Citat:
Ursprungligen postat av
a987
Men vad måste man AKTIVT GÖRA för att "älska Gud av allt sitt hjärta och allt sitt förstånd och sin nästa såsom en själv".
Hur du ska älska Gud av hela ditt hjärta måste du lista ut själv. Jag är ateist och anser alltså att det inte finns någon Gud.
Själv tycker jag också att det är problematiskt att man ska
älska andra människro som sig själv. Varför inte bara uppföra sig väl mot dem?
Här är några förslag om vad du kan tänka på:
- Visa alltid hänsyn i trafiken. Kör inte för fort, kör inte mot rött, gå inte heller mot rött, kör inte mot enkelriktat, gör inga våghalsiga omkörningar, träng inte andra bilister, cyklister eller gående.
- Res dig upp för andra som behöver en sittplats på bussen, tåget, spårvagnen eller tunnelbanan bättre än du.
- Släng inte skräp på gatorna eller i naturen. Du gör gatorna mer otrivsamma och göder skadedjuren, vilket kommer att skapa obehag för dina medmänniskor. Ta med dig skräpet hem och lägg det i lämplig papperskorg, slaskhink eller sopsortering.
- Tvinga inte andra människor att andas in din tobaksrök. Om du måste bruka tobak, så välj snus. Spotta då inte ut snuset på gatan, utan ha t.ex. med dig en ask där du kan lägga din begagnade snusprilla tills du hittar ett lämpligt ställe att slänga den på.
- Drick inte så mycket alkohol att du förlorar kontrollen och skapar en obehaglig situation för t.ex. din familj.
- Langa aldrig alkohol till minderåriga.
- Göd aldrig gängkriminaliteten genom att köpa knark.
- Gör ditt bästa för att vara en god förälder. Lägg ifrån dig mobilen och samspela med ditt barn.
- Ta inte med dig småbarn till evenemang som barnen inte kan uppskatta, och skapa inte en situation där ditt barn skriker och gråter och stör andra människors upplevelse av evenemanget.
- Bemöt andra människor med vänlighet.
Ja, det här var några förslag. Du kommer att göra samhället en stor tjänst om du kan leva upp till dem alla.
Har du då lytt Guds bud? Ärligt talat, jag är ateist. För mig är frågan ointressant. Men om du gör samhället bättre, så har du gjort oss alla en tjänst.