2018-08-11, 11:52
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Jämställdhetsparadoxen är intressant. Men den säger också att kvinnor i Sverige halkar efter lönemässigt och karriärmässigt eftersom många är föräldralediga längre.

Att kvinnor i tex Bangladesh, Egypten - övriga mellanöstern och arabvärlden satsar på teknik och naturvetenskap i högre utsträckning är tänkvärt. Som läkare får kvinnor pondus, även män kan tillåta sig gå till en kvinnlig läkare, i mellanöstern. Kvinnor blir inte lyssnade på av män på samma sätt i andra yrkesgrupper.

I mellanöstern finns inte heller samma stora offentliga sektor. Mycket drivs av gästarbetare vad jag förstår. Det är säkert heller inte gratis att plugga vidare. Därför tror jag att det är de intelligentaste och troligen rikaste kvinnorna som pluggar vidare där. Då blir det nog per automatik naturvetenskap/teknik.

Pojkar med Adhd i Sverige, som du skriver om, hoppas jag kan få den hjälp de behöver. Men de kan inte härja runt i vanliga klassrum bland de andra barnen. Som förälder behöver man göra en del hemma för sina barn. Lästräna och mängdläsa är något man gör hemma tex.

Tycker att män /lärare / psykologer mfl kan föreslå och jobba för de förändringar som behövs i skolan så att män ska kunna klara sig bra också.

Sen skriver du om könsstympning. Det är väl dumt oavsett kön. Ger samma svar som ovan - man måste prata om det jobba för en förändring.
Det är inte jämställdhetsparadoxen som säger att kvinnor halkar efter. Den enda förklaring du behöver är att det är ett fritt val. Kvinnor vill stanna hemma med sina barn och du kan väl inte fundera på att tvinga dem att inte göra det?

Logiken du tjänar mer när du arbetar borde vara enkel nog att förstå?
Lägger du till tunga och farliga jobb, t.ex släckningen av bränderna i Sverige denna sommar så förstår du varför både du och jag kan tycka att de "inte tjänar tillräckligt" för att riskera sina egna liv för att rädda andra, men det är ett typiskt manligt drag som påverkar löner generellt.

Löneskillnaderna kan du släppa helt. Det är ett söndertuggat argument som inte duger att användas för nånting. Speciellt inte om det används av medelklasskvinnor och de samtidigt glömmer bort de tiotusentals män på samhällets botten som inte tjänar något alls om de inte samlar burkar.
Citera
2018-08-11, 15:44
Medlem
Så du menar att kvinnor får 4 milj mer i transföreringar av män för att de är föräldralediga lite mer än män ? Så hög är inte föräldraförsäkringen. Och många delsr ändå nuförtiden lika på föräldraledigheten.

Nej - alla kvinnor är ibte medelklasskvinnor. Det finns de som tjänar mindre och inte klarar sig lika bra. Det är låginkomsttagare som får transföreringar. Låginkomsttagare med barn som har eller inte har funktionshinder. Övriga kvinnor som är lediga ett halvår - ett år har hygglig lön samt delar föräldraskapet får så klart inga skattepengar.

Så transföreringar är en klasssak.

De problem pojkar och män har - hör däremot inte till den här tråden.

Fråga flashback om de inte kan starta ett nytt diskussionstema "mäns problem". Men om du vill påverka och göra något konkret kring mäns skolgång och hälsa kanske det är i politiken fu bör påverka.
Citera
2018-08-11, 16:11
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Så du menar att kvinnor får 4 milj mer i transföreringar av män för att de är föräldralediga lite mer än män ? Så hög är inte föräldraförsäkringen. Och många delsr ändå nuförtiden lika på föräldraledigheten.

Nej - alla kvinnor är ibte medelklasskvinnor. Det finns de som tjänar mindre och inte klarar sig lika bra. Det är låginkomsttagare som får transföreringar. Låginkomsttagare med barn som har eller inte har funktionshinder. Övriga kvinnor som är lediga ett halvår - ett år har hygglig lön samt delar föräldraskapet får så klart inga skattepengar.

Så transföreringar är en klasssak.

De problem pojkar och män har - hör däremot inte till den här tråden.

Fråga flashback om de inte kan starta ett nytt diskussionstema "mäns problem". Men om du vill påverka och göra något konkret kring mäns skolgång och hälsa kanske det är i politiken fu bör påverka.

Sedan när blev det självklart att män ska betala kvinnors livsval? Att tjäna och arbeta mindre än män är ett personligt val som kvinnor gör.

