2018-08-12, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Gärningsmannen hade påkallat LW uppmärksamhet om att träffas och kom till platsen utanför LW bostad och väntade på att hon skulle komma ut. Gemensamt gick dom sedan nerför gatan till bullerplanket. Där finns det vittnesuppgifter om att man samtalade och på andra sidan planket tog GM LW av daga. Det bekräftas tidsmässigt med skrikvittnena på andra sidan motorvägen. Sen gör sig GM nerför grässlänten i riktning öster ut mot gång och cykelbron.
Tack. Ungefär så här tror jag att det gått till, med SD som GM.

Gissningsvis har polisen ett sms med texten: "Kom ut , jag behöver snacka med dig".
Från GM till LW.
Senast redigerad av glendale 2018-08-12 kl. 01:02.
Citera
2018-08-12, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Hur menar du med det att sträckan 'tidsmässigt håller bevismässigt'?

Det finns stödbevisning med vissa klockslag som måste vara rimligt med hur man anser att gärningsmannen har förflyttat sig den aktuella sträckan. Och den är rimlig. Om exempelvis ett vittne sett gärningsmannen på en plats en viss tidpunkt måste den anses vara rimlig för i annat fall skulle det vittnet ge gärningsmannen ett alibi.
Citera
2018-08-12, 01:05
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
Lenas cykel stod vid hennes bostad iallafall när mordet skedde och efter de spärrade av runt hennes radhus det jan jag bekräfta till 100%. Om den fortfarande står kvar där vet jag dock inte.
Tack för info.
Då finns det 4 cyklar kvar att redovisa.
Citera
2018-08-12, 01:06
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Det är enastående irriterande.

O, ja. Oavsett hans avsikt eller ej så tappar tråden gång på gång fokus på möjliga spår och MGM. Allt blir bara ett ytterst tröttsamt tröskande och skumläsande förbi kränkta känslor och käbbel mellan användare vilket hellre borde tas via pm. Missförstånd kan alltid ske och det kan vara svårt att formulera sig ibland men det börjar bli enerverande att det återkommande är ett visst gäng skribenter här som formulerar sig som om de framförde sanningar när de egentligen gissar, anger olika uppgifter om hur de har anknytning eller ej till MGM, får ifrågasättanden, blir kränkta, går i taket, ändrar sig, går till motangrepp, säger att de bara spekulerar, käbblar och tar upp hela tråden sida upp och sida ner. Jag tror också att vi alla gör bäst i att ignorera dessa oavsett om anledningen till deras inlägg skulle vara ren klantighet i kommunikation, otur i att alltid missförstås av oss då flertalet ej läsbegåvade eller möjliga agenda att låta folk dö tråkdöden av att läsa trådens eviga käbbel.
Senast redigerad av Philomena 2018-08-12 kl. 01:08. Anledning: Felstavning
Citera
2018-08-12, 01:12
Medlem
StudebakerHog666s avatar
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/manga-vittnar-i-jakten-pa-lena-wesstroms-mordare/

Här är artikel där bild på cyklarna finns, för den som vill ha källa.
Citera
2018-08-12, 01:13
Medlem
Citat:

Gissningsvis har polisen ett sms med texten: "Kom ut , jag behöver snacka med dig".
Från GM till LW.

Du är nära sanningen.
Citera
2018-08-12, 01:17
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

Från GM till LW.

Citat:
Du är nära sanningen.

Och hur förklarar MGM detta då?
Verkar oerhört graverande!
Citera
2018-08-12, 01:24
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Gärningsmannen hade påkallat LW uppmärksamhet om att träffas och kom till platsen utanför LW bostad och väntade på att hon skulle komma ut. Gemensamt gick dom sedan nerför gatan till bullerplanket. Där finns det vittnesuppgifter om att man samtalade och på andra sidan planket tog GM LW av daga. Det bekräftas tidsmässigt med skrikvittnena på andra sidan motorvägen. Sen gör sig GM nerför grässlänten i riktning öster ut mot gång och cykelbron.

