Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-09, 14:17
  #1
Medlem
Superbunnys avatar
Har planerat att ta en lång roadtrip med en 55 år gammal veteranbil i september, ska åka ned till Frankrike där jag aldrig förr har varit.

Funderar därför på motorvägsavgifterna som jag har läst att dom har där nere.

Hittade förvisso ett par videos på Youtube som demonstrerar själva förfarandet, man tar en biljett när man kör ut på betalvägen och sen stoppar man in biljetten i en automat när man kör av betalvägen och man betalar med kort eller kontanter i automaten, verkar ju smidigt...

Jag har ju dock lite svårt att förstå hur i hela friden det kan finnas betalautomater vid VARJE avfart, det måste ju bli en jäkla massa betalautomater.

Finns det ingen risk att man råkar vika av från motorvägen in på någon liten väg och att man sedan fortsätter på denna lilla väg utan möjlighet att betala den gjorda resan på motorvägen. ?

Min tanke är dock att ställa in min GPS till att undvika motorvägar, fast förr eller senare blir man väl kanske tvungen att även köra lite motorväg.
Citera
2018-08-09, 14:21
  #2
Medlem
Denoms avatar
På betalvägar har varje avfart/påfart betalautomater vilket i vissa fall medför att det inte görs onödigt många avfarter/påfarter men de är knappast ovanliga.
Citera
2018-08-09, 15:04
  #3
Moderator
tobess avatar
Du kan betala med kort eller cash, snabbast är om du har en massa mynt då det räcker med att slänga rätt summa i en håv, men kortet går också rätt snabbt då du inte behöver knappa in några koder eller dylikt. Stationer finns vid varje på- och avfart. Det går alltså inte att undvika betalning, ens i misstag, när du väl kört upp på motorvägen.

Har du inte bråttom eller inte ska köra några längre sträckor så går det alldeles utmärkt att köra på de vägtullsfria vägarna, men då får du räkna med att köra igenom "centrum" på en massa småbyar på vägen.
Citera
2018-08-09, 16:44
  #4
Medlem
seadog678s avatar
Det går alldeles utmärkt att undvika betalmotorvägarna. Finns mycket 110 vägar som är avgiftsfria.
Citera
2018-08-09, 17:39
  #5
Medlem
Ställ in avgiftsfria vägar på google maps så slipper du dem, betalvägarna är ganska dyra (du betalar först när du åker ur dem). Gratis vägarna är ok i Frankrike men tar längre tid 90-70-50km vägar som åker igenom små samhällen. Roligare åktur om man har tid.
Citera
2018-08-09, 20:23
  #6
Medlem
Om du tar de mindre vägarna , tänk på att de har sänkt hastigheten till 80 km/h om det finns mötande trafik. Många GPSer har inte uppdaterat och visar ofta 90 km/h

Tullarna tar inte emot kopparmynt (min är 10c) så det är också värt att tänka på

Annars är det trevligt med RN om du har tid
Citera
2018-08-09, 22:03
  #7
Medlem
Superbunnys avatar
Tack för era svar... Där fick jag veta vad jag kände att jag behövde veta.



Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det går alltså inte att undvika betalning, ens i misstag, när du väl kört upp på motorvägen.

Ja det var lite "ens av misstag" som jag var lite fundersam över, men då vet jag att jag inte behöver vara orolig att tabba mig.
Citera
2018-08-12, 22:18
  #8
Medlem
BAB7s avatar
Blir dyrt om man ska köra mycket på de franska motorvägarna, kostar upp till 7 kronor per mil i avgift.

Landsvägarna är ett bra val, gratis och från och med 1 juli 2018 gäller max 80 km/h på franska landsvägar, lite lägre tempo kan ju vara en fördel om man kör med en 55 år gammal veteran som ts ska göra.
Citera
2018-08-16, 10:06
  #9
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Landsvägarna är ett bra val, gratis och från och med 1 juli 2018 gäller max 80 km/h på franska landsvägar, lite lägre tempo kan ju vara en fördel om man kör med en 55 år gammal veteran som ts ska göra.

Medhåll. Totalt vansinne att köra motorvägarna (A-vägar) i Frankrike med en veteranbil när N- och särskilt D-vägarna är som gjorda för sådana.

Kan tipsa om den här urfranska institutionen också, billiga lastbilshak med oftast supergod prisvärd mat:

http://www.relais-routiers.com/
Citera
2018-08-30, 12:13
  #10
Medlem
bjornebarns avatar
https://www.viamichelin.com/
är en utmärkt sida (bättre än Google maps) för att planera vägresor. Du kan se exakt hur mycket du betalar och var, samt ställa in diverse olika saker som avgiftsfritt etc. Vet du även din bils konsumtion får du en hyfsad uppskattning på vad det kommer kosta i bränsle (och den tar hänsyn till att man förbrukar olika mycket på olika typer av vägar), så du kan se om det är ekonomiskt att köra avgiftfria vägar eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av seadog678
Det går alldeles utmärkt att undvika betalmotorvägarna. Finns mycket 110 vägar som är avgiftsfria.

Jag känner till en i närheten av där jag bor, och den är knappt fem km lång... Åker man avgiftsfritt bör man räkna med 80.
Citera
2018-09-02, 12:08
  #11
Medlem
Ett alternativ till viamichelin som jag tycker är utmärkt är https://maps.adac.de/
Jag tycker att viamichelin har för mycket tjafs på sidan, adac visar en renare karta och du kan själv mata in din bränsleförbrukning för att ha koll på kostnaden för din bil. Å andra sidan ger viamichelin alternativa vägar. De kompletterar nog varandra.
Citera
2018-10-11, 20:07
  #12
Medlem
flyer1s avatar
Kostanden för motorvägstullarna var ungefär lika höga som för min bränslekostnad på motorvägarna. Men jag har bara varit där i sommartid och köerna på de avgiftsfria vägarna var så slöa att det lönade sig betala för motorvägarna.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2966116

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback