Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Frågan är dock om det där resonemanget håller. Det enda som är relevant för klimatet är om det
globala utsläppet minskar vid en flytt av x antal personer från Mellanöstern till Sverige.
Det finns argument både för och emot. Å ena sidan är vi bättre på att skydda miljön i Sverige. Å andra sidan går det åt mer energi till att värma upp bostäder i vårt - än så länge - kalla klimat.
Jag tror inte att klimathotet kommer att ha någon större inverkan på hur folk kommer att rösta. Om så var fallet borde MP ha ökat ordentligt under sommarens bränder, men vi har inte sett några tecken på det.
Jag tror därför inte heller att SD:s siffror påverkats av skogsbränderna. Den nedgång som vi nu ser beror snarare på valfilmen där SD spottar på folkhemmet.
Jag tror inte det går att hitta någon seriös person som menar att det är energieffektivare att bo i Sverige än Somalia. Ännu mindre att det skulle vara svårt att nybygga energisnåla bostäder billigare där än här.
Sitter du allvarligt och överprövar ett gäng
professorer och forskare som hävdar denna självklara sanning?
Hela premissen för min irritation är ju att SD sjösätter den problematiska och överflödiga motberättelsen
"sossarna är de riktiga rasisterna!", när det faktiskt är både lättare att leda i bevis och mer dagsaktuellt att få hela sin nätarmé att reproducera narrativet
"MP är de riktiga klimatbovarna!"
Jag tror inte att endera påverkar opinionen så mycket för SD - men det senare kastar grus i MP/C-maskineriet och hela det mediala klimatspåret. Helt utan risk, till skillnad från sosse- och folkhemshat.