2018-08-12, 20:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Åkesson sa ju uttryckligen i sitt sommartal att dom skulle bygga Folkhemmet igen. Att du tror att filmen har någon betydelse kan du släppa. Den är skapt för att Löfvén inte ska kasta skit bara. Lyssna på vad SD säger istället för att gissa. Men att du önsketänker är förståeligt.

Hur många visningar har Åkessons sommartal haft?

Spotta-på-Folkhemmetfilmen ligger just nu på 482 000.
2018-08-12, 20:23
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltsev
Har man följt med i tråden (till skillnad från alla nya användare som dyker upp så här nån månad innan valet och ifrågasätter vad folk baserar sina antaganden på) så vet man Sentio var hyfsat pricksäkra inte bara 2014 utan även 2010.

Om vi jämför Sentio med t.ex Sifo så ser vi följande:

2010 SD i val 5,7 - Sentio 5,6 / Sifo 4,2

2014 SD i val 12,9 - Sentio 12,7 / Sifo 9,9

Slump? Kanske det, men om man ska basera sina antaganden om opinionstöd 2018 på något så måste man ju utgå från någonting och då är det upp till var och en om man väljer de som varit närmast tidigare eller de som inte varit särskilt nära alls.

Stämmer detta 2018? Det vet vi inte förrän efter valet i september.

Vad vi däremot vet är att de flesta av de jag tidigare nämnt här som dyker upp nu i tråden är egentligen inte intresserade av vilka som läser opinionen bäst, de är bara här för att trolla sönder diskussionen. Då föredrar jag nästan hellre såna som gubbstrutten Powergirl som spenderat över fem år här i tråden och rapat ur sig 300-400 inlägg om SD och opinionsundersökningar som aldrig visat sitt vara rätt (allt från SD under 10% i valet 2014 till alla gånger partiet peakat). Att vara så ihärdig trots att man har fel är värt en eloge.

Du följer inte den här tråden så väl va? Jag har skrivit i denna länge. Jag tror absolut att det finns en underskattning hos vissa OU:s vad gäller SD. Det som är intressant är om det finns samma trendens i Yougov och Sentio åt andra hållet. För om du tittar på de jämförelser du gör i ditt inlägg mellan 2010 och 2014 kan du absolut se att Sentio hamnar rätt och Sifo hamnar fel. Något mer 2014 än 2018. Det intressanta är att det idag är så gigantiska skillnader i olika mätningar. I Novus(?) fick SD 16% senast och nu fick SD 25% i Yougov. Det är något som inte stämmer.

Då kan man välja att antigen mala på om konspirationer från alla OU:s som mäter SD för lågt för att ens granne och alla man var på fest med i helgen skall ju rösta på SD. Eller så kanske det inte är en konspiration utan att det är något som inte stämmer. Det enda vi kan konstatera är att SD befinner sig i ett spann mellan 20% och 28%. Det är ett väldigt väldigt stort spann.
2018-08-12, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Frågan är dock om det där resonemanget håller. Det enda som är relevant för klimatet är om det globala utsläppet minskar vid en flytt av x antal personer från Mellanöstern till Sverige.

Det finns argument både för och emot. Å ena sidan är vi bättre på att skydda miljön i Sverige. Å andra sidan går det åt mer energi till att värma upp bostäder i vårt - än så länge - kalla klimat.

Jag tror inte att klimathotet kommer att ha någon större inverkan på hur folk kommer att rösta. Om så var fallet borde MP ha ökat ordentligt under sommarens bränder, men vi har inte sett några tecken på det.

Jag tror därför inte heller att SD:s siffror påverkats av skogsbränderna. Den nedgång som vi nu ser beror snarare på valfilmen där SD spottar på folkhemmet.

Jag tror inte det går att hitta någon seriös person som menar att det är energieffektivare att bo i Sverige än Somalia. Ännu mindre att det skulle vara svårt att nybygga energisnåla bostäder billigare där än här.

