2018-08-12, 02:26
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Då är vi två om det iaf. Listan på MGM krymper och växer då vi vet så knapphändigt lite att det blir svårt att verkligen slå fast olika motiv då allt vi har att gå på är rykten. Vi kan försöka förstå personerna i LWs omgivning (HD, MH osv) och tänka oss in i deras situation men fastnar då i att våra tolkningar av dem blir extremt subjektiva och vi allihopa kommer dragandes med någon slags anekdotisk bevisföring. Typ, om jag var hen så hade jag nog reagerat med att... men det säger ju egentligen ingenting om GM som vi inte vet något om. Och då vi lutar oss säkra vittnesmål, tekniska fynd osv så är det skralt. Det mesta vi har är väl hittills bara Moralens Väktares inlägg och kombinera detta med skrikvittnet Dalaan?
Sannerligen!
Här spekulerar jag lite om ett par olika ev GM, efter kvällens info från MV:

Om nu SD sms:at LW och vill ”snacka” med henne: Vad vill han snacka med henne om där och då?

Har han planer på att tysta henne? Varför i så fall? Har det hänt något nyligt som gjort honom rasande?

Eller är det ett snack som går överstyr och leder till att han dödar LW - i hastigt mord, höll jag på att skriva...

Om det är ex-makens x-maka som vill prata med LW: Hade hon inte passat på när hon var som mest förkrossad och vansinnig? Alltså för något år sen.

Om det är AL:s nya väninna: Ja, hon kanske skulle kunna vilja träffas och tala om för LW att hon ska ge tusan i AL. Är det något särskilt som föranleder detta, i anslutning till just denna kväll?

Så finns det ett par till som skulle kunna vara aktuella.

Dock lutar det mesta, enligt min åsikt och med info från MV (som jag inte finner anledning att misstro) åt SD.
Citera
2018-08-12, 02:30
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Ja det blir lite tydligare när man kan se området framför sig, tycker jag 😊
Ingen vet ju exakt var mobilen hittades, men det skulle vara någonstans mellan SDs och UWs bostäder, om jag minns rätt. Om jag minns fel ändrar jag det så har vi en uppdaterad karta iaf!

Chansen (risken?) är nog större att jag minns fel! 😉
Citera
2018-08-12, 02:31
Medlem
Honan6s avatar
Jag upplever oro för att GM kan få ytterligare kortslutning. Det är mycket obehagligt att mördaren går lös. Hen är rimligtvis rejält stressad och pressad av situationen. Jag förutsätter att polisen har totalkoll på den misstänkte så att inget olyckligt händer.
Citera
2018-08-12, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Du är nära sanningen.

Men vad är då sanningen?

Citat:
Ja det blir lite tydligare när man kan se området framför sig, tycker jag 😊
Ingen vet ju exakt var mobilen hittades, men det skulle vara någonstans mellan SDs och UWs bostäder, om jag minns rätt. Om jag minns fel ändrar jag det så har vi en uppdaterad karta iaf!

Tackar också för kartan.
Men det är väl inte bekräftat att man hittat LW:s mobil?
Citera
2018-08-12, 02:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Tack för att du delar med dig!
Gissar att vi pratar om bro nr 2 sett från Lena, gjorde en skiss över bostäder och flyktväg, samt var ungefär jag tolkat att mobilen hittades. Ser detta ut att stämma på ett ungefär med rörelsemönstret? Att han gått längst vägen fast "där uppe" i skydd av buskagen?

http://www.bilddump.se/bilder/20180812004735-2a00:801:3cd:e1c8:da96:f6b6:9436:3794.jpg

Funderat en del över varför han väntade och slängde mobilen utanför sitt eget hus, och inte tex i svängen där under Vivallaringen eller på andra sidan gångbron?
Snygg karta. Hur lyckades du räkna ut var mobilen hittades? Den enda uppgift jag har sett är att det var cirka 150 meter in i Vivallaskogen.

Om jag har förstått det rätt så var det alltså den tidigare spaningsledningen som hade teorin om den här flyktvägen (och då med SD som gärningsman).