Sedan går en hel del offentliga medel åt till att betala ersättare för kvinnors skyhöga sjukfrånvaro gällande yrken i offentlig sektor, exempelvis vården.
Citera
2018-08-11, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Sedan när blev det självklart att män ska betala kvinnors livsval? Att tjäna och arbeta mindre än män är ett personligt val som kvinnor gör.

Sedan går en hel del offentliga medel åt till att betala ersättare för kvinnors skyhöga sjukfrånvaro gällande yrken i offentlig sektor, exempelvis vården.

Ja, om kvinnor prioriterar sin hälsa, tänker igenom sina yrkesval och fritid bättre kan det leda till en mindre sjukfrånvaro och kanske bättre löner. Vi kan lära oss av männen.
Citera
2018-08-11, 16:34
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Jo, men förväntningarna på tjejer och killar och vad som ansetts manligt och kvinnligt har ändå påverkat yrkesval. Fortfarande går fler killar teknisk linje. Ofta är det lättare att förhandla upp lönen i privat sektor, som inte drivs av skattemedel.

Vad kommer först tror du, förväntningarna eller den faktiska observationen att män och kvinnor har olika intressen? Pojkar förväntas växa sig längre än flickor också, beror det på förväntningarna eller kommer förväntningarna från den enkla observationen att pojkar växer mer i puberteten? Går solen upp i öster varje morgon bara för att vi förväntar oss det eller förväntar vi oss det för att mänskligheten under hela vår existens själva kunnat se att solen går upp i öster?

Och innan du kommer dragandes med Bangladesh och Iran så vill jag påminna dig om att samma könsskillnad vad gäller intresse för människor eller saker hittas även i de länderna.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1751-9004.2010.00320.x

Citera
2018-08-11, 16:58
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Detta har vi ju diskuterat jättemycket här på forumet. Svenska kvinnor tar fortfarande huvudansvaret för barnen, med allt vad det innebär. Så under ett helt yrkesliv är det helt omöjligt för en kvinna att hinna betala in lika mycket som mannen.
Detta förutsätter att kvinnan lever i något så arkaiskt som en kärnfamilj, vilket i så fall hade inneburit att hon inte hade behövt några transfereringar via staten om hon valt en stabil man.

Hela idén med feminism är ju att avskaffa behovet av individuella män och ersätta med en transaktionella relationer med ansiktslösa institutioner.
Citera
2018-08-11, 17:07
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ja, om kvinnor prioriterar sin hälsa, tänker igenom sina yrkesval och fritid bättre kan det leda till en mindre sjukfrånvaro och kanske bättre löner. Vi kan lära oss av männen.

Om kvinnor har sämre hälsa än män, varför lever de flera år längre i snitt? Nej, den förklaringen kan du lägga ner direkt som orsak till kvinnors högre sjukfrånvaro och mindre arbetsinkomster.
Citera
2018-08-11, 17:17
Medlem
Citat:
Om kvinnor har sämre hälsa än män, varför lever de flera år längre i snitt? Nej, den förklaringen kan du lägga ner direkt som orsak till kvinnors högre sjukfrånvaro och mindre arbetsinkomster.

En dålig hälsa är väl en anledning att kunna bli sjukskriven ? Jag tror bara att forskarna konstaterat att kvinnor i högre utsträckning är sjukskrivna på grund av psykiska orsaker. Då brukar det handla om depression, utmattning antar jag. Men inga forskare har analyserat själva orsakerna. Sen är förstås en del kvinnor sjukskrivna i samband med graviditeter.

Jag gissar att män blir sjukskriva i mindre omfattning om de är egna företagare eller projektledare. De kör tills de kraschar på ett annat sätt.
Citera
2018-08-11, 22:53
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
En dålig hälsa är väl en anledning att kunna bli sjukskriven ? Jag tror bara att forskarna konstaterat att kvinnor i högre utsträckning är sjukskrivna på grund av psykiska orsaker. Då brukar det handla om depression, utmattning antar jag. Men inga forskare har analyserat själva orsakerna. Sen är förstås en del kvinnor sjukskrivna i samband med graviditeter.

Jag gissar att män blir sjukskriva i mindre omfattning om de är egna företagare eller projektledare. De kör tills de kraschar på ett annat sätt.

Det är väl ändå lite märkligt att svenska kvinnor, som har det bäst i världen, ska lida så mycket att de blir så psykiskt utmattade att deras produktivitet (och därmed skatteinbetalningar) är minst 30 % lägre än mäns? Det feministiska projektet kanske rentav är destruktivt? Mycket tyder på just detta.

