Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-12, 16:32
  #1
Avstängd
Milfotronics avatar
Kvinnor generellt är passiva och observanta i de flesta nya sociala situationer som involverar obekanta individer. Detta innebär att de förhåller sig neutrala mot alla. När de känner sig säkra och lyckats luska ut den rådande hierarkin börjar de genast att på ett diskret men ändå uppenbart sätt godkänna samt underkänna individer, mest genom gester eller beteenden. Det blir tydligast i förhållandet till män. De män som kan tänkas bli pappor till deras barn blir genast godkända. Dessa män får mer uppmärksamhet och bredare leenden. De män som inte uppfattas som tillräckligt attraktiva underkänns omedelbart, vilket ofta betyder att de blir systematiskt osynliggjorda. Denna procedur existerar i alla kulturer som jag erfarit. Kvinnor är detsamma överallt. Har ni märkt av samma sak?
Citera
2018-08-12, 16:33
  #2
Medlem
Denoms avatar
Godkända och underkända för vadå egentligen?
Citera
2018-08-12, 16:42
  #3
Medlem
Folk är detsamma överallt, det kallas social hierki.
Citera
2018-08-12, 16:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milfotronic
Kvinnor generellt är passiva och observanta i de flesta nya sociala situationer som involverar obekanta individer. Detta innebär att de förhåller sig neutrala mot alla. När de känner sig säkra och lyckats luska ut den rådande hierarkin börjar de genast att på ett diskret men ändå uppenbart sätt godkänna samt underkänna individer, mest genom gester eller beteenden. Det blir tydligast i förhållandet till män. De män som kan tänkas bli pappor till deras barn blir genast godkända. Dessa män får mer uppmärksamhet och bredare leenden. De män som inte uppfattas som tillräckligt attraktiva underkänns omedelbart, vilket ofta betyder att de blir systematiskt osynliggjorda. Denna procedur existerar i alla kulturer som jag erfarit. Kvinnor är detsamma överallt. Har ni märkt av samma sak?


Du skriver..de som kan tänka sig bli deras pappor får leenden. Men då måste väl dessa män agera på ett visst speciellt och gemensamt sätt mot kvinnorna? Eller menar du att dessa män inte gör någonting för att "förtjäna" denna respons? Tänker enbart i beteendeväg här och ingenting annat.
Citera
2018-08-12, 17:08
  #5
Avstängd
Vilka efterblivna och inavlade autistsvar du har fått hittills.

Din iakttagelse är helt korrekt och det beror på kvinnans osäkra natur. De sonderar terrängen för att hitta mannen med högst status. Tänk dig det omvända där männen skulle vara avvaktande för att se vem gruppen tyckte var vackrast och dras till en och samma kvinna. Begriper folk höjden av kvinnans osäkerhet, jag tror inte det.
Citera
2018-08-12, 17:56
  #6
Avstängd
Milfotronics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
Vilka efterblivna och inavlade autistsvar du har fått hittills.

Din iakttagelse är helt korrekt och det beror på kvinnans osäkra natur. De sonderar terrängen för att hitta mannen med högst status. Tänk dig det omvända där männen skulle vara avvaktande för att se vem gruppen tyckte var vackrast och dras till en och samma kvinna. Begriper folk höjden av kvinnans osäkerhet, jag tror inte det.

We're on the same page. Kan tyckas att kvinnan är osäker till sin natur men beteendet kan också leda till det som jag kallar systematiskt osynliggörande. I värsta fall kan det kulminera i ren mobbning, som utfrysning i sociala sammanhang. Gamla vänner slutar höra av sig efter att någon ny och inflytelserik tjej fått för sig att man inte är god nog för kompiskretsen.
Citera
2018-08-12, 17:58
  #7
Medlem
julernsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milfotronic
Kvinnor generellt är passiva och observanta i de flesta nya sociala situationer som involverar obekanta individer. Detta innebär att de förhåller sig neutrala mot alla. När de känner sig säkra och lyckats luska ut den rådande hierarkin börjar de genast att på ett diskret men ändå uppenbart sätt godkänna samt underkänna individer, mest genom gester eller beteenden. Det blir tydligast i förhållandet till män. De män som kan tänkas bli pappor till deras barn blir genast godkända. Dessa män får mer uppmärksamhet och bredare leenden. De män som inte uppfattas som tillräckligt attraktiva underkänns omedelbart, vilket ofta betyder att de blir systematiskt osynliggjorda. Denna procedur existerar i alla kulturer som jag erfarit. Kvinnor är detsamma överallt. Har ni märkt av samma sak?

