Citat:
Ursprungligen postat av
bombacci
Hur kommer det sig att afs inte ställer upp i olika kommunval?
Som bekant tog ju Sd mandat i kommun efter kommun tills de blev tillräckligt stora för att slutligen ta sig in i riksdagen och till de stora kommunerna. Hade väl varit smart att ha en riksdagslista men även satsat på fem- sex mindre kommuner gör att kunna visa på någon slags framgång när de misdlycksd med att få ihop 4% i riksdagsvalet.
Inget parti jag stödjer men intressant att höra ” taktiken”. Alla små partiet borde ju satsa på några kommunval åtminstone. Nmr tycks satsa på tre, kommunistiska partiet på ett tror jag men afs satsar på ingen kommun alls.
För att ställa upp i kommunval krävs en helt annan organisation. Att ställa upp i alla eller nästan alla kommuner, kräver en jävla apparat. Ffa kräver det en utbyggd föreningspolitisk organisation. Det tar några år att skapa en sådan. Med kort lansering inför valet är det omöjligt alltså. (Åtminstone med gott utfall - hög Ny Demokrati-varning på att försöka).
Alternativet att endast ställa upp i utvalda kommuner ger ett märkligt intryck. Det bär inte vinnarens signum, utan signalerar "vi kunde bara skaka fram kandidater i det här lilla gänget kommuner". Sist, men inte minst, är det en extra kostnad som är betydande för ett parti som rör sig med mycket små medel.
AfS kommer att lämna ett avtryck i valresultatet, även om man inte skulle nå målet riksdagsinträde. Partiet har på drygt 4 månader fått 1200 anmälda aktivister. Av dessa lär en del vara bomkörningar i form av pojkrumsaktivister och hojtoljeanmälningar. Säg att 200 faller bort. Det gör att 1000 återstår. Om AfS har 2,5% väljarsympatier idag - som räkneexempel - och SD 25%, så motsvarar 1000 valfolderutdelande AfS-are att SD skulle ha 10 000 i sin gräsrotskampanjrörelse. Låt mig, med Reinfeldtsk terminologi, vara mycket tydlig: det har inte SD. I min del av Sverige uppskattar jag att SD kan mobilisera absolut max tre gånger så många gräsrotsaktivister som AfS. Det lär vara betydligt bättre i Skåne, så säg 5 gånger där.
Ovan är en viktig observation och den betyder något inför framtiden. Lägger man också till att det skiljer en jävla massa i medelålder på AfS aktivister och SD:s gräsrötter, så blir situationen än mer intressant. Höj blicken och se förbi valet. SD har en massa folk som inte kommer att vara med i två mandatperioder till - så gamla är de. AfS har redan en bas om 1000 pers som är beredda att dela ut valfoldrar på sin fritid. Om varje sådan aktivist rekryterar en (1) till aktivist per år, så kommer man ha ett manskap som är tvåsiffrigt tusental inför valet 2022.
Det har spekulerats i tråden om fördelning mellan stad och land, mellan Stockholm och övriga Sverige, o.s.v., vad gäller AfS:s sympatisörer. Inga sådana slutsatser kan egentligen dras. Däremot vågar jag med säkerhet påstå detta: AfS suger upp de människor som läser och följer med på internet. Därför är det stor spännvidd över såväl kön, klass som utbildning.
De pålästa går till AfS. Därför kommer AfS ha exakt det som SD saknar i sin gräsrotsrörelse:
ett retoriskt kapital. Sålunda finns det skäl att hoppas på en ketchupeffekt. Det gäller särskilt med ett cuckat SD i opposition under kommande mandatperiod. När insikten kommer till de SD:are som uppfattar sig som delaktiga i ett SD-orkestrerat politiskt uppror, att de nu är reducerade till dyrkare av en Åkesson med allt mer simmiga ögon i det allt mer gristrinda ansiktet, då luckras lojaliteten upp. Någon personell kraft som kan ta över efter Åkesson och injicera nytt liv i SD:s nationalism finns inte.
Ingen idag tongivande företrädare för SD skulle klara av en debatt med Kasselstrand.