Vet man om de nya utredarna är inne på samma linje, eller råder det strikt förundersökningssekretess sedan bytet?
Citera
2018-08-12, 02:42
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Gärningsmannen hade påkallat LW uppmärksamhet om att träffas och kom till platsen utanför LW bostad och väntade på att hon skulle komma ut. Gemensamt gick dom sedan nerför gatan till bullerplanket. Där finns det vittnesuppgifter om att man samtalade och på andra sidan planket tog GM LW av daga. Det bekräftas tidsmässigt med skrikvittnena på andra sidan motorvägen. Sen gör sig GM nerför grässlänten i riktning öster ut mot gång och cykelbron.
Tack för klargörande. Känns som många frågetecken rätas ut. En nyfiken fråga utifrån en vild gissning som jag har haft svårt att släppa: vet du om det har det hittats något av värde i SDs pelletspanna?
Citera
2018-08-12, 03:23
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Gloriouslife: Nu kommer jag och tjatar om mina frågor kring JG igen. Visst minns jag rätt att du postade en bild av honom och LW för några sidor sedan i tråden? Du skrev att han var vännen som ej fick nämnas. Ska vi tolka detta som att du funnit tecken/bevis på att han var den vän som barnen ej fick berätta något om eller var detta bara en spekulation från din sida?

Jag har som sagt, svårt att släppa JG i det hela. Anledningen är att för så länge som SD är MGM så bör han rimligen sitta inne på någon slags värdefull information då han verkar stå SD nära och har varit denne och HD till hjälp både före och efter mordet. Oavsett om SD är skyldig eller inte så känns information från JG som värdefull i tråden likväl som om JG ifall SD är skyldig och JG då skulle kunna skydda brottsling. Sedan, mindre troligt men ändå med på min karta, med tanke på hur vissa skribenter är snabba med att kasta fram möjliga andra GM som manliga bekanta till LW, på vilka grunder kan vi då avföra JG som en av dessa? Om nu ryktet skulle stämma att LW hade en benägenhet att komma lite väl nära sina manliga bekanta (vilket jag iofs inte tror på), skulle JG då ha varit ett undantag? Vad talar för detta? Vad talar emot detta?

Med "vännen som ej får nämnas"
så menade jag att vissa postare här blir
väldigt upprörda om man skriver något om JG.
Och hävdar "men han var ju bara en vän"
samtidigt som de misstänkliggör alla andra män
som Lena ses på foton tillsammans med.
Citera
2018-08-12, 03:28
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
MV har nu lämnat så pass intressanta uppgifter att jag antar att journalistmurvlarna jagar efter polisens presstalesman för att få bekräftelse på att de stämmer.
Vid bekräftelse, så är påsen väldigt nära att knytas ihop och GM har inte mycket tid i frihet kvar.

Får man ta med sig hunden in i... fängelset?

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/21d1dedf-3a55-457f-a7e7-6ff75c15830b_l.jpg
Citera
2018-08-12, 03:38
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Sannerligen!

Om nu SD sms:at LW och vill ”snacka” med henne: Vad vill han snacka med henne om där och då?

Har han planer på att tysta henne? Varför i så fall? Har det hänt något nyligt som gjort honom rasande?

Eller är det ett snack som går överstyr och leder till att han dödar LW - i hastigt mord, höll jag på att skriva...

Om det är ex-makens x-maka som vill prata med LW: Hade hon inte passat på när hon var som mest förkrossad och vansinnig? Alltså för något år sen.

Om det är AL:s nya väninna: Ja, hon kanske skulle kunna vilja träffas och tala om för LW att hon ska ge tusan i AL. Är det något särskilt som föranleder detta, i anslutning till just denna kväll?

Dock lutar det mesta, enligt min åsikt och med info från MV (som jag inte finner anledning att misstro) åt SD.