Exakt HUR skiljer sig det här från hur män godkänner/underkänner kvinnor? Även män ger mer uppmärksamhet och bredare leenden till kvinnor som de upplever som mer attraktiva. En ful kvinna blir lika ofta osynliggjord som en ful man blir.
Citera
2018-08-12, 18:05
  #8
Avstängd
Milfotronics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julernst
Exakt HUR skiljer sig det här från hur män godkänner/underkänner kvinnor? Även män ger mer uppmärksamhet och bredare leenden till kvinnor som de upplever som mer attraktiva. En ful kvinna blir lika ofta osynliggjord som en ful man blir.


Håller inte med. Kvinnor är mer aggressiva i sitt budskap. Det går inte att missuppfatta vad som sker. Män däremot är uppfostrade att "inte slå på tjejer." Detta bidrar till att även en kvinna som är mindre attraktiv eller ointressant oftast blir respektfullt bemött. Lite uppmärksamhet är mer än ingen uppmärksamhet alls.
Citera
2018-08-12, 18:44
  #9
Medlem
julernsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milfotronic
Håller inte med. Kvinnor är mer aggressiva i sitt budskap. Det går inte att missuppfatta vad som sker. Män däremot är uppfostrade att "inte slå på tjejer." Detta bidrar till att även en kvinna som är mindre attraktiv eller ointressant oftast blir respektfullt bemött. Lite uppmärksamhet är mer än ingen uppmärksamhet alls.

Du tror att tjejer är mer aggressiva i sitt budskap än män eftersom det känns så oerhört tungt för dig när du blir underkänd/avvisad av en kvinna. Det gör antagligen att du är känsligare för sociala signaler från kvinnor och tolkar dem ofta direkt som avvisande, kanske för att du är van vid att bli det. Om du skulle fråga en oattraktiv kvinna så skulle hon antagligen också hävda att män är mer direkta (eller aggressiva) i sitt budskap än vad kvinnor är.
Citera
2018-08-12, 18:50
  #10
Avstängd
Milfotronics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julernst
Du tror att tjejer är mer aggressiva i sitt budskap än män eftersom det känns så oerhört tungt för dig när du blir underkänd/avvisad av en kvinna. Det gör antagligen att du är känsligare för sociala signaler från kvinnor och tolkar dem ofta direkt som avvisande, kanske för att du är van vid att bli det. Om du skulle fråga en oattraktiv kvinna så skulle hon antagligen också hävda att män är mer direkta (eller aggressiva) i sitt budskap än vad kvinnor är.


Väldigt PK av dig att ställa dig på damernas sida. Nu blir du riktigt populär.
Citera
2018-08-12, 18:58
  #11
Medlem
julernsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milfotronic
Väldigt PK av dig att ställa dig på damernas sida. Nu blir du riktigt populär.

Du får ursäkta mig, jag trodde nämligen att du ville ha en diskussion. Nu förstår jag att du snarare sökte medhåll och ryggdunk medan du satte på dig offerkoftan. Det kan jag inte hjälpa dig med, tyvärr.
Citera
2018-08-12, 19:05
  #12
Avstängd
Håller med, detta beteende observerade jag direkt under nollningen i universitetet. Killar som är lite socialt "på", dominanta typ, tar plats, visar sig vara populära blir extremt bra behandlade av tjejerna. Killarna som är lite mer försiktiga, eftertänksamma, introverta, kanske blyga, de blir verkligen behandlade som luft eller ännu värre, med noll respekt.

Kvinnor är extremt hierarkiska av naturen verkar det som.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback