2018-08-12, 13:13
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spitilinkkon
Jag skrev om det för många sidor sedan. LW har en geocache, sk Mysterycache, med utgångspunkt vid hemkoordinaterna. Den verkar vara gjord i flera steg, som man alltså måste lösa på plats efter vad jag förstått. Vare sig delsteg eller "final", dvs själva loggen är således kända. Ingen känd geocache ligger vid fyndplatsen.
Eftersom jag själv inte löst eller loggat denna "myst" vet åtm inte jag var eventuella delar eller logg finns.
Nån som bor närmare än jag kanske kan lösa den?

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
"Festörhängen såklart för denna tilldragelse"
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/cfccb843-001a-457a-9b2f-a1bee528e238.jpg
Varför ville hon ha festörhängen på sig för att
"stå en stund på torget i snålblåsten"?

"Medan spänningen finns kvar"
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/0f2ad9ba-f907-4529-88b6-ede8cebf07f8.jpg

"Kul att kramas och klämmas och knuffas lite med vänner och ovänner (nä, det var inte så många av den senare sorten här) och byta några ord och några skratt."

Citat:
Ursprungligen postat av Spitilinkkon
Min fetning. Örhängena är troligen ett geocaching G. Jämför bilden här:
https://www.geocachingshop.nl/en/jewelry/8549-geocaching-earrings-pendant-satin-gold.html

På ett geocachingevent är det nog lämpliga festörhängen.

De fina örhängena är en geocachegrej. Det hade jag missat. Prova att uttala Spitilinkkon istället för att läsa.
Citera
2018-08-12, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det kommer att bli ett indiciemål hur de än bär sig åt så vad fan är problemet, om uppgifterna som läckt ut är sanna så räcker det mer än väl för "sannolika skäl".

Något stämmer inte enligt min mening, om MGM messat LW för ett möte, ja då har de skäl för "sannolika", vad är det som hindrar dem?
Bevis för att de verkligen träffades kanske saknas.. Bara för att ett möte efterfrågades eller bestämdes över sms innebär det ju inte att de faktiskt träffades i praktiken. Det är kanske det DNA analyserna ska ge svar på.
Citera
2018-08-12, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, "flyktvägen" var nog höjdpunkten. Ett exempel på ett givande samarbete mellan örebropolisen och Flashback.

Med tanke på all information Utredarna sitter på har dom nog sedan länge haft så många olika hållpunkter att flera alternativa flyktvägar kunna prövats och kontrollerats, innan denna tänkbara flyktväg pusslats fram. Enligt MV har sträckan provsprungits och håller tidsmässigt med de observationer som inkommit.

Antar att nya observationer kan komma att dyka upp när media får tag på bilden.
Citera
2018-08-12, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast någon kan ju, om det scenariot stämmer, ha väntat på henne för något som skulle dryftas, dvs att initialt avsikten inte var att döda, eller ens kanske göra fysisk skada? Fast när du säger det är det iofs möjligt.

Kanske det polisen försöker få fram, överlagt?
Citera
2018-08-12, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ah, då förstår jag hur du menade. Jo, jag tänker likadant. Det blir väldigt upprört så fort namnet JG nämns (vilket på mig får bara omvänd effekt, jag blir bara mer övertygad om att det finns mer att gräva upp kring honom då).

Jag har också tänkt tanken att JG är vännen som inte får nämnas utanför familjen pga att SD inte ska veta om vänskapen då den utåtsett försvunnit.
Citera
2018-08-12, 13:52
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Jag har också tänkt tanken att JG är vännen som inte får nämnas utanför familjen pga att SD inte ska veta om vänskapen då den utåtsett försvunnit.
En knepig fråga vad är det typ av vänner JG söker sig till ?
finns det någon gemensam nämnare ?
De har Geocaching gemensamt, något annat ?
Citera
2018-08-12, 14:34
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Vid första förhöret var inte Lena funnen, alltså inte rubricerat som mord. Undrar om det inte fortfarande var ett försvinnande när SD förhördes. Det var dessutom inte i 5 timmar, det var 3,5 timmar enligt tidningarna.

Det stämmer, fel i min hast i att verka viktig. Bra påpekat. Anhållan rörde människorov.
Citera
2018-08-12, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det stämmer, fel i min hast i att verka viktig. Bra påpekat. Anhållan rörde människorov.

Ja, det var ett första förhör. Därmed är det osannolikt, om ens tillåtet, att göra en kroppsbesiktning i det läget.
Citera
2018-08-12, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, det var ett första förhör. Därmed är det osannolikt, om ens tillåtet, att göra en kroppsbesiktning i det läget.

Hävdar motsatsen: om någon grips och blir anållen för ett relativt grovt brott (msk-rov) så verkar det synnerligen märkligt om det skulle saknas lagstöd för att stoppa en topz i munnen etc på den anhållne.

Självklart kommer du att enl betingad reflex ropa om källa på det men orkar helt enkelt inte söka nu. Respekterar vilodagen.
Citera
2018-08-12, 15:13
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det kommer att bli ett indiciemål hur de än bär sig åt så vad fan är problemet, om uppgifterna som läckt ut är sanna så räcker det mer än väl för "sannolika skäl".

Något stämmer inte enligt min mening, om MGM messat LW för ett möte, ja då har de skäl för "sannolika", vad är det som hindrar dem?

Av det som kommit fram i tråden än så länge finner jag inget som med självklarhet räcker för sannolik misstanke. Vi har varken information om vittnesmål som direkt kan binda SD till gärningen, ej heller känner vi till någon teknisk bevisning som binder SD till gärningen. Om SD messat LW för ett möte, är det inte så bra för SD, men det i sig räcker inte för sannolikt. Jag kan messa en person och också be om en träff. Detta behöver inte betyda att det är sannolikt att jag mördat människan.

Svaret på ditt "något stämmer inte enligt min mening" kan vara så enkelt att det saknas svar från NFC på utredningstekniskt material.
Citera
2018-08-12, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Hävdar motsatsen: om någon grips och blir anållen för ett relativt grovt brott (msk-rov) så verkar det synnerligen märkligt om det skulle saknas lagstöd för att stoppa en topz i munnen etc på den anhållne.

Självklart kommer du att enl betingad reflex ropa om källa på det men orkar helt enkelt inte söka nu. Respekterar vilodagen.

I detta läge var han inte gripen, han var inkallad till ett förhör.
Citera
2018-08-12, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I detta läge var han inte gripen, han var inkallad till ett förhör.

Precis. Han blev förhörd i egenskap av misstänkt. Och enl uppgift från media blev han anhållen efter förhöret. Förstår du sammanhanget/situationen?
Jag menar ju inte att man direkt under själva förhöret slet kläderna av SD och tryckte upp latexbeklädda händer i hans håligheter, om du nu uppfattade saken så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in