-bron till Trankärr uppskattar jag till cirka en kilometer. Hela operationen bör vara avklarad på en dag. Givetvis ska operationen föregås av en noggrann planering.
1) Vänern. "Båthistorien" om han snubben som seglade på något mjukt och tungt mellan Dillö och Mariestad. Om snubben skulle ha seglat på Helena kan GW Perssons teori vara rätt. Dock är möjligheten stor att det var något annat som snubben seglade på. Tidsmässigt känns det oerhört tajt att hinna dumpa Helena i Vänern, särskilt som det i stort sett redan hade börjat ljusna. Ett rent panikagerande, i så fall - som dessutom lyckades.
2) Kusa-bäcken (Lugnås-berget). Det är många saker som gör det området intressant. Jag räknar upp dessa utan inbördes ordning. Alla behöver inte ha med fallet att göra, men kanske några. Allt har stått i media och i tråden.
* Användaren Viking711 ser en bil köra förbi ute vid Sjöängen strax före 03:00. Via den vägen kommer man till Lugnås samhälle och Lugnås-berget.
* D*niel Lilliesti*rna hade ett hus alldeles vid Kusa-bron, nära Kusa-bäcken. D*niel Lilliesti*rna umgicks med K*rl L*rsson, PU och en rad andra personer i den grupperingen.
* Trankärrsvittnet som såg en bil som tidigt på söndagsmorgonen hastigt kom körande ut från skogarna nere vid Trankärr (alltså i mycket nära anslutning till E20, Lugnås-berget och Kusa-bäcken). I bilen ska det ha suttit tre (har jag för mig) unga killar som såg oroliga och stressade ut. Jag har för mig att bilen var danskregistrerad (rätta mig om jag har fel).
* En amatörarkeolog (eller om det var en amatörgeolog) ska ha hittat en sönderfallen ryggsäck med kvinnoattiraljer i utmed Kusa-bäcken. Dessutom ska någon ha hittat en damsko på ungefär samma ställe.
Om jag ska välja en av dessa två varianter, väljer jag nummer 2. Och nu tänkte jag tipsa polisen igen (till någras stora förtret): Sätt samman en skallgångskedja bestående av cirka 50 personer, företrädesvis militärer, hemvärnsfolk och andra skogsvana människor. Med en meters lucka täcks ett område på cirka 50 meter. Sätt också in fyra för ändamålet tränande hundar, alltså en hund per tio meter för att i första hand sniffa efter mänskliga kvarlevor. Börja sedan vid Kusa-bäcken och sök av den ena sidan ner mot Trankärr. Vänd sedan där nere och ta den andra sidan tillbaka. Avståndet från Kusa-bron till Trankärr uppskattar jag till cirka en kilometer. Hela operationen bör vara avklarad på en dag. Givetvis ska operationen föregås av en noggrann planering.
Citat:
Trankärrsvittnet ska ha sett bilen mellan ca. 06:00 och 08:00 på söndagsmorgenen. Tidpunkten skulle kunna tala för att de 2-3 männen i bilen var klara och på väg därifrån på morgonkvisten efter att ha grävt ner/ gömt Helenas kropp någonstans i detta område.
Om den mindre vita bilen på cykelvägen användes till att frakta HAs kropp till Kusa-bäcken / Trankärrs området så hade GM mellan ca. 2,5 - 4 timmar på sig att göra sig av med kroppen innan dom sedan sågs av vittnet någongång mellan 06:00 och 08:00. Ett par timmar är väl ungefär den tid det tar att gömma en kropp?
Bilen var förmodligen inte dansk utan svensk och hade ev. en påklistrad DK dekal som jag minns det.
Hade PN bil -92? I sådant fall kan någon kanske ha lånat den?
Bra idé Ugglan att sätta samman en välplanerad skallgångskedja i omtådet Kusa-bäcken - Trankärr.
