2018-08-12, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Därför att jag hade gjort detsamma i det läget. Jag har diskuterat saken med ett antal kamrater i min skytteklubb. Vi hade alla agerat exakt likadant som polisen. Kanske pga av att vi vet vad som skulle kunna hända om Eric hade haft ett skarpt skjutvapen.

Usch och fy, låter som att du och din lilla
skytteklubb inte skulle leka med riktiga vapen, kanske på sin höjd vattenpistoler. Tyvärr genomsyrar detta inkompetenta synsätt stora delar av insatsstyrkorna inom polisen.
Citera
2018-08-12, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja det är mycket tragiskt hela händelsen.

Tror också att det inte hade ändrat utgången för Eric om man försökt ge honom hjälp tidigare. Han hade nog förblött i vart fall, vilket sannorlikt är det som dödade honom.
Men, man blir inte medvetslös direkt av skott i buken. Nu låg han ensam där, kanske vid medvetande ett tag. Med stor risk för att stackarn inte förstod någonting
Hade man vågat gå fram till honom och sett vad han var för person liksom hans leksak, hade man kanske kunna ge honom lite medmänsklighet under några minuter...

Nu har jag inga som helst belägg för att han var vid medvetande och hoppas att han i vart fall kanske inte var det så länge. Men om det var så är det desto mer tragiskt. För han var faktiskt i princip ett barn.

Pinsamt att du som läkare försvarar en ren avrättning. Din sista mening är mycket märklig, den mentala nivån Eric hade är inte "faktiskt i princip", självklart var Eric ett barn.
Citera
2018-08-12, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Då har du missat dessa uppgifter som fanns med i första artikeln från aftonbladet

Enligt uppgifter till Aftonbladet har en man visat en pistol för boende på den aktuella adressen, varefter polis har tillkallats.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4dALAo/polis-avlossade-skott-efter-hotfull-situation--man-dod

Edit:
Missade en del av citatet när jag klippte ur det.

Enligt uppgifter till aftonbladet.....andrahandsinformation alltså, det kan du väl inte påstå vara säker information?
Senast redigerad av lunalunaluna 2018-08-12 kl. 08:16.
Citera
2018-08-12, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Jag tror polisen använt sin insatsstyrka samt förhandlare vid en eventuell gisslansituation. Men nu var det inte därför någon ringde Polis utan det vi vet är att larmet ringdes in som ”man med skjutvapen”.

Men allt i ditt resonemang vet du eftersom du sitter på facit. Jag tror det är en nödvändig debatt att diskutera vad som faktiskt hände MEN för att förstå varför och framförallt mänskliga faktorer så krävs det att man behärskar förmåga att sätta sig in i andra människors situation.

Men jag tolkar det som att du hade tyckt det var OK att Svensk Polis inte avbryter pågående våldshändelse riktad mot dig utan istället väntar på insatsstyrka.

"En man med skjutvapen" kan betydligt väldigt många olika saker.
Det kan vara allt från någon som går runt med ett tillhygge som ser ut som ett vapen utan att vara det, eller en annan polis i tjänst på uppdrag, till en downie med leksaksvapen....

Våldshändelsen som du hela tiden refererar till finns alltså inte..

Om jag skulle hamna I en "våldshändelse" så skulle jag väldigt gärna att polis med rätt utbildning och erfarenhet var de som tagit hand om situationen, dvs ingen skitnödig trigger-happy snut.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2018-08-12 kl. 08:16.
Citera
2018-08-12, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoltanfez
Pinsamt att du som läkare försvarar en ren avrättning. Din sista mening är mycket märklig, den mentala nivån Eric hade är inte "faktiskt i princip", självklart var Eric ett barn.

Pinsamt att du kallar det för avrättning när polisen skjuter en beväpnad person som uppträder hotfullt.

Pinsamt att du ser det som självklart att alla ska se en tjugoåring som ett barn bara för att det visat sig vara en funktionshindrad.

Pinsamt att folk blir mer upprörda av att en sjuk person skjuts av misstag än om det hade hänt en normal person. Är funktionshindrade mer värda än andra i er alternativa verklighet?
Citera
2018-08-12, 08:19
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Exakt. De skyddar allmänheten genom att stoppa en potentiell våldsverkare som ignorerar instruktioner och uppträder hotfullt.

Tyvärr är det nog en del i Vasastaden som kommer tänka just så. De tänker att det är skönt de har köpt en lägenhet i ett område där det bor många åklagare, polisfruar, politiker och chefredaktörer och är glada för att värdet på lägenheten kommer stiga bra nu när de har ett utmärkt vaktbolag ett stenkast bort.

Detta tills polisen skjuter deras egna barn med en ryggsäck, morot, dunjacka eller så hade de inget av det men polisen ljuger ihop det. Inte förrän käftsmällen landar mitt i trynet reagerar svennebanan.
Citera
2018-08-12, 08:23
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Usch och fy, låter som att du och din lilla
skytteklubb inte skulle leka med riktiga vapen, kanske på sin höjd vattenpistoler. Tyvärr genomsyrar detta inkompetenta synsätt stora delar av insatsstyrkorna inom polisen.
Har du funderat på att skriva i någon annan tråd eller ska du fortsätta med att skriva enbart i den här tråden utan att tillföra något vettigt?
Citera
2018-08-12, 08:25
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Men nu behöver man knappast någon god vapenkontroll för att trycka av och avfyra ett vapen. Det är något som faktiskt inte kräver mkt alls, förutom lite tankeförmåga för att förstå, vilket jag inser är för mycket begärt av dig.

Ja poliser är lärda att skjuta verkanseld vid hot med tex skjutvapen, det är nog inte så unikt öht. Att man sedan, även som god skytt kan missa i sådana lägen finns det undersökningar från tex USA som visat( baserat på händelser med betydligt mer erfarna poliser än dom här).

Återigen, olika situationer, olika förutsättningar, olika händelser. Det kan mkt väl vara så att man drog sig tillbaka för att slippa skapa en situation då man kanske måste skjuta, att det var möjligt där men inte här.

Men jag förstår att du, med ditt minst sagt kreativa förhållningssätt till verkligheten, ser det som en konspiration mot den vita rasen, startad av batikhäxorna och flummakademikerna ifrån Södertörn, som nu infiltrerar rättsväsendet och polisen

Haha, din lilla tönt. Du gör precis som du är tillsagd och är även på god väg att uppfattas som ett obstinat nättroll. Grattis.

Nu vill jag se ett konsekvent agerande. Det skall vara lika för alla, det är nämligen det fina i en demokrati har jag fått höra.

En vacker dag kommer även du vakna upp och då kommer det bli en lång sejour i duschen för att tvätta bort allt det smutsiga. Det finns dock inget lösningsmedel i hela världen som klarar av en smutsig insida.
Citera
2018-08-12, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Pinsamt att du kallar det för avrättning när polisen skjuter en beväpnad person som uppträder hotfullt.

Pinsamt att du ser det som självklart att alla ska se en tjugoåring som ett barn bara för att det visat sig vara en funktionshindrad.

Pinsamt att folk blir mer upprörda av att en sjuk person skjuts av misstag än om det hade hänt en normal person. Är funktionshindrade mer värda än andra i er alternativa verklighet?

Pinsamt att du försvarar en avrättning genom din egen livliga fantasi om att personen skulle uppträda "hotfullt".

Pinsamt att du saknar läsförståelse, min kommentar till Solglittret var formuleringen
"i princip...." på något som borde vara självklart
för en läkare.

Pinsamt att du tycker människor utan Downs Syndrom är mer värda.
Citera
2018-08-12, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Har du funderat på att skriva i någon annan tråd eller ska du fortsätta med att skriva enbart i den här tråden utan att tillföra något vettigt?

Ja det kommer ju från rätt röv. Vilka trådar jag skriver i ska du fullständigt skita i (på tal om röv).
Vad är ditt eget eminenta bidrag till denna tråd förutom att slicka polisrövar.
Citera
2018-08-12, 08:49
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
"En man med skjutvapen" kan betydligt väldigt många olika saker.
Det kan vara allt från någon som går runt med ett tillhygge som ser ut som ett vapen utan att vara det, eller en annan polis i tjänst på uppdrag, till en downie med leksaksvapen....

Våldshändelsen som du hela tiden refererar till finns alltså inte..

Om jag skulle hamna I en "våldshändelse" så skulle jag väldigt gärna att polis med rätt utbildning och erfarenhet var de som tagit hand om situationen, dvs ingen skitnödig trigger-happy snut.

Huvudet på spiken. Det kan betyda många olika saker. Jag som människa med ett liv skulle inte ta en chansning på att det är en funktionsnedsatt person som ett plastvapen iallafall. Jag vill ju överleva och komma hem.

Men samtidigt du är troligtvis häftigare än mig och dom Poliser som var på plats och skulle iskallt gjort en annan bedömning med vad du uppfattar som fara för ditt liv.
Du får väl söka till Polishögskolan och styra upp detta. Lycka till.

Jag undrar fortfarande när debatten om att förbjuda vapenliknande leksaker ska dra igång. Det är en väldigt ensidig debatt just nu där man inte går till pudelns kärna. Istället används känslosrgument och alla verkar leta syndabockar.
Senast redigerad av Windchester 2018-08-12 kl. 08:53.
Citera
2018-08-12, 08:58
Medlem
Citat:
Pinsamt att du tycker människor utan Downs Syndrom är mer värda.

Läs om, läs rätt. Jag frågade om du tycker att funktionshindrade är mer värda än andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in