2018-08-11, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Angående första förhöret
Vid det första anhållandet, så gick det väldigt snabbt. Har för mig att SD släpptes ut redan efter 5 timmar - med eller utan rispor.
Det snabba förfarandet får mig återkommande att fundera på om de ens besiktade honom.
Jag delar din misstanke om att Polisen kanske inte var särskilt noggranna vid första anhållandet, men det torde ha varit en grov underlåtenhet om man inte granskade honom ordentligt!
Så illa i så fall, så att man från myndigheten kanske såg sig tvungna att göra ett springareoffer, mindre vanligt än att offra nån av fotfolket, de mer välkända bondeoffren..

När polisman X ringer till åkl Y och man kommer överens om att anhålla SD, så bör åkl:s första fråga vara om den misstänkte uppvisar några skador. Då duger det inte att polis X svarar att h*n inte har en aning, för man har inte brytt sig om att titta. Så får det inte gå till!
kan det ha gått till. Här spelas det nämligen schack med människor istället för pjäser och det tråkiga är att 31 av pjäserna är vita..

Edit: Det var ju trots allt inte för en misstänkt cykelstöld som SD blev anhållen, utan det var pga misstanke om 'människorov'!
Om man initialt har missat nåt där och då, så räcker det inte med att nån från rättsväsendet beklagar fadäsen. Då tycker jag att Morgan Johansson skall ta sitt ansvar och avgå, nu när jag inte kan be att Dan Eliasson checkar ut.
Senast redigerad av Carinah78 2018-08-11 kl. 21:56.
Citera
2018-08-11, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Kallar du det förtal nu?! Lägg av. Det är en cykel för en kille som är 15-16 år och det finns en sådan i familjen.
Jag har väl rätt att fråga om det är NW:s cykel och om han kanske sov hemma den natten ändå!

Nu får det vara nog på dina anklagelser och vidriga personliga påhopp och förtal på mig REMARK.
Det är inte förtal av mig att fråga, undra, ha idéer, teorier precis som ALLA andra i denna tråd!
Du är vidrig! Varför är just jag din måltavla?

Jag har ALDRIG sett dig säga att någon annan begår förtal vilka tragiska teorier de än kommit med! Andra har rätt till att göra precis allt detta men inte jag??
Varför inte det? Vänligen be om ursäkt.

Borde inte en kille i hans ålder åka moped och i så fall ställa undan cykeln till ett yngre syskon? Att han
sov hemma vet vi, hos sin far där han bodde.
Citera
2018-08-11, 22:20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nja det ser ju ut att vara en cykel som är gjord för tonårspojkar i 15-16 års åldern och det finns ju en i familjen. Behövs ingen Einstein för att klura ut vems den kan vara då.
Men vill man blunda inför andra skribenters undringar och teorier m.m. för att de inte överensstämmer med ens egna får man ju göra det.
Förkastligt att man gör det genom att försöka förringa och nedvärdera den andra skribenten bara.
Detta inlägg är inte menat bara till dig Osamaj

Det kan ju vara LWs. Hon kanske har en stadscykel och en som hon flängde runt i skogen med. Det brukar vara unisexmodell på de senare typerna av cyklar. MTB varianterna brukar vara mindre i ramstorlekar än ordinära cyklar (för att de ska kunna manövreras på ojämt underlag när man kör i exempelvis skog).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-08-11 kl. 22:24.
Citera
2018-08-11, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Det lät roligt, vill du berätta mer om vad du vet ?

Som jag skriver är det en teori, mina tankar. Vad jag vet är att Lena är död, troligen mördad och det finns en MGM som också passar in med motiv och möjlighet. Vad jag funderar på är vilka andra runtomkring Lena som kan ha velat se henne död?
Citera
2018-08-11, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Som jag skriver är det en teori, mina tankar. Vad jag vet är att Lena är död, troligen mördad och det finns en MGM som också passar in med motiv och möjlighet. Vad jag funderar på är vilka andra runtomkring Lena som kan ha velat se henne död?

Du har en ide om att det skulle vara planerat? Eller missförstår jag (vad du menar med motiv)?
Citera
2018-08-11, 23:27
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Angående första förhöret
Vid det första anhållandet, så gick det väldigt snabbt. Har för mig att SD släpptes ut redan efter 5 timmar - med eller utan rispor.
Det snabba förfarandet får mig återkommande att fundera på om de ens besiktade honom.

Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Det borde bara det första de gör?
Tar DNA och kroppsbesiktningar?

Det skulle förvåna mig å det grövsta om de inte gjorde en kroppsbesiktning, eftersom det handlar om ett mord och att åklagaren redan då ansåg att det fanns skäl för häktning (vilket krävs för ett anhållande).

När det gäller tidsaspekten: 5 timmar är gott om tid för en kroppsbesiktning, och ett inledande förhör behöver inte ta mer än några timmar. Det som kan dra ut på tiden dock, när det gäller kroppsbesiktning, är att vissa saker måste utföras av en sjuksköterska eller läkare (exempelvis blodprov). Ibland får man vänta. Själva besiktningen brukar gå snabbt så länge personen är resonlig och så länge det inte krävs större ingrepp; exempelvis: "titta, vad är det där för påse du har i rumpan?, och "varför har du svalt en leksaksbil?". Röntgen och ultraljud drar också ut på tiden något, om det krävs. De sistnämnda sakerna är ju knappast relevanta i detta fallet dock.
Citera
2018-08-11, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du har en ide om att det skulle vara planerat? Eller missförstår jag (vad du menar med motiv)?