Sedan kan man ju fråga sig varför svenska män ska stå för två tredjedelar av välfärdssystemet i ett land som påstår sig vara jämställt. Samtidigt nyttjar de välfärdstjänster mer sällan. Vi ser ett ökande missnöje bland svenska män. Vad fan får vi för detta? Bara skit! Det handlar om att samhällskontraktet är brutet.
Senast redigerad av WordWarrior 2018-08-11 kl. 22:57.
Citera
2018-08-12, 12:18
Avslutad
Citat:
Det är väl ändå lite märkligt att svenska kvinnor, som har det bäst i världen, ska lida så mycket att de blir så psykiskt utmattade att deras produktivitet (och därmed skatteinbetalningar) är minst 30 % lägre än mäns? Det feministiska projektet kanske rentav är destruktivt? Mycket tyder på just detta.

Sedan kan man ju fråga sig varför svenska män ska stå för två tredjedelar av välfärdssystemet i ett land som påstår sig vara jämställt. Samtidigt nyttjar de välfärdstjänster mer sällan. Vi ser ett ökande missnöje bland svenska män. Vad fan får vi för detta? Bara skit! Det handlar om att samhällskontraktet är brutet.

Exactemente! Droppen för mig var när MM gick ut på alla fronter och hävdade "alla män våldtar" och när man påpekade vilka män som står för "våldtäktsepedemin" så vart repliken "Inte din kvinna". Då lyfte jag både mitt liv och mitt (substantiella) kapitalbidrag ur den manliga mjölkfabriken. Jag råder dig göra samma sak.

Svenska män måste fasen vara den mest godhjärtade mannen i historien som tillåtit halva befolkningen leva som parasiter på deras ansträngningar samtidigt tagit misshandeln på hakan i så många år..

För mig får gärna den Svenska kvinnan utrotas eller för den delen bli en andra klassens medborgare utan värde annat än våldtäkts spermahinkar, för det är dit de styr kosan... Maken till otacksamma kräk har jag aldrig sett under mitt halva sekel på denna jord. Jag tar inte i dem med tång, än mindre tillåter de komma nära i sina patetiska försök till att "få en catch" och leva vidare på mig.
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2018-08-12 kl. 12:22.
Citera
2018-08-12, 16:24
Medlem
Människor har alltid varit olika. Kaka söker maka.

Själv är jag väldigt lycklig med min man. Vi delar på ansvaret med hem, barn och försörjning och det fungerar bra. Likså har jag många i min omgivning, vänner och familj som gör detsamma.

Men med en man som "world warrior" eller
" stor men snabb" skulle jag aldrig bli lycklig. Det ni söker är ingen relation utan en hemmafru/ hushållerska. Och när ni tröttnat på tjejen kastar ni ut henne, tar in en ny eller går till en prostituerad. Om ni lägger någon tid på eventuella barn och deras intressen är oklart.
Kvinnan i ert hem kommer alltid känna sig som en parasit. För om hon inte jobbar lever hon på dina allmosor.

Nej om alla män vore som ni skulle det vara totalt lustdödande och jag hade såklart hellre levt själv.

Så sök efter det ni önskar men - nej, utbudet är nog inte så stort i Sverige. Det håller jag med om.
Citera
2018-08-12, 17:44
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Människor har alltid varit olika. Kaka söker maka.

Själv är jag väldigt lycklig med min man. Vi delar på ansvaret med hem, barn och försörjning och det fungerar bra. Likså har jag många i min omgivning, vänner och familj som gör detsamma.

Men med en man som "world warrior" eller
" stor men snabb" skulle jag aldrig bli lycklig. Det ni söker är ingen relation utan en hemmafru/ hushållerska. Och när ni tröttnat på tjejen kastar ni ut henne, tar in en ny eller går till en prostituerad. Om ni lägger någon tid på eventuella barn och deras intressen är oklart.
Kvinnan i ert hem kommer alltid känna sig som en parasit. För om hon inte jobbar lever hon på dina allmosor.

Nej om alla män vore som ni skulle det vara totalt lustdödande och jag hade såklart hellre levt själv.

Så sök efter det ni önskar men - nej, utbudet är nog inte så stort i Sverige. Det håller jag med om.

Jag håller med så jävla mycket.

Jag har aldrig tänt på ojämställda män. Alla tjejerna i mitt gäng undvek tex. balkanmän som pesten just av den anledningen.

Men du kan vara lugn, alla dessa "macho"män verkar flytta utomlands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in