2018-08-12, 20:31
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag håller med så jävla mycket.

Jag har aldrig tänt på ojämställda män. Alla tjejerna i mitt gäng undvek tex. balkanmän som pesten just av den anledningen.

Men du kan vara lugn, alla dessa "macho"män verkar flytta utomlands.

Vem ska betala kalaset då, om alla handlingskraftiga och ekonomiskt framgångsrika män sticker?

Sedan får du inte glömma att landet faktiskt tagit hit en miljon "machomän" det senaste decenniet. Många av dem går på bidrag.

Den svenske mannen börjar tröttna nu, på att betala för er.
Citera
2018-08-12, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Vem ska betala kalaset då, om alla handlingskraftiga och ekonomiskt framgångsrika män sticker?

Sedan får du inte glömma att landet faktiskt tagit hit en miljon "machomän" det senaste decenniet. Många av dem går på bidrag.

Den svenske mannen börjar tröttna nu, på att betala för er.

Det framgår ju att deltidsarbete och överlag lägre löner påverkar hur mycket skatt man betalar in. Alltså kan kvinnor förbättra detta, arbeta mer heltid och på olika sätt jobba för sin löneutveckling.

Det obetalda arbetet i hemmet som många kvinnor gör behöver också fördelas jämnare mellan könen därhemma. Männen kan också vara föräldralediga i högre utsträckning.

Detta skulle göra att obalansen mellan könen vad gäller skatteintäkterna minskar.

Men helt lika kan det aldrig bli. Kvinnor blir gravida en eller par gånger, ofta unga såklart, och en blir sjukskrivna under graviditeten. Det går tyvärr inte göra något åt. Hon bär även barnet åt pappan.

Den ekonomiska utvecklingen går åt rätt håll mellan könen förhoppningsvis.

- Tänk om du får (eller har) en dotter. Vad önskar du henne och vilka råd skulle du ge din dotter ?
Citera
2018-08-12, 23:19
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss

Det obetalda arbetet i hemmet som många kvinnor gör behöver också fördelas jämnare mellan könen därhemma.

Här vevar du en myt som avfärdats tidigare i tråden. Skillnaden är inte alls stor, ungefär 20 minuter per dag. Sedan är det behäftat med svårigheter att definiera och mäta hemarbete också. Meka med bilen utanför hemmet, är det hushållsarbete, exempelvis? Skjutsa barn till skolan? Räkna på hushållsekonomin?
Citera
2018-08-13, 00:11
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Människor har alltid varit olika. Kaka söker maka.

Själv är jag väldigt lycklig med min man. Vi delar på ansvaret med hem, barn och försörjning och det fungerar bra. Likså har jag många i min omgivning, vänner och familj som gör detsamma.

Men med en man som "world warrior" eller
" stor men snabb" skulle jag aldrig bli lycklig. Det ni söker är ingen relation utan en hemmafru/ hushållerska. Och när ni tröttnat på tjejen kastar ni ut henne, tar in en ny eller går till en prostituerad. Om ni lägger någon tid på eventuella barn och deras intressen är oklart.
Kvinnan i ert hem kommer alltid känna sig som en parasit. För om hon inte jobbar lever hon på dina allmosor.

Nej om alla män vore som ni skulle det vara totalt lustdödande och jag hade såklart hellre levt själv.

Så sök efter det ni önskar men - nej, utbudet är nog inte så stort i Sverige. Det håller jag med om.
Jojo utbudet är "inte så stort i Sverige"?
Det blir ju så när man kastrerar unga män och sätter dem i hörn redan i förskolan.

Fakta:
Över 70% av äktenskapen slutar för att kvinnan tröttnar på sin man, så "gå och toffla" funkar faktiskt ännu sämre för män.

Delar på ansvaret är väl för fan inget argument?
Det är väl självskrivet? Men så länge det inte är du som går upp på taket när rännorna är fulla, eller ner i krypgrunden när det är stopp i Va-systemet, eller skottar snön, eller byter däck så finns det inget 50/50 inomhus heller.
Citera
2018-08-13, 00:14
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Det obetalda arbetet i hemmet som många kvinnor gör behöver också fördelas jämnare mellan könen därhemma.
Kan du ge mig exempel på obetalt arbete i hemmet eftersom du tjatar om det hela tiden?
Citat:
- Tänk om du får (eller har) en dotter. Vad önskar du henne och vilka råd skulle du ge din dotter ?
Lyssna inte på foliehattarna!
De vill bara ha makt och pengar, på din bekostnad och det enda du får tillbaka är att halva befolkningen hatar dig och att du troligen slutar som ensam.
Citera
2018-08-13, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Här vevar du en myt som avfärdats tidigare i tråden. Skillnaden är inte alls stor, ungefär 20 minuter per dag. Sedan är det behäftat med svårigheter att definiera och mäta hemarbete också. Meka med bilen utanför hemmet, är det hushållsarbete, exempelvis? Skjutsa barn till skolan? Räkna på hushållsekonomin?

Du får läsa om mitt svar.

I korthet: Jag nämnde att kvinnor behöver arbeta heltid i högre utsträckning samt att männen också bör öka sin föräldraledighet ( hemarbete).

På så vis kommer kvinnorna betala mer in i skatt än vad de gör idag.
Citera
2018-08-13, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Kan du ge mig exempel på obetalt arbete i hemmet eftersom du tjatar om det hela tiden?

Se mitt svar ovan.
Citera
2018-08-13, 01:01
Medlem
Förtydligande: Föräldraledighet, samt finnas där för sina barn även efter småbarnsåren.
Citera
2018-08-13, 12:36
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Du får läsa om mitt svar.

I korthet: Jag nämnde att kvinnor behöver arbeta heltid i högre utsträckning samt att männen också bör öka sin föräldraledighet ( hemarbete).

På så vis kommer kvinnorna betala mer in i skatt än vad de gör idag.
Kvinnor behöver också starta fler företag. Att bara jobba mer funkar inte om det inte finns efterfrågan för det, i synnerhet inte i offentlig sektor.
Citera
2018-08-13, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Kvinnor behöver också starta fler företag. Att bara jobba mer funkar inte om det inte finns efterfrågan för det, i synnerhet inte i offentlig sektor.

Det är ett bra förslag. Jag antar att den yngre generationen kanske blir bättre på det än tidigare generation. Men det handlar ju om att bygga upp bra affärsideer samt fixa kapital.
Citera
2018-08-13, 16:10
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Se mitt svar ovan.
Det är inte ett svar på frågan. Vad är obetalt arbete i hemmet. Du har använt uttrycket flera gånger och du måste väl rimligen mena något med detta.
Citera
2018-08-13, 17:54
Medlem
Vet du inte vad obetalt hemarbete är ?

Framför ökar hushållsuppgifterna/hemarbete när får barn. Det är matinköp, matlagning, avtorkning, barnens personliga hygien, klädinköp, tvätt, dammsugning, golvtvätt, småplock, hämta barn från skolan, köra till barnens, fritidsintressen, läxläsning - särskilt sådant man gör varje dag eller flera gånger i veckan.

Behöver man tex kolla VA eller meka med bilen är det också hushållsuppgifter eller obetalt hemarbete. Men det behöver man sällan göra varje vecka. Och har man 10 bilar på gården är det däremot ett fritidsintresse.

En kvinnor erfar ju att deras män gör knappt någonting hemma - och därför har de inte kunnat arbeta heltid och betala in mer i skatt - som männen gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in