Sitter du allvarligt och överprövar ett gäng professorer och forskare som hävdar denna självklara sanning?

Hela premissen för min irritation är ju att SD sjösätter den problematiska och överflödiga motberättelsen "sossarna är de riktiga rasisterna!", när det faktiskt är både lättare att leda i bevis och mer dagsaktuellt att få hela sin nätarmé att reproducera narrativet "MP är de riktiga klimatbovarna!"

Jag tror inte att endera påverkar opinionen så mycket för SD - men det senare kastar grus i MP/C-maskineriet och hela det mediala klimatspåret. Helt utan risk, till skillnad från sosse- och folkhemshat.
2018-08-12, 20:29
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Slump nej. Det har med bradleyeffekten att göra. Sentio ringer inte upp folk. Det är väldigt enkelt och gäller speciellt mycket för känsligare partier, som SD. Då är det betydeligt lättare att fånga upp folk som inte riktigt törs erkänna vad de tänker rösta på. Det är allmänt vederlaget och det vet alla opinionsinstitut redan sedan decennier. De väljer bara att skita i att korrigera felmarginalen eftersom det gynnar SD och andra radikalare partier.

De och yougov som inte heller ringer folk, kommer träffa mest rätt för SD även detta val.

Samtidigt har väl flera andra OU:s lagt till en sådan del i sidan undersökningar alltså en självrekryterad webpanel och sedan viktar de resultatet på olika sätt.

Jag har haft den här diskussionen tusen gånger i den här tråden: rent logiskt utifrån att SD har så stort väljarstöd och kommer in i nya grupper så bör stigmat också minska. När stigmat minskar så står folk för att de röstar på SD. Samt att de nya grupper SD når har ett större förtroende för samhället och därför i högre utsträckning svara på enkäter eller telefonintervjuar. Man kan inte ha både ett parti som når nya grupper och ökar och en stark stigmatisering. Det säger också statsvetenskapen. Samma som pekar på att det är svårt att mäta känsliga partier.
2018-08-12, 20:30
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Hur många visningar har Åkessons sommartal haft?
Spotta-på-Folkhemmetfilmen ligger just nu på 482 000.

Det är svårt att säga eftersom sommartalet hölls inför publik och live-streamades
och finns på Youtube i efterhand. En halv miljon är många, men det är ju inte en
halv miljon SD-röstare som tittat, du vet ju inte hur demografin som sett Samtidens
film ser ut.

Men du får tro att "spotta-på-folkhemmet" ger tillbaka S sina väljare. Facit kommer
du och jag att se den 9e september.
2018-08-12, 20:30
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Jag tror hen kan svara för sig själv. Mörtar och deras inälvor är min metod
Hermafrodit, androgyn eller vad menas med "hen",
2018-08-12, 20:32
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag tror inte det går att hitta någon seriös person som menar att det är energieffektivare att bo i Sverige än Somalia. Ännu mindre att det skulle vara svårt att nybygga energisnåla bostäder billigare där än här.

Sitter du allvarligt och överprövar ett gäng professorer och forskare som hävdar denna självklara sanning?

Deras siffror är måhända korrekta, men min invändning var att de bara resonerade i ett nationellt perspektiv. Man måste titta på vad som händer både i Somalia och Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Hela premissen för min irritation är ju att SD sjösätter den problematiska och överflödiga motberättelsen "sossarna är de riktiga rasisterna!", när det faktiskt är både lättare att leda i bevis och mer dagsaktuellt att få hela sin nätarmé att reproducera narrativet "MP är de riktiga klimatbovarna!"

Jag tror inte att endera påverkar opinionen så mycket för SD - men det senare kastar grus i MP/C-maskineriet och hela det mediala klimatspåret. Helt utan risk, till skillnad från sosse- och folkhemshat.

