2018-08-12, 15:47
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Jag har också tänkt tanken att JG är vännen som inte får nämnas utanför familjen pga att SD inte ska veta om vänskapen då den utåtsett försvunnit.

Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
En knepig fråga vad är det typ av vänner JG söker sig till ?
finns det någon gemensam nämnare ?
De har Geocaching gemensamt, något annat ?

Känns ju lite märkligt att vuxna människor ska bete sig sådär, dvs mygla med vänskap och träffas i smyg men visst, vem vet? Någon slags osund relation måste ju ha funnits kring LW i hennes krets som föranlett det hemska mordet.

Handlr: vi får ju inte mycket information om JG (eftersom att denne man till skillnad från andra som ML, BeholderX, AL mfl tydligen bör behandlas som fredad för alla misstankar med hänsyn till dennes familj, till skillnad då från ML, BeholderX och ALs familjer) men utifrån det lilla vi vet och som grävts fram så framstår han som en aktiv, idrottsintresserad person med kopplingar både till universitetsvärlden (tolk, översättare) och innebandy såväl som till geocaching. Dyker han upp ihop med många andra geocachare på bild eller är det främst bara SD och LW? Vad dessa två har gemensamt utom geocaching och idrottsintresse (simning, skidor, alpint vad det verkar) är väl att de är aktiva, utåtriktade personer som verkar söka kickar och ofta båda står i centrum i geocachesammanhang. Jag får intrycket att JG är en person som kan ha sökt sig till aktiva personer med stark utstrålning och popularitet och undrar om han är en sådan kompis som gärna vill stå intill den typen och beundra lite, haka på och känna fartvinden från dessa. Det är, utifrån det lilla som postat, inte svårt att se framför sig JG som en person som lojalt hakat på för att få vara med utan att själv kanske ha så starka åsikter. Men frågan är, hur resonerade han då han uppenbarligen valde SD istället för LW? Berodde det på att han visste att SD var oskyldig, att han lurades att tro att SD var oskyldig eller att han inte valde alls men på ytan verkade ta ställning för SD men därmed blev som Glorious säger, den onämnbare vännen för LW? Men som sagt, vi vet väldigt lite om JG och hur han resonerat så svårt att säga vilken typ av vänner han söker sig till. Ingen här som arbetar med denne man eller har annan insikt i kompisdynamiken SD, LW och JG? Och kanske HD med på ett hörn?
Citera
2018-08-12, 15:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Med tanke på all information Utredarna sitter på har dom nog sedan länge haft så många olika hållpunkter att flera alternativa flyktvägar kunna prövats och kontrollerats, innan denna tänkbara flyktväg pusslats fram. Enligt MV har sträckan provsprungits och håller tidsmässigt med de observationer som inkommit.
Ja, utredarna var väl redan tidigt inne på att SD hade gjort sig av med mobilen nära UW:s hus, i ett försök att lägga ut villospår. Det rörelsemönster man pusslade ihop kanske fick allting att falla på plats:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Citat:
Antar att nya observationer kan komma att dyka upp när media får tag på bilden.
Säkert. Håll koll på Metro och Aftonbladet framöver. Nya vittnesiakttagelser gjorda längs den förmodade flyktvägen har nog redan idag börjat strömma in till polisen, många örebroare vill väl att GM skall åka fast.

Sedan kan det ju bli problem om det nu stämmer att sträckan har provsprungits. Den person de eventuella vittnena har sett springa utefter flyktvägen kan ju ha varit en av poliserna.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-12 kl. 15:55.
Citera
2018-08-12, 15:53
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Uppfriskande att se sina tankar i ord - fast jag hade kanske formulerat det lite mildare/fegare.

(Med reservation för att ”äldre” postare kan ha bättre koll på MV:s historik och att hens uppgifter är vederhäftiga - vilket jag mer och mer börjar luta åt.)

Efit: eller kanske snarare hoppas på.

Tanken har slagit mig också men, lite naivt, tänker jag att denne användare har väl postat trovärdigt och initierat i andra trådar samt att det i denna tråd finns flera erfarna flashbackare (Remark t ex) som gjort detsamma och jag litar då på deras bedömning. Man blir mer misstänksam om det poppar upp ett nytt konto som påstår sig ha förstahandsinformation om polisens arbete.
Citera
2018-08-12, 15:53
Medlem
Enligt uppgift har LW synts på em/tidig kväll med träningskläder på.