Tack för att du delar med dig!
Gissar att vi pratar om bro nr 2 sett från Lena, gjorde en skiss över bostäder och flyktväg, samt var ungefär jag tolkat att mobilen hittades. Ser detta ut att stämma på ett ungefär med rörelsemönstret? Att han gått längst vägen fast "där uppe" i skydd av buskagen?

http://www.bilddump.se/bilder/20180812004735-2a00:801:3cd:e1c8:da96:f6b6:9436:3794.jpg

Funderat en del över varför han väntade och slängde mobilen utanför sitt eget hus, och inte tex i svängen där under Vivallaringen eller på andra sidan gångbron?
Citera
2018-08-12, 01:33
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Tack för att du delar med dig!
Gissar att vi pratar om bro nr 2 sett från Lena, gjorde en skiss över bostäder och flyktväg, samt var ungefär jag tolkat att mobilen hittades. Ser detta ut att stämma på ett ungefär med rörelsemönstret? Att han gått längst vägen fast "där uppe" i skydd av buskagen?

http://www.bilddump.se/bilder/20180812004735-2a00:801:3cd:e1c8:da96:f6b6:9436:3794.jpg

Funderat en del över varför han väntade och slängde mobilen utanför sitt eget hus, och inte tex i svängen där under Vivallaringen eller på andra sidan gångbron?

Tack för skiss - det blir mera lättbegripligt så!

Dock undrar jag om ”fyndet” är ”funnet” så nära SD:s hus. Jag har fått uppfattningen att det snarare är gjort i —- ja, storskogen mot Vivallaringen.

Men det är bara så jag har visualiserar det!

Edit: inte bara SD:s hus är nära den (i denna skiss) förmodade fyndplatsen...
Senast redigerad av StudebakerHog666 2018-08-12 kl. 01:40.
Citera
2018-08-12, 01:40
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
En teori jag funderat på är om någon planerat döda Lena och ge SD skulden? Två flugor i en smäll så att säga.

Motivet kan då vara otroheten, antingen någon direkt berörd av den (HD/annan intresserad) eller någon som anser det vara så förkastligt att pastorn och mannen hon vigde hade ett förhållande att de ska straffas, hon maximalt, han få leva med konsekvenserna.

Denne någon dök upp i mitt huvud efter MVs uppgifter att nån stått utanför Lenas bostad. Kan det vara nån med lite vriden verklighetsuppfattning med kyrklig anknytning? Kombinationen är inte ovanlig, Jesus finns reinkarnerad på många psykosavdelningar. Dessutom, om jag tittar på tråden, verkar det finnas ett frenetiskt engagemang som känns något osunt.

HD/annan intresserad ser jag inte så troligt - de verkar gått vidare utan blodspill.

Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Förstår ditt resonemang. Jag tror att du har rätt i det att det är en psykiskt instabil människa inblandad. Kanske inte med första intention att få SD bakom galler. Det handlar nog mer om avundsjuka visavi LW. Någon som inte gillar att LW kommer som en stormvind, stark, rolig och snygg. Samt trevlig, reko och snäll. Att hon dessutom pga sin hobby har många manliga kamrater blir för mycket för en jagsvag kvinna i grannskapet eller i församlingen. Hon iakttar, smyger omkring och ser inbillad otrohet bland de som faktiskt har ett liv. Sådana ömkliga personer finns överallt, och särskilt i den här tråden verkar det som. SD hamnade nog i skottgluggen av en slump.

Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Jag undrar om det kan vara så att någon planerat mordet iom uppgiften från MV att nån stått utanför Lenas bostad. Jag tolkar det som att nån väntat på henne, beredd. Nån som dessutom anat/beräknat att SD skulle ligga högt på listan över misstänkt? Eller så var det HTD himself.

Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
När jag läste detta inlägg drog mina tankar iväg till någon som enligt en viss blogg inte verkade hysa några varmare känslor för LW...

