Citat:
Ursprungligen postat av
Pansarvecket
Den incidenten händer varje förälder förr eller senare.
Bland alla levande varelser.
Det är ett test av gränser och ett utmärkt sätt att lära sina barn innebörden av ett nej.
En del har inlärningsproblem på det här området och kräver mer handgripliga metoder, men det är viktigt för alla att få lära sig detta, eller så får de senare problem med lagen.
Något som syns väl i våra fängelser. Majoriteten av dem idag kommer från trasiga hem, där detta inte fastslagits i tid.
Handlingen är en dominanshandling.
Har du vana av hundar, möjligen?
"Bland alla levande varelser" är helt galet att säga i sammanhanget men det tror jag du inser, jag antar att du menar bland däggdjur. Att det just där och då rörde sig om ett test är en teori, som för all del kan vara sann men det är bara spekulation, det är det som är så bisarrt med exemplet för mig, om vi nu förutsätter att det är något som har hänt och inte bara ett exempel han hittar på för att han tycker det är pedagogiskt, så har han ju ingen insikt i varför just det där barnet agerade som det gjorde den där gången. Det han kan säga är att ibland när barn agerar så där så beror det på det här och även det är tveksamt, det är inte alltid så lätt att veta varför barn gör som de gör.
Jo jag har en del erfarenhet av hundar. Bland annat så har jag en nära vän som hade en hund som han aldrig satte någon typ av gränser för, han uppmuntrade bra beteende men gav aldrig någon typ av straff för dåligt (ok det är inte helt sant, han kunde locka in hunden i köket, med hjälp av godis, och sen stänga in den där i en stund om den t ex attackerat någon, vilket typiskt var mig). Jag tyckte det var väldigt dåligt och ansvarslöst och den hunden styrde verkligen hemma hos honom. Men sen så dog hunden och han skaffade en ny nästan direkt, som han uppfostrar på exakt samma sätt och som istället är den fegaste hund jag någonsin har sett, den förra var väldigt aggressiv, hemsk att gå ut med (det var några gånger jag fick hjälpa till och passa djuret, det var besvärligt för det gällde att hålla sig på långt avstånd från alla andra hundar), den nya är helt problemfri. Jag vet med 100% säkerhet att det inte beror på att han har lärt sig av sina misstag och uppfostrat den här hunden mer bestämt än den förra, tvärtom vet jag att han gick på valpkurser med den förra och det har han inte gjort med den här för han ser väl sig som fullärd. Med hundar liksom med barn spelar uppfostran en stor roll men inte all roll och ingen vet vad som går att påverka och inte.