Var och med vem kan hon ha (löp)tränat med? Ensam?

Att jag helt plötsligt kom att tänka på det berodde på att jag och stirrade på "flyktvägen".

Tankarna flög fritt och tänkte vilken bra löprunda, man startar i stort sett från hemmet och springer en runda först på naturmark och sedan på gång/cykelväg genom skogen och kommer tillbaka vid hemmet. Belysning i stort sett hela slingan.

Då kom jag ihåg att någon sett henne i träningskläder?
Citera
2018-08-12, 15:55
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Snygg karta. Hur lyckades du räkna ut var mobilen hittades? Den enda uppgift jag har sett är att det var cirka 150 meter in i Vivallaskogen.

Nej du har rätt, vi vet bara att det var ett skogsområde nära hennes bostad, andra uppgifter kommer bara från tråden. Men jag vet alltså inte var mobilen hittades och frågade MV då jag just hoppades hen kunde bekräfta eller dementera. Kan vara helt fel ute, men visst var det någon i början av tråden som cyklade förbi avspärrningen? Man har beskrivit platsen som mellan SDs och UWs bostäder och någon hade väl även ringat in den på en karta (men även då på ett ungefär).

Men om StudebakerHog666 minns bättre och mobilen låg i skogsområdet efter bron, blir det ju mer logiskt. Då förstår man hur polisen har kommit fram till just denna flyktväg, samt att det alltid har verkat skumt att dumpa bevis så nära sitt hem. Gör gärna om kartan isf.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om jag har förstått det rätt så var det alltså den tidigare spaningsledningen som hade teorin om den här flyktvägen (och då med SD som gärningsman).

Vet man om de nya utredarna är inne på samma linje, eller råder det strikt förundersökningssekretess sedan bytet?

Jag har inte hört någonting om att nya spaningsledningen har bytt inriktning, så det kan jag tyvärr inte svara på. Men tolkar det som att MV lämnade aktuell information:

"Man vet idag att mördaren befann sig utanför LW bostad och väntade på att hon skulle komma ut."

"Utan att gå in på avgörande detaljer så jobbar nu polisen på att GM rört sig från brottsplatsen ner mot motorvägen för att ta sig öster ut och avika upp i slänten bakom gång och cykelbron sen vidare in i det vi kallar för vivalla skogen."
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2018-08-12 kl. 16:06.
Citera
2018-08-12, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Precis. Han blev förhörd i egenskap av misstänkt. Och enl uppgift från media blev han anhållen efter förhöret. Förstår du sammanhanget/situationen?
Jag menar ju inte att man direkt under själva förhöret slet kläderna av SD och tryckte upp latexbeklädda händer i hans håligheter, om du nu uppfattade saken så?

Var det inte efter första förhöret han och HD flög till USA?

10-14 dagar senare plockade dom in honom ... anhållen, häktat

Eller?
Citera
2018-08-12, 16:00
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Enligt uppgift har LW synts på em/tidig kväll med träningskläder på.

Var och med vem kan hon ha (löp)tränat med? Ensam?

Att jag helt plötsligt kom att tänka på det berodde på att jag och stirrade på "flyktvägen".

Tankarna flög fritt och tänkte vilken bra löprunda, man startar i stort sett från hemmet och springer en runda först på naturmark och sedan på gång/cykelväg genom skogen och kommer tillbaka vid hemmet. Belysning i stort sett hela slingan.

Då kom jag ihåg att någon sett henne i träningskläder?

Ja, det var väl relativt tidigt i tråden, juni, som någon granne hade noterat att LW varit duktigare än hen och tagit sig ut på en runda? Ifall SD är GM och svartsjukt lagd (se dykblogg t ex), kan ju en löptur för LW ihop med en manlig geocachingkompis förbi dennes hem ha triggat något? Detta sker tidigt om kvällen och SD börjar sedan texta LW under kvällen om detta och insisterar på att de ska mötas och prata om detta varvid det spårar ur. Jag ser det som mindre troligt att de ska ha joggat tillsammans utan troligare att hon joggat ensam eller med kompis. Kanske är teorins om SD försöker föra fram att det är denne joggarkompis som då är GM och att polisen borde koncentrera sig till LWs förehavande tidig kväll? Spekulationer.
Citera
2018-08-12, 16:09
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Bör MGM inte kunna knytas till själva brottsplatsen också? Där kan ju någon annan ha stått och väntat.

