2018-08-12, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
"Allt" är tillåtet för mig att äta men allt är inte bra för oss.
Under det nuvarande förbundet.

Men bryter man inte "det nuvarande förbundet" om man äter sånt som är dåligt för en?
Citera
2018-08-12, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Mat som blod, gris, skaldjur och andra asätare samt de flesta rovdjur och insekter räknas som oren föda.
Citat:
"Allt" är tillåtet för mig att äta men allt är inte bra för oss.
Under det nuvarande förbundet.
Ja, men det orena är inte bra för oss.
Citera
2018-08-12, 20:47
Medlem
Citat:
Nej, tvärtom enligt bibeln. De som segrar över vilddjuret, de har upphört med och avhåller sig helt från sex.

Och jag såg, och se: Lammet stod på Sions berg, och med honom etthundrafyrtiofyra tusen som hade hans namn och hans Fars namn skrivet på sina pannor. 2 Och jag hörde en röst från himlen, som bruset av väldiga vatten och dånet av kraftig åska. Rösten jag hörde var som när harpspelare spelar på sina harpor.
3 De sjöng en ny sång inför tronen och inför de fyra varelserna och de äldste, och ingen kunde lära sig den sången utom dessa etthundrafyrtiofyra tusen som är friköpta från jorden. 4 Det är de som inte har befläckat sig med kvinnor. De är jungfrur, dessa som följer Lammet vart det än går. De är friköpta från människorna som en förstlingsfrukt åt Gud och Lammet. 5 I deras mun har det inte funnits någon lögn. De är fläckfria.
Det är bara ett bestämt och begränsat antal. Jesus sa så här:

Matt 19:11-12
Han svarade: ”Alla kan inte tillägna sig detta, utan bara de som har fått den gåvan.
Det finns sådana som är utan kön från födseln och sådana som av människor har berövats sitt kön och sådana som själva har gjort sig könlösa för himmelrikets skull. Den som kan må tillägna sig detta.”

Att leva i celibat är alltså en gåva, inget tvång, annars skulle vi inte följa budet Gud gav till Adam och Eva: föröka er och uppfyll jorden.
Citera
2018-08-12, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Men bryter man inte "det nuvarande förbundet" om man äter sånt som är dåligt för en?
Vad är dåligt för oss då?

Syr 37:27
Mitt barn, pröva dig fram så länge du lever;
ta reda på vad som är skadligt och avstå från det.

Det är alltså ett personligt ansvar, men apostlarna har skrivit att t ex de som dricker inte kommer in i Guds rike.
Citera
2018-08-12, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är bara ett bestämt och begränsat antal. Jesus sa så här:

Han svarade: ”Alla kan inte tillägna sig detta, utan bara de som har fått den gåvan.
Det finns sådana som är utan kön från födseln och sådana som av människor har berövats sitt kön och sådana som själva har gjort sig könlösa för himmelrikets skull. Den som kan må tillägna sig detta.”

Att leva i celibat är alltså en gåva, inget tvång, annars skulle vi inte följa budet Gud gav till Adam och Eva: föröka er och uppfyll jorden.
Celibatet behöver inte vara för att man är utan kön. Gör man sig könlös i bokstavlig mening har det inget med Kristus att göra. Men har du en helt normal sexdrift och ändå väljer att leva avhållsamt och stå emot ditt kött. Då har du gjort dig könlös för himmelrikets skull.

Nåt tvång är det såklart inte.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2018-08-12 kl. 21:13.
Citera
2018-08-12, 20:56
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ja, men det orena är inte bra för oss.

Nej för dig kan det inte vara bra när du tycker att ett djur är "smutsigare" än ett annat.
Det är klart en kloakråtta förstår jag inte är bra för mig med tanke på vad den kan ha ätit.
Citera
2018-08-12, 21:03
Medlem
Citat:
Nej för dig kan det inte vara bra när du tycker att ett djur är "smutsigare" än ett annat.
Det är klart en kloakråtta förstår jag inte är bra för mig med tanke på vad den kan ha ätit.
Grisen äter allt möjligt, även as, och de tar upp mycket gifter i sitt kött. De har ett kort tamsystem som inte renar särskilt bra och de har inga svettkörtlar som kan avge gifterna. De är bra renhållare för naturen men olämpliga att äta. Skaldjuren är också asätare och renhållare.
Citera
2018-08-12, 21:12
Medlem
Citat:
Celibatet behöver inte vara för att man är utan kön. Gör man sig könlös i bokstavlig mening har man inget med Kristus att göra. Men har du en helt normal sexdrift och ändå väljer att leva avhållsamt och stå emot ditt kött. Då har du gjort dig könlös för himmelrikets skull.

Nåt tvång är det såklart inte.
Jag tror Jesus täcker alla varianter i det han säger.

Från födseln, eunuck, och de som har valt själva. Så du menar att en eunuck inte kan tillhöra Kristus?
Citera
2018-08-12, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag tror Jesus täcker alla varianter i det han säger.

Från födseln, eunuck, och de som har valt själva. Så du menar att en eunuck inte kan tillhöra Kristus?
Jag tror inte man kan vinna något inför Kristus genom att göra sig till eunuck.
Citera
2018-08-12, 21:15
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Grisen äter allt möjligt, även as, och de tar upp mycket gifter i sitt kött. De har ett kort tamsystem som inte renar särskilt bra och de har inga svettkörtlar som kan avge gifterna. De är bra renhållare för naturen men olämpliga att äta. Skaldjuren är också asätare och renhållare.

Ok bra info. Måttfullhet är en dygd och kött bör jag inte missbruka dvs äta/ta för mycket av. Det går jag bäst av och det gör mig då till en bättre medmänniska.

Vildsvin måste väl vara nyttiga då de äter så varierat så man bör få i sig mycket olika nyttiga näringsämnen/metaller/mineraler som de städat upp.
Citera
2018-08-12, 21:17
Medlem
Citat:
Jag tror inte man kan vinna något inför Kristus genom att göra sig till eunuck.
En eunuck är t ex en kastrat, alltså en "som av människor berövats sitt kön" som Jesus säger. Eller från födseln som han också säger. Som sagt, Jesus täcker nog alla varianter i det han säger.
Citera
2018-08-12, 21:18
Medlem
Citat:
Ok bra info. Måttfullhet är en dygd och kött bör jag inte missbruka dvs äta/ta för mycket av. Det går jag bäst av och det gör mig då till en bättre medmänniska.

Vildsvin måste väl vara nyttiga då de äter så varierat så man bör få i sig mycket olika nyttiga näringsämnen/metaller/mineraler som de städat upp.
De städar upp gifter också från ruttna as som är fulla av giftiga bakterier och annat. De har ofta trikiner i köttet också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in