Mina spekulationer:

SD: kan ha hört av sig om någon geocachepryl som LW velat låna/ha tillbaka innan Norge-resan. De verkar ju på ytan haft en "normaliserad" relation även om det under ytan var sämre sett till misshandel/anmälningar. Om svartsjukespåret stämmer kan den förestående resan kommit på tal och något då slagit slint hos SD som krävt LW på någon slags trohet som hon rimligen vägrat och han övergått till handgripligheter igen under promenadens gång. Om mordet var planerat, vilket jag håller mindre troligt, så spekulerar jag på att LW hade något som SD inte ville skulle komma ut som hon kanske övervägde att avslöja i dagarna. T ex något ytterligare kring hans otrohetsaffärer (om de var fler) som kunde fått HD att definitivt genomföra skilsmässan och vägra USA-resan ihop med honom. Men som många påpekat, HD verkar ju inte bry sig om något i nuläget så hade något som LW avslöjat kunnat rubba hennes tilltro till SD?

MH: Vansinnet kan ha ökat i takt med att det alltmer över åren gick upp för henne att UW var och förblev förlorad och att hon kan ha inbillat sig att han var på väg tillbaka till LW. Om man mår dåligt så kan grubberier i ensamhet skapa mer irrationella beteenden gissar jag än när man har chansen att konfrontera personen man irriterar sig på IRL. Har ingen koll på psykologi men tänker att MH som uppenbarligen mår mycket dåligt ännu (visst var bloggen fortfarande live?) kan ha ältat detta till den grad att hon eggat upp sig själv alltmer i övertygelse om att ha rätt att göra något. Hon skriver om och om igen om de stackars barnen W. Den yngste skulle fylla år dagen därpå. Jag har grubblat mycket över vilken samvetslös människa som mördar en mamma natten innan hennes barn ska fylla år. Alla skeden för mord är dåliga men detta bör ju vara ett synnerligen grymt tillfälle vilket kan tyda på antingen slump (random mördare som ej visste om AWs födelsedag), likgiltig iskall mördare som inte berördes av det eller tvärtom en mördare som ansåg sig agera i barnens bästa och göra något därför på denna dag av alla dagar.

ALs exfru: Har väl samma motiv som HD men inte under samma tidsrymd tänker jag. Jag vill nog ändå tro att ett mord om det ej begås av slump eller penningamotiv, ska vara frukten av längre buret agg och irrationella tankar. Därav tror jag minst på ALs exfru eller någon annan geocachares flickvän. Det ska ganska mycket till att en normalfungerande, frisk, ej tidigare straffad person låter otrohetsaffär resultera i mord hur stort hatet än må vara. Jag tror inte att så många i LWs krets har haft anledning och hunnit ackumulera sådan aversion mot henne. HD som blev bedragen i 6 år (är detta belagt?) kan te sig rimligt, men LW hade väl inte haft någon slags relation med någon annan som egentligen var gift så länge?
Citera
2018-08-12, 03:39
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Med "vännen som ej får nämnas"
så menade jag att vissa postare här blir
väldigt upprörda om man skriver något om JG.
Och hävdar "men han var ju bara en vän"
samtidigt som de misstänkliggör alla andra män
som Lena ses på foton tillsammans med.

Ah, då förstår jag hur du menade. Jo, jag tänker likadant. Det blir väldigt upprört så fort namnet JG nämns (vilket på mig får bara omvänd effekt, jag blir bara mer övertygad om att det finns mer att gräva upp kring honom då).
Citera
2018-08-12, 03:48
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Mina spekulationer:

SD: kan ha hört av sig om någon geocachepryl som LW velat låna/ha tillbaka innan Norge-resan. De verkar ju på ytan haft en "normaliserad" relation även om det under ytan var sämre sett till misshandel/anmälningar. Om svartsjukespåret stämmer kan den förestående resan kommit på tal och något då slagit slint hos SD som krävt LW på någon slags trohet som hon rimligen vägrat och han övergått till handgripligheter igen under promenadens gång. Om mordet var planerat, vilket jag håller mindre troligt, så spekulerar jag på att LW hade något som SD inte ville skulle komma ut som hon kanske övervägde att avslöja i dagarna. T ex något ytterligare kring hans otrohetsaffärer (om de var fler) som kunde fått HD att definitivt genomföra skilsmässan och vägra USA-resan ihop med honom. Men som många påpekat, HD verkar ju inte bry sig om något i nuläget så hade något som LW avslöjat kunnat rubba hennes tilltro till SD?