Ja, det kommer bli väldigt väldigt svårt för utredarna om de inte kan binda SD till själva brottsplatsen. Då kommer det krävas starka indicier för att åklagaren ska kunna påstå att det är ställt utom rimligt tvivel att SD är mördaren. Ett indicium är ju då den digitala kontakten och ett annat att det går att visa att han verkligen träffat LW den kvällen. Men det lär krävas mer än så.. I indicie-mål är det viktigt att så många indicier som möjligt även stärker varandra. Det blir ett sablans pusslande helt enkelt.
Citera
2018-08-12, 16:11
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Bevis för att de verkligen träffades kanske saknas.. Bara för att ett möte efterfrågades eller bestämdes över sms innebär det ju inte att de faktiskt träffades i praktiken. Det är kanske det DNA analyserna ska ge svar på.

Exakt så.
Citera
2018-08-12, 16:13
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Känns ju lite märkligt att vuxna människor ska bete sig sådär, dvs mygla med vänskap och träffas i smyg men visst, vem vet? Någon slags osund relation måste ju ha funnits kring LW i hennes krets som föranlett det hemska mordet.

Handlr: vi får ju inte mycket information om JG (eftersom att denne man till skillnad från andra som ML, BeholderX, AL mfl tydligen bör behandlas som fredad för alla misstankar med hänsyn till dennes familj, till skillnad då från ML, BeholderX och ALs familjer) men utifrån det lilla vi vet och som grävts fram så framstår han som en aktiv, idrottsintresserad person med kopplingar både till universitetsvärlden (tolk, översättare) och innebandy såväl som till geocaching. Dyker han upp ihop med många andra geocachare på bild eller är det främst bara SD och LW? Vad dessa två har gemensamt utom geocaching och idrottsintresse (simning, skidor, alpint vad det verkar) är väl att de är aktiva, utåtriktade personer som verkar söka kickar och ofta båda står i centrum i geocachesammanhang. Jag får intrycket att JG är en person som kan ha sökt sig till aktiva personer med stark utstrålning och popularitet och undrar om han är en sådan kompis som gärna vill stå intill den typen och beundra lite, haka på och känna fartvinden från dessa. Det är, utifrån det lilla som postat, inte svårt att se framför sig JG som en person som lojalt hakat på för att få vara med utan att själv kanske ha så starka åsikter. Men frågan är, hur resonerade han då han uppenbarligen valde SD istället för LW? Berodde det på att han visste att SD var oskyldig, att han lurades att tro att SD var oskyldig eller att han inte valde alls men på ytan verkade ta ställning för SD men därmed blev som Glorious säger, den onämnbare vännen för LW? Men som sagt, vi vet väldigt lite om JG och hur han resonerat så svårt att säga vilken typ av vänner han söker sig till. Ingen här som arbetar med denne man eller har annan insikt i kompisdynamiken SD, LW och JG? Och kanske HD med på ett hörn?
Tackar för det .. kanske församlingen är en gemensam nämnare ?
Citera
2018-08-12, 16:14
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ja, det var ett första förhör. Därmed är det osannolikt, om ens tillåtet, att göra en kroppsbesiktning i det läget.

Nej. Det ändrar egentligen ingenting rörande kroppsbesiktning. Det görs för människorov också, och andra brott som kan ge fängelse. Det som krävs är att skälig misstanke finns för brott som kan ge fängelse.
Citera
2018-08-12, 16:16
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Tackar för det .. kanske församlingen är en gemensam nämnare ?

Njae, medan LW har ett förflutet som pastor i frikyrkoförbund så har väl skribenter i tråden menat på att SD och HD inte var kyrkliga alls av sig? Eller menar du att du har vetskap om att JG i övrigt söker sig till vänner inom kyrkliga sammanhang? Är han kristen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in