2018-08-11, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om man tittar på bilden i den artikeln där man ser Lenas hem efter avspärrningarna så ser man att alla barnens cyklar är där, inklusive NW:s.
Var han där den natten ändå trots att det sägs att han sov hos UW? Eller lämnade han cykeln där och GICK hem till pappan av någon anledning?
Och hur vet du att det är NW:s cykel?
Citera
2018-08-11, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Kommer de dit med cyklar, får de ta med sig dem när de lämnar.
Om de ens fick ha kvar cyklarna inne i gården när det skulle avspärras, vilket jag betvivlar.
Det är enbart det som fanns på plats när det presumtiva brottet skedde som spärras av och sedan får man inte gå in och hämta något där.
Cykeln kanske har stått där i flera år.. Men det kanske du också har koll på att den inte gjort..
Citera
2018-08-11, 18:29
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Cykeln kanske har stått där i flera år.. Men det kanske du också har koll på att den inte gjort..

Nja det ser ju ut att vara en cykel som är gjord för tonårspojkar i 15-16 års åldern och det finns ju en i familjen. Behövs ingen Einstein för att klura ut vems den kan vara då.
Men vill man blunda inför andra skribenters undringar och teorier m.m. för att de inte överensstämmer med ens egna får man ju göra det.
Förkastligt att man gör det genom att försöka förringa och nedvärdera den andra skribenten bara.
Detta inlägg är inte menat bara till dig Osamaj
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-11 kl. 18:34.
Citera
2018-08-11, 18:37
Medlem
Återigen,

Jag har tidigare gjort försök- om än halvhjärtade - med att beskriva hur en mordutredning inleds och hur den fortlöper.
Vid utredningar så framkommer mycket information som skall kollas upp och sedermera läggas ihop till en kedja av trovärdiga händelser. Det är alltså spår, vittnesuppgifter, förhör och teknisk information/teknisk data som styr hur denna kedja av händelser ser ut. Ett puzzle av individer som tillhör brottsoffrets inre krets kartlägges för att se var dessa befann sig vid tidpunkten för mordet samt dagarna innan respektive efter dödsfallet/mordet.

Efter kartläggning av inre- och yttre krets samt brottsoffer görs en samlad bedömning av all information och uppgifter som hittills kommit fram i utredningen - en lägesrapport.
Det är den sammantagna bedömningen i utredningen som fått fram en misstänkt gärningsperson.

Åklagare beslutar om att försöka få igenom en häktning på de uppgifter som hittills framkommit, men tingsrättens bedömning av den sammantagna bilden är inte med åklagare överensstämmande och avslår därför häktning. Detta är alltså en bedömningsfråga där parterna inte är överens och den misstänkta blir därför släppt. Det finns också krav på vilka kriterier gäller för respektive grad av misstanke som redan postats i tråden.

Man fortsätter att vänta på resultat från NFC för att se om man hittar någonting som kan användas mot den misstänkte eller någon annan person. Man håller förhör och kollar upp tips, vittnesuppgifter mm.
Kvinnans bostad är fortfarande avspärrad ifall man behöver göra ytterligare undersökningar i den.
Utredningen fortlöper och personligen tror jag att man hunnit ganska långt med kartläggningarna och att man har en klar bild av hur mordet gick till, man har en kedja av händelser som styrks av någon typ av bevisning. Utredningen har dock ännu inte lyckats hitta specifik bevisning mot en specifik person, tror dock att även det kommer så småningom. Jag är hoppfull!

Är dock försiktig med att peka ut en gärningsperson eftersom jag inte vet hur den bevisning som finns ser ut, men litar på att utredarna vet vad de håller på med. Är det SD som gjort detta kommer man säkert hitta bevisning mot honom. Om bevisningen sedan håller hela vägen till dom är en annan fråga. Den bedömningen avgörs i en rättegång.
Citera
2018-08-11, 19:30
Medlem
En teori jag funderat på är om någon planerat döda Lena och ge SD skulden? Två flugor i en smäll så att säga.

Motivet kan då vara otroheten, antingen någon direkt berörd av den (HD/annan intresserad) eller någon som anser det vara så förkastligt att pastorn och mannen hon vigde hade ett förhållande att de ska straffas, hon maximalt, han få leva med konsekvenserna.

Denne någon dök upp i mitt huvud efter MVs uppgifter att nån stått utanför Lenas bostad. Kan det vara nån med lite vriden verklighetsuppfattning med kyrklig anknytning? Kombinationen är inte ovanlig, Jesus finns reinkarnerad på många psykosavdelningar. Dessutom, om jag tittar på tråden, verkar det finnas ett frenetiskt engagemang som känns något osunt.

HD/annan intresserad ser jag inte så troligt - de verkar gått vidare utan blodspill.
Senast redigerad av Smultr0n 2018-08-11 kl. 19:34. Anledning: Tillägg
Citera
2018-08-11, 19:51
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
En teori jag funderat på är om någon planerat döda Lena och ge SD skulden? Två flugor i en smäll så att säga.

Motivet kan då vara otroheten, antingen någon direkt berörd av den (HD/annan intresserad) eller någon som anser det vara så förkastligt att pastorn och mannen hon vigde hade ett förhållande att de ska straffas, hon maximalt, han få leva med konsekvenserna.

Denne någon dök upp i mitt huvud efter MVs uppgifter att nån stått utanför Lenas bostad. Kan det vara nån med lite vriden verklighetsuppfattning med kyrklig anknytning? Kombinationen är inte ovanlig, Jesus finns reinkarnerad på många psykosavdelningar. HD/annan intresserad ser jag inte så troligt - de verkar gått vidare utan blodspill.

