2018-08-12, 00:03
Medlem
Mördarens väg via Vivalla-skogen

Blir intressant att följa utvecklingen i utredningen om mördarens väg via Vivalla-skogen ... som kanske (?) delvis gick via den punkt där polisen plockade upp ett "fynd". I så fall var det väldigt nära aktuellt bostadsområdet.

"Fyndet" kan bara råkat glida ur t.ex. fickan just där. Förlusten upptäcks först senare.

Bara en spännande spekulation tycker jag om än på ytterst mager fakta.

Vi vet var FP är och vi vet var Fyndet hittades samt att återvägen troligen var via Vivalla-skogen.

Finns någon tydlig bild som täcker in just det området som nu troligtvis är aktuell? Så man har något konkret att studera/fokusera på/kring.

Området skall vara ett flitigt använt friluftsområde med en mängd motionsspår. Orienteringskarta kanske? Eller lantmäteriets karta?
Skall försöka imorgon, jag känner dock inte området eller staden alls.
Senast redigerad av Remark 2018-08-12 kl. 00:13. Anledning: Tillägg
Citera
2018-08-12, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Visserligen inte, men det är en mycket stark indikation på att det var anledningen till att en mörkrädd kvinna mitt i en aktiv presentinslagning skulle avbryta den, öppna dörren och lämna hemmet olåst ... mitt i kolmörka natten. För att ca 25 min senare vara död.

Det begränsar mycket starkt antal potentiella gärningsmän.
Hon var inte mörkrädd, hon har varit ute i djupa skogar mitt i natten själv förut. Hon kanske inte var bekväm med mörker (m.a.o. bara hon själv kan svara på det), men hon hanterade det bra.
Citera
2018-08-12, 00:21
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Ang vems cykel som stod eller inte stod vid LW:s bostad:
På bilden syns 5 cyklar.

Vad man kan dra för slutsats av det lämnar jag öppet.

Själv utesluter jag inte att en av dem tillhör NW.

Vad man kan dra för slutsats av det lämnar jag också öppet.
Citera
2018-08-12, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Ska revidera mitt inlägg tidigt i utredningen om att man ökade ut avspärrningen utanför LW bostad och anledningen skulle vara att man hittat blod.

Man vet idag att mördaren befann sig utanför LW bostad och väntade på att hon skulle komma ut. Avspärrningen gjordes för att leta efter spår som fimpar, snus spott eller liknande spår. Vet inte vad den undersökningen fått fram för spår om det överhuvudtaget fanns några spår som kan leda till en gärningsman.
Du menar att man inte funnit blod, utan andra spår, så att avspärrningen utökades?
Då ger det en förklaring till att inte hela gatan avspärrades och blodspår söktes.

Det verkar dock klantigt eller ologiskt att inte gatan närmast LW:s bostad avspärrades. När dom väl rubricerade det som människorov och utökade avspärrningen, borde första tanken vara att hon är avförd med bil. Då vore väl gatan närmast vara avspärrad och undersökts???

Nått haltar i detta...
Citera
2018-08-12, 00:35
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
En teori jag funderat på är om någon planerat döda Lena och ge SD skulden? Två flugor i en smäll så att säga.

Motivet kan då vara otroheten, antingen någon direkt berörd av den (HD/annan intresserad) eller någon som anser det vara så förkastligt att pastorn och mannen hon vigde hade ett förhållande att de ska straffas, hon maximalt, han få leva med konsekvenserna.

Denne någon dök upp i mitt huvud efter MVs uppgifter att nån stått utanför Lenas bostad. Kan det vara nån med lite vriden verklighetsuppfattning med kyrklig anknytning? Kombinationen är inte ovanlig, Jesus finns reinkarnerad på många psykosavdelningar. Dessutom, om jag tittar på tråden, verkar det finnas ett frenetiskt engagemang som känns något osunt.

HD/annan intresserad ser jag inte så troligt - de verkar gått vidare utan blodspill.

När jag läste detta inlägg drog mina tankar iväg till någon som enligt en viss blogg inte verkade hysa några varmare känslor för LW...
Citera
2018-08-12, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ang vems cykel som stod eller inte stod vid LW:s bostad:
På bilden syns 5 cyklar.

Vad man kan dra för slutsats av det lämnar jag öppet.

Själv utesluter jag inte att en av dem tillhör NW.

Vad man kan dra för slutsats av det lämnar jag också öppet.

Lenas cykel stod vid hennes bostad iallafall när mordet skedde och efter de spärrade av runt hennes radhus det jan jag bekräfta till 100%. Om den fortfarande står kvar där vet jag dock inte.
Citera
2018-08-12, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Hur vet man att mördaren väntade utanför på Lena? Har man vittnesuppgifter på detta eller vet man det på annat sätt?
Då hade de alltså bestämt träff?

Gärningsmannen hade påkallat LW uppmärksamhet om att träffas och kom till platsen utanför LW bostad och väntade på att hon skulle komma ut. Gemensamt gick dom sedan nerför gatan till bullerplanket. Där finns det vittnesuppgifter om att man samtalade och på andra sidan planket tog GM LW av daga. Det bekräftas tidsmässigt med skrikvittnena på andra sidan motorvägen. Sen gör sig GM nerför grässlänten i riktning öster ut mot gång och cykelbron.
Citera
2018-08-12, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Har de börjat intressera sig för området vid gångbron nu eller har det området blivit genomsökt tidigare?

Man har avsökt området mellan mordplatsen och den sträckan jag beskriver i tråden ända fram till MGM bostad och tidsmässigt håller den bevismässigt. Om man hittat något mordvapen eller annan teknisk bevisning längs sträckan har jag i dagsläget inga uppgifter om.
Citera
2018-08-12, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Vet man att någon befann sig utanför bostaden eller vet man att det var SD? Och är det framsidan eller baksidan av bostaden som menas?

Man misstänker att det var SD som stod utanför bostaden. Det finns mer som talar för att det var han än emot så långt som utredningen kommit hittills. Det var på framsidan som MGM väntade på LW.
Citera
2018-08-12, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Man har avsökt området mellan mordplatsen och den sträckan jag beskriver i tråden ända fram till MGM bostad och tidsmässigt håller den bevismässigt. Om man hittat något mordvapen eller annan teknisk bevisning längs sträckan har jag i dagsläget inga uppgifter om.

Hur menar du med det att sträckan 'tidsmässigt håller bevismässigt'?
Citera
2018-08-12, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Du menar att man inte funnit blod, utan andra spår, så att avspärrningen utökades?
Då ger det en förklaring till att inte hela gatan avspärrades och blodspår söktes.

Det verkar dock klantigt eller ologiskt att inte gatan närmast LW:s bostad avspärrades. När dom väl rubricerade det som människorov och utökade avspärrningen, borde första tanken vara att hon är avförd med bil. Då vore väl gatan närmast vara avspärrad och undersökts???

Nått haltar i detta...

Man har aldrig jobbar efter att hon skulle lämnat bostaden i bil. Och varför kan jag inte avslöja. Man är ganska klar med vad som inträffade mellan sista livstecken på nätet tills hon togs av daga.
Citera
2018-08-12, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Hon var inte mörkrädd, hon har varit ute i djupa skogar mitt i natten själv förut. Hon kanske inte var bekväm med mörker (m.a.o. bara hon själv kan svara på det), men hon hanterade det bra.

Det var just hon själv som uttryckt det i ngt sammanhang. Hon hade bett om sällskap ut för att hon inte ville vara själv när det var mörkt.

Orka inte leta inlägget nu. Antar det är sökbart i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in