Jag har varit delvis inne på liknande tankegångar men hade då tänkt mig HD som denna person med motiv för både mord av LW och för att vilja ge SD skulden som hämnd. Vilken ultimat och klassisk deckarhämnd att den svekfulle äkte mannen åker dit för mordet på kvinnan som han bedrog henne med. Men jag måste medge att denna Agatha Christie-teori haltar för att det skulle vara så uppenbart att polisen då redan borde ha undersökt och avfört henne från misstänktlistan. Men OM vi ponerar att HD och SD inte hade något slags öppet förhållande och att uppgiften i tråden om att hon gett SD förbud att kontakta LW stämmer så verkade hon ju inte helt cool med hans otrohet och hon hade redan flyttat ut och ansökt om skilsmässa. I ett scenario då så går hon vidare, kanske t om träffar en ny och skiter i både LW och SD. I ett annat scenario så gnager sveket från SD och LW (som vigselpastor) henne vilket vore förståeligt då de bor så nära redan innan och umgås i samma geocachkretsar. Kan inte ha varit lätt att se LW ofta i olika sammanhang och bli påmind om mannens otrohet under de många åren (om det nu stämmer vad som sagts här om detta). Kanske kan då flytten till radhus mittemot LWs ses som en del i en eskalerande besatthet av att ha kontroll över LW och se om hon fortsätter umgås med SD? Även om jag mer och mer börjar tro på att de indicier som Moralens Väktare lägger fram nog snart visar med hela handen att utredningen är under kontroll och att rätt GM är misstänkt så har jag ännu svårt att släppa HDs motiv och då mot både LW och SD. Men om så är fallet, hur hanterar då SD att antagligen veta och förstå vem som är GM och känna sig fast i fällan? Får inte riktigt ihop detta.

Men, efter bloggen från UWs senare ex MH så fick man ju rejält dåliga vibbar åt det hållet. Och jag instämmer med dig StudebakerHog666 om att däråt finns inga varmare känslor för LW om jag tolkade dig rätt. Jag har hållit på med bloggar i olika sammanhang och fick kring den påstådda UW-bloggen inget förtroende för att den skulle ha varit genuin utan för mig framstod den med sitt språkbruk och sin bakdatering som nyligen skapad/omgjord gammal blogg med klar avsikt att bli läst i tråden för att skapa misstankar åt ett visst håll eller svärta ner familjen Wesström. När sedan liknande språkbruk/retorik dyker upp i MHs blogg så blir man ju tämligen misstänksam och fundersam. Och som jag skrivit innan, där verkar en slags gränslöshet passerats och personen skulle nog vara i behov av hjälp samtidigt som jag undrar vad en gränslöshet, ett psykiskt illamående och ett slags religiöst etiskt grubblande skulle kunna åstadkomma förenat med hat mot personer som hon upplevt förstört hennes liv. En soppa med de ingredienserna känns väldigt obehaglig och skulle nog kunna eskalera rejält utan några samvetskval då något slags dogmatisktetiskt cirkelresonemang kanske skulle kunna rättfärdiga att hon tar saken i egna händer? Kan MHs grubbel, ständiga ältande av sveket från UW och den trasiga familjen W ha till sist passerat de sista spärrarna och gett henne en slags inbillad insikt av att ha rätt att göra LW illa och därmed i sin egen värld "rädda" barnen, befria den svage UW och skipa någon slags sjuk rättvisa? Jag spekulerar vilt nu men det är något obehagligt med att en pastorsutbildad människa som ska ha fått utbildning/övning i att möta trasiga människor i livets alla skeenden uttrycker sig så gränslöst som MH gör i sin blogg. Det är liksom som om många, många, alltför många spärrar har brustit. Jag reagerar ett dugg på att en pastor svär, men att hon så till den grad har fastnat i sin egen lilla värld men samtidigt på något vis verkar höja sig själv över allt och skuldbelägga alla omkring sig hejvilt. Det känns inte friskt. Alls.
Citera
2018-08-12, 01:43
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag har varit delvis inne på liknande tankegångar men hade då tänkt mig HD som denna person med motiv för både mord av LW och för att vilja ge SD skulden som hämnd. Vilken ultimat och klassisk deckarhämnd att den svekfulle äkte mannen åker dit för mordet på kvinnan som han bedrog henne med. Men jag måste medge att denna Agatha Christie-teori haltar för att det skulle vara så uppenbart att polisen då redan borde ha undersökt och avfört henne från misstänktlistan. Men OM vi ponerar att HD och SD inte hade något slags öppet förhållande och att uppgiften i tråden om att hon gett SD förbud att kontakta LW stämmer så verkade hon ju inte helt cool med hans otrohet och hon hade redan flyttat ut och ansökt om skilsmässa. I ett scenario då så går hon vidare, kanske t om träffar en ny och skiter i både LW och SD. I ett annat scenario så gnager sveket från SD och LW (som vigselpastor) henne vilket vore förståeligt då de bor så nära redan innan och umgås i samma geocachkretsar. Kan inte ha varit lätt att se LW ofta i olika sammanhang och bli påmind om mannens otrohet under de många åren (om det nu stämmer vad som sagts här om detta). Kanske kan då flytten till radhus mittemot LWs ses som en del i en eskalerande besatthet av att ha kontroll över LW och se om hon fortsätter umgås med SD? Även om jag mer och mer börjar tro på att de indicier som Moralens Väktare lägger fram nog snart visar med hela handen att utredningen är under kontroll och att rätt GM är misstänkt så har jag ännu svårt att släppa HDs motiv och då mot både LW och SD. Men om så är fallet, hur hanterar då SD att antagligen veta och förstå vem som är GM och känna sig fast i fällan? Får inte riktigt ihop detta.