Förstår ditt resonemang. Jag tror att du har rätt i det att det är en psykiskt instabil människa inblandad. Kanske inte med första intention att få SD bakom galler. Det handlar nog mer om avundsjuka visavi LW. Någon som inte gillar att LW kommer som en stormvind, stark, rolig och snygg. Samt trevlig, reko och snäll. Att hon dessutom pga sin hobby har många manliga kamrater blir för mycket för en jagsvag kvinna i grannskapet eller i församlingen. Hon iakttar, smyger omkring och ser inbillad otrohet bland de som faktiskt har ett liv. Sådana ömkliga personer finns överallt, och särskilt i den här tråden verkar det som. SD hamnade nog i skottgluggen av en slump.
Citera
2018-08-11, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Återigen,

Jag har tidigare gjort försök- om än halvhjärtade - med att beskriva hur en mordutredning inleds och hur den fortlöper.
Vid utredningar så framkommer mycket information som skall kollas upp och sedermera läggas ihop till en kedja av trovärdiga händelser. Det är alltså spår, vittnesuppgifter, förhör och teknisk information/teknisk data som styr hur denna kedja av händelser ser ut. Ett puzzle av individer som tillhör brottsoffrets inre krets kartlägges för att se var dessa befann sig vid tidpunkten för mordet samt dagarna innan respektive efter dödsfallet/mordet.

Efter kartläggning av inre- och yttre krets samt brottsoffer görs en samlad bedömning av all information och uppgifter som hittills kommit fram i utredningen - en lägesrapport.
Det är den sammantagna bedömningen i utredningen som fått fram en misstänkt gärningsperson.

Åklagare beslutar om att försöka få igenom en häktning på de uppgifter som hittills framkommit, men tingsrättens bedömning av den sammantagna bilden är inte med åklagare överensstämmande och avslår därför häktning. Detta är alltså en bedömningsfråga där parterna inte är överens och den misstänkta blir därför släppt. Det finns också krav på vilka kriterier gäller för respektive grad av misstanke som redan postats i tråden.

Man fortsätter att vänta på resultat från NFC för att se om man hittar någonting som kan användas mot den misstänkte eller någon annan person. Man håller förhör och kollar upp tips, vittnesuppgifter mm.
Kvinnans bostad är fortfarande avspärrad ifall man behöver göra ytterligare undersökningar i den.
Utredningen fortlöper och personligen tror jag att man hunnit ganska långt med kartläggningarna och att man har en klar bild av hur mordet gick till, man har en kedja av händelser som styrks av någon typ av bevisning. Utredningen har dock ännu inte lyckats hitta specifik bevisning mot en specifik person, tror dock att även det kommer så småningom. Jag är hoppfull!

Är dock försiktig med att peka ut en gärningsperson eftersom jag inte vet hur den bevisning som finns ser ut, men litar på att utredarna vet vad de håller på med. Är det SD som gjort detta kommer man säkert hitta bevisning mot honom. Om bevisningen sedan håller hela vägen till dom är en annan fråga. Den bedömningen avgörs i en rättegång.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag svarade på ditt inlägg igår. Du får gärna kommentera:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Och jag ställde dig bl a frågan hur du ser på det faktum(?) att SD vid kroppsbesiktningen den 15 maj antagligen inte uppvisade vare sig aktiva (skador på knogar) eller passiva skador (avvärjningsskador åstadkomna av LW) på händer/ansikte.
Min fråga landade i att SD väl borde ha suttit häktad på 'sannolika skäl' om Polisen sett nåt av den typer av skador hos honom.
Vad tror du om det?
Citera
2018-08-11, 21:11
Medlem
Honan6s avatar
Angående första förhöret
Vid det första anhållandet, så gick det väldigt snabbt. Har för mig att SD släpptes ut redan efter 5 timmar - med eller utan rispor.
Det snabba förfarandet får mig återkommande att fundera på om de ens besiktade honom.
Citera
2018-08-11, 21:36
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Angående första förhöret
Vid det första anhållandet, så gick det väldigt snabbt. Har för mig att SD släpptes ut redan efter 5 timmar - med eller utan rispor.
Det snabba förfarandet får mig återkommande att fundera på om de ens besiktade honom.

Det borde bara det första de gör?
Tar DNA och kroppsbesiktningar?
Citera
2018-08-11, 21:42
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Det borde bara det första de gör?
Tar DNA och kroppsbesiktningar?

De borde ha gjort det, men det verkar ju vara en del som inte gjordes som det bordes från starten. Få initiala spår eller klantighet?
Citera
2018-08-11, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Angående första förhöret

Tror inte det framkommit klart hur länge SD var hos polisen vid första anhållandet. Däremot blev han enl media/lokalpress anhållen andra gången efter ett 5 tim långt förhör.

Tror nog att de besiktigade honom vid första tillfället; allt annat borde väl vara tjänstefel sågottsom. Och lagstöd för det måste de väl ha om han blev anhållen. Tänker att en anledning till att han ej begärdes häktad då var just för att man inte hittade några spår på kroppen.
Senast redigerad av Rubar 2018-08-11 kl. 21:47.
Citera
2018-08-11, 21:45
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n

Denne någon dök upp i mitt huvud efter MVs uppgifter att nån stått utanför Lenas bostad. Kan det vara nån med lite vriden verklighetsuppfattning med kyrklig anknytning? Kombinationen är inte ovanlig, Jesus finns reinkarnerad på många psykosavdelningar. Dessutom, om jag tittar på tråden, verkar det finnas ett frenetiskt engagemang som känns något osunt.

HD/annan intresserad ser jag inte så troligt - de verkar gått vidare utan blodspill.
Det lät roligt, vill du berätta mer om vad du vet ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in