MH: Vansinnet kan ha ökat i takt med att det alltmer över åren gick upp för henne att UW var och förblev förlorad och att hon kan ha inbillat sig att han var på väg tillbaka till LW. Om man mår dåligt så kan grubberier i ensamhet skapa mer irrationella beteenden gissar jag än när man har chansen att konfrontera personen man irriterar sig på IRL. Har ingen koll på psykologi men tänker att MH som uppenbarligen mår mycket dåligt ännu (visst var bloggen fortfarande live?) kan ha ältat detta till den grad att hon eggat upp sig själv alltmer i övertygelse om att ha rätt att göra något. Hon skriver om och om igen om de stackars barnen W. Den yngste skulle fylla år dagen därpå. Jag har grubblat mycket över vilken samvetslös människa som mördar en mamma natten innan hennes barn ska fylla år. Alla skeden för mord är dåliga men detta bör ju vara ett synnerligen grymt tillfälle vilket kan tyda på antingen slump (random mördare som ej visste om AWs födelsedag), likgiltig iskall mördare som inte berördes av det eller tvärtom en mördare som ansåg sig agera i barnens bästa och göra något därför på denna dag av alla dagar.

ALs exfru: Har väl samma motiv som HD men inte under samma tidsrymd tänker jag. Jag vill nog ändå tro att ett mord om det ej begås av slump eller penningamotiv, ska vara frukten av längre buret agg och irrationella tankar. Därav tror jag minst på ALs exfru eller någon annan geocachares flickvän. Det ska ganska mycket till att en normalfungerande, frisk, ej tidigare straffad person låter otrohetsaffär resultera i mord hur stort hatet än må vara. Jag tror inte att så många i LWs krets har haft anledning och hunnit ackumulera sådan aversion mot henne. HD som blev bedragen i 6 år (är detta belagt?) kan te sig rimligt, men LW hade väl inte haft någon slags relation med någon annan som egentligen var gift så länge?

Det fetade: ja, så kan det vara 🤐

Håller med dej om att AL:s väninna förefaller vara den minst troliga - med den info man har nu.
Citera
2018-08-12, 03:52
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Sannerligen!

Det fetade: Ja, vad är det som händer just denna kväll? Om man inte har tillgång till tekniska bevis eller vittnesmål mer än ytterst knapphändigt så börjar man ju tänka i de klassiska frågorna:

Vilka fanns runt BO?
Vem och vilka hade motiv? Vilka var motiven?
Vem och vilka hade alibi? Ger några varandra alibin?
Vem och vilka hade möjlighet? Vilka skulle ha BO ha litat på för att möta sent om kvällen och följa med ut?

Av tråden att döma så fanns det väldigt många människor runt LW. Hon hade en stor social kontaktyta genom både jobb, tro och fritid. Utifrån rykten så kunde det finnas risk för svartsjuka kring henne oavsett om hon gjorde något fel eller ej då hon var en attraktiv, stark och utåtriktad person som attraherade många män. Detta ger många personer med möjliga motiv, men kanske få som skulle gå mer till ilska än till våld. Flera som diskuterats har haft relationer till varandra varav alibin de skulle kunnat ge varandra, beroendeskap osv blir vanskligt. Snävar vi av till vilka som hade möjlighet, vilka hon litat på så sent om natten, så krymper vi äntligen skaran börjar jag känna.

Adderar vi då aspekten:
Vad hände denna kväll eller dagen därpå? så bör vi krympa skaran MGM ytterligare. Det vi vet är att åtminstone tre större händelser skulle ske dagen därpå eller i närstående dagar: 1. Den yngste sonen skulle fylla år. 2. LW skulle åka på geocaching-event till Norge med andra ur gänget. 3. SD och HD skulle åka på annat geocache-event sponsrat av HDs föräldrar och av obekräftade rykten en slags återföreningsresa? Kan vi på något vis ringa in GM utifrån dessa frågor och kan just tillfället för mordet, 14 maj, säga något om vad som triggade mördaren? Varför konfronterade någon LW då? Varför planerade någon att mörda henne då ifall det var planerat? Varför tappade någon besinningen då ifall det ej var planerat? Vad i sonens födelsedag, norgeresan eller usa-resan kunde leda till att någon akut behövde konfrontera LW eller tysta henne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in