Men, efter bloggen från UWs senare ex MH så fick man ju rejält dåliga vibbar åt det hållet. Och jag instämmer med dig StudebakerHog666 om att däråt finns inga varmare känslor för LW om jag tolkade dig rätt. Jag har hållit på med bloggar i olika sammanhang och fick kring den påstådda UW-bloggen inget förtroende för att den skulle ha varit genuin utan för mig framstod den med sitt språkbruk och sin bakdatering som nyligen skapad/omgjord gammal blogg med klar avsikt att bli läst i tråden för att skapa misstankar åt ett visst håll eller svärta ner familjen Wesström. När sedan liknande språkbruk/retorik dyker upp i MHs blogg så blir man ju tämligen misstänksam och fundersam. Och som jag skrivit innan, där verkar en slags gränslöshet passerats och personen skulle nog vara i behov av hjälp samtidigt som jag undrar vad en gränslöshet, ett psykiskt illamående och ett slags religiöst etiskt grubblande skulle kunna åstadkomma förenat med hat mot personer som hon upplevt förstört hennes liv. En soppa med de ingredienserna känns väldigt obehaglig och skulle nog kunna eskalera rejält utan några samvetskval då något slags dogmatisktetiskt cirkelresonemang kanske skulle kunna rättfärdiga att hon tar saken i egna händer? Kan MHs grubbel, ständiga ältande av sveket från UW och den trasiga familjen W ha till sist passerat de sista spärrarna och gett henne en slags inbillad insikt av att ha rätt att göra LW illa och därmed i sin egen värld "rädda" barnen, befria den svage UW och skipa någon slags sjuk rättvisa? Jag spekulerar vilt nu men det är något obehagligt med att en pastorsutbildad människa som ska ha fått utbildning/övning i att möta trasiga människor i livets alla skeenden uttrycker sig så gränslöst som MH gör i sin blogg. Det är liksom som om många, många, alltför många spärrar har brustit. Jag reagerar ett dugg på att en pastor svär, men att hon så till den grad har fastnat i sin egen lilla värld men samtidigt på något vis verkar höja sig själv över allt och skuldbelägga alla omkring sig hejvilt. Det känns inte friskt. Alls.

Du gjorde en helt korrekt tolkning av min - ja, i brist på annat kan man väl kalla det känsla.
Citera
2018-08-12, 01:47
Medlem
Philomenas avatar
Gloriouslife: Nu kommer jag och tjatar om mina frågor kring JG igen. Visst minns jag rätt att du postade en bild av honom och LW för några sidor sedan i tråden? Du skrev att han var vännen som ej fick nämnas. Ska vi tolka detta som att du funnit tecken/bevis på att han var den vän som barnen ej fick berätta något om eller var detta bara en spekulation från din sida?

Jag har som sagt, svårt att släppa JG i det hela. Anledningen är att för så länge som SD är MGM så bör han rimligen sitta inne på någon slags värdefull information då han verkar stå SD nära och har varit denne och HD till hjälp både före och efter mordet. Oavsett om SD är skyldig eller inte så känns information från JG som värdefull i tråden likväl som om JG ifall SD är skyldig och JG då skulle kunna skydda brottsling. Sedan, mindre troligt men ändå med på min karta, med tanke på hur vissa skribenter är snabba med att kasta fram möjliga andra GM som manliga bekanta till LW, på vilka grunder kan vi då avföra JG som en av dessa? Om nu ryktet skulle stämma att LW hade en benägenhet att komma lite väl nära sina manliga bekanta (vilket jag iofs inte tror på), skulle JG då ha varit ett undantag? Vad talar för detta? Vad talar emot detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in