Jag undrar om det kan vara så att någon planerat mordet iom uppgiften från MV att nån stått utanför Lenas bostad. Jag tolkar det som att nån väntat på henne, beredd. Nån som dessutom anat/beräknat att SD skulle ligga högt på listan över misstänkt? Eller så var det HTD himself.
Senast redigerad av Smultr0n 2018-08-11 kl. 23:30. Anledning: Tillägg
Citera
2018-08-11, 23:32
Medlem
Citat:
Jag undrar om det kan vara så att någon planerat mordet iom uppgiften från MV att nån stått utanför Lenas bostad. Jag tolkar det som att nån väntat på henne, beredd. Nån som dessutom anat/beräknat att SD skulle ligga högt på listan över misstänkt?

Fast någon kan ju, om det scenariot stämmer, ha väntat på henne för något som skulle dryftas, dvs att initialt avsikten inte var att döda, eller ens kanske göra fysisk skada? Fast när du säger det är det iofs möjligt.
Citera
2018-08-11, 23:32
Medlem
Citat:
OT ang cykel
https://youtu.be/iC_Hq0TCwMU

Detta skrev Lena på sin Facebook sida 8 juli om sin stulna cykel

"Vad tusan?! Min älskade cykel blev stulen idag, i cykelstället utanför Krämaren, Drottninggatan, Örebro, låst med fastmonterat, godkänt lås. Jag MÅSTE ha min cykel, använder den JÄMT. Scott Sportster P3, 27 växlar, skivbromsar, grafitgrå med vita detaljer, svart sadel och svarta handtag, skärmar och pakethållare, små lösa lysen på styre och pakethållare. I absolut toppskick, totalt nyservad, allt (utom sadeln) slitet nyligen utbytt (kedja, bromsbelägg, handtag osv). "Var vid försvinnandet klädd i torktrasa på pakethållaren". Ramnummer TY9H08259. Den är några år, så jag får sannolikt inte ut nåt på försäkringen. Har nån sett den? #ursinnig #förtvivlad #uppgiven

http://www.thebikelist.co.uk/scott/sportster-p3-2010
Lena Wesströms foto."

Till utseende svår att skilja från pojkcykel.

Oklart om hon fick tillbaka den innan hon mördades.

Nu är cykelfrågan avslutad.

----------------
Citera
2018-08-11, 23:48
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Då det går runt med olika teorier och en allmän nyhetstorka tänker jag släppa lite information ikväll.

Ni som följt Veckans brott. Kanske kommer ihåg att mördaren enligt Leif Gw Persson rör sig motsols från brottsplatsen.

Utan att gå in på avgörande detaljer så jobbar nu polisen på att GM rört sig från brottsplatsen ner mot motorvägen för att ta sig öster ut och avika upp i slänten bakom gång och cykelbron sen vidare in i det vi kallar för vivalla skogen.
Därav så har det inte kommit in några iakttagelser från boende efter att det man hört skriket. GM har alltså rundat bebyggelsen i motsols enligt vad Leif Gw Persson berätta om.
Har de börjat intressera sig för området vid gångbron nu eller har det området blivit genomsökt tidigare?
Citera
2018-08-11, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det skulle förvåna mig å det grövsta om de inte gjorde en kroppsbesiktning, eftersom det handlar om ett mord och att åklagaren redan då ansåg att det fanns skäl för häktning (vilket krävs för ett anhållande).

När det gäller tidsaspekten: 5 timmar är gott om tid för en kroppsbesiktning, och ett inledande förhör behöver inte ta mer än några timmar. Det som kan dra ut på tiden dock, när det gäller kroppsbesiktning, är att vissa saker måste utföras av en sjuksköterska eller läkare (exempelvis blodprov). Ibland får man vänta. Själva besiktningen brukar gå snabbt så länge personen är resonlig och så länge det inte krävs större ingrepp; exempelvis: "titta, vad är det där för påse du har i rumpan?, och "varför har du svalt en leksaksbil?". Röntgen och ultraljud drar också ut på tiden något, om det krävs. De sistnämnda sakerna är ju knappast relevanta i detta fallet dock.
Vid första förhöret var inte Lena funnen, alltså inte rubricerat som mord. Undrar om det inte fortfarande var ett försvinnande när SD förhördes. Det var dessutom inte i 5 timmar, det var 3,5 timmar enligt tidningarna.
Citera
2018-08-11, 23:57
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Ska revidera mitt inlägg tidigt i utredningen om att man ökade ut avspärrningen utanför LW bostad och anledningen skulle vara att man hittat blod.

Man vet idag att mördaren befann sig utanför LW bostad och väntade på att hon skulle komma ut. Avspärrningen gjordes för att leta efter spår som fimpar, snus spott eller liknande spår. Vet inte vad den undersökningen fått fram för spår om det överhuvudtaget fanns några spår som kan leda till en gärningsman.
Vet man att någon befann sig utanför bostaden eller vet man att det var SD? Och är det framsidan eller baksidan av bostaden som menas?
Senast redigerad av Linxieloo 2018-08-12 kl. 00:02. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in