Jag tror att det är ett misstag av SD att ägna sig åt både brunsmetning av folkhemmet och miljöpolitik. Det sätter bara fokus på frågor som de inte tjänar på att diskutera. Vill de vinna fler väljare borde de bli vid sin läst och fokusera på migrationspolitiken.
2018-08-12, 20:34
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jag tror inte att klimathotet kommer att ha någon större inverkan på hur folk kommer att rösta. Om så var fallet borde MP ha ökat ordentligt under sommarens bränder, men vi har inte sett några tecken på det.

Fast det är ju just det MP har gjort. De har ökat. Se bara här:

Citat:
Väljarnas oro för det förändrade klimatet efter sommarens extremväder syns i Sifo-mätningen för augusti, skriver Svenska Dagbladet.

Enligt den enda statistiskt säkerställda förändringen jämfört med junimätningen så får MP 5,6 procent av väljarstödet – en signifikant ökning från förra mätningens 4,0.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/mp-okar-och-sd-backar-i-ny-matning/

Citat:
Jag tror därför inte heller att SD:s siffror påverkats av skogsbränderna. Den nedgång som vi nu ser beror snarare på valfilmen där SD spottar på folkhemmet.

Nej. T.ex Inizios opinionsundersökning, där SD visade på en tydlig nedgång, är gjord nästan helt och hållet innan Samtidens film. Denna undersökning är gjord under tiden 25 juli – 2 augusti. Samtidens film släpptes 1:a augusti. Så att filmen skulle ha något med saken att göra är ju helt osannolikt.

Citat:
SD tappar i ny mätning – rysare mellan blocken

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/kajmoB/sd-tappar-i-ny-matning--rysare-mellan-blocken

Det troligaste är att det är extremvädret i kombination med SD:s klimatskepticism som ligger bakom SD:s fall och MP:s uppgång.
2018-08-12, 20:37
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det säger du. Verkligheten har du ingen aning om och inte YouGove heller. Det är ett institut bland andra opinionsinstut och gör säkert så bra de kan men inte f..n är de något facit på vad valresultatet blir.

Har du något annat facit då? Dom som varit bäst på att mäta SD säger 25-26%, månadssnittet som är en underskattning sa senaste fullständiga månaden 22%. Spelbolagen säger 23%+.
2018-08-12, 20:38
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Har du något annat facit då? Dom som varit bäst på att mäta SD säger 25-26%, månadssnittet som är en underskattning sa senaste fullständiga månaden 22%. Spelbolagen säger 23%+.

De som man kan diskutera med i den här tråden så har slutsatsen varit gång på gång att alla kan mest hoppas ingen kan säga att SD får si och så utifrån de resultat vi har sett hittills. Kommer bli ett mycket intressant val på det sättet.
2018-08-12, 20:39
Medlem
Citat:
Deras siffror är måhända korrekta, men min invändning var att de bara resonerade i ett nationellt perspektiv. Man måste titta på vad som händer både i Somalia och Sverige.

Jag tror att det är ett misstag av SD att ägna sig åt både brunsmetning av folkhemmet och miljöpolitik. Det sätter bara fokus på frågor som de inte tjänar på att diskutera. Vill de vinna fler väljare borde de bli vid sin läst och fokusera på migrationspolitiken.

Det är inte "måhända" utan uppenbarligen en sanning att migration från ekvatorn mot polcirkeln är miljöbelastande på en global nivå.

Lika självklart är det att klimatfrågan kommer att vara på tapeten, vad SD än vill. Att då kunna återkoppla till invandringsfrågan är ren vinst.
2018-08-12, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det troligaste är att det är extremvädret i kombination med SD:s klimatskepticism som ligger bakom SD:s fall och MP:s uppgång.
Nej det lär det inte vara, det finns inga rörelser mellan MP och SD, SDs "stabilisering" startade redan innan det var en extrem sommar. Och nu regnar det som fan. SD ska hålla sin linje, det lär inte vara en avgörande fråga för de allra flesta utom tokiga tanter som velar mellan MP, C och V.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in