Om den mindre vita bilen på cykelvägen användes till att frakta HAs kropp till Kusa-bäcken / Trankärrs området så hade GM mellan ca. 2,5 - 4 timmar på sig att göra sig av med kroppen innan dom sedan sågs av vittnet någongång mellan 06:00 och 08:00. Ett par timmar är väl ungefär den tid det tar att gömma en kropp?
Bilen var förmodligen inte dansk utan svensk och hade ev. en påklistrad DK dekal som jag minns det.
Hade PN bil -92? I sådant fall kan någon kanske ha lånat den?
Bra idé Ugglan att sätta samman en välplanerad skallgångskedja i omtådet Kusa-bäcken - Trankärr.
Citat:
Ca 8.30-8.45 vid den första iakttagelsen är rimligt enligt mina beräkningar. Bilen färdas, sakta, från E20-hållet genom Trankärr upp mot och vidare in i skogen. Ca 9.15-9.30 ser de bilen igen inne på skogsvägen bara några hundra meter från där den sågs tre kvart tidigare, på väg ut mot stora grusvägen. Bilen svänger där höger, mot lugnås/kusabron-hållet.
Ungefär så.
Ungefär så.
Pudelfrillan: Om vi går på tiderna som Judaland angav, är det rimligt att kunna få undan en kropp på så kort tid som kanske en timme eller bara 45 minuter (om vi tänker oss att bilen var där i just det syftet)? Om bilen skulle ha med försvinnandet att göra rent generellt, av vilken annan orsak skulle den ha kunnat vara nere vid Trankärr? Går det att köra upp till Kusa-bron från E20/Trankärr och där bilen observerades eller är det stopp där i skogen? Vet du, Judaland?
Han beskrivs som en riktig skitstövel . Ryktades om att han drogade tjejerna för att få omkull dem ( tänkte på Helenas vattenglas innan hemgång) han erkänner att han använde droger , ett hett humör och inte tog skit av andra. Däremot så nekade han till att droga brudarna .. de fick han omkull ändå ? Han använde droger själv men säger ..... jag gillar inte sjack horor . I hans värld fick han omkull brudarna utan problem och han omgavs av vänner 🤔 tränade mycket då han var en stor kille och på den tiden var anabola inte lika erkänt farligt som nu . Om jag nu inte blandar ihop personer så sa han även ang det såkallade minnet ? eller det han hade tappat efter vägen ... dagarna efter Helenas försvinnande Sön , Mån kommer han inte heller ihåg ?? Och varför kan ju kanske visa sig när jag kommit längre fram i tråden . Denna kille har ett rykte om att va ett riktigt svin ( självklart nekar han till det) 🤔 han anser tjejer har ett syfte .. och det är att bli påsatt . Stor , stark kan bara sia om att skulle han få nobben av en brud så känns han inte som typen som säger förlåt då för att jag kladdade och hejdå .Denna kille briljerar ju tom. På Flashback att han minsan inte behöver tjata för att få omkull brudarna . Såg ochså att ni ställde många frågor men fick väldigt konstiga svar tillbaka ? Ibland hettade han till eller drog till med sin hjärna som var satt på off knappen ... oftast i lägliga och obekväma situationer och förväntade svar . Sedan reagerar jag på att han egentligen inte stenhårt dementerar vissa påstående utan svaren kommer som några slags .... gåtor 🤔 Saker runt honom vad som hänt den natten , han erkänner att han har ett jäkla humör , han kommer ihåg vissa saker som tex ..... hur hans skador kommit dit och beskriver buskarna och vart han ramlade 🤔 sedan vad som sades mellan PK och PU det vet de bara själva och där blir det ord mot ord ... tyvärr . Förmodar att Polisen har synat , granskat detta så det inte finns mycket kvar att syna ? Men säger som Helenas familj .... Antligen har man gjort något eller inte ? De är det där mitt i mellan , minnesluckorna som så lägligt infann sig i en kritiskt stund 😕 det köper vi inte .