2018-08-10, 18:01
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Kanske för att man i det där läget faktiskt kunde? " Mördartrion" uppges ju ha försökt backa undan, men killen följde efter.

Det har fö hänt att polis skjutit verkanseld emot stenkastare.

Olika situationer, olika förutsättningar, inte konstigare än då.

Haha, vem försöker du lura här egentligen? Downisen kanske t.om. hade vapnet i färdiställning när han avancera mot dom professionella erfarna poliserna? En downis är känd för att dom har en väldigt bra vapenkontroll medfött.

De trängda professionella poliserna öpnnar antagligen eld gemensamt och ingen gör något förhastat alls. Professionella poliser är nämligen TRÄNADE på Södertörns bögskola att inte reagera på gruppsykologi. Det är knappast något man lär ut till vanliga människor. Vidare utöver en väl riktad skur för att avliva downisen fick även andra likvärdiga hot som en fönsterruta och en cykel samma behandling. Det ingår nämligen i den UNIKA specialträningen.

Dock i problemområden när man riskerar att få huvudet spräckt vilar man på hanen. Polishat säger att det är feghet och rädsla som styr då repressalierna är tiofalt värre kontra att skjuta en svenne som är i princip riskfritt. Men det är skitsnack för det finns ingen RÄDSLA, det är bara ett taktiskt omtag.

Det går verkligen i rätt riktning nu
Citera
2018-08-10, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
"Vapnet" ser ut som en förminskad variant av ak-5 utan magasin. Den sägs ha misstagits för en pistol fast om man ska döma av bilden är den är bra mycket större än vanlig pistol, större än Hans Holmers favoritvapen.

Det räcker med att sparka till denna så märker man att det är plast.

Jag tror att vi diskutera ett icke problem. Bilden på vapnet verkar vara tagen efter att insatsstyrkan kom till platsen.

Om vi tittar på bilden så ser vi en handske. Det ser även ut att vara en avlång väska där. Bredvid den så ser det ut att ligga något som ser ut som en blå latexhandske som sjukvårdspersonal brukar använda. Det ser även ut att ligga något papper som kan vara skyddsomslag för självhäftande förband.

Så mest troligen har vapnet flyttas pga av att den var i vägen när livräddningen började.

Det ligger lite för mycket saker där för att bilden ska ha tagits tidigare.

https://minfil.com/ufM4Jbfcb2/0e25dfbd-fba0-4342-a837-1a1c3c7e3c9d.jpg
Senast redigerad av zapohd 2018-08-10 kl. 18:22.
Citera
2018-08-10, 18:05
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Du har nu ställt den frågan som även jag tycker är konstig i denna tragiska händelse.

Men folk dör varje dag i Sverige utan att man påbörjar hjärt och lungräddning där det finns vårdpersonal i dess närhet. Exempelvis på ålderdomshem så sker detta.

Jag har för mig att både vårdpersonal och poliser inte behöver påbörja livräddning om det är uppenbart att personen redan är död och hans liv går att rädda. Jag däremot väldigt tveksam om det kan gälla i denna situation.

Det har ju figurerat en läkare i denna tråd denna person kanske har mer information om vilka riktlinjer som gäller kring det.

Är det verkligen relevant? Såvitt jag fattat det hela så är det som hävdas att den skjutne ligger på ett sätt som gör att man inte från en säker utsiktsplats kan avgöra om han är oskadliggjord. Kanske vet man inte ens säkert om skotten har träffat. Eftersom patrullen på plats inte har adekvat skyddsutrustning så är då instruktionen att invänta förstärkning som har både rätt träning och rätt utrustning för att göra detta.

Hur nära det ligger sanningen vet jag inte. Men om man släpper alla märkliga av polishat färgade konspirationsteorier som florerar här så är det väl ingen osannolik gissning att hade de sett honom ligga skjuten på mage alldeles stilla med vapnet 2-3 meter bort så hade de nog gått fram. Var situationen så och de ändå blev så rädda att de inte gick fram så borde utredningen komma fram till att det var fel handlat i den delen. Men till skillnad från andra här har jag varken tjuvläst polisutredningen eller när en så uppblåst självbild att jag tror mig veta säkert hur allt gått till. Så just nu måste allt stanna vid gissningar och spekulationer som kan vara fel åt olika håll.
Citera
2018-08-10, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Så varför köpte någon en pistol som kunde tas för riktig till honom?

Den köptes för 15år sen när polis inte sköt först och frågade sen, och grabben var 5bast.

De använde inte heller dumdum på den tiden.

Ska polis dra vapen och skjuta sig ur såna här situationer tycker du?
Senast redigerad av Bruz-Lee 2018-08-10 kl. 18:18.
Citera
2018-08-10, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Är det verkligen relevant? Såvitt jag fattat det hela så är det som hävdas att den skjutne ligger på ett sätt som gör att man inte från en säker utsiktsplats kan avgöra om han är oskadliggjord. Kanske vet man inte ens säkert om skotten har träffat. Eftersom patrullen på plats inte har adekvat skyddsutrustning så är då instruktionen att invänta förstärkning som har både rätt träning och rätt utrustning för att göra detta.

Hur nära det ligger sanningen vet jag inte. Men om man släpper alla märkliga av polishat färgade konspirationsteorier som florerar här så är det väl ingen osannolik gissning att hade de sett honom ligga skjuten på mage alldeles stilla med vapnet 2-3 meter bort så hade de nog gått fram. Var situationen så och de ändå blev så rädda att de inte gick fram så borde utredningen komma fram till att det var fel handlat i den delen. Men till skillnad från andra här har jag varken tjuvläst polisutredningen eller när en så uppblåst självbild att jag tror mig veta säkert hur allt gått till. Så just nu måste allt stanna vid gissningar och spekulationer som kan vara fel åt olika håll.

Jag tror att du har rätt i dina spekulationer. Jag tror inte poliserna har gjort fel i detta fall. Men är det något som jag är förvånad över är det just väntetiden innan han fick vård. Orsakerna kan vara många och jag hoppas att utredningen ger ett svar på det.
Citera
2018-08-10, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Jisses, varför inte polislagen? Börja med paragraf 1och fortsätt läsa. Du kanske kommer till insikt även om jag tvivlar.

Därför att den våldsanvändning som pratas om där rör det våld man använder för att utföra en tjänsteuppgift, här handlade det med största sannolikhet om att försvara sig själv, nödvärn alltså.

Polislagen rör polisens befogenheter i vissa lägen, nödvärn ingen befogenhet utan en rätt alla har. Det ÄR med hänvisning till nödvärn polis avfyrar sitt tjänstevapen så gott som alltid.
Citera
2018-08-10, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Haha, vem försöker du lura här egentligen? Downisen kanske t.om. hade vapnet i färdiställning när han avancera mot dom professionella erfarna poliserna? En downis är känd för att dom har en väldigt bra vapenkontroll medfött.

De trängda professionella poliserna öpnnar antagligen eld gemensamt och ingen gör något förhastat alls. Professionella poliser är nämligen TRÄNADE på Södertörns bögskola att inte reagera på gruppsykologi. Det är knappast något man lär ut till vanliga människor. Vidare utöver en väl riktad skur för att avliva downisen fick även andra likvärdiga hot som en fönsterruta och en cykel samma behandling. Det ingår nämligen i den UNIKA specialträningen.

Dock i problemområden när man riskerar att få huvudet spräckt vilar man på hanen. Polishat säger att det är feghet och rädsla som styr då repressalierna är tiofalt värre kontra att skjuta en svenne som är i princip riskfritt. Men det är skitsnack för det finns ingen RÄDSLA, det är bara ett taktiskt omtag.

Det går verkligen i rätt riktning nu

Men nu behöver man knappast någon god vapenkontroll för att trycka av och avfyra ett vapen. Det är något som faktiskt inte kräver mkt alls, förutom lite tankeförmåga för att förstå, vilket jag inser är för mycket begärt av dig.

Ja poliser är lärda att skjuta verkanseld vid hot med tex skjutvapen, det är nog inte så unikt öht. Att man sedan, även som god skytt kan missa i sådana lägen finns det undersökningar från tex USA som visat( baserat på händelser med betydligt mer erfarna poliser än dom här).

Återigen, olika situationer, olika förutsättningar, olika händelser. Det kan mkt väl vara så att man drog sig tillbaka för att slippa skapa en situation då man kanske måste skjuta, att det var möjligt där men inte här.

Men jag förstår att du, med ditt minst sagt kreativa förhållningssätt till verkligheten, ser det som en konspiration mot den vita rasen, startad av batikhäxorna och flummakademikerna ifrån Södertörn, som nu infiltrerar rättsväsendet och polisen
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2018-08-10 kl. 18:29.
Citera
2018-08-10, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Förundersökningen gäller tjänstefel.
Det är alltså inte vållande till annans död, dråp eller mord som de misstänker.
Hur vapnet ser ut kan knappast ha betydelse för en förundersökning om tjänstefel.

Absolut, men än så länge gäller sekretess. Men du kan nog vara lugn för att utredare har bild på det vapnet.
Citera
2018-08-10, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Haha, och förundersökningssekretessen var enorm i Akilov-rättegången. De hade ju presskonferenser stup i kvarten innan och släppte sådant som var klart. Leksaken måste vara processad nu. Polisen och åklagaren har bara musslat till i förhoppning om att folk ska glömma och gå tillbaka på att följa familjen Wahlgrens öden och äventyr. De har inga poäng att hämta i det här caset hos allmäheten utom dig då.

Gudars...tag av dig foliehatten. Bild på vapnet ingår i förundersökningen som det råder sekretess på. När förundersökningen är klar går det nog att få se en bild ska du se...
Citera
2018-08-10, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Troll kan du vara själv. Bidra med något konstruktivt istället. Eftersom poliserna fortfarande är i tjänst kan du skippa dina konspirationsteorier och ta av foliehatten. Hade poliserna varit misstänkta för mord eller vållande till annans död hade dom inte varit i tjänst utan antagligen suttit häktade.

Hur vet du att de fortfarande är i tjänst?
Det råder locket på angående hela ärendet....
Citera
2018-08-10, 18:31
Medlem
Eurypteridas avatar
En förklaring till varför han inte fick vård kan vara att det inte är polisens jobb att hjälpa skadade när de ska stoppa pågående dödligt våld. De ska konstatera att skadade är döda och sen leta efter fler att knäppa.
Citera
2018-08-10, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lunalunaluna
Hur vet du att de fortfarande är i tjänst?
Det råder locket på angående hela ärendet....

Polisen berättade det alldeles i början. Två skulle fortsätta i tjänsten och en skulle gå på semester. Man skulle följa schemat som det var lagt.

Senare ändrades det till att en är i tjänst och två skulle vara lediga, minns inte om båda skulle vara på semester eller om den andra skulle skulle vara ledig av annan anledning.

Du får leta